![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bra han meldte fra - tenk om det hadde vært et fly!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Nå er jeg like ukjent denne karen som jeg antar du er, men jeg tviler på at det var motivasjonen... Eller vet du noe vi andre ikke vet?
Det er viktig at man har toleranse for de som melder i god tro, for ellers vil du stå fast uten en redningsaksjon den gangen noen TROR de har sett at DU, eller noen DU kjenner, har havarert. Det værste som kan skje er at folk kvier seg for å melde ifra om slike ting! -For ikke alle flyr på flightplan i dag...
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kommentaren min gikk ikke på det at han meldte fra, men mer på hardnakket å påstå at han hadde sett en flystyrt etter at konklusjonen var "faren over". (Men om det er han selv eller avisene som kjører det løpet kan man jo spekulere i.)
Heldig vis - falsk alarm!
![]() |
#24 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ja, men at media får tak i han er helt naturlig når vedkommende måtte være med på søket og media raskt finner veien dit... Falsk alarm heldigvis ja. Det gikk kaldt nedover ryggen da jeg så en fersk tråd om ennå en flystyrt...
![]() |
#25 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, har gått nok fly i sjøen/skogen for en stund nå, og sesongen i Nord-Norge er jo ikke slutt. Der pleier det jo, beklagelig vis, ofte å skje en hendelse eller flere ila. sommeren med utenlandskregistrerte fly på langtur.
Vi får krysse fingrene og håpe at alt som er av seil-/mikro-/motorfly holder seg i lufta og lander slik de skal fremover.
![]() |
#26 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Heh... En veteran jeg ikke husker navnet på sa en gang at når man landet sjøfly så skulle man fly i en viss høyde over havet, trekke throttle til idle og vente på at flyet traff vannet. Dersom fargen utenfor vinduet ikke forandret seg fra havgrønt innen rimelig tid var det grunn til bekymring.
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann Andreas!
Quote:
Ja det stemmer det...! Paa sjoeflyspraak kalles dette LVR (Last Visual Reference point) og brukes som en manoever for glassy water landings. Du flyr vanlig approach, typisk idle, til et siste visuelle referanse punkt (LVR) som kan vaere en trelinje, fjellknaust osv. langs vannkanten og derfra oeker du throttle litt og setter en pitch attitude som tilsvarer omtrent en slik pitch flyet flyter paa vannet med. Du ser kun framover og lar flyet descende med denne attituden helt til du treffer vannet. Ingen flare... men hold oekende backpressure paa stikka etter at du treffer vannet og farten synker. Grunnen til dette er at det er vanskelig aa bedoemme hoeyden over vannflaten paa stille vann og du kan fly rett i sjoeen eller flare for tidlig og steile ut. Se, jeg maa jammen komme meg tilbake paa sjoen og opp i luften... ![]() Dag
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg lurer bare på hvorfor han hardnakket hevder å ha sett to flottører opp ned i sjøen, når han umulig kan ha sett det.... ![]() Og at ikke alle flyr på flightplan i dag kan vel regelmakerne takke seg selv for...? Her lokalt har vi blitt fortalt at TWR ikke mottar innmelding om flightplan lenger. Da MÅ vi ringe Gardermoen...., og det vet jeg det ikke er alle som gjør. Før i tiden, da det "bare" var å ringe det lokale TWR, fløy "alle" på flightplan...., iallefall her i regionen. Nå flyr vel mange på en slags forenklet/forkortet flightplan med info om flytype, reg, fuel, POB og hvor man skal...., for DET har de tid til å ta imot i lokalt TWR... (Bare en digresjon).
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flystyrt i Kirgisistan | Glenn | Flyforum | 8 | 26-08-2008 22:34 |
Flystyrt i Venezuela | Trety | Flyforum | 2 | 05-01-2008 16:38 |
Flystyrt | SAJblue | Flyforum | 8 | 24-10-2005 13:11 |
Flystyrt... | Fry | Flyforum | 4 | 18-07-2005 19:50 |