Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-10-2011, 18:23   #21
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Default Re: Første bilder fra fersking.

Ai ai, se her,nå snakker vi forbedring på de siste bildene! Dette er et godt eksempel på hvordan et etterbehandlingsprogram øker kvaliteten på bildet. Personlig bruker jeg ikke UV filter og har heller ikke tenkt til å skaffe meg.

Satser på at vi snakkes rundt Osl i fremtiden!
Old 22-10-2011, 09:55   #22
Herman
Newcomer

Herman's Avatar

Quote:
Originally Posted by baselutvann View Post
Ai ai, se her,nå snakker vi forbedring på de siste bildene! Dette er et godt eksempel på hvordan et etterbehandlingsprogram øker kvaliteten på bildet. Personlig bruker jeg ikke UV filter og har heller ikke tenkt til å skaffe meg.

Satser på at vi snakkes rundt Osl i fremtiden!
Takker! Vi snakkes rundt OSL en vakker dag
Herman is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 12:31   #23
Herman
Newcomer

Herman's Avatar

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Flott debut!

Skulle jeg komme med konstruktiv kritikk, så måtte det være at du har gått litt bananas med fargemetningen (saturation) på en del av bildene (særlig de av Norwegian) - i alle fall etter min smak. Og så kunne de flotte månebildene på slutten hatt godt av litt mer kontrast og kanskje litt mer fargemetning. Og så har bildene litt forskjellig fargestikk, men det er vanskelig å få bra uten kalibrering av skjerm med dertil egnet verktøy, og en stødig hånd i redigeringsprogrammet deretter.

Ser frem til neste ladning med bilder fra deg!
Tips til verktøy for kalibrering av skjermene mine?
Old 03-11-2011, 10:46   #24
flappflapp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Herman View Post
Tips til verktøy for kalibrering av skjermene mine?
Jeg kjøpte meg en Datacolor Spyder3 Pro da Japan Photo hadde kampanje her for noen uker siden: http://www.datacolor.eu/en/products/...pro/index.html Den er enkel og grei og kan brukes både til å få riktige farger på din monitor - samt ikke minst å få lik fargegjengivelse på flere monitorer (toskjerms-løsning på stasjonær, lik farge på stasjonær og laptop osv.).

Jeg har kjørt kalibrering én gang til nå, og jeg ser at profilen som Spyder'n har laget tipper mer mot magenta enn profilen jeg brukte tidligere. Men det kan nok stemme bra, tidligere har jeg hatt litt problem med at bildene har magentastikk når de skrives ut (og da har jeg nok vært for hissig på magenta ved raw-konverteringen, uten å legge merke til det). Kalibrering tar under 10 minutter, det kan gjøres på flere maskiner. Dersom du har Spyder'n koblet inn i USB-porten og setter den ved siden av skjermen, så vil belysningssensoren si ifra når lyset i rommet er så forskjellig fra hva det var ved kalibrering, at det utgjør en "fare" for fargegjengivelsen på skjermen.

Og så skal det ikke underslås at det å sammenligne flere bilder på samme skjerm også vil gi nyttig indikasjon på om de i alle fall er noenlunde korrekt justert med tanke på fargetemperatur og øvrige fargemessige justeringer.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2011, 13:50   #25
Herman
Newcomer

Herman's Avatar

Takk for tips! Skal en tur til USA om noen uker, skal se hva jeg finner der:-)

Frank

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Jeg kjøpte meg en Datacolor Spyder3 Pro da Japan Photo hadde kampanje her for noen uker siden: http://www.datacolor.eu/en/products/...pro/index.html Den er enkel og grei og kan brukes både til å få riktige farger på din monitor - samt ikke minst å få lik fargegjengivelse på flere monitorer (toskjerms-løsning på stasjonær, lik farge på stasjonær og laptop osv.).

Jeg har kjørt kalibrering én gang til nå, og jeg ser at profilen som Spyder'n har laget tipper mer mot magenta enn profilen jeg brukte tidligere. Men det kan nok stemme bra, tidligere har jeg hatt litt problem med at bildene har magentastikk når de skrives ut (og da har jeg nok vært for hissig på magenta ved raw-konverteringen, uten å legge merke til det). Kalibrering tar under 10 minutter, det kan gjøres på flere maskiner. Dersom du har Spyder'n koblet inn i USB-porten og setter den ved siden av skjermen, så vil belysningssensoren si ifra når lyset i rommet er så forskjellig fra hva det var ved kalibrering, at det utgjør en "fare" for fargegjengivelsen på skjermen.

Og så skal det ikke underslås at det å sammenligne flere bilder på samme skjerm også vil gi nyttig indikasjon på om de i alle fall er noenlunde korrekt justert med tanke på fargetemperatur og øvrige fargemessige justeringer.
Reply

Posting Rules