Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2024, 09:20   #381
doof
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
https://www.aeroroutes.com/eng/240715-klskcodeshare

Da var også codeshare rutene med KLM offentlig.
Det ser ut til å være mye kopi av det de har med Air France.

Jeg skulle ha ønsket at det hadde vært mer codeshare på rutene mellom AMS/CDG og Skandinavia, slik at at også dem som bor utenfor ARN/CPH/OSL får et større utbytte av samarbeidet og SkyTeam.
Artig at CPH-KRS er med her, er det lov å håpe på et comeback på denne ruta?
doof is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2024, 11:36   #382
regnerden
ScanFlyer Blue

Default Re: SE-RSG - Status

Når antallet A350 øker er mitt tips at det blir daglig A350 hele året til ATL, sommerrute til BKK og kanskje en destinasjon til i Asia, isåfall trolig ICN. Samtidig tror jeg HND maks blir 3 ganger ukentlig i peak sesong, og kanskje til og med 2 også, da Japan er dypt vann for SkyTeam og jeg tviler på at HND/NRT blir en av longhaulrutene som AF-KL vil ha via CPH. Time will tell
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2024, 21:31   #383
Fysikeren
ScanFlyer Silver

SAS har dog rettigheder til at flyve til Haneda, hvilket for eksempel KLM ikke har. Fra SkyTeam i Europa er det vist reelt kun SAS og Air France der kan flyve til Haneda.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2024, 12:04   #384
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Når antallet A350 øker er mitt tips at det blir daglig A350 hele året til ATL, sommerrute til BKK og kanskje en destinasjon til i Asia, isåfall trolig ICN.Time will tell
Det er nok stor sannsynlighet for at det blir en direkterute til Skandinavia fra ICN, men jeg tviler på at SAS selv betjener den. Trolig blir det Korean Air som drifter denne.

Jeg har en hunch om at New Delhi etterhvert er aktuell igjen dersom SAS skal se etter nytt viktig knutepunkt/marked i Asia.

Både den norske regjeringen og svenske regjeringen(+EFTA-landene) inngikk tidligere i år viktig ny handelsavtale med India, som innebærer at tollen fjernes på nesten alle varer og tjenester. India er verdens femte største økonomi og representerer et enormt marked som vil gi store eksportmuligheter for både norsk og skandinavisk virksomhet. Dette kommer til å ta av.

SAS har tidligere hatt direkterute CPH-DEL med B767-300, men klarte aldri tjene penger på ruten. Med en ny gunstig handelsavtale, endrer alt seg og det ligger på ny tilrette for å ha direkterute fra CPH. I dag flyr kun Air India ruten fra CPH, men de er StarAlliance og fra 1. september vil SkyTeam være tjent med å ha forbindelse mellom dette markedet og Skandinavia.
Time will tell!

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...dia/id3029192/

Last edited by FBI2012; 19-07-2024 at 14:40.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2024, 12:07   #385
AndreasN
ScanFlyer Silver

Rakk ikke Airbusene også å trafikkere DEL ruten?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2024, 12:34   #386
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post

De gjorde er nytt forsøk CPH-DEL vinteren 08/09. Visstnok en finansiell katastrofe.

Ellers er vel CPH-DEL akkurat innenfor med A321LR selv med dagens omveier, såvidt jeg klarer se?
Old 19-07-2024, 12:45   #387
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Joda det stemmer det. Den første strekningen som A340 ble satt inn på for SAS var nettopp mellom CPH og DEL. Det var i 2001.
Old 19-07-2024, 13:36   #388
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ellers er vel CPH-DEL akkurat innenfor med A321LR selv med dagens omveier, såvidt jeg klarer se?

Nettopp! CPH-DEL er derfor en perfekt rute å starte opp med A321LR og utøke til A330/evt A350 dersom mengden av pax og cargo tar seg opp på denne ruten.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2024, 09:45   #389
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ser det klages på naboforumet om SK sitt direkte rutenett ut fra OSL i november. Går jeg inn på nettsidene deres finner jeg 21 direkteruter til Europa. Til sammenlikning finner jeg 45 direkteruter til utlandet med DY. Ja, november er en mellomperiode og rolig, men allikavel, er ikke dette ganske dårlig? Har antallet direkteruter med SK vært så lavt før?
Starten av vinterprogrammet bør vel være ferdig planlagt og lagt ut for lenge siden, så dette er vel endelig program?
Old 21-07-2024, 10:08   #390
AndreasN
ScanFlyer Silver

Det har ble jo debattert her inne også for ikke så lenge siden. I mine øyne er det fryktelige skrale greier de tilbyr. Det er ikke mange rutene som har en frekvens det er verdt å snakke om akkurat, bortsett fra de helt åpenbare rutene de må kjøre.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2024, 10:09   #391
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Ser det klages på naboforumet om SK sitt direkte rutenett ut fra OSL i november. Går jeg inn på nettsidene deres finner jeg 21 direkteruter til Europa. Til sammenlikning finner jeg 45 direkteruter til utlandet med DY. Ja, november er en mellomperiode og rolig, men allikavel, er ikke dette ganske dårlig? Har antallet direkteruter med SK vært så lavt før?
Starten av vinterprogrammet bør vel være ferdig planlagt og lagt ut for lenge siden, så dette er vel endelig program?
Som du er inne på, så må man jo først finne ut av om det er noen ruter som mangler sammenlignet med tidligere år. Typisk har jo SAS gjerne en litt kortere "sommersesong" enn Norwegian og er endel ruter som i moderne tid vel "aldri" har vært helårs hos SAS, f.eks NCE, BCN, ATH, FCO, MXP etc. Det er jo også lite poeng fly et sted hvis man ikke klarer fylle mer en halve flyet. Og jeg vil hevde det er viktigere og mer relevant å tilby en avgang til Bergen hver time, enn direkte til Nice en fredag sent i november.

Last edited by Someone; 21-07-2024 at 10:18.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-07-2024, 10:49   #392
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Som du er inne på, så må man jo først finne ut av om det er noen ruter som mangler sammenlignet med tidligere år. Typisk har jo SAS gjerne en litt kortere "sommersesong" enn Norwegian og er endel ruter som i moderne tid vel "aldri" har vært helårs hos SAS, f.eks NCE, BCN, ATH, FCO, MXP etc. Det er jo også lite poeng fly et sted hvis man ikke klarer fylle mer en halve flyet. Og jeg vil hevde det er viktigere og mer relevant å tilby en avgang til Bergen hver time, enn direkte til Nice en fredag sent i november.
Godt mulig, men jeg setter min tvil på at rutene fra OSL til Ålborg og Århus drar inn mer enn om de hadde tilbydd 2 ukentlige til NCE og BCN. Disse danske rutene er vel godt drevet av forretningstrafikk, men med denne trafikken også en del ned etter pandemien, så er nok ikke inntjeningen det den en gang var. Men disse rutene, sammen med f.eks BRU og DUS er vel stort sett drevet av forretningstrafikk og symbolsk viktige for å ikke miste enda flere av dem.
Nå er det vel også grenser for hvor fulle flyene er på OSL-BGO klokka 12 en tirsdag midt i november.
Old 21-07-2024, 14:06   #393
SASViking
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Godt mulig, men jeg setter min tvil på at rutene fra OSL til Ålborg og Århus drar inn mer enn om de hadde tilbydd 2 ukentlige til NCE og BCN. Disse danske rutene er vel godt drevet av forretningstrafikk, men med denne trafikken også en del ned etter pandemien, så er nok ikke inntjeningen det den en gang var. Men disse rutene, sammen med f.eks BRU og DUS er vel stort sett drevet av forretningstrafikk og symbolsk viktige for å ikke miste enda flere av dem.
Nå er det vel også grenser for hvor fulle flyene er på OSL-BGO klokka 12 en tirsdag midt i november.
SAS driver ruter efter hvad de kan tjene penge på, ikke efter hvad der symbolsk er vigtigt. Derudover er det værd at nævne, at AAL/AAR-OSL drives med fly fra CPH-basen, så det er faktisk CPH der mister frekvenser ud i Europa.
ATR'erne på OSL-AAL, flyver CPH-AAL-OSL-AAL-CPH, CRJ'erne på OSL-AAR flyver natstop-BLL-OSL-AAR-OSL-CPH, og de kommer til BLL ved at flyve CPH-OSL-BLL-OSL-BLL-natstop
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2024, 15:40   #394
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
SAS driver ruter efter hvad de kan tjene penge på, ikke efter hvad der symbolsk er vigtigt. Derudover er det værd at nævne, at AAL/AAR-OSL drives med fly fra CPH-basen, så det er faktisk CPH der mister frekvenser ud i Europa.
ATR'erne på OSL-AAL, flyver CPH-AAL-OSL-AAL-CPH, CRJ'erne på OSL-AAR flyver natstop-BLL-OSL-AAR-OSL-CPH, og de kommer til BLL ved at flyve CPH-OSL-BLL-OSL-BLL-natstop
Du skal lige huske de dage Aalborg har 2 daglige til Oslo. Der er det et Oslo basseret fly der tager turen til Aalborg på morgenflyvningen.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2024, 18:34   #395
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Tviler på at CPH «mister» så mange frekvenser ut i Europa i november av at denne ruten starter der. Det er vel ikke bare på OSL og Norge det er lavsesong om vinteren, så det er nok en del slakk på CPH og ARN og. Og er markedsgrunnlaget større på CPH enn på OSL (spesielt i sommersesongen) kan man jo enkelt slynge maskiner andre veien og ved behov

Blir spennende å se hvordan markedsandelene i frekvens blir fremover, og om de blir like store til vinteren på OSL som de har vært før. Det er vel en grunn til at de stort sett har tilbydd nyansatte ulike stillingsbrøker på sommeren og vinteren, nemlig for å tilpasse seg sesongsvingningene mer.
Old 22-07-2024, 19:22   #396
Herlov
ScanFlyer Molded

At det var så stor forskjell på Norwegian og SAS i vintersesongen kommer overraskende på meg. SAS har vært på defensiven i lang tid, men dog.

Er det noen som har noen tall på hvordan markedsandelene innenriks har utviklet seg de siste årene?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2024, 15:43   #397
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
SAS har dog rettigheder til at flyve til Haneda, hvilket for eksempel KLM ikke har. Fra SkyTeam i Europa er det vist reelt kun SAS og Air France der kan flyve til Haneda.
Nu lukker AF også ned til NRT:

https://www.aeroroutes.com/eng/240731-afnw24nrt
Old 02-08-2024, 08:26   #398
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Siden IAGs oppkjøp av Air Europa faller bort, betyr det at det allikevel vil være en Skyteam partner for SAS i Spania i fremtiden. Dog usikker på om det vil ha noen stor effekt på deres nettverk.
Old 02-08-2024, 14:27   #399
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Siden IAGs oppkjøp av Air Europa faller bort, betyr det at det allikevel vil være en Skyteam partner for SAS i Spania i fremtiden. Dog usikker på om det vil ha noen stor effekt på deres nettverk.
Man vil muligvis se at SAS ville vende tilbage til Madrid på sikt. Eller at AirEuropa genåbner/åbner ruter til Skandinavien.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 15:55   #400
regnerden
ScanFlyer Blue

Jeg er spent på om tilstedeværelsen på den iberiske halvøy generelt øker. Lisboa også glimrer jo med sitt fravær nå som TAP-muligheten forsvinner fra 1.september. Skulle tro det er mulig å fylle noen LIS-kjerrer i uka, i det minste med Embraer fra CPH
regnerden is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules