![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei
Da var tida kommet for å prøve seg på min første triprepport. Og det fra min aller lengste reise noen gang, ja faktisk min første longhaul reise. Denne involverer hele 10 flighter med 4 forskjellige flyselskap (2 nye for meg) og 7 forskjellige flytyper (5 nye for meg)! Reisemålet var Brisbane, Australia. Anledningen min søsters bryllup (hun bor der). Reisefølget bestod av meg, min kone, min sønn på 12 samt min mor. Etter mye søking og prissammenligning ble billetter ble bestilt på Qantas.com allerede i oktober i fjor. Vi hadde lyst til å se et par plasser på veien også, og med et stopp hver vei, som ikke skulle være på samme plass var det Qantas som kunne tilby best pris. At de i tillegg flyr A380 på to av flightene var ikke akkurat noen bakdel! Tilslutningsbilett SVG-LHR ble bestilt hos SAS noen måneder senere. Beklager men det ble ikke så voldsomt mange bilder fra flygingene, bare noen få, og kvaliteten er vel heller så som så. Tok desto flere på reisemålene så jeg tar med noen av dem også, og litt info om hva vi opplevde der. Rutingen var som følger: SVG-LHR-SIN-SYD-BNE, OOL-SYD/SYD-BNE, BNE-HKG-LHR-SVG. I tillegg hadde jeg en kort flytur i et svært lite fly, hvor jeg ikke var med lenger da det landet... Men mer om det senere. Tirsdag 29. juni startet vi. Da reisefølget egentlig skulle bestått av en til, og hun er bosatt i Stavanger, hadde vi valgt å kjøre dit for å parkere bilen hos henne og starte flyturen fra SVG. Hun kunne desverre ikke være med p.g.a. sykdom i familien, men da var jo bilettene bestilt. Dermed satte vi oss i bilen om morgenen og kjørte den ca. 4 timer lange turen fra Grimstad til Stavanger, eller rettere sagt Klepp. Bilturen forløp uten noen spesielle hendelser og vel fremme spiste vi lunsj og slappet av litt før vi ble kjørt ut til SVG. Leg 1: Scandinavian Airlines SK4627 SVG-LHR 29.06.10 Avgang: 17:50 Ankomst: 18:50 Boeing 737-600 LN-RCU Sete 17A Economy Class. Ankomm SVG ca. 1,5 time før avgang. Hadde allerede sjekket inn på nett og valgt seter, så nå gikk vi til en automat for å skrive ut bagtags for så å avlevere baggasjen. Vårt neste flyselskap har 23kg som grense, mens SAS jo har 20. Vi valgte å ta sjansen på å få godtatt 23 også på SAS, og det gikk helt uten problemer. Gikk gjennom security, det pep selvfølgelig på meg og jeg måtte beføles litt uten at han fant noe skummelt. Beveget oss deretter gjennom passkontroll og ut til gaten. Her ble det litt venting før LN-RCU Sigfrid Viking takset inn fra OSL. Omsider ble det tid for boarding og vi fant våre seter 17 ABCD. Jeg som flygal fikk lov å beholde vindussetet på flighten over til LHR. Ikke altfor god plass og knyttnevetest såvidt bestått med litt godvilje for meg på 185cm. Bortimot 100% belegg i economy. Fikk ikke sett i Business og Economy extra, men det satt hverfall pax i begge disse klassene også. Avgang ca. 20min sent. Bestemte meg for å feire starten på ferien med en øl, men det varte og rakk før endelig serveringsvognen kom til rad 17. Men ølen smakte da fortreffelig, som den pleier i luften! Det var regn og grått på SVG, men det klarnet opp over Nordsjøen og vi hadde fin utsikt over diverse oljerigger og båter. Fikk en strafferunde over London og hadde da utmerket utsikt til bl.a. London Bridge og LCY. Landet på tida i strålende sol på LHR. Taxet forbi div. snadder fra bl.a. Oman, Qatar, Thai, Qantas, JAL og AA før vi pakerte på Gate 11 på terminal 3. Gikk gjennom passkomtroll, fikk bagasjen, gjennom tolla og ut i friluft i ca. 25 varmegrader og sol. ![]() Qatar A340-600 på LHR Vi skulle fortsette reisen neste formiddag, og hadde booket hotell i nærheten av LHR. Siden denne reisen gjorde et ganske stort innhogg i reisekassen, bestemte vi oss for å spare der vi kunne, og hadde dermed booket et av de billigste hotellene rundt Heathrow. Rosemount Hotel Heathrow hette det og kan på ingen måter anbefales! Vi hev oss i en taxi av den klassiske britiske typen og måtte sitte med kofferter på fanget for å få plass. Jeg gav sjåføren hotellbookingen, men han hadde aldri hørt om hotellet og ble nesten hissig for at vi hadde booket et så ukjent hotell. Han begynnte å ramse opp div. andre hoteller som han kunne kjøre oss til, men siden vårt ikke kunne avbestlles etter 24 timer før ankomst takket vi nei til dette. Han måtte tilslutt ringe hotellet og få de til å forklare ham veien, likevel klarte han å kjøre for langt, og det var tilslutt vi som oppdaget hotellet og ledet ham på rett vei!. Så fryktelig langt fra terminalen var det ikke, og turen endte på 23£. Da vi hadde sjekket inn og fått rommene våre begynte vi derimot å angre. Noe av de minste hotellrom jeg har vært på, og uten A/C i 25 grader. Det var også forrholdsvis mye støy da vi måtte ha oppe vinduene for å i det hele tatt kunne være der. Badet var et kapittel for seg selv og var av typen helstøpt i plast, lignet altså mest på en campingvogndass, og knyttnevetest når man satt på dassen ble på ingen måte bestått! Toalettene på de påfølgende flyvingene var uten å overdrive mye større! Det var derimot ok plass i dusjen som var inn en dør bak badet. Det ble til at vi gikk ut en tur og spaserte rundt litt i Hounslow som området heter. Spiste Fish & Chips på en lokal pub som hadde et svært skilt på utsiden hvor de reklamerte for Englands beste Fish & Chips. Var absolutt ingen klasse over puben, som hadde en "drikke" avdeling hvor det var full trøkk og fotball VM på storskjerm, samt en spiseavdeling hvor vi satt. Men maten var god, selv om Englands beste tviler jeg på. Gikk en liten vending etter maten også før vi returnerte til hotellet for å prøve å sove. Veldig mye søvn ble det ikke. først og fremst p.g.a. varmen og jeg våkent i 5 tida neste morgen da flyene begynte å komme lavt over taket. Det ble dermed heller til at jeg satt i senga et par timer og kikket på/ forograferte flyene. Er jo ikke å forakte det heller akkurat, selv om man var noe trøtt og burde ha sovet ut, da man jo hadde en lang reise forran seg! Gikk etterhvert ned og spiste frokost som kostet 6,5£ ekstra. Hotellet kostet forøvrig 49£ pr. rom. Etter å så ha pakket sammen igjen fikk vi resepsjonen til å bestille en taxi, og denne gangen kom en flott romslig Chrysler Voyager med A/C, og vi hadde en svært behagelig tur tilbake til terminal 3. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Den lange veien hjem via SFO - First og Business hele veien | 737-405 | TripReports | 25 | 15-01-2015 23:01 |
«Den utrolige reisen» | Speedbird | TripReports | 40 | 29-12-2012 07:37 |
Må kredittkort være med på reisen? | O_K_ | Reiseforum | 14 | 26-01-2009 13:50 |
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-12-2007 16:11 |
Nye bestevenner på reisen | Dag Viking | Flyforum | 3 | 05-11-2006 19:41 |