Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2010, 18:18   #21
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: SGS truer med å velte SAS-emisjon

imm, du må være en hver arbeidsgivers drøm...
Old 21-02-2010, 19:04   #22
laurenz
ScanFlyer Molded

Default Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men desværre er holdningen blandt de fleste folk idag, at alle i flybranchen er forkælede og overbetalte. Hvis blot de kunne få minimumsløn eller blive erstattet af billig østeuropæisk arbejdskraft så ville der komme endnu flere en-krones-billetter til folket og lykken ville være gjort :ironi:

Desværre vidner det også om en enorm mangel på viden og indsigt i branchen. Hvis man bare ville bruge få minutter på at sætte sig ind i arbejdsforholdene, så ville man også opdage at alt ikke er så rosenrødt som det engang har været. Offentligheden opfattelse af branchen har dog desværre ikke udviklet sig meget siden de "gyldne tider"

Personligt synes jeg det er synd at der skal være så stort et pres for at få lønninger og arbejdsforhold i flybranchen ned på et minimum (og det gælder alle fagrupper - både i luften og på jorden). Jeg vil med glæde betale lidt mere for mine flybilletter, hvis de ansatte i branchen kunne oprethlde gode og rimelige vilkår.

Er det virkeligt så vigtigt at kunne flyve til under kostpris på bekostning af tusindvis af menneskers arbejdsvilkår?
Bra poenger du kommer med her! Jeg hørt det tusen ganger at jeg må ha bra betalt siden jeg jobber i flybransjen.

Arbeidsforhold har vært alt fra OK til tvilsom. Arbeidstiden er ofte av en slik art at mann burde få mer kompensasjon en det mann faktisk får (20% skifttillegg har ingen betydning når grunnlønn er på bunn)

Etter å ha byttet logo noen ganger har lønna mi bare godt nedover, i takt med billettprisene. Jeg vil faktisk påstå at det er en klar sammenheng.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 19:57   #23
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Smak litt på dette. Du vet at det er sannsynlighet for at en virksomhetsoverdragelse eller salg av din del av konsernet skal skje. Samtidig så vil konsernet at du skal gå ned i lønn eller andre vilkår skal begrenses forværres for å redde konsernet.

Slik det er nå er det mange som føler at de skal gå ned i lønn eller vilkår for å bidra til konsernet, mens den samme nedgangen vil konsernet takke deg for ved å ta den med til et eksternt firma.

Og med tanke på at det allerede er gjort flere lønnsfrys og forværringer av avtalene, så er misnøyen stor.

Dessuten lønna i SGS er i stor grad samme som de andre handlingsselskapene, men ansienitet gjør at en del tjener mer.
Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende. Det er vell flere stuere i SGS med lønn på opp mot 450.000 i året, mens man i de andre selskapene er heldig hvis man kommer opp mot 320.000.

Skal selvfølgelig ikke si dette sikkert, men det er slik jeg har oppfattet det.
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 20:43   #24
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende. Det er vell flere stuere i SGS med lønn på opp mot 450.000 i året, mens man i de andre selskapene er heldig hvis man kommer opp mot 320.000.

Tja, er det da rart om et flyselskap velger en annen handlingagent enn SGS?

IMM
Old 21-02-2010, 20:44   #25
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
imm, du må være en hver arbeidsgivers drøm...
Ja, det synes jeg også, men det er bare det at sjefen/arbeidsgiveren ikke har skjønt det
Old 21-02-2010, 21:28   #26
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
For ca 10 år tilbake i tid så var det nok slik, og mange synser at slik er det fortsatt men det er feil. I dag er en del som har bedre lønn fordi de har jobbet lengre enn tilsvarende i andre handlingsselskap.
Old 21-02-2010, 21:29   #27
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende.
Det er ihvertfall bullshit!

Jeg har jobbet i fem ulike GHA (for en industri der bytte av uniformer er blitt litt vel dagligdags...) - og da jeg begynte i SGS gikk jeg ned over 10 kr i timen(!). Riktignok var lønnen min fra før god, og SGS ligger nokså likt for vikarer og timeavlønnede som de andre nåværende i bransjen - men de som tjener betydelig bedre er de med 10+ år ansiennitet.

Jeg tjente betydelig dårligere i SGS enn det jeg gjorde i selskapet jeg kom fra - dessverre nokså identisk med selskapet jeg er i i dag(faktisk et par kroner høyere) - men likevel. Ingen fare for ulikheter her altså, NAX-RAMP!!

