Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2008, 15:00   #21
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Default Re: Rygge også som "Oslo" flyplass

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Passasjerer som skal bestille billetter til f.eks. London vil møte akkurat samme problemstilling i form av London Luton, London Stansted, London City, London Heathrow og London Gatwick. Noen glemt? Er man LITT oppegående når man bestiller billetten(e), så ser man hvilken flyplass man skal fly fra.
Det blir vel ikke helt likt... For London kan man jo i allefall spesifisere f.eks. LHR og få kun flighter til/fra LHR, mens LON gir LHR + alle de andre. Dette med OSL+ har jeg aldri fått til å fungere. Kan vi få tilbake GEN?

Edit:
... og der var jeg for sen... ser gustavf har lansert tanken allerede.

Last edited by SpotOn; 26-01-2008 at 15:02. Reason: Må lære å lese alle andre poster før jeg poster selv...
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 15:52   #22
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Jeg er greier aldri selv å bestemme meg for hva jeg skal se på som Oslo metropolitan Area. Dette kartet er i alle fall interesant, ut ifra dette syntes jeg RYG fortjener det mens TRF blir litt vel i utkanten ....
Du har flaks, for det er ikke opp til deg å avgjøre hva som er Oslo Metropolitan Area...

Fra wikipedia:
Quote:
A metropolitan area usually combines an agglomeration (the contiguous built-up area) with peripheral zones not themselves necessarily urban in character, but closely bound to the center by employment or commerce; these zones are also sometimes known as a commuter belt, and may extend well beyond the urban periphery depending on the definition used. It is mainly the area that is not part of the city but is connected to the city.
Om du tar en titt på morgentogene på Vestfoldbanen (som forøvrig bare går nordover tidlig på morgenen), så vil du se at Vestfold i sin helhet ligger godt inne i Oslos "commuter belt", og derfor også Oslo Metropolitan Area.

Å bedømme det ut ifra et kart blir rett og slett tøvete...

Nei, det eneste riktige er nok å gi Gardermoen en ny kode...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 17:48   #23
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Godt å se at motstanden mot store fylker er minimal i Vestfold som nok snart blir en del av et større Oslo/Akershus...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 18:28   #24
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Godt å se at motstanden mot store fylker er minimal i Vestfold som nok snart blir en del av et større Oslo/Akershus...
Hahaha!!
DET skal jeg like å se noen prøve...

Selv motstanden mot større kommuner er så stor at idéene blir lagt på tørris hver gang noen foreslår det, så å få Vestfold inn i Oslo skal du nok få vente lenge på...

Først må vi ha en borgerkrig...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 19:37   #25
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Denna "Ryanairifisering" (ja jag kallar den för det) av städer börjar verka mot sitt syfte snart. Otalet gånger har jag stått på Skavsta och Västerås flygplatser och hört förtvivlade människor som trodde att dom hade kommit till "den enda" flygplatsen i staden. Det är en sak för oss som har koll på saker och ting med för Hr. och Fru. Svensson är inte detta helt lätt.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 22:30   #26
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er ikke noen 'Ryanairifisering'. IIRC saa var det Wideroe som i sin tid tok initiativet til aa legge TRF under Oslo. Dette er en kurant affaere saa lenge man - som jeg poengterte lenger opp - skiller by- og flyplasskoder. Dette gjoeres uten stoerre problemer over hele verden og burde ikke vaere vanskeligere i Norge. Gardermoen hadde en helt kurant IATA-kode, men det er mulig de ikke klarte aa faa til en like 'kul' logo med GEN ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2008, 12:05   #27
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Det er nok ikke aktuell politikk hos noen. Derimot finnes det Vestfold-komuner som samarbeider regionalt med Oslo-området (Sande og Svelvik sammen med en del kommuner i nedre Buskerud). Inntil nylig hadde vi jo også regionalt samarbeid mellom Vestfold, Buskerud og Telemark fylkeskommuner.
Men som Kenneth sier - selv planer om kommunale sammenslåinger legges på is (og jeg tror ikke det er et eneste parti på Stortinget som går inn for tvangssammenslåing).

På den annen side: Jeg tror kanskje ikke EB heller tror på en slik sammenslåing ...
Fly high is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules