![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Denne tråden er da ikke syting! Vi er oppriktig interessert i å høre hvordan andre opplever situasjoner, og når noen mister jobben så er det både leit og trist. Ja kanskje til og med bittert. Og jeg synest virkelig det bør være takhøyde for såpass her i forumet!
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det er alltid trist når folk mister jobben, og det synes jeg vi alle skal respektere - om det er i Servisair, SAS' callsenter, BTS eller andre steder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2269734.ece |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi er 3 personer fra Scanair som skal begynne å jobbe i Northport. Er bra fornøyd med mine arbeidsvilkår. Lønn og tillegg er høyere en hos Norport BGO/SVG.
Jeg kan forstå at det er mange som er skuffet og lei over å ha mistet kontrakten. Har nettopp vert i gjennom akkurat det samme sjøl på Flesland, der min arbeidsgiver mistet kontrakten til et annet konkurrerende selskap. Ser frem til å jobbe på Gardermoen, og håper vi blir godt mottatt! Jeg har i hvertfall stor respekt for SA, SGS, Widerøe og alle de andre som har Gardermoen som sin arbeidsplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
At lønna er høyere enn hos Norport er vel ikke så rart, for hos Norport er vel alle ansatte også eiere?? Så at de ikke tyner arbeidsgiveren (seg selv?) er vel ikke så rart. Når det gjelder oppslaget i RB så syns jeg det er rart at tillitsvalgte i SA snakker om rettssak og virksomhetsoverdragelse. Så vidt jeg har skjønt har NAS sagt opp avtalen med SA og inngått en ny med Northport. Sånt skjer hver dag rundt omkring. AF sa vel opp avtalen med SGS for en stund siden og gikk over til SA. Sto de tillitsvalgte i SA og ropte at SGS ansatte skulle få jobb i SA da? Korriger meg gjerne hvis jeg er langt ute på jordet her :huh:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tror nok "ropet om rettsak" er noe som alltid kommer enten fra den ene siden eller den andre i slike situasjoner.
LFF er den eneste fagforeningen som har stevnet Northport og Proffice aviation for retten. Når rettsaken berammes veit jeg ikke. LO's juridiske avdeling vurderte dette til å være et helt vanlig tap av kontrakt, og at de ikke ville gå til sak mot Proffice Aviation og Northport. LO juridiske anbefalte fagforeningene å forsøke å få til en avtale med Northport vedr. de overtallige, men i og med LFF har stevnet dem for retten, er Northport forståelig nok forsiktige med å ansette folk fra Servisair. Når det gjelder Norport, og at alle de ansatte er medeiere, så tror jeg nok ikke dette stemmer. Norport har vokst veldig, og de må ha ansatt en del (som ikke er medeiere), men dette er det sikkert noen andre som veit mye mer om enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
NRK Østlandsendingen har også kjørt denne saken i dag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
En del blir jo også løst i rettsalen...feks de ex Braathens ansatte vant jo frem. Ikke så rart at SA ansatte ønsker å gå samme vei...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Newcomer
|
![]()
Hmmm....
Jeg legger merke til både den ene og andre påstanden som fremsettes av SA ansatte på disse sider. Det er det nok også andre som gjør også vil jeg tro. Det kommer en dag da nye kontrakter skal inngås/reforhandles. At SA ansatte går ut offentlig og "advarer" mot forsinkelser ser jeg på som heller uprofft. Det er vel heller slik at SA som selskap fortsatt vil forholde seg til ingåtte kontrakter vil jeg tro, alt annet vil sette standarden for eventuelle nye og allerede eksisterende kontrakter. Nå er det jo slik engang at hvis man jobber for et firma som utelukkende selger tjenster, så er det gode tider og ikke så gode tider. Sett at SA bytter leverandør på uniformer? Hva da? Vil de SA ansatte som roper høyest (og dummest) "kreve" at ansatte fra den gamle leverandøren skal få jobb hos den nye? Hva når SA får en ny kontrakt på OSL, vil da Sa ansatte kreve at de "andre" skal begynne i SA? Utopi. Slik er det bare når man ansatt i slike selskap. Det blir også nevnt at "de braathens ansatte vant frem" i liknende saker. Hallo, er det noen som ikke følger med i timen? Braathen ble kjøpt opp av et annet konsern, det er ikke saken med SA. Går foreningene til sak så begynner jeg virkelig å lure på hvor tjukk i hodet det går an å bli, en viss mistanke har jeg jo allerede. Å være i en situasjon som ansatte i SA og andre selskaper som trues av nedskjæringer er aldri bra for de berørte, folk flest er tross alt avhengige av en inntekt. Usikkerheten går desverre også utover privatlivets fred i mange tilfeller. Den gode nyheten vil være at det er stor mangel på arbeidskraft her til lands for tiden. Kanskje noe bedre dukker opp? Uansett burde man holde seg for god til uberettige og flåsete påstander. Om Kjos har gjort det billigere å fly i Norge? Javisst, det er vel hevet over enhver tvil i følge de utallige undersøkelser og statistikker på priser. Å påstå noe annet vil bli feil. På en annen side så kunne det vært hvem som helst som gjorde det samme. SAS hadde muligheten den dagen de kjøpte opp Braathens, en mulighet de ikke benyttet seg av. UB |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vil bare komentere en liten sak til det som UB737 sier.
Det er helt korekt som du sier at enkelte av de ansattes organisasjoner har gått ut og advart mot forsinkelser. Dette har egentlig pågått gjennom sommeren. Dessverre har den ene fagforeningen i Servisair vært så tankeløse, at de flagget høyt at "bemanningen i Servisair vil gjøre at det blir forsinkelser for Norwegian" etc. Denne fagforeningen gjorde i tillegg sjakktrekket å kalle DY for ansvarsløse, og gikk til sak mot Proffice og Northport (som tidligere nevnt). Jeg vil påstå, at takket være denne ene fagforeningen hos oss (Servisair), står veldig mange uten arbeid fra 1. oktober. Proffice hadde selvsagt vært villige til å ta over en del av kompetansen fra Servisair, men i og med de blir saksøkt av en del Servisair ansatte, så ble døra til proffice delvis lukket (noen få fra SA har fått tilbud). Selv står jeg ikke uten arbeid etter 1. oktober. Stillingen jeg har pr. i dag forsvinner og jeg går ned markant i lønn (ca. 75 000.-) i året. Det er selvsagt bittert, men alternativet er ikke så veldig bra det heller. Det å rasle slik med sablene som det gjøres nå om dagen gavner ingen. Det gavner ikke kundene våre (som vi er 110% avhengige av å beholde), det gavner ikke Norwegian, og slik situasjonen er så gavner det ingen av de som må gå fra stillingene sine hos oss (Servisair). I slike situasjoner som dette trenger vi fagforeninger, men vi trenger ikke fagforeninger som ikke har oversikt over begrepene. Den ene klubben hos oss får full støtte i at dette er en virksomhetsoverdragelse, og at de lover og regler som gjelder for dette må følges. Det henger ikke på greip, og jeg skjønner ikke at det er mulig at en seriøs fagforening ikke skjønner det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er jeg enig i dere som sier at dette er en helt standard tap av kontrakt, og ikke virksomhetsoverdragelse.
Men jeg mener å huske i ett tidligere innlegg her på forumet at det var mange i SA som hadde skrevet under en kontrakt på at dem jobbet for Norwegian og SA? Kan det være derfor dem går til retten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var ikke snakk om at de jobbet I NAS. De jobbet i ett selskap hvor NAS hadde ca 50% (tror jeg det var) av aksjene. Det er noe helt annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan går det med Ted? | EB | Flyforum | 8 | 16-04-2008 18:01 |
Hvordan går det med | Vaskeball | Flyforum | 254 | 08-11-2006 21:38 |
Hvordan går det med Varig ? | LN-SEK | Flyforum | 2 | 11-08-2006 11:52 |