Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2006, 21:58   #21
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Ryanair dokumentar på tv2 i kveld

Hva lærte vi ;

* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen

* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte

* FR , tar ikke adgangskort så høytdlig.

* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.

* Hygiene ombord er under enhver kritikk.

* Sikkerhet i kabinen ignoreres ref. defekter og rapportering av defekter.

Noe mer ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2006, 23:09   #22
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by captainkI tillegg er det mange som mener at både Jesus og Elvis lever.
Du er SYK!! Du mener kanskje at Julenissen bare er noe tull også???
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2006, 23:09   #23
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Hva lærte vi ;

* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.

Noe mer ?

Hva man lærer på disse CC kursene vet ikke jeg. Men jeg tror i en nødsituasjon, så vil jeg kunne klare å få på meg redningsvest eller oksygenmaske selv. Og ved en evakuering ville jeg klare å komme meg ut døra uten instrukser fra flyvertinnene. Jeg mener ikke flyvertinnene er uten betydning, men bevares... etter 5 uker på kurs bør man ha fått med seg litt. Og det finnes eksempler på andre selskaper hvor flyvertinnene ikke har holdt mål. Eksempelvis da en kollega av meg var med på en tur med Braathens fra London og de mistet trykket ombord og stupte ned. Flyvertinna strigråt. Eller da kona mi var på tur og påpekte at døra der hun satt ikke var ordentlig lukket. "Det skal være sånn" fikk hun til svar. På vei ut til rullebanen kom en av flyverne bak, åpnet døra og lukket den igjen skikkelig. Jammen godt de har instumenter som ser slike ting.

Adgangskort har jeg ingen kommentar til. Annet enn en artig flyver jeg kjenner som stadig går rundt med et id kort fra 70 tallet. Og går igjennom på alle tenkelige flyplasser, nasjonalt og internasjonalt, uten problemer.

Max timer er max timer. Regelverket følges vel av Ryanair som med alle andre. Hvis ikke kommer det vel noen tilsyn og sier fra? Luftfartstilsynet har vært å sjekket Ryanair flere ganger her i Norge, men aldri funnet noe klandreverdig så vidt jeg vet.

Hygienen ombord har jeg ingen dårlig erfaring med. Gjør man alt for å "sverte" noen, går man gjerne litt langt med påstander. Og jeg mener at Ryanair sine fly ikke er hverken mer eller mindre skitne enn noen andre.

Sikkerhet i kabinen ignoreres? Ville ikke myndigheter ta affære hvis dette var tilfelle? Hvor er luftfartstilsynet i Norge og utlandet? Jo, de er ombord og sjekker. Og hadde det vært tilfelle at sikkerheten i selskapet ikke ble ivaretatt, ville de blitt satt på bakken.
Jeg stoler på Ryanair helt og holdent. De har alle andre i bransjen imot seg, og alle vil forsøke å finne hver minste lille ting å bruke mot de. Jeg tror aldri de ville tatt sjansen på alvorlige sikkerhetsbrister. De har for mye å tape på å gamble.

Men bevares, jeg sier ikke de er feilfrie. Men det tror jeg ikke noen andre er heller.
Old 02-09-2006, 00:24   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg har ogsaa mitt ID Kort fra Fornebu fra 80 tallet, og det virker absolutt IKKE noen steder, teknologien i kortet er forlengst passe....etter selv aa ha vaert med paa en evakuering (United 767) vet jeg at en trenger dyktige kabinansatte til aa LEDE evakueringen, ja jeg skal ogsaa klare aa finne en utgangsdoer, og det er ok saa lenge jeg er alene om det...men saa fort det er mange som vil ut samtidig (og det er jo sannsynelig) saa maa organisasjon til, og det er her trening og opplaering spiller en stor rolle!!....personelig tror jeg ikke at Ryanair hadde klart aa faa til det Air France greide naar A340'n gikk av banen...
Old 02-09-2006, 01:06   #25
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Og vil du utdanne deg pilot (både Europa og USA), så får du tilgang til alle eksamensspørsmål og svar. Sjokkert? Sånn fungerer det når eksamen baseres på multiple choice.

Quote:
FR er ikke alene. Mange selskaper som tar det som står i CV'er og i attester som god fisk. Og når det gjelder å skaffe seg referanser: Skal du jobbe i et britisk selskap airside, så krever CAA at du oppgir alt du har bedrevet de siste 5 årene. Har du vært på ferie mer enn 5 dager, eller vært borte fra jobb mer enn 5 dager, så må du oppgi en referanse som kan bekrefte at det er korrekt. Husker jeg ikke feil må du også oppgi hvor du har vært i disse periodene. Du må med andre ord ha referanser som kan bekrefte alt du har gjort de siste 5 årene....hver eneste dag. Med et slikt system så blir resultatet at man finner referanser etc som egentlig ikke er referanser, fordi det er vanskelig å finne noen som faktisk kan bekrefte alt sammen.

Hva med alle ansatte airside i Norge som begynner å jobbe før de har levert politiattest etc? Er ikke det like sjokkerende?

Quote:
Lovverket sier maks 900 timer i året. Samtidig sier det maks 90 (eller var det 100 timer?) i løpet av 28 dager (i praksis 1 måned). Dermed er det fullt mulig å bruke opp 900 timer på 10 måneder selv om man følger lovverket. Og FR er slett ikke alene om det.

Quote:
...som i mange andre selskaper. At dokumentare legger såpass vekt på det med hygiene/ryddighet ombord, mener jeg sier ganske mye om at de ellers ikke kan ha funnet så mye kritikkverdig sikkerhetsmessig å sette fingeren på.

Så lenge ingen luftfartsmyndigheter i noe land har kommet med rapporter som sier at FR driver rådrift på ansatte, at de driver på sikkerheten løs, at det er for mye feil og mangler på flyene osv, så kan man si at FR ikke er noe dårligere enn andre selskaper.

Ingen tvil om at FR tyner det dem kan ut av lovverket for å drive mest mulig økonomisk, men det er jo lov. Har også så tiltro til at pilotene i selskapet (som består av folk med mye forskjellig erfaring fra mange andre selskaper) heller ikke vil fly fly som har feil og mangler som de ikke lovlig kan fly med.

Nemlig!

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2006, 07:10   #26
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Mmmm, skeptisk
Old 02-09-2006, 08:03   #27
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Quote:
Og vil du utdanne deg pilot (både Europa og USA), så får du tilgang til alle eksamensspørsmål og svar. Sjokkert? Sånn fungerer det når eksamen baseres på multiple choice.
Det jeg reagerte på var at man fikk bruke egne notater, selv om det var en "closed book" examen. Når så instruktøren poengterte hva som var examens viktig under veis , ble notatene fasit.

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Ingen tvil om at FR tyner det dem kan ut av lovverket for å drive mest mulig økonomisk, men det er jo lov. Har også så tiltro til at pilotene i selskapet (som består av folk med mye forskjellig erfaring fra mange andre selskaper) heller ikke vil fly fly som har feil og mangler som de ikke lovlig kan fly med.

Nemlig!

Jeg er rimelig sikker på at de i cockpit på FR har livet kjært, men man har jo hørt
om oppsigelses grunner i FR som stinker, så det er vel ikke utenkelig at de også er redd for å miste jobben.

Anyway, tror ikke FR vil kunne fylle kontoene sine med noen Euro fra meg , men de klarer seg sikkert uten meg, og jeg uten de.

Old 02-09-2006, 08:34   #28
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Amen!
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2006, 17:54   #29
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Akkja, etter en SK flight fra PVG til CPH sist tirsdag med en skitten A343 med bitchy CA's i en iskald maskin som fikk en til å nyse hvert tredje sekund og fleste neser rant ved landing.

Prøvde å nevne varmen og fikk et svensk svar " Det är bare fläkten, jag är varm ". Internet ombord funket ikke ( spillte ingen rolle for meg, by the way ), . Video on demand ga kun kinestisk tale til Steve Martin og Inspector Clo... .

Videre connection til OSL, delayed til 20.30 på SK 1472 ( fair enough ) ingen viste seg ved gaten før kl 21.15 ( uten endring av tidspunktet for avgang på skjermen ). Så dukket folk opp innenfra A321'en , inkludert gate-personen og sendte oss avgårde.

Du verden som jeg gleder meg til LH tar over. Har hatt så mange herlige LH-flighter i den senere tid, inkl. TIL PVG fire dager før !!

I tillegg blir det vel streikfritt også med LH.:wink

Fra CPH gratis te og kaffe og glass vann nå, redusert fra tidligere i år. Fra 1. oktober også betaling på interkontinetalt mens alle andre ikke har det til Asia i hvertfall.

Har hatt tre turer i sommer til middelhavet etc. SK-maskinene var OK men ex_BU 737-700 mer bedritten enn jeg noensinne har sett FR.

HURRAH FOR FR, DU FÅR DET DU FORVENTER !!!!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2006, 17:59   #30
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Får du gratis kaffe, te og vann hos FR???
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2006, 18:10   #31
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

EB, på FR får du hva du forventer !! SK er håpløst bak det som forventes av et sådant selskap som de later som som de FORTSATT er . Jfr. LH, KL, etc.

Man må ikke ha "GRATIS" alltid, men kun et eksempel på hvordan man skjærer av den grenen de sitter på. Jeg nevnte flere andre ting i innlegget enn "GRATIS",,,,,,,

Er forsatt sølv på EuroBonus og vil være det framover, men ikke grunnet SK. Man forlater ikke et bonusprogram uten videre, men medlemsskapet blir holdt vedlike av LH ( som sist år ) , AC UA neste år også etc. Det som fryder meg er at SK må gi ut gratisbillettene. :wink
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2006, 01:36   #32
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by SQ 777
Fra CPH gratis te og kaffe og glass vann nå, redusert fra tidligere i år. Fra 1. oktober også betaling på interkontinetalt mens alle andre ikke har det til Asia i hvertfall.
Hva tar man betalt for fra 1. oktober?
Old 03-09-2006, 01:37   #33
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:

Hva lærte vi ;

Noe mer ?
LÆRTE? Jeg håper da inderlig at du ikke tar alt som blir hevdet i en såkalt "dokumentar" som dette for god fisk?
Old 03-09-2006, 03:58   #34
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by SQ 777
Hva tar man betalt for fra 1. oktober?
Fra 1. oktober stanser SAS serveringen av gratis alkohol til passasjerer på økonomiklasse på langrutene. Da må passasjerene betale 30 kroner for en øl, en liten vinflaske eller en drink. På businessklasse og economy flex skal dette fortsatt være gratis. Og folk på økonomiklasse skal få en liten flaske eller et glass drikke til hovedmåltidet, som inngår i billettprisen.

http://www.viatravel.no/VIAnytt/vianytt1006.htm

http://forbruker.no/reise/article1337128.ece
Old 03-09-2006, 06:22   #35
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hvorfor skal alle diskusjoner om andre flyselskaper en SAS , ende opp i diskusjoner OM SAS ?

Hva har serveringen på M class SK-IC med FR å gjøre ? Svært lite, uansett perspektiv.

Nei, jeg tar ikke dette som god fisk, men som en input til en helhetlig vurdering.

Old 03-09-2006, 09:29   #36
stefan78
ScanFlyer Blue

stefan78's Avatar

Nå har jeg aldri reist med FR, så jeg snakker ikke av egen erfaring, men trekker mine egne konklusjoner. Tror nok at hvis man går inn for og sverte noen, så klarer man og finne mye rart og peke på uansett hvilket selskap det gjelder.
Hvis det hadde vært så elendig, så ville det vel ha blitt gjort noe før ? Og det var vel bare et fåtalls av flygningene og de ansatte som ble "intervjuet" som var med på dokumentaren. Kanskje fordi man ikke fant noe på de øvrige flyvningene ? Alltid noen ansatte som ikke trives på jobb og.
stefan78 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2006, 10:52   #37
imm
ScanFlyer Crusty

Hvis Ryanair var så elendig som dette viser, med skikkelig bedritne fly osv. ville nok passasjerer ha reagert. Jeg har snakket med SAS flyvere som er i permisjon for å jobbe for Ryanair, og de trives godt i selskapet. Og sier faktisk at SAS har mye å lære, bl.a. om disponering av flyvere/flyvertinner osv. Og jeg tror INGEN flyvere, norske eller utelnandske, ville flydd disse flyene hvis sikkerheten ikke blir ivaretatt skikkelig.

Det var en stund fokus på at de fløy med minimum fuel. Men minimum fuel er nok det. Enkelt og greit. Nå flyr de ikke alltid lengre med minimum fuel, men allikevel... nok er nok.

Og så jeg stoler også på at luftfartstilsynene i de ulike land har alt under kontroll og vil ta affære dersom passasjerer utsettes for risiko ved å fly Ryanair.

Det er jo også laget dokumentarprogrammer om andre selskaper. BA kom dårlig ut ved å bli fremstilt som et selskap hvor partyfaktoren var høy, og hvor flyvere hadde promille under flyvningen. Er BA farlig å fly med? Er det vanlig at flyverne der er beruset på jobb? Neppe. Men det virket sånn på dokumentaren.

IMM
Old 12-09-2006, 01:49   #38
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Herlig å se at alle FR-tilhengere må bli så utrolig krasse for å forsvare selskapet "sitt", og at det hele alltid ender opp med å kaste dritt på SAS. Synes jeg taler for seg selv. Priceless...
F35Landing is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules