Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2006, 18:59   #21
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Vås og fjas fra SAS Braathens

Kanskje paa tide med kampanjen 'MO'L til MOL' ??

Sorry ..... klarte ikke aa holde meg ..... :white

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 20:18   #22
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Quote:
Jeg sier det igjen - én flyplass på Møre, og den hadde hatt fly hver time!
Jeg tror også at færre flyplasser i Møre og Romsdal ville ha vært gunstig når det gjelder å få opp antall avganger. Dersom man kun tar hensyn til byene Ålesund, Molde og Kristiansund så vil det være nok med en flyplass.

Imidlertid er M&R et grisgrendt fylke der folk bor både på holmer og skjær samt langt inne i trange daler. For dem vil det bli svært langt å kjøre til en sentral fylkesflyplass. Jeg har derfor mer tro på to store flyplasser her i fylket, mot dagens fire.
Nå finnes det andre fylker som er like grisgrendte og større i omfang som ikke har flyplass også. Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår. Tenk på folk fra Trysil eller Skjåk. De har lenger vei (eller veig som man sier i Skjåk) til en flyplass enn noen i Møre og Romsdal. Men det teller ikke for på Østlandet har man både tog og motorvei. Det er bare så synd at det gjelder en liten del av Østlandet...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 20:25   #23
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

hmmm fra Oslo Vest til Gardermoen er det 45 min med bil.....og selv fra Østkanten skal man kjøre "aktivt" for å komme under 30 min (tror jeg har greid det ett par ganger og da hadde det blitt dyrt hvis jeg hadde blitt tatt )
Fult mulig å kjøre på drøye 20min fra OSL og ned til Hotel Opera i byen da Hører med til historien at det ikke var jeg som kjørte da
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 21:11   #24
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Fikk meg en gang en 16min40sek lang nær-døden-opplevelse mellom Zaventem og Berchem i Antverpen med taxi. Ikke noe å trakte etter får en si, taxisjåfør som ikke kunne engelsk, tysk eller den belgiske varianten av det germanske språket - men bare fransk. Han kjørte som han hadde stjålet vogna og det med over 150 km/h i gjennomsnittsfart.

Da kan jeg tenke meg undertegnede så ut litt slik

PS Det er ikke jeg som kjører, men en herværende som satt i førersetet på høyre side når dette bildet ble tatt.
Old 31-10-2006, 21:43   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår.
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l. Jeg har et lite inntrykk av at man på nordvestlandet ikke ville vært fornøyd med et propelltilbud, noe man vel i nord stort sett kan unngå bare i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bardufoss (som velø ikke ville hatt mye aktivitet hadde det ikke vært for Forsvaret), Evenes og Bodø (og det er relativt langt mellom disse stedene).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 23:13   #26
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår. Tenk på folk fra Trysil eller Skjåk. De har lenger vei (eller veig som man sier i Skjåk) til en flyplass enn noen i Møre og Romsdal. Men det teller ikke for på Østlandet har man både tog og motorvei. Det er bare så synd at det gjelder en liten del av Østlandet...
Vel, som nordlending så klager jeg selvfølgelig ikke fordi jeg har 3 flyplasser (4 om man regner stripa i Hattfjelldal som flyplass) innen rekkevidde på ca 70 min kjøring.
Det jeg klager på er at menigmann må betale minimum Kr 2500,- eller maximum over Kr 6000,- for en tur/retur Oslo! (merk dette er ca priser)
Derfor ønsker vi å spare staten fra å måtte betale et selskap for å trafikkere våre tre flyplasser, samt spare Avinor fra å drifte tre flyplasser all den tid vi burde klare oss med en. . .

Så beklager, jeg kommer IKKE til å holde kjeft!

Om Sjåk og/eller Trysil samt alle andre steder uten flyplass mener det er trafikkgrunnlag for en flyplass så er det bare å sette igang!
Har selv "helgependlet" mellom Oslo og Gudbrandsdalen (nord), ca 4,5 timers kjøring, og for å si det sånn: Det skulle vært meget meget billige flybilletter for at jeg skulle vurdert å ta flybuss/flytog til Gardermoen, være der en time før avgang, ta fly til, tja... En plass mellom Otta og Dombås for så å bli hentet der og returnert med fly to dager senere! Tror verken jeg ville spart penger eller noe tid på det... Ei heller til Sjåk eller Trysil.
Se bare på Røros! Hvilket flytilbud er det der i dag? Heller bedrøvelig spør du meg! :huh:

Men la meg presisere, jeg er forkjemper av flyplasser! Jeg simpelten elsker flyplasser! Jo flere jo bedre, he he

Egil
Old 31-10-2006, 23:52   #27
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår.
enn dem som er fra Finnmark? skal dem også holde kjeft? VI er jo som kjent Finnmarkinger og ikke nordlendinger
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 00:38   #28
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l. Jeg har et lite inntrykk av at man på nordvestlandet ikke ville vært fornøyd med et propelltilbud, noe man vel i nord stort sett kan unngå bare i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bardufoss (som velø ikke ville hatt mye aktivitet hadde det ikke vært for Forsvaret), Evenes og Bodø (og det er relativt langt mellom disse stedene).
Nei? Men så har det seg vel slik at årsaken til at propellflyene i Nord-Norge faktisk går der på tunge statlige subsidier og fortsatt ikke går fulle? På nordvestlandet går da flyene vitterlig uten subsidier, og halvfulle fly i de interessante tidsrommene er heller ikke noe problem.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 00:40   #29
GFL
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Egil

Se bare på Røros! Hvilket flytilbud er det der i dag? Heller bedrøvelig spør du meg! :huh:

Egil
De har 2 daglige til OSL, samt ikke altfor mange timer med tog til Trondheim, og heller ikke OSL. Så at de har så bedrøvelig, vil jeg hvertfall ikke jeg påstå. Med en pris fra 478. Men du får da mene det. De greide da ikke å fulle opp en BU-737 for noen år siden...

Prisen gjenspeiler vel marked. At flyplasser som er små og lite trafikk har dyrere priser, har det vel alltid vært? Hvis man skal dumpe prisen, må vel staten betale ennå mer?
Old 01-11-2006, 00:58   #30
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally posted by GFL
De har 2 daglige til OSL, samt ikke altfor mange timer med tog til Trondheim, og heller ikke OSL. Så at de har så bedrøvelig, vil jeg hvertfall ikke jeg påstå. Med en pris fra 478. Men du får da mene det. De greide da ikke å fulle opp en BU-737 for noen år siden...
Mulig det er jeg som er bortskjemt med flyplass på kortbanenettet, flere fly både nord og sør hver dag, men jeg hadde brukt skarpere ord enn bedrøvelig om vi kun hadde to fly hver dag, og da kun til Trondheim!
Laveste billettpris en vei til Trondheim er forøvrig Kr 471,- + servicehonorar som varierer etter salgskanal.

Quote:
Originally posted by GFL
Prisen gjenspeiler vel marked. At flyplasser som er små og lite trafikk har dyrere priser, har det vel alltid vært? Hvis man skal dumpe prisen, må vel staten betale ennå mer?
Og det var poenget mitt!! Senk kostnadsnivået. Legg ned tre flyplasser og bygg en felles! Det holder for oss på Helgeland! Og det må da være penger å spare på sånn?
Trenger heller ingen 737 her, men et fly som kan ta oss direkte til Oslo hadde vært bra, og da til en pris som er konkurransedyktig for næringslivet!

EDIT: 1. november annonse i lokalavisa:
Fra 347,- én vei OSLO. Prisen er inkludert skatter og avgifter og gjelder fra Alta, Tromsø, Bodø og Harstad/Narvik i perioden 13.11 - 19.12 og 02.01 - 11.01
norwegian.no

Det er dette vi Helgelendinger drømmer om!!!!
Old 01-11-2006, 06:31   #31
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Legges flyplassen i nærheten av Ålesund da, betyr det nesten fire timer for folk fra Nordmøre (inkl. kjøretid og ferge). Så vidt jeg leser av diskusjonene ang. Helgeland er det snakk om under en times kjøretid fra de tre involverte byene.
Old 01-11-2006, 09:42   #32
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

ENML: dine angrep på meg og Lars D. blir bare feil - hvem tror du VET hvordan belegget på flyene ser ut - både historisk og fremover? De som sitter med tallene foran seg (ikke jeg lenger, men jeg kjenner historien) eller du og odrføreren 8for å være slem tilbake )? SKBU skal tjene penger, og de reduserer ikke rutetilbudet for moro skyld? Hadde det være stor pågang av fullprisbetalende passasjerer hadde det vært fly på tarmac for å si det sånn. Mye av Ormen-trafikken går også med egne charterfly.

Hvorvidt Lars D. snakker selvmotigende, eller om det er journalisten fra Budstikka som har skrevet det som passer skal jeg ikke uttale meg om.
Nå tenkte jeg på dette med 1 felles flyplass med den kommentaren da Som noen helt riktig har påpekt her inne så finnes det ikke noe høyhastighetstog mellom de tre fogderiene her i fylket, men det er jo selvfølgelig SAS Braathens villig til å ta kostnaden med... ikke sant?
enml is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 09:44   #33
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Kanskje paa tide med kampanjen 'MO'L til MOL' ??

Sorry ..... klarte ikke aa holde meg ..... :white
Yes! Helt korrekt! Eneste fornuftige plasseringen av en slik operasjon. MIDT I FYLKET og favner om flest potensielle pax.
enml is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 10:08   #34
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l..
Men de er jo tross alt flyplasser I nedre høyre hjørne av landet finnes det noen i de mest tettbygde strøkene (OSL, TRF, Geiteryggen og snart Rygge) men bortsett fra Fagernes er det pokker så langt til nærmeste flyplass, selv om det er opptil flere steder som er noe større enn fiskekaiene i Finnmark.

Jeg har forøvrig hele 15 minutter til flyplassen, og krever derfor i likebehandlingens navn egen kortbaneplass i Storgata for ikke å bli diskriminert i forhold til TOS.-
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 10:12   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Trash2000

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Nei? Men så har det seg vel slik at årsaken til at propellflyene i Nord-Norge faktisk går der på tunge statlige subsidier og fortsatt ikke går fulle? På nordvestlandet går da flyene vitterlig uten subsidier, og halvfulle fly i de interessante tidsrommene er heller ikke noe problem.
Jeg tror du misser poenget mitt. Jeg synes at det stadig vekk klages over at man setter inn f.eks. F50 på nordvestlandet i stedet for B737, og tolker det dithen at man ikke er fornøyd med propelltilbud. At man må bruke subsidier for å få ting til å gå rundt i Nord-Norge er vel forsåvidt en annen sak, og ikke relevant for SAS sin beslutning om å redusere kapasiteten på f.eks. MOL. Mitt poeng var en kommentar til at man i f.eks. Nord-Norge (og vestlandet) ikke skulle klage på antall flyplasser, og hvor jeg skrev at flyplasser som tar i mot rutetrafikk med fly på størrelse med B737 ligger relativt langt fra hverandre. Om staten finner det fornuftig å utlyse flytransport på anbud på nordvestlandet så må de gjerne gjøre det, men det er altså en annen diskusjon. På distriktsflyplassene i Nord-Norge ville det nok ikke vært noe særlig tilbud uten subsidier, mens man klarer å opprettholde et kommersielt tilbud på nordvestlandet uten subsidier.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 11:53   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH78

Quote:
Originally posted by Someone

hmmm fra Oslo Vest til Gardermoen er det 45 min med bil.....og selv fra Østkanten skal man kjøre "aktivt" for å komme under 30 min (tror jeg har greid det ett par ganger og da hadde det blitt dyrt hvis jeg hadde blitt tatt )
Fult mulig å kjøre på drøye 20min fra OSL og ned til Hotel Opera i byen da Hører med til historien at det ikke var jeg som kjørte da
Jeg sa aldri hvor langt under 30 rekorden min er.......og for sertifikatet min sin skyld tror jeg det er best jeg tilbringer mest mulig tid i utlandet

.....dessuten brukte jeg litt mer "lovlige" borgere i mitt eksempel
Old 01-11-2006, 12:22   #37
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Trash2000

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Jeg tror du misser poenget mitt. Jeg synes at det stadig vekk klages over at man setter inn f.eks. F50 på nordvestlandet i stedet for B737, og tolker det dithen at man ikke er fornøyd med propelltilbud. At man må bruke subsidier for å få ting til å gå rundt i Nord-Norge er vel forsåvidt en annen sak, og ikke relevant for SAS sin beslutning om å redusere kapasiteten på f.eks. MOL. Mitt poeng var en kommentar til at man i f.eks. Nord-Norge (og vestlandet) ikke skulle klage på antall flyplasser, og hvor jeg skrev at flyplasser som tar i mot rutetrafikk med fly på størrelse med B737 ligger relativt langt fra hverandre. Om staten finner det fornuftig å utlyse flytransport på anbud på nordvestlandet så må de gjerne gjøre det, men det er altså en annen diskusjon. På distriktsflyplassene i Nord-Norge ville det nok ikke vært noe særlig tilbud uten subsidier, mens man klarer å opprettholde et kommersielt tilbud på nordvestlandet uten subsidier.
Ja, i M&R sitt tilfelle er det vel stort sett kystruta TRD-KSU-BGO/TRD-MOL-BGO/TRD-ALE-BGO hvor folk småklager litt på F50. Både Molde og Ålesund har B737 til Oslo og de kjører jo ganske fulle.
Old 01-11-2006, 16:00   #38
rampen
ScanFlyer Silver

Nå ble jo flyplassen i Molde i utgangspunktet laget for å være parkeringsplass, og ikke flyplass. Og at en moldenser ergrer seg over at rutetilbudet svekkes, så hva? Det samme har skjedd på Kvernberget i flere år, og hvem er det sin skyld? Distriktsjefen i SASBraathens bor i Molde, og han skal ha den store æren for at tilbudet dere har hatt har vært så bra som det har vært. Legg ned småflyplassen utenfor Molde, og reis til Ålesund eller Kristiansund så blir tilbudet bedre for hele fylket. Og hvorfor skal dere i molde ikke klare å ta buss en time til de andre byene? Det er jo helt vanlig på østlandet.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2006, 16:42   #39
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Quote:
Originally posted by rampen

Nå ble jo flyplassen i Molde i utgangspunktet laget for å være parkeringsplass, og ikke flyplass. Og at en moldenser ergrer seg over at rutetilbudet svekkes, så hva? Det samme har skjedd på Kvernberget i flere år, og hvem er det sin skyld? Distriktsjefen i SASBraathens bor i Molde, og han skal ha den store æren for at tilbudet dere har hatt har vært så bra som det har vært. Legg ned småflyplassen utenfor Molde, og reis til Ålesund eller Kristiansund så blir tilbudet bedre for hele fylket. Og hvorfor skal dere i molde ikke klare å ta buss en time til de andre byene? Det er jo helt vanlig på østlandet.
Så har deg sa da vitterlig slik at de fleste på Østlandet faktisk bor såpass sentralt til at de ikke trenger fly for å komme seg til siviliserte områder. Næringslivet i mer "avfolkede" områder er nødt å ha tilgang på fly for å nå ut til kunder og leverandører, som dessverre i svært stor grad holder til på Østlandet. Som kjent er kollektivtilbud i form at tog litt bedre utbygd på Østlandet...
Old 02-11-2006, 09:54   #40
ENKB
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg tror også at færre flyplasser i Møre og Romsdal ville ha vært gunstig når det gjelder å få opp antall avganger. Dersom man kun tar hensyn til byene Ålesund, Molde og Kristiansund så vil det være nok med en flyplass.
Det var en lang og grundig utredning i tiden fra 1955 - 1967 som kunkluderte med at det skulle være to flyplasser i Møre og Romsdal. Den ene skulle ligge på Vigra og den andre i Kristiansund. Bygging av disse to flyplassene ble vedtatt av Stortinget og utført i regi av luftfartsverket. Dette kunne molboene selvsagt ikke godta og startet byggingen av en egen kommunal flyplass. Den store tabben i ettertid var at luftfartsverket overtok driften av Årø på midten av 80 tallet.
ENKB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules