Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2015, 23:26   #1
Klette
ScanFlyer Blue

Default Re: Lenge siden sist, Lufthansa F

Quote:
Originally Posted by flugger View Post
Kongerapport. Begynner å bli lengre og lengre mellom godturene her på forumet etter at DM er historie, så dette tas imot med en stor takk.

Som Fnate er jeg også LH-F-jomfru, så hvilke routinger gir mest bang for the buck (Eurobonuspoeng) for en førstereisgutt?
Jeg ville vurdert Dubai gjennom Munchen, hvor det er natt-flight ut av Munchen. Det kostet 125K for en person.

Da fløy vi fra SVG tidlig om morgonen, gjennom FRA. 6 timer i FRA med porsche-pakken i fjellene og både FCL og FCT.
Deretter ned til Munchen og 5 timer der før vi fløy ut til Dubai. Jeg satt selv i C og puttet kompisen i F siden han hadde aldri prøvd det før. Jeg kom inn på alle loungene som hans gjest.

Det kommer an på hva en er ute etter. Jeg var mer fokusert på ground service, siden LH er så gode på det. Det er kun 6.5 timer med fly midt på natten. Jeg sov, mens kompisen satt fremme og koste seg med kaviar og diverse…

Turen opp igjen er på morgonen, så da blir det jo en bedre dag-flight og en kan gå gjennom den harde ruten gjennom loungene igjen :P

Også lite jet-lag, kontra USA, som også er 25K mer...

Last edited by Klette; 29-12-2015 at 23:29.
Klette is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2015, 00:00   #2
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Jeg ville vurdert Dubai gjennom Munchen, hvor det er natt-flight ut av Munchen. Det kostet 125K for en person.

Da fløy vi fra SVG tidlig om morgonen, gjennom FRA. 6 timer i FRA med porsche-pakken i fjellene og både FCL og FCT.
Deretter ned til Munchen og 5 timer der før vi fløy ut til Dubai. Jeg satt selv i C og puttet kompisen i F siden han hadde aldri prøvd det før. Jeg kom inn på alle loungene som hans gjest.

Da må han være rask. Lufthansa legger ned MUC-DXB i april.

Ellers flott rapport som gjør at first frister. Men det blir nok bare med drømmen.
Old 30-12-2015, 08:44   #3
flugger
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for FENOMENAL rapport!!!

Jeg booket nettopp en LH F t/r New York i slutten av Februar og ser at jeg begynner å sikle av matbildene og vinsmakingen. Jeg skal faste en uke i forveien.

Klar for min første Lufthansa First.
Booket du med Miles & More siden det var tilgjengelighet i slutten av februar?

Quote:

Det kommer an på hva en er ute etter. Jeg var mer fokusert på ground service, siden LH er så gode på det. Det er kun 6.5 timer med fly midt på natten. Jeg sov, mens kompisen satt fremme og koste seg med kaviar og diverse…

Turen opp igjen er på morgonen, så da blir det jo en bedre dag-flight og en kan gå gjennom den harde ruten gjennom loungene igjen :P

Også lite jet-lag, kontra USA, som også er 25K mer...
Takker. Porsche-experience virker absolutt som noe som hadde vært gøy å få med seg.

Gleder meg til Dag Vikings returreise som jeg håper kommer snart.
flugger is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2015, 14:58   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Misforsto, trodde du skulle til FRA, og at de hadde bytta ut 346 med 333 på den sene flighten. Da skal du vel til MUC.
Bortsett fra garantert ledig midtsete så er det vel liten forskjell på LH og SK på leggen til OSL, det blir jo uansett et stort antiklimaks.
Det stemmer med MUC. Det er en del mer digg med Connection der synes jeg. Selv om man ikke har FCT. Men etter en longhaul fra USA pleier jeg uansett føle meg som om jeg er voldtatt av en vannbøffel.

Nå ser jeg frem til returen din!!!

Quote:
Originally Posted by flugger View Post
Booket du med Miles & More siden det var tilgjengelighet i slutten av februar?
Neida. Gode gamle kontanter.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 23:09   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Takk for FENOMENAL rapport!!!

Jeg booket nettopp en LH F t/r New York i slutten av Februar og ser at jeg begynner å sikle av matbildene og vinsmakingen. Jeg skal faste en uke i forveien.

Klar for min første Lufthansa First.

Det blir nok bra. Partyflighten (340-600) til JFK eller? Hadde nok valgt den begge veier, for mest mulig glede av FCL/FCT og minst mulig jetlag. Lunsj og middag er bra i FRA, men frokost er frokost på en måte. Evt er 748 til EWR et bra alternativ.
Old 29-12-2015, 23:23   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det blir nok bra. Partyflighten (340-600) til JFK eller? Hadde nok valgt den begge veier, for mest mulig glede av FCL/FCT og minst mulig jetlag. Lunsj og middag er bra i FRA, men frokost er frokost på en måte. Evt er 748 til EWR et bra alternativ.
748 til EWR bortover og 330 fra JFK tilbake. Returen der er ikke ideel men det var for å unngå en SK flight på siste leg.

Old 29-12-2015, 23:30   #7
Klette
ScanFlyer Blue

Quote:
748 til EWR bortover og 330 fra JFK tilbake. Returen der er ikke ideel men det var for å unngå en SK flight på siste leg.
Returen virker da veldig fin siden det er JFK. Da kan du prøve F loungen der, som er vel den eneste F lounge med restaurant, som LH har utenfor Europa… Tror jeg...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 23:34   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Returen virker da veldig fin siden det er JFK. Da kan du prøve F loungen der, som er vel den eneste F lounge med restaurant, som LH har utenfor Europa… Tror jeg...
Det stemmer nok, og siden det er en sen flight er det et annet servicekonsept som gir mer tid til soving.
Old 30-12-2015, 14:14   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Fin fin rapport Dag! takk for den
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2016, 15:03   #10
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Takk for en flott rapport!
RJon is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 17:32   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Først, takk for kommentarer til alle

Vel på plass i pir F så ble UA-loungen droppet til fordel for en lokal liten bar. Ble nesten litt overrasket når jeg fant ut de skulle ha 88kr for en 0,33l Samuel Adams, det er på nivå med OSL.
Deretter fulgte en innenriksflight med United som ikke er verdt å ofre tastetrykk på.

Fikk handla litt på black Friday vel. Er man i Wisconsin så får man kjøpe Milwaukee!! Det ble brukt en del tid for å få begge bagasjene som skulle sjekkes ned på 23kg, og vi måtte til slutt gi opp. Ca 5kg måtte stå igjen til en senere anledning. Amatør på tur! I tillegg var det ca 14kg håndbagasje, så totalt 60kg ble med hjem fra denne turen

Pga lave frekvenser på en del ruter, enda det med en overnatting i Chicago på returen. Uten å ha så mange timer tilgjengelig og litt for mye bagasje å drasse på, falt valget på Hilton O'Hare. Helt greit hotell, og svært lett å nå fra United sine gater.

Ble en middag på hotellet. Med norske priser og middels mat ble jeg ikke så imponert. Et besøk i baren som serverte Sam Adams IPA og viste nabo-oppgjøret Packers-Lions på tv var derimot svært hyggelig.

Litt kjedelig barskap?? Det hadde i det minste egen nøkkel.

Kjapp innsjekk i T2 med boardingkort hele veien. Fast-track i security hjalp litt, men etter at man ble sluset sammen med den vanlige køen ble det bom stopp et kvarter.

Tenkte å sjekke ut United loungen denne gangen, og den var overraskende fin. God utsikt, god standard og litt mat og drikke var det også. Synd jeg valgte 88kronersølen foran dette.

Utsikt

Deretter fulgte en flight til med United, før man plutselig var i en annen tidssone.
Avgang mot vest fra ORD, som nå begynner å få mange parallelle rullebaner øst-vest. Minimalt med kø både inn og ut var det i alle fall, ikke slik som tidligere.

Sørlige delen av flyplassen

Og de nye rullebanene lenger nord

Old 12-01-2016, 17:33   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

I Detroit ble den stappfulle loungen til Lufthansa droppet til fordel for en bar som serverte burger og Alaskan Pale Ale. Becks frister liksom ikke når skikkelig øl er tilgjengelig.
Tydelig at noen ble hentet i loungen og geleidet ombord, for når oppropet ved gaten kom så var det kun business som ble oppfordret til å boarde. First ble ikke nevnt. Heldigvis var det bare å rope ut "DYKWIA??", så fikk man boarde likevel. Tror dama enda opp med å bli litt flau også.

DTW-FRA
LH 443 16:20-06:15+1
A340-600 2K + 2E

Så var man på plass igjen

Også denne gangen ble det en forsinkelse. Avgangstiden ble passert, og fremdeles lastet de cargo. Like greit egentlig, større sjanse for å få sove litt ombord. 1 time sene pushet vi tilbake.

Den gamle terminal nord er ikke revet, men står og forfaller

Dagens meny:

Dagens vinmeny var den samme som på utreisen, bortsett fra at den originale Bordeauxen ble servert.

En stund etter avgang var solen på vei ned, mens vi klatret østover langs Lake Erie.

En liten apetittvekker mens besetningen klargjorde måltidene:

Kaviar, Champagne og Cloudy Bay. Kald vodka ble ikke pushet på oss, og jeg var likeglad.

Dagens 3 x forrett. Hver og en ikke særlig stor og imponerende, men en fin miks med smaker når man velger alle tre.

Forholdsvis sørlig track denne kvelden

Overraskende god hovedrett, Osso Bucco. Svært saftig og smakfullