Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2007, 10:29   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Men uansett tviler jeg på at Norwegian allerede nå lukter på å stenge basen på Rygge. De vil nok gi det mer tid, men jeg tror ikke de kjører ut sommer sessongen fra Rygge om det skulle vise seg at flyene går neste tomme. De har jo en ganske enkel sikkerhet ved at de lett kan føre bokket pax over på avganger fra Osl. Eventuelt også flytte ruter.

Det skal bli spennende å følge med på booking tallene utover. Et raskt søk på Norwegian gir ikke grunn til jubel desverre!
Old 30-09-2007, 11:59   #2
amatør
ScanFlyer Gold

Og som Kjos sier: eneste grunnen til at Rygge får så mange destinasjoner er kapasitetsproblemene på OSL.. Hadde T2 stått ferdig der oppe tviler jeg sterkt på at DY ville satset såpass hardt fra Rygge.
Rygge er vel en flyplass som kommer på et perfekt tidspunkt ettersom kapasiteten på vår hovedflyplass er sprengt i peak timene 9 år etter at den åpnet..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 12:03   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men man kan jo kanskje sammenligne Rygge med Warsawa. Norwegian visste de ville tape mye i starten når de opprettet en base der og det er først nå de begynner å gå i break even hvis jeg har tolket uttalelsene til Norwegian og Kjos riktig.

Det er vel få om ingen som åpner en base å regner med å tjene penger fra dag 1 da det må ses over ett mye lengre perspektiv. Selv en ny rute vil ofte tape penger i begynnelsen før den blir innarbeidet i markedet
Old 30-09-2007, 12:16   #4
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Som Kjos selv sa angående Rygge, vi prøver, går det ikke så går det ikke.....
Old 02-10-2007, 11:31   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg opplever uttalelsen angående rushtiden som et spark på leggen til OSL. Nå må de snart se og få ut fingeren.
Old 02-10-2007, 11:37   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Det snakkes hele tiden om at Norwegian skal linke sine avganger opp mot Finnairs Asiaruter. Så langt kan jeg ikke se at noe er blitt gjort. Er det FlyNordic som får oppgaven med å mate?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2007, 12:00   #7
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Trety

Jeg opplever uttalelsen angående rushtiden som et spark på leggen til OSL. Nå må de snart se og få ut fingeren.
Ja, og OSL har bæsja på leggen ved ikke å starte byggingen av T2 vesentlig tidligere!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2007, 15:22   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Det snakkes hele tiden om at Norwegian skal linke sine avganger opp mot Finnairs Asiaruter. Så langt kan jeg ikke se at noe er blitt gjort. Er det FlyNordic som får oppgaven med å mate?
Hadde håpet på at det skulle stå noe om det i artikkelen, men nei. Så jeg tror fortsatt like lite på dette som når jeg hørte det første gangen.
Old 02-10-2007, 16:02   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded

Apropos, jeg lurer på hvordan DY vil intergrere LF. Vil de "ta en" "KLAF", med to selskaper som samarbeider og fordeler ruter (codeshare er jo det minste vi kan forlange), eller blir det full integrasjon? I så fall vil de jo slite litt med navnet kan bli mange norskevitser over Kjølen...

Hva skulle et sånt selskap hete? Døpe om LF til Swedish og la dem være tospann? Føle opp tradisjonen med dobbeltnavn, NorwegianFlyNordic? NorwegianSwedish? Svorsk Air? Scandinavian er jo opptatt.... Evt beholde bare FlyNordic på hele selskapet?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2007, 16:15   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by MartinL

høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.

Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter.
Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter.
Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter.

Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge.

Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge)

Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!

hehe... Litt av en analyse! Salget har gått meget bra tatt i betrakning at det var et halvt år til første fly skulle ta av da rutene ble lagt ut for salg. Norwegian er så godt fornøyd med salget at selskapet til og med har gått ut med hvor mange billetter de har solgt. Det vil nok ta en del tid før man tjener penger fra RYG - akkurat som det tok tid fra OSL - men det er en grunn til at man har valgt å satse på Rygge, det er ikke bare et påfunn slik man nesten skal tro etter å ha lest dine innlegg. Noen ruter fjernes nok, noen flyttes til OSL og noen flyttes fra OSL til RYG. Nå skal erfaringer vinnes og nye markeder skapes.
Old 02-10-2007, 19:07   #11
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by FlightDeck
Norwegian er så godt fornøyd med salget at selskapet til og med har gått ut med hvor mange billetter de har solgt.
Et veldig godt poeng. Hvis de ikke hadde vært fornøyd med salget så hadde de bare holdt kjeft om det.
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules