Jeg må visst forsøke å forklare litt her ja:
Det ble hevdet i tråden her at flere stuere i
SGS har en lønn på 450.000, mens man hos konkurrentene er heldig om man får 320.000.
Hvis så er riktig, er det et prolem for
SGS. De skal konkurrere om kontrakter med andre som har lavere personalkostnader. Og hvis lønnsgapet er så stort som her blir hevdet, vil
SGS sakte men sikkert tape kontrakter. Og de ansatte blir uten oppdrag. Er vi enige så langt?
Det har vært hevdet her på forumet at flyvende i
SAS har et vesentlig høyere lønnsnivå enn hos mange andre selskap. Bl.a. ble det en gang gitt eksempel på hva en kabinansatt i et asiatisk selskap tjente. Hvis ikke jeg husker feil, var det rundt et par tusen kroner i måneden. Hvis
SAS sitt kostnadsnivå er så mye høyere enn hos konkurrentene vil deres priser måtte settes desto høyt for å dekke kostnadene, og folk vil velge andre selskap som er rimeligere. Det ser vi jo allerede skjer.
Vi lever i en verden med fri konkurranse, og ett selskap kan ikke leve med å ha kostnader som er vesentlig høyere enn andres. As simple as that. Man må få ned kostnadene for å konkurrere. Hvis man da må se seg om etter en annen handlingagent, hvor stuerne tjener 320.000 istede for 450.000 så ser jeg på det som helt naturlig og riktig. Man skal tross alt drive lønnsomt. Man skal ha overskudd.
Når jeg sier at
SAS ikke har fulgt med, så mener jeg det gjelder på flere områder. I mine øyne har
SAS kanskje vært litt arrogante overfor konkurrerende selskaper. De har ikke sett trusslen fra
LCC selskaper tids nok. Det har vært tegn til desperasjon med mange forskjellige strategier de siste årene. Og slik jeg ser det, kunne dette vært unngått hvis man hadde sett litt klarere hvilken vei ting går.
SAS har for eksempel sagt at Ryanair ikke er en konkurrent, helt til nylig. Nå har FR 67 millioner passasjerer i året. Det må man ta på alvor. Norwegian har vokst formidabelt, og det må man ta på alvor. Man kan ikke leve med å ha så mye høyere kostnader (450.000 mot 320.000), og må da ta affære. Jeg synes det er helt naturlig, og rett. Hvis ikke står hele gjengen snart uten jobb.
Hvis det er rett at lønnsgapet er så stort, synes jeg det er rart om ansatte rasler med "gå sakte eller streike-sablene" hvis selskapet må ta grep de mener er nødvendig. Å gå til streik vil ikke gjøre saken bedre for noen, verken en selv eller selskapet man jobber for.
Når alt dette er sagt, så er også jeg i fare for å miste min jobb. Jeg jobber jo også som bakkemannskap, noe du kanskje vet. Slulle gjerne likt å ha mye mer i lønn jeg, men da vet jeg at det står andre klare til å gjøre jobben for meg, for en mye lavere pris.
Mener du jeg er helt på jordet med å mene dette?