Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2008, 18:38   #21
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Norge går for JSF

BSSW, det er fryktelig nære en infraction å ikke vite at Sverige ikke er i NATO!
Old 20-11-2008, 19:02   #22
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
BSSW, det er fryktelig nære en infraction å ikke vite at Sverige ikke er i NATO!
Du har fått en PM
Old 20-11-2008, 19:25   #23
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Så Sverige er ikke alliert med Norge???
Nei, det har de egentlig aldri vært. Under krigen ble mange flyktninger sendt tilbake over grensen, selv om svenske myndigheter viste naziene stod og ventet på dem. Ikke er de med i NATO heller.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 19:27   #24
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Gratulerer til Lockheed Martin!
JSF er en verdig vinner. Tenk utrykket på alle de såkalte "ekspertene" som nå bare kan klø seg i hodet.. (jfr. for eksempel http://www.abcnyheter.no/node/75198 og http://www.nettavisen.no/verden/article2407021.ece).

Ser ut som regjeringen og kampflyutvalget har gjort en god og grundig jobb, og det skulle jo egentlig bare mangle at ikke et parti med syv prosent støtte i det norske folk fikk gjennomslag. Jeg gleder meg til 2016!
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 19:28   #25
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Åkkesom. Gripen falt gjennom i den faglige vurderingen. Så får man tro på det. Politisk hadde nok et Gripen-kjøp skadet mer forholdet Norge-USA enn et JAS-kjøp skader Sverige-Norge-forholdet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 19:36   #26
krsvg
ScanFlyer Blue

det amerikanske alternativet er på alle måter bedre enn det svenske. i tillegg blir det billligere. så det er et opplagt valg som er gjordt...ser fram til å få flyet til norge!
krsvg is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 20:02   #27
flywheel
ScanFlyer Blue

Well brendas.
Vad gäller norsk industri så har ju både försvarsministern, SFI & LO med flera sagt att Saab hade bättre o mer omfattande industri motköpsavtal än L.M. Även om L.M. också har 100% enligt presskonferensen. På dn.no skriver de nu http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...o=c1_re_left_1 lite om det också. Jag tror också att nordisk/skandinavisk industri-utveckling hade mått bättre av ett skandinaviskt avtal.
Teknologi överföringen hade varit större, tror jag utifrån det jag läst. Inte för att Gripen har mer avancerad teknologi, utan att svenskarna släppt nordmännen helt in i utvecklingen och teknologin, vilket jänkarna inte gör. Att ett fåtal företag i Norge får tillverka mindre avancerade delar till JSF är inte direkt teknologi överföring.

Sen är det säkert skojigare för blivande jagarflyvere att fara till USA på utbildning än tvärs över gränsen. En Budweiser är ju mycket billigare i USA än i Sverige...hehe

Blir dock intressant o se om USA går vidare med JSF. RollsRoyce som gör motorn ska ju dra ner 2000 personer (stod i nyheterna igår) och med tanke på USAs finansiella läge gör det att JSF är ett hög-risk projekt som ju tom engelsmännen funderat på att dra sig ur.

Men den som lever får se. Verkar iaf som att de flesta här på forumet tycker det var ett riktigt val. Då får jag gratulera med det, även om jag tror kostar mer i längden.

Och som norsk skattebetalare (vilket jag är!) så hade jag ju hoppats att lite av slantarna hade gått att främja skandinavisk samarbete ;-)
flywheel is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 20:56   #28
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg må si det er litt skremmende å se hvor liten kunnskap enkelte har om nabolandet Sverige, men dem om det ...

Nå skal det forhandles, sa Jens på Dagsrevyen i kveld. Han ville ikke bekrefte/avkrefte noe om prisgarantier, og på det industrielle samarbeidsområdet gjenstår det fortsatt en god del (det var vel bare på dette området at svenskene kom best ut). Så vidt jeg skjønte, skal det ikke underskrives endelige kontrakter før i 2014, så her må vi nok være forberedt på endringer (pris, antall fly, hva flyene skal inneholde osv).

Jeg så forøvrig en svært fornøyd Kongsberg-ordfører på TV i kveld. Der i byen øyner man starten på et industrieventyr og er klare til å bygge ut infrastruktur og det som trengs. Og det er jo bra!

Edit: Personlig hadde jeg syntes det hadde vært spennende om Norge hadde valgt svensk, men jeg velger å stole på at fagmiljøene & politikerne har gjort et godt valg.

Last edited by Fly high; 20-11-2008 at 20:59.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 21:42   #29
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post

Jeg så forøvrig en svært fornøyd Kongsberg-ordfører på TV i kveld.
Jeg er også svært fornøyd i kveld.
For et par år siden var vi en gjeng som møttes (fly og vin) på sjøflyhavna ved Fornebu. Da sa jeg at jeg skulle spandere en kasse øl på samtlige dersom Norge valgte noe annet enn JSF.
Så jeg slapp billig unna
Old 20-11-2008, 23:14   #30
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Syns vi skulle kjøpt begge

Avataren min er meg i en Draken..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 23:20   #31
ATC
ScanFlyer Blue

Såg uttalande i TV ikväll av Sveriges statsminister att det nordiska och svensk-norska försvarssamarbetet nu är hotat . Inte vad norska politiker säger men tror det helt plötsligt blev iskallt mellan Sverige och Norge! Det blev mer vi o dom. Personligen tror jag det är ett teknologiskt misstag av Norge, JAS hade gett mer tillbaka till Norge och vem vet med kunskap om JAS hade kanske de nordiska länderna i framtiden kunnat utveckla ett stridsflygplan gemensamt och sluppit sitta i knät på Oncle Sam ,men där sitter tydligen norrmännen bra
ATC is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 23:28   #32
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
USA er meg bekjent en mye nærmere alliert, jeg skal ikke si for sikkert om Sverige i det hele tatt har noe forsvar?

Vi skulle haft ett om det inte vore för att alla pengar istället gått till JAS Gripen. Gökungen.

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Jeg må si det er litt skremmende å se hvor liten kunnskap enkelte har om nabolandet Sverige, men dem om det ...

Omvänt är det väl knappast bättre ställt...

Som svensk är det ju såklart trist att Norge ratade Sveriges bidrag. Vi svenskar är vi ju stolta över vår vapenindustri (hur många andra länder i världen bygger sina egna stridsflygplan) och blir förstås lätt stötta när prestigesymbolen JAS inte tar hem ordern.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 23:50   #33
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Jeg følger litt med på hva som skjer i forsvaret, og både Norge og Sverige samarbeider tettere og tettere. Her handler det både om at begge får noe ut av det, og at man sparer penger og jeg tror ikke dette vil bli nevnverdig påvirket - om i det hele tatt - av at Norge valgte det flyet som var best for norske behov.
Old 20-11-2008, 23:59   #34
KennethGS
N/A

Hehe.. Dette var jo akkurat som forespeilet, og slettes ikke overaskende mtp. Forsvaret og regjeringens nære bånd til henholdsvis LM og USA...

Har en følelse at denne avgjørelsen kommer til å gå runder i media de neste 30-40 årene...

Edit: ...og man ser tegningene av diskusjonen i dagbladet allerede:

http://www.dagbladet.no/2008/11/20/n...erfly/3783919/

Quote:
- Stealth var ikke et krav fra vår side, da ville vi bare hatt en kandidat. Men det viste seg at det ble en av de store tingene som ble avgjørende for valget, sier forsvarsdepartementets jagerflyforhandler Pål Bjørseth.
..og litt lengre ned:

Quote:
- Har Gripen tekonologi som kan måle seg med dette?

- Nei, ikke som oppfyller våre behov.

Last edited by KennethGS; 21-11-2008 at 00:52.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 07:08   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ATC View Post
Såg uttalande i TV ikväll av Sveriges statsminister att det nordiska och svensk-norska försvarssamarbetet nu är hotat . Inte vad norska politiker säger men tror det helt plötsligt blev iskallt mellan Sverige och Norge! Det blev mer vi o dom.
Norges hovedallierte innen forsvarsamarbeid er og blir NATO. At Sverige har valgt å stå alene er Sveriges eget valg

Quote:
Personligen tror jag det är ett teknologiskt misstag av Norge, JAS hade gett mer tillbaka till Norge och vem vet med kunskap om JAS hade kanske de nordiska länderna i framtiden kunnat utveckla ett stridsflygplan gemensamt och sluppit sitta i knät på Oncle Sam ,men där sitter tydligen norrmännen bra
Vi har ikke noen interesse i å utvikle vår eget jagerfly. For oss er det langt billigere å kjøpe tilnærmet ferdige fly fra andre som har større ressurser og som kan dra nytte av stordriftsfordeler. Bare tenkt på hvor mange milliarder ekstra svensk jagerflyutvikling har kostet svenske skattebetalere fordi dere skal ha deres eget fly
Old 21-11-2008, 07:30   #36
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by flywheel View Post
Vad gäller norsk industri så har ju både försvarsministern, SFI & LO med flera sagt att Saab hade bättre o mer omfattande industri motköpsavtal än L.M.
Jeg er klar over det, men jeg ser rett og slett ikke for meg at Gripen er i produksjon om 15 år, noe F-35 helt klart vil være. Det ville ha drysset penger på flere bedrifter om Gripen ble valgt, men jeg greier ikke se hvordan antallet produserte deler eller varigheten ville være den samme. Norske bedrifter produserer enda deler til F-16 (noe de kommer til å gjøre i mange år framover,) og det samme kan vi nok forvente at de gjør om 30+ år til F-35.

Quote:
RollsRoyce som gör motorn ska ju dra ner 2000 personer (stod i nyheterna igår)
RR kutter ansatte på alle områder, men spesielt på de sivile områdene (bla som følge av forsinkelsene på A380 og 787.)

Quote:
och med tanke på USAs finansiella läge gör det att JSF är ett hög-risk projekt som ju tom engelsmännen funderat på att dra sig ur.
Om USA kansellerer dette prosjektet vil flere titalls tusen ansatte stå uten jobb, forsvarsindustrien (som USA tjener store penger på) ville blitt kraftig svekket, og da vil USAF/USMC/USN stå igjen med gammel flåte jagerfly om ti år. Nei, F-35 blir ikke kansellert, uansett hva Jon Bingen måtte mene.

Ellers, var det noen som fikk med seg Redaksjon En i går? Igjen måtte jeg riste på hodet over hva John Berg forklarte. På den ene siden sier han at han ikke tror på regjeringens overslag når det kommer til livstidskostnader (fordi F-35 ifølge han vil brenne dobbelt så mye fuel som Gripen, som forøvrig bare er en del av livstidskostnadene) mens han på den andre side skulle ønske at Eurofighter hadde blitt valgt.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vi har ikke noen interesse i å utvikle vår eget jagerfly. For oss er det langt billigere å kjøpe tilnærmet ferdige fly fra andre som har større ressurser og som kan dra nytte av stordriftsfordeler. Bare tenkt på hvor mange milliarder ekstra svensk jagerflyutvikling har kostet svenske skattebetalere fordi dere skal ha deres eget fly
Helt klart. Gripen er etter all sannsynlighet det siste jagerflyet Sverige utvikler og produserer alene.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 07:44   #37
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

....og på P4 nyhetene ble det sagt at SV (Rødstrømpen Kristin Halvorsen) vil gå inn for å redusere antall jagerfly for å spare forsvaret mange milliarder.

Her er en annen linkt til SA http://www.aftenbladet.no/innenriks/..._jagerfly.html (Samme tema, men fra en annen i samme parti)

Utsagn fra Hallgeir Langeland
Quote:
Jeg synes vi heller skal benytte anledningen til å forsøke å få redusert antall fly, holde prisen nede og legge press på amerikanerne om å dempe sin krigsproduksjon, sier Langeland til NTB.
Old 21-11-2008, 10:00   #38
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Men hvor blir basen?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 11:06   #39
ATC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Norges hovedallierte innen forsvarsamarbeid er og blir NATO. At Sverige har valgt å stå alene er Sveriges eget valg

Vi har ikke noen interesse i å utvikle vår eget jagerfly. For oss er det langt billigere å kjøpe tilnærmet ferdige fly fra andre som har større ressurser og som kan dra nytte av stordriftsfordele. Bare tenkt på hvor mange milliarder ekstra svensk jagerflyutvikling har kostet svenske skattebetalere fordi dere skal ha deres eget fly
Som sagt norrmännen sitter beroende skönt i knät
ATC is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 14:16   #40
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det er selvvalgt, og vi har suttet ganske godt der. Og svenskenes "alliansfrihet" (ikke en gang svenskene har vel snakket om nøytralitet på mange mange mange år) har til store deler vært en vits uansett.

Men nå tilbake til JSF, aight?

Posting Rules