![]() |
|
![]() |
#21 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kjapp regning: I perioden fra 2001 til 2011 har total brutto lønnsvekst for piloter i SAS vært på ca 15 %. I følge SSB ligger tilsvarende tall i andre industrier i samme periode i gjennomsnitt på ca 45 %. Tallene spriker (selvfølgelig) relativt mye: "Kraftforsyning" ser ut til å være lønnsvinnere i perioden, med en oppgang på ca 60 %, mens "Hotell- og restaurantvirksomhet" ser ut til å være taperne blant de SSB fører statistikk over i perioden, med en oppgang på ca 37 %. Men det duger som en grov sammenligning av lønnsveksten i Norge i perioden. Legger man til en svært høy produktivitetsøkning i form av antallet tjenestetimer (som også har resultert i en stor vekst i antallet blokktimer pr. pilot), og en fleksibilitet (for arbeidsgiver) som andre turnusarbeidende hadde ledd seg skakke av om arbeidsgiver i det hele tatt hadde foreslått (som for eksempel inntil 7 uker mellom hver frihelg), i tillegg til en haug med andre sparetiltak, har prisen for en SAS-pilot sunket kraftig de siste ti årene. Selvfølgelig vil det alltid være områder å "spare mer" på. Men tiden hvor pilotkostnader kan kuttes med øks er over for SAS. Skal SAS få ned pilotkostnadene pr produserte blokktime i noen større grad fremover, må pilotkorpset "fornyes", slik at gjennomsnittsalderen blir lavere enn 50 år og gjennomsnittsansienniteten (og lønnsansienniteten) kryper under 20 år. I tillegg kan det produseres smartere, slik at det er mulig å få ut flere blokktimer i gjennomsnitt pr. pilot innenfor eksisterende arbeidstidsavtaler. Til sammenligning "sliter" DY med det motsatte: En eventyrlig ekspansjon de siste årene gjør at man rekrutterer så rakst at gjennomsnittsansienniteten på DY-piloter kun er på noen få år, i tillegg til at ekspansjonen gjør at overhead-kostnadene smøres stadig tynnere ut over en større og større produksjon. Velvel. Fritz Schur må få lov til å si hva han vil til pressen for min del. Men det er synd at SAS sin ledelse alltid skal kommunisere med sine medarbeidere gjennom tendensiøse oppslag i media. Også etter at avtaler er underskrevet og i boks - uten noen form for konflikter.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Takker for konkrete tall forresten, det kan kanskje oppklare en del myter om lønnsnivået i SAS og pilotene "som tjener altfor mye". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eurobonus Diamond
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
SAS kabin går for og være de absolutt dyreste kabinansatte i verden faktisk. Mulig dette har forandret seg noe i den senere tid men det er på det rene at dette koster.
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvorfor utelater man den åpenbare årsaken til kostnadsforskjellen mellom f eks NAS og SAS Det er et uomtvisterlig faktum at et modent selskap med høy gjennomsnittelig ansenietet har høyere personalkostnader enn et relativt nystartet et.
I dagens samfunn er ikke fagforeningene isolert vekk i fra grunnleggende bedriftsøkonomiske lover.Så ei heller i SAS. Det har de bevist i de senere årene. Lønnsutviklingen til kabinen i SAS har siden 2003 vært en katastrofe. Utgangspunktet var ikke så skyhøyt som enkelte her på Forumet tydligvis mener. Jeg vet! Til orientering: Inngangslønnentil en CA i NAS er høyere enn i SAS. Pilotlønningene kjenner jeg ikke til. La det være sagt: Det var mye juleflesk som måtte bort i fra SAS skuta anno år 2000, men dette er en langdryg prosess som tar den tiden det tar. Lønna til lyskaster posisjonene -- piloter og CA--er ikke et være eller ikke være for selskapet i dag. 5% opp eller ned er en pølse i slaktetiden for selskapet, men viktig for den enkelte. Særlig om trenden vedvarer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Og som jeg skrev tidligere, det som er tilfelle i dag er ikke nødvendigvis tilfelle om 10 år. SAS må bytte ut mye personell til 1/3 av lønnskostnaden innen den tid, Norwegian svært lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel også annet enn lønn til de flygende som gjør kostnadene til SAS høye. Var det ikke så at det forsvant 700 stillinger i administrasjonen i forrige runde med sparing?
Merkes det godt for de reisende at disse stillingene forsvant? Imm
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Al den snak om lønforhold...! Hvad jeg har lært som SAS ansat er, at:
- Selvom vi gik gratis på arbejde, ville vi stadigvæk være overbetalte og have for høje lønninger. - Selvom vi jobber til vi falder døde om af udmattelse, laver vi stadig for lidt. - Selvom vi er Europas mest punktlige flyselskab, er vi stadig ALTID forsinkede. Typisk SAS! - Selvom vi strækker os udover hvad man kan forvente under askeskyer og aflysninger, er vores service stadig stinkende dårlig. - Selvom vi på et tidspunkt vil have den gennemsnitlige yngste flyflåde sammenlignet med vores konkurrenter, vil vores fly stadig være gamle. Det er SAS, for Christ sake...! Sådan er det. Heldigvis ved vi ansatte, hvad der sker, hvor meget vi får i løn, hvor meget vi jobber og i hvilken retning selskabet trækker. Derfor er det sommetider anstrengende at se og høre på selvudråbte eksperter, der ved lige præcis, hvad der er godt for selskabets ansatte og hvor meget vi burde få i løn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() Hadde SAS kabinansatte (saerlig CAU) brukt like mye energi paa aa finne seg annet arbeide enn den grusomme arbeidsgiveren man har, hadde man hatt annet arbeide for lenge siden og kunne nyte loennsveksten som naturlig kommer i enkelte industrier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Du vet åpenbart null og niks om hva som forgeår i SAS. Håper virkelig at du skriver dette som en spøk. Kabinansatte i SAS ligger faktisk under gjennomsnittet lønnsmessig i Europa. Kabinansatte i SAS ligger i Europatoppen i antall blokktimer. Jeg selv er et meget godt eksempel på det, i 2010 måtte jeg taes av flyvninger da jeg var oppe på maks antall timer i henhold til det Europeiske regelverket. Ved årets slutt kunne jeg fly 14,36 timer mer. Ikke mange andre selskaper som har en så høy produksjonsrate på crew, å når man ser at jeg har lavere lønn en mange andre nå så kan man begynne å diskutere. Når dette er sagt er det områder også på kabinsiden hvor det kan spares mer, men ikke på lønn eller arbeidstid. Det blir nok vanskelig. Det er mange ulike arbeidstakere is SAS i mange ulike foreninger, og for tiden er det ingen forhandlinger, alt er avsluttet. Det er snart på tide at mange på dette forumet begynner å ta inn over seg at SAS er et helt annet selskap i dag en det var for et par år siden. Det samme gjelder nok ogsåp for Norwegian, denne bransjen endrer seg fra dag til dag, det gjør også alle aktører i den. Synes det snart er på tide at de som har interesse av dette våkner opp og får med seg at det er endel ting som er endret. Et godt eksempel er CAU i Danmark, mye dritt som skjedde der tidligere, men som i dag er en aktør som til stor grad er konstruktiv, og ryddig på lik linje med andre foreninger i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]()
Morro å se
![]() Nesten alle poster her på forumet handler om SAS sin økonomi, personlig flyver jeg ikke med SAS da jeg bare har opplevet negativt med dette selskapet, men syns det er helt utrolig at ett selskap som SAS har kunnet eksistere så lenge, altså flere år med minus og minus, der er vel bare 2 muligheter med dette selskap, selge dritten til Lufthansa eller noen andre, eller kaste hele ledelsen på døren, headhunte noen som kjenner til drift av sånne type selskaper og la dem ta over. Torben |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Du vet i alle fall ingenting om SAS. Er vel også ganske så naturlig at man diskuterer SAS i en tråd om SAS økonomi, eller? SAS er også skandinavias største flyselskap, bare naturlig at det også gjenspeiler interessen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg synes det er flott å høre at SAS tilpasser seg nye realiteter, for det har helt klart ikke vært slik tidligere. Jeg vil imidlertid vente med å konkludere til man ser hva effekten av dette er på bunnlinjen, for vi har også hørt tidligere at alt er så mye bedre nå enn før uten at så egentlig har vært tilfelle.
Nå er SAS-Steward en av de i SAS-konsernet som jeg oppfatter som svært edruelig i sine uttalelser, og er en av de jeg oppfatter som mest nøytral (nøytral blir man vel aldri som ansatt i et selskap som diskuteres, men dere skjønner kanskje hva jeg mener), så jeg er nok tilbøyelig til å høre litt mer på det øret... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men det er klart jeg er pro SAS da jeg jobber der. Er også innvlovert i mye internt som verneombud, og steward med verv i fora som har med inflight service å gjøre. Jobber mye med crew mat, prosedyrer, arbeidstid, sykefravær, og innkjøp av nye fly. Men sitter på mye kunnskap, og da er det frustrerende når folk uttaler seg mot bedre vitende. Forventer ikke at alle har første håndskunnskap, men på et flyforum er det stort sett flyinteriserte, og mye av det jeg uttaler meg om er offentlig informasjon fra selskapet som er publisert via ulike kanaler. Har f.eks hørt i flere år nå at alt er kaos, alt er gammeldags, og SAS er i prinsipp konkurs. Det rimer dårlig med den virkeligheten jeg lever i fra dag til dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Enhver bedrift og ikke minst flyselskap må jo kontinuerlig se over sin drift for å få så godt resultat som overhodet mulig. DET er jo oppdraget fra eierne!
De som ikke følger med i timen over tid vil ikke overleve, så enkelt er det. Det som er synd å lese i mange av innleggene over her, er at så mange tror dette bare handler om lønninger og vilkår. Slik er det jo heldigvis ikke, da det er mange momenter som både kan forbedres, videreutvikles eller rett og slett utelates. I min verden handler det om å hele tiden se etter forbedringspotensiale, og også spørre seg om det man holder på med av prosesser er fornuftig og ikke minst verdiskapende. SAS konsernet er langt framme på rasjonell drift og har mange glimrende produkter som er meget kostnadseffektive for både kunder og ansatte, mens det på andre områder finnes stort potensiale for ennå bedre løsninger. De ansatte er som regel nøkkelen til å få utløst disse, noe som de senere års øvelser har vist, hvor både kreativitet og nye måter å gjøre tingene på har hatt gode effekter. Det eneste som er 100% sikkert, er at så lenge man velger å stå i jobb , uansett bransje, så blir man aldri ferdig med omstilling. Omstilling ER jobben ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
:-))) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS nya A330-300E | AndersNilsson | Register- og ATC-Forum | 2 | 21-08-2015 21:16 |
SAS Nya B738or | AnteKratz | Flyforum | 10 | 23-07-2009 00:32 |
Nya flygplan till SAS | AnteKratz | Flyforum | 24 | 30-04-2009 14:24 |
Nya SAS Boarding kort på ARN | paer | Flyforum | 6 | 22-12-2007 18:28 |
SAS nya business class stolar | Savipix | Flyforum | 25 | 09-02-2006 18:55 |