Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2008, 16:01   #21
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Pandion kort

Da sier vi det er EBG de får. Innenlands gir det jo en del fordeler i forhold til bag allowance, de kan bruke dedikert check-in, prioritert på waitlists etc. (I tillegg er det jo et par andre skandinaviske land hvor EBG på innenlandsruter også gir loungetilgang f.eks.).

Jeg ser ingenting galt i at de tar i mot det de får, men påfallende at noen av disse politikerne samtidig skriker høyt om fysj og fy til bonus - og at statsansatte skal velge DY. Det påfallende er jo nettopp at statsråder/stortingsreps nok i stor grad flyr SK, også der DY konkurrerer.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 16:06   #22
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig! Dette delvis "hysj hysj / myteomspunnete" kortet
er alltid interessant å lese om, anbefaler på det varmeste
Tommy777 sin link ovenfor - der man bl.a. kan se disse bildene:

Quote:
Click below for pictures of the Pandion welcome binder (2008-2009). I apologize for the quality of the pics, took them with my Trinity PDA...

The hard cover binder (220x305x40 mm):
http://aycu19.webshots.com/image/444...9787727_rs.jpg

The binder contents (letter from SAS Sweden CEO to the left):
http://aycu08.webshots.com/image/457...5341988_rs.jpg

The new style Pandion metal baggage badge:
http://aycu16.webshots.com/image/474...3158597_rs.jpg

The Pandion ipod (!!!):
http://aycu31.webshots.com/image/480...9292032_rs.jpg

The welcome leaflet and special invitation cards from Hertz and Avis:
http://aycu04.webshots.com/image/454...2375937_rs.jpg
At man får med en "Pandion iPOD" er jo bare rått da, utrolig
morsomt å studere nærmere!
Old 18-11-2008, 16:09   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Da sier vi det er EBG de får. Innenlands gir det jo en del fordeler i forhold til bag allowance, de kan bruke dedikert check-in, prioritert på waitlists etc. (I tillegg er det jo et par andre skandinaviske land hvor EBG på innenlandsruter også gir loungetilgang f.eks.).

Jeg ser ingenting galt i at de tar i mot det de får, men påfallende at noen av disse politikerne samtidig skriker høyt om fysj og fy til bonus - og at statsansatte skal velge DY. Det påfallende er jo nettopp at statsråder/stortingsreps nok i stor grad flyr SK, også der DY konkurrerer.
Stortingsrepresentantenes eventuelle fordel er at de kan reise fritt innenlands, ikke at de kan ta med seg ekstra bagasje, bruke dedikert innsjekk eller ha prioritet i ventelister. Generelt sett reiser ikke representantene med bagasje, de sjekker sjeldent inn og de er sjeldent i ventelister. Hvordan kan du og andre hevde at politikere relativt sett flyr mer SAS enn Norwegian, og at man ikke velger Norwegian naar det er mulig? Da jeg jobbet paa Stortinget brukte vi Norwegian gjennomgaaende saa lenge det var mulig. Det var regelen. Problemet var imidlertid at Norwegian har et elendig rutetilbud innenlands, med unntak av Bergen og Trondheim.
Old 18-11-2008, 16:14   #24
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
disse politikerne samtidig skriker høyt om fysj og fy til bonus -
Det er et politisk virkemiddel som totalt sett gavner det norske folk - bedrifter og privatpersoner - ikke noe som i seg selv er fysj og fy.
Old 18-11-2008, 16:38   #25
JoeW
ScanFlyer Rusty

FlightDeck - jeg har sett stortingsrepresentanter med full familie - og de har hatt mer enn vanlig baggasjelimits f.eks. Det er tilfeller der EBG på den måten hjelper til!!
Old 18-11-2008, 16:38   #26
Bluejuice
ScanFlyer Blue

Bluejuice's Avatar

Hvem trenger sånn kort for å komme seg fort igjennom sikkerhetskontrollen på OSL, finnes GM og MM kort og, har tilogmed egen inngang, det går myyye fortere igjennom den sikkerhetskontrollen der :P
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 16:40   #27
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Må si jeg ble en smule overrasket når jeg leste i tråden Tommy777 lenket til om hva Pandion medlemmene opplever i forhold til gjenkjenning.
Hos oss får tilogmed cockpit beskjed av kabinbesetning når vi har HON circle medlemmer ombord. Oftest også de som har SEN status.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 16:44   #28
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Vel, vel. Politikerforakt er alltid like sjarmerende. Det er SAS som gir dem dette kortet - og norske politikere er ikke generelt imot fordelsprogrammer. .
Der er jeg uenig med deg. Jeg har aldri hørt en norsk politiker ta et rosende ord i sin munn om bonusprogrammer. Og jeg må si at min bestemte oppfatning er at de offisielt synes bonusprogrammer er fysjom når de uttaler seg. Det er derimot ikke måte på hvilken skade bonuspoeng gjør på markedet (! som de ellers bruker mye tid på å hate) Derfor var det blant annet lenge, og er vel fortsatt, mange politikere som mener at intra-skandinavisk ikke skal kunne gi poeng. Men vær sikker på at alle som en trives meget godt med å dra opp sitt EBG- kort.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 16:46   #29
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
FlightDeck - jeg har sett stortingsrepresentanter med full familie - og de har hatt mer enn vanlig baggasjelimits f.eks. Det er tilfeller der EBG på den måten hjelper til!!
Det finnes alltid unntak, men de er som regel uinteressante i den store sammenheng. Faktum er at EBG - i jobbsammenheng - ikke gir stortingsrepresentanter saerlig mye. Det er heller ikke representantene selv som har bedt om dem.

Opptjening av bonuspoeng er forbudt for stortingsrepresentanter paa utenlandsreiser. Og tjener man bonuspoeng paa jobbreiser utenfor statlig regi, som igjen genererer reiser i privat sammenheng, skal man skatte av dem.
Old 18-11-2008, 16:52   #30
JoeW
ScanFlyer Rusty

Stemmer vel forsåvidt at de ikke får så mye igjen for det i jobbsammenheng - og mange reiser jo også nok til å få det på anet vis.

Jeg vet at den gang min far hadde et statlig engasjement, at han brukte bonuspoeng på en "jobbillett" en gang - dette rettferdiggjorde visst at man ikke ble skattet for det. Men nå er det jo flere fordeler med disse kortene enn de rene poengene - de tror jeg nok mange i bunn og grunn kan unnvære. Og dessuten er det vel ikke bare-bare å få sjekket hvorvidt en rep har opptjent bonuspoeng eller ikke...
Old 18-11-2008, 16:57   #31
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Alle paa stortinget/regjeringen blir EBG, ikke tale om at de blir Pandion. Hvorfor de blir EBG, fatter jeg ikke, de er jo saa imot fordelsprogrammer innenriks i Norge. Skulle ting vaert rett, hadde de latt vaere aa bruke fordelene sine innenriks. Tror du disse kara har slik integritet at de foelger det? Not bloody likely.
Hadde de gjort som de prediket hadde de takket nei til slik smøring. De hyler jo opp om alle andre som får en halv flaske vin eller en lunsj påspandert.

Old 18-11-2008, 16:59   #32
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Her i DK er medlemmer af det danske folketing automatisk EBG..Det er ofte dem som der er mest i vælten med at pålægge flyvningen store restriktioner og råber højst, som også er de dem der står forest i køen hvis der skal udbetales DBC...
EBP, dem jeg kender til , er stille og venlige, og gør sjældent stor ståhej over at de er EBP.
I AAR har vi nogle og de er jo kendte af os som ser dem dagligt,,,sikkert det samme mange steder..Jeg mener også at der er en limit på HVORMANGE personer som kan være EBP..altså f.ex 1000 men jeg kender ikke tallet, så det er et rent gæt
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:23   #33
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Når jeg lærte om EBP mange år tilbake så var tallet 1000, men mener at 1500 som Tommy sier kan stemme bra nå.
Som SK931 sier, mange EBP er stille og vennlige, har hatt EBP på økonomi klasse som har sagt nei takk til å bli flyttet lengre frem i klassene selv når det var behov for det.
De ville sitte der bak (langt bak) på økonomi klasse og spise matpakken sin.
Det er da mye verre med ny EBG kunder, og ikke minst ektefellen dems. De tror de kan forlange mye mer enn de kan. Er de som skriker høyest.

Er også sånn at crew er veldig fornøyd når de blir gjort oppmerksom på at det er en EBP ombord, så de får jo til tider litt ekstra service ombord også da

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:28   #34
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Hadde vært interessant med en studie av den typiske EBG-kunden kontra EBP-kunden Man opptrer kanskje mer diskré når man er EBP, mens EBG-kunder kanskje liker å flashe statusen sin litt mer?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:30   #35
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Er den feed backen jeg har fått fra både kabin og bakke når det gjelder HON vs SEN også. HON er som oftest mye mere tilbakeholdende og stille og rolige i forhold til SEN.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:35   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Er også sånn at crew er veldig fornøyd når de blir gjort oppmerksom på at det er en EBP ombord, så de får jo til tider litt ekstra service ombord også da
Det er bare for dem å lese passasjerlisten som ligger i galley det. Der står det hvem som er EBP, EBG, EBS, VIP, spesielle personer og de med status i alliansepartnerenes programmer

De verste personene på innsjekk skal visst være EBS ifølge enkelte
Old 18-11-2008, 18:40   #37
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er bare for dem å lese passasjerlisten som ligger i galley det. Der står det hvem som er EBP
Ikke hvis de reiser på poeng
Og det er ikke alltid at de får det med seg når man kommer med en liste så lang som et vondt år ... så den muntlige infoen var det jeg sikta til

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:41   #38
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Tipper de enkleste passasjerene er EBB og EBP EBB forventer ingenting og EBP er nok såpass reisevant og oppdragne at det meste løser seg på en bra måte.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:45   #39
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Nei nei nei. Den beste passasjeren er nok meg. Aldri noe tull her i gården!

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:49   #40
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er bare for dem å lese passasjerlisten som ligger i galley det. Der står det hvem som er EBP, EBG, EBS, VIP, spesielle personer og de med status i alliansepartnerenes programmer

De verste personene på innsjekk skal visst være EBS ifølge enkelte
Spørs vel litt hvilke lister som er printet ut Someone, men joda, det er jo vanlig å ta med! Alliansepartnere står kun listet som star-gold, så hos LH vil ikke en EBP skille seg ut, samme måte med HON hos SK. Det vet du helt sikkert - men just to clarify.
Reply

Posting Rules