Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2012, 00:44   #21
Alf
ScanFlyer Blue

Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Herregud, det här är en storm i ett vattenglas. Media har drivit upp det alldeles oproportionerligt.

Som skrivits tidigare i tråden så har det inget med flygets fysiska flygförmåga att göra. Det är en mjukvarurelaterad sak som endast skulle ge felmeddelande och inget annat. Lätt att åtgärda med andra ord och beror på att konstruktören inte räknade med detta osedvanliga lufttryck.

Till PointMergeArrival: Vad är detta TA du pratar om som Gripen inte klarar av?
Alf is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2012, 07:30   #22
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
...og hvordan fungerer plan-B? Noe så enkelt som tabeller?
Hva som er prosedyrer i cokcpit, vet jeg ikke. Men for ATC kan man vurdere å bruke andre former for separasjon enn å basere seg på 1000' høydeseparasjon, f.eks øke til 2000' minimum eller bruke noe annet (geografisk). Med andre ord kan slike ekstreme lufttrykk føre til reduksjon i kapasiteten i trafikkavviklingen.

Det forekommer svært sjelden, kan ikke huske å ha opplevd det i de årene jeg har jobbet som flygeleder på de plassene jeg har vært. Men det har vært over 1050 i Norge de siste dagene. Og de som flyr og beveger seg over store områder vil sikkerrt oppleve å komme til steder hvor det er så høyt trykk, fra tid til annnen.
Old 02-02-2012, 07:38   #23
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Nå er jeg litt usikker på hva du mener her, men ihvertfall det finnes mengder av fly som kan sette høyere qnh enn 1050, 737NG er ett godt eksempel (den går vel opp til litt over 1080 hPa såvidt jeg husker i farta). Forøvrig, fly blir satt på bakken pga av dette. Våre 300 får ikke lov til å fly på steder med høyere qnh enn 1050.

"Mengder med fly"? Ja det finnes sikkert mange fly som kan sette QNH høyere enn 1050, men det finnes også mengder med fly som ikke kan det.

Det er bare dager siden Luftfartstilsynet sendte ut en skriftlig reminder om problemet, og anbefalte flyoperatører å ha prosedyrer klare for slike tilfeller, og at ATC vurderer andre former for minimumsseparasjon enn 1000' høydeseparasjon hvis trykket overskrider 1050.

Problematikken rundt JAS/Gripen illustrerer jo hvor sjelden dette forekommer, man har ikke tenkt på muligheten av at dette faktisk kan skje. Jeg vil anta at dette kan rettes opp ved neste softwareoppgradering? Men man behøver nok ikke forhaste seg, det blir nok lenge til det skjer igjen. Trykket har gått ned nå, og høyeste lyfttrykk i skrivende stund er på Notodden og Banak, som begge har 1044 hPa.

Posting Rules