Last edited by JoeW; 21-02-2010 at 21:37.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 21:34   #28
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

ARN tror jag faktiskt SGS timanställda var sämst betalda av alla tre bolagen.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 21:45   #29
Jumper G5
ScanFlyer Gold

imm; jeg regner med at det du mener er "løsningen på problemet med de SAS-ansatte" også gjelder den andre veien, når de har betraktelig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn kolleger som gjør den samme jobben andre steder? At du hevder at de ikke "følger med" tilkjennegir for meg mest at det er du som "ikke følger med". Diskuter gjerne, men bidra gjerne til diskusjonens kvalitet ved å holde deg til ting du kan, samtidig som du kanskje er snill og ikke fortelle oss som jobber i et selskap hva vi skal tenke eller gjøre. Det klarer vi selv, det er derfor vi jobber der. Både i forhold til vår egen arbeidsplass og bransjen generelt.
Old 21-02-2010, 23:12   #30
krølle
ScanFlyer Crusty

imm, jeg ville ikke ha bankkort, men ble påtvunget da valget var enkelt, jeg hadde igrunnen ikke noe valg .Ikke hjalp det å stå i skranken å skrike at jeg vill bytte selskap heller ala hva vi opplever i bransjen vår

Tror det er lenge siden noen beynte å jobbe i luftfarten fordi lønna er så god

Når jeg tenker over "goder" som har forsvunnet i løpet av årene, når så kaffen og måtte betales for var siste rest på en måte barbert bort.
I tillegg så reiser jeg billigere med LCC enn mine id-billetter, så for min del -
det er ikke lønna og de gullkantede godene jeg har nå som gjør at jeg fortsatt er på samme plass, snarere kjærligheten til jobben og de som en møter gjennom arbeidsdagen.

Ei heller har jeg i min over 25 årige karriere hatt 1 eneste arb. konflikt og det er jeg stolt av, håper det holder seg slik, men nå er det dessverre slik, kjærlighet betaler ikke regninger eller mat

Så får man jo håpe da at der er lys i sikte
krølle is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 23:36   #31
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
men nå er det dessverre slik, kjærlighet betaler ikke regninger eller mat

Så får man jo håpe da at der er lys i sikte
Kloge ord

Desværre ser udviklingen ikke for god ud p.t. - men derfor synes jeg på ingen måde man bare skal acceptere at arbejdsvilkårene bare skal blive dårligere og dårlige. Jeg er ikke selv ansat i branchen, men jeg ville hellere end gerne bidrage til rimelige og ordentlige vilkår ved at betale lidt mere for flybilletterne.

Selv om jeg ikke er meget for lovgivning indenfor det private erhvervsliv, så kunne en EU-lovgivning der gik på at man ikke måtte sælge flybilletter til under den reelle kostpris måske være en start. Så slap vi da ihverfald for at den brede offentlighed blev vænnet til at det kun koster 1 krone at købe en flybillet og konkurrencen kunne foregå med udgangspunkt i hvad tingene reelt koster.
Old 22-02-2010, 02:35   #32
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
imm; jeg regner med at det du mener er "løsningen på problemet med de SAS-ansatte" også gjelder den andre veien, når de har betraktelig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn kolleger som gjør den samme jobben andre steder? At du hevder at de ikke "følger med" tilkjennegir for meg mest at det er du som "ikke følger med". Diskuter gjerne, men bidra gjerne til diskusjonens kvalitet ved å holde deg til ting du kan, samtidig som du kanskje er snill og ikke fortelle oss som jobber i et selskap hva vi skal tenke eller gjøre. Det klarer vi selv, det er derfor vi jobber der. Både i forhold til vår egen arbeidsplass og bransjen generelt.

Jeg må visst forsøke å forklare litt her ja:

Det ble hevdet i tråden her at flere stuere i SGS har en lønn på 450.000, mens man hos konkurrentene er heldig om man får 320.000.

Hvis så er riktig, er det et prolem for SGS. De skal konkurrere om kontrakter med andre som har lavere personalkostnader. Og hvis lønnsgapet er så stort som her blir hevdet, vil SGS sakte men sikkert tape kontrakter. Og de ansatte blir uten oppdrag. Er vi enige så langt?

Det har vært hevdet her på forumet at flyvende i SAS har et vesentlig høyere lønnsnivå enn hos mange andre selskap. Bl.a. ble det en gang gitt eksempel på hva en kabinansatt i et asiatisk selskap tjente. Hvis ikke jeg husker feil, var det rundt et par tusen kroner i måneden. Hvis SAS sitt kostnadsnivå er så mye høyere enn hos konkurrentene vil deres priser måtte settes desto høyt for å dekke kostnadene, og folk vil velge andre selskap som er rimeligere. Det ser vi jo allerede skjer.

Vi lever i en verden med fri konkurranse, og ett selskap kan ikke leve med å ha kostnader som er vesentlig høyere enn andres. As simple as that. Man må få ned kostnadene for å konkurrere. Hvis man da må se seg om etter en annen handlingagent, hvor stuerne tjener 320.000 istede for 450.000 så ser jeg på det som helt naturlig og riktig. Man skal tross alt drive lønnsomt. Man skal ha overskudd.

Når jeg sier at SAS ikke har fulgt med, så mener jeg det gjelder på flere områder. I mine øyne har SAS kanskje vært litt arrogante overfor konkurrerende selskaper. De har ikke sett trusslen fra LCC selskaper tids nok. Det har vært tegn til desperasjon med mange forskjellige strategier de siste årene. Og slik jeg ser det, kunne dette vært unngått hvis man hadde sett litt klarere hvilken vei ting går. SAS har for eksempel sagt at Ryanair ikke er en konkurrent, helt til nylig. Nå har FR 67 millioner passasjerer i året. Det må man ta på alvor. Norwegian har vokst formidabelt, og det må man ta på alvor. Man kan ikke leve med å ha så mye høyere kostnader (450.000 mot 320.000), og må da ta affære. Jeg synes det er helt naturlig, og rett. Hvis ikke står hele gjengen snart uten jobb.

Hvis det er rett at lønnsgapet er så stort, synes jeg det er rart om ansatte rasler med "gå sakte eller streike-sablene" hvis selskapet må ta grep de mener er nødvendig. Å gå til streik vil ikke gjøre saken bedre for noen, verken en selv eller selskapet man jobber for.

Når alt dette er sagt, så er også jeg i fare for å miste min jobb. Jeg jobber jo også som bakkemannskap, noe du kanskje vet. Slulle gjerne likt å ha mye mer i lønn jeg, men da vet jeg at det står andre klare til å gjøre jobben for meg, for en mye lavere pris.

Mener du jeg er helt på jordet med å mene dette?

Last edited by imm; 22-02-2010 at 02:40.
imm is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 02:46   #33
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg må visst forsøke å forklare litt her ja:

Det ble hevdet i tråden her at flere stuere i SGS har en lønn på 450.000, mens man hos konkurrentene er heldig om man får 320.000.

Hvis så er riktig, er det et prolem for SGS. De skal konkurrere om kontrakter med andre som har lavere personalkostnader. Og hvis lønnsgapet er så stort som her blir hevdet, vil SGS sakte men sikkert tape kontrakter. Og de ansatte blir uten oppdrag. Er vi enige så langt?

Det har vært hevdet her på forumet at flyvende i SAS har et vesentlig høyere lønnsnivå enn hos mange andre selskap. Bl.a. ble det en gang gitt eksempel på hva en kabinansatt i et asiatisk selskap tjente. Hvis ikke jeg husker feil, var det rundt et par tusen kroner i måneden. Hvis SAS sitt kostnadsnivå er så mye høyere enn hos konkurrentene vil deres priser måtte settes desto høyt for å dekke kostnadene, og folk vil velge andre selskap som er rimeligere. Det ser vi jo allerede skjer.

Vi lever i en verden med fri konkurranse, og ett selskap kan ikke leve med å ha kostnader som er vesentlig høyere enn andres. As simple as that. Man må få ned kostnadene for å konkurrere. Hvis man da må se seg om etter en annen handlingagent, hvor stuerne tjener 320.000 istede for 450.000 så ser jeg på det som helt naturlig og riktig. Man skal tross alt drive lønnsomt. Man skal ha overskudd.

Når jeg sier at SAS ikke har fulgt med, så mener jeg det gjelder på flere områder. I mine øyne har SAS kanskje vært litt arrogante overfor konkurrerende selskaper. De har ikke sett trusslen fra LCC selskaper tids nok. Det har vært tegn til desperasjon med mange forskjellige strategier de siste årene. Og slik jeg ser det, kunne dette vært unngått hvis man hadde sett litt klarere hvilken vei ting går. SAS har for eksempel sagt at Ryanair ikke er en konkurrent, helt til nylig. Nå har FR 67 millioner passasjerer i året. Det må man ta på alvor. Norwegian har vokst formidabelt, og det må man ta på alvor. Man kan ikke leve med å ha så mye høyere kostnader (450.000 mot 320.000), og må da ta affære. Jeg synes det er helt naturlig, og rett. Hvis ikke står hele gjengen snart uten jobb.

Hvis det er rett at lønnsgapet er så stort, synes jeg det er rart om ansatte rasler med "gå sakte eller streike-sablene" hvis selskapet må ta grep de mener er nødvendig. Å gå til streik vil ikke gjøre saken bedre for noen, verken en selv eller selskapet man jobber for.

Når alt dette er sagt, så er også jeg i fare for å miste min jobb. Jeg jobber jo også som bakkemannskap, noe du kanskje vet. Slulle gjerne likt å ha mye mer i lønn jeg, men da vet jeg at det står andre klare til å gjøre jobben for meg, for en mye lavere pris.

Mener du jeg er helt på jordet med å mene dette?
JA!

At SGS lønninger ligger på 450.000 er bullshit fra ende til annen! De som påstår det tar i tilfelle skammelig feil! Har førstehånds lønnsslipp informasjon, så der føler jeg meg bankers! I beste fall finnes det en grunnlønn på ca 315.000, og selvfølgelig justeringer for hvor gammel man har rukket å bli.... Av 450.000 imaginære kroner, stammer minst 100.000 kroner direkte fra mertid og overtid!.... Noe det de siste 2 årene har blitt mer eller mindre helt slutt på!

Hadde vi forholdt oss til fakta på denne siden, hadde alt blitt så meget bedre!

Takk!
73H is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 02:50   #34
73H
NorFlyer Front Row

Quote:

NAX RAMP: Konsentrer deg om å øke punktligheten til NAX istedenfor å spre usannheter om konkurrenten! Enten bør du ta deg en prat med vedkommende som sa deg 450.000 for å finne ut av hva han egentlig sa, ellers så burde du kanskje bare ta bort dette innlegget, for det taler for sin egen urimelighet! Lykke til med å øke punktligheten til NAX! Det er på bakken det må skjerpes, ikke i lufta!
73H is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 03:04   #35
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
JA!

At SGS lønninger ligger på 450.000 er bullshit fra ende til annen! De som påstår det tar i tilfelle skammelig feil! Har førstehånds lønnsslipp informasjon, så der føler jeg meg bankers! I beste fall finnes det en grunnlønn på ca 315.000, og selvfølgelig justeringer for hvor gammel man har rukket å bli.... Av 450.000 imaginære kroner, stammer minst 100.000 kroner direkte fra mertid og overtid!.... Noe det de siste 2 årene har blitt mer eller mindre helt slutt på!

Hadde vi forholdt oss til fakta på denne siden, hadde alt blitt så meget bedre!

Takk!

OK. Jeg går jo ut fra at det som blir sagt her på forumet er korrekt. Og når noen kommer med så spesifikke tall, så regner jeg med at de ikke tar de fra løse lufta. Tydelig vis ikke bare jeg som snakker om ting jeg ikke kan
Old 22-02-2010, 09:14   #36
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Verden går videre. Man finner stadig nye måter for å senke kostnader. Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Aksepter det, eller ei. Men det nytter ikke å fighte mot verdens utvikling.
Hvis man aldri skulle si seg uenig, aldri fighte for egne meninger og det man mener er egne rettigheter, ville utviklingen gått helt feil vei altfor fort. Da ville vi hatt ulevelige forhold fordi noen få mennesker skulle få det som de ville. Så selvfølgelig skal man fighte, men selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.

Quote:
OK. Jeg går jo ut fra at det som blir sagt her på forumet er korrekt.
*notere*
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 09:26   #37
imm
ScanFlyer Crusty

Joda, selfølgelig har man lov og rett til å fighte, men som du sier, innenfor rimelighetens grenser.

SGS ansatte krever nå 25% lønnsøkning hvis ikke SAS legger outsourcingplanene på hylla, ifølge denne artiklen fra e24.no:
http://e24.no/boers-og-finans/article3530469.ece
Old 22-02-2010, 09:46   #38
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
SGS ansatte krever nå 25% lønnsøkning hvis ikke SAS legger outsourcingplanene på hylla, ifølge denne artiklen fra e24.no:
http://e24.no/boers-og-finans/article3530469.ece
Vel dette er bare den ene foreningen (LFF) som følger etter de 2 andre VKL og HK som gjorde dette for en god tid tilbake.
Men lederen i den foreningen er litt "PR kåt" bare

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 09:56   #39
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Så om vi skal tro alt som har stått i media de siste 4-5 dagene så tror menigmann at SAS ansatte tjener 4X alle andre flyselskap i verden og nå ønsker de å øke dette med 25% .
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 10:27   #40
STUER75
ScanFlyer Blue

Dette kravet kommer som en følge av div lønnsfrys og krav til effektivitet som ledelsen har stilt gjennom de siste 8 år, og som er gjennomført til punkt og prikke av de bakkeansatte.
Dette imot en lovnad om at sgs ikke skal selges ut.
Da ledelsen sier at SGS skal selges ut er dette et løftebrudd og lønnsoverenskomsten er som følge av dette oppsagt.
Det eksisterer ikke økonomiske årsaker til et salg av SGS men kun prinsipielle grunner i følge toppledelsen.
En streik med påfølgende konkurs for SAS er noe vi annsatte ikke ønsker da 99% av oss har SAS i våre hjerter men alternativet ved ett salg er ikke aktuelt.

Btw. lønna mi er langt fra 450k etter 10 års annsinitet
STUER75 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules