Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2022, 16:42   #21
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
He he.. prøv å fortelle de sjøfolkene jeg jobber med at man skal ha baugpropeller på noe under 200 fot så kommer der mye politisk ukorrekte kommentarer tilbake.
*Laughs in pumpjet*
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2022, 16:43   #22
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Default Re: God lørdag fra Asker

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vi ser nok paa en litt alternativ fremdrift, det skal vaere seil og noen fot lenger
Denne kanskje?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	3D589105-C90B-4BD8-B2F5-A290BF556420.jpeg
Views:	144
Size:	160.1 KB
ID:	51438  

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2022, 21:21   #23
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
He he.. prøv å fortelle de sjøfolkene jeg jobber med at man skal ha baugpropeller på noe under 200 fot så kommer der mye politisk ukorrekte kommentarer tilbake.
De er jo sikkert uansett fulle sjøfolk, sammen typen som ikke klarer å blåse litt luft frem og tilbake for å løsne bulkslangen, men er jo fortsatt på halvoarttn sv de 45 fotene «vanlige» eksperter mener en må ha før baugpropell skal monteres. Uansett er tunellen allerede klar fra fabrikken på mine 21 fot.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2022, 21:42   #24
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
De er jo sikkert uansett fulle sjøfolk, sammen typen som ikke klarer å blåse litt luft frem og tilbake for å løsne bulkslangen, men er jo fortsatt på halvoarttn sv de 45 fotene «vanlige» eksperter mener en må ha før baugpropell skal monteres. Uansett er tunellen allerede klar fra fabrikken på mine 21 fot.
Hmm, javel nå diskuterer vi båt, flott.
Min 28 foter har standard baug propell for roret er så lite og propellen stor, litt vanskelig å ta krappe svinger og arkitektene pønsket nok mye på om et større ror hadde vært løsningen for å spare kostnad av en baug proppel.
Selv hadde jeg seilbåter i 20 år uten baug propell, først 44 fot, deretter 33 fot, man lærte å bruke det som heter Prop-Walk på engelsk, tror det heter "kast" på Norsk, at propellen kaster til styrbord eller til babord.
Har man først lært seg å bruke den teknikken så blir alt enklere, mye enklere..

Jeg så aldri ned på de som hadde baug propell, og når jeg har det nå så er man bortskjemt og vil ikke leve uten..

Først jobben min på yacht var som skipper på en 70 fots sky lounge Johnson 70.
Den hadde både baug og hale propell, to Norske Sleipner motorer på 25 hk hver. (I tillegg til de to MAN hoved motorene på 1300 hk hver, samt fete generatorer)
Den båten var så enkel at selv mor kunne kjøre den (for å sitere en Kodak Instamatic reklame fra 60 tallet)
Man kjørte sidelengs inn til kaia og stoppet 10 cm fra pålene, ble bortskjemt ja.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 18-06-2022, 21:53   #25
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Her kommer en liten stemningsrapport fra SK4658 på FL380 en plass over Frankrike. Noe overrasket over belegget her i dag. På ingen måte full maskin og jeg og fruen deler en treseter. Samme gjør svigers. Så at DY sin maskin ALC-SVG var godt forsinket i dag uten at jeg ikke helt skjønner hvorfor. Så ut som innkommende maskin fra SVG landet før rutetid. Vel vel. Det var bra vi valgte SAS da. Hyggelig betjening og GT’en smakte godt! Ha en fin kveld videre!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	C070E4E5-F179-4E69-8A23-D8883B4EB724.jpg
Views:	98
Size:	49.7 KB
ID:	51439  
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2022, 22:27   #26
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Her har en saavidt startet aa lete etter en Baugpropell, med baat bak - prosjekt «Slowbird» har allerede bestemt oss for at den skal vaere 3 ft lengre enn x (en baat er alltid 3 ft for kort ).
Mot 3 fots syken finnes ingen medisin.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2022, 22:33   #27
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Mot 3 fots syken finnes ingen medisin.
More cowbell …..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2022, 01:03   #28
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Mot 3 fots syken finnes ingen medisin
Joo, det gjør det.
Har man vært båt eier noen år så går man stadig ned og ned i størrelse.
Jævlig mye vedlikehold for å holde en båt i pristine condition, det blir nesten umulig.
Jeg fant lykken på 28 fot for motor båt og 33 for seilbåt.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 19-06-2022, 01:11   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hmm, javel nå diskuterer vi båt, flott.
Min 28 foter har standard baug propell for roret er så lite og propellen stor, litt vanskelig å ta krappe svinger og arkitektene pønsket nok mye på om et større ror hadde vært løsningen for å spare kostnad av en baug proppel.
Selv hadde jeg seilbåter i 20 år uten baug propell, først 44 fot, deretter 33 fot, man lærte å bruke det som heter Prop-Walk på engelsk, tror det heter "kast" på Norsk, at propellen kaster til styrbord eller til babord.
Har man først lært seg å bruke den teknikken så blir alt enklere, mye enklere..

Jeg så aldri ned på de som hadde baug propell, og når jeg har det nå så er man bortskjemt og vil ikke leve uten..

Først jobben min på yacht var som skipper på en 70 fots sky lounge Johnson 70.
Den hadde både baug og hale propell, to Norske Sleipner motorer på 25 hk hver. (I tillegg til de to MAN hoved motorene på 1300 hk hver, samt fete generatorer)
Den båten var så enkel at selv mor kunne kjøre den (for å sitere en Kodak Instamatic reklame fra 60 tallet)
Man kjørte sidelengs inn til kaia og stoppet 10 cm fra pålene, ble bortskjemt ja.
Jeg er i utgangspunktet svaert enig, selv har jeg 110% kontroll under seil, da funker allt ! - Har ennaa ikke hatt Baugpropell - har erfaring med en 28ft San Juan (lokal meget veibygget baat) en 50ft Nauticat (det er en motor seiler) og en splitter ny Benetau 37ft. Tanken om Baugpropell kom i fra Benetau’en - den er bred, svaert bred (2.5 x San Juan 28ft) og det er trangt i enkelte marinaer naa - samt mange her forlanger akterende inn. Her ser jeg at Baugpropell er utmerket til aa motvirke «Prop-Walk» - stortrivedes med Benetau’en under seil og med fransk design var jo ikke den 10 flasker wine cooler’en til aa forakte

Posting Rules