![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ai ai, se her,nå snakker vi forbedring på de siste bildene! Dette er et godt eksempel på hvordan et etterbehandlingsprogram øker kvaliteten på bildet. Personlig bruker jeg ikke UV filter og har heller ikke tenkt til å skaffe meg.
Satser på at vi snakkes rundt Osl i fremtiden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kjøpte meg en Datacolor Spyder3 Pro da Japan Photo hadde kampanje her for noen uker siden: http://www.datacolor.eu/en/products/...pro/index.html Den er enkel og grei og kan brukes både til å få riktige farger på din monitor - samt ikke minst å få lik fargegjengivelse på flere monitorer (toskjerms-løsning på stasjonær, lik farge på stasjonær og laptop osv.).
Jeg har kjørt kalibrering én gang til nå, og jeg ser at profilen som Spyder'n har laget tipper mer mot magenta enn profilen jeg brukte tidligere. Men det kan nok stemme bra, tidligere har jeg hatt litt problem med at bildene har magentastikk når de skrives ut (og da har jeg nok vært for hissig på magenta ved raw-konverteringen, uten å legge merke til det). Kalibrering tar under 10 minutter, det kan gjøres på flere maskiner. Dersom du har Spyder'n koblet inn i USB-porten og setter den ved siden av skjermen, så vil belysningssensoren si ifra når lyset i rommet er så forskjellig fra hva det var ved kalibrering, at det utgjør en "fare" for fargegjengivelsen på skjermen. ![]() Og så skal det ikke underslås at det å sammenligne flere bilder på samme skjerm også vil gi nyttig indikasjon på om de i alle fall er noenlunde korrekt justert med tanke på fargetemperatur og øvrige fargemessige justeringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Newcomer
|
![]()
Takk for tips! Skal en tur til USA om noen uker, skal se hva jeg finner der:-)
Frank Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første bilder fra meg | Diana | Bilder & foto | 10 | 16-05-2014 21:25 |
Første bilder fra ny bruker | Laua | Bilder & foto | 20 | 25-07-2011 21:45 |
Første bilder fra Houston | atck | Bilder & foto | 5 | 04-10-2010 20:32 |
Mine første bilder fra CPH | Morty77 | Bilder & foto | 8 | 05-04-2010 14:50 |
Bilder fra de første ukene av mars i Tromsø | LN-MEH | Bilder & foto | 9 | 20-03-2008 10:54 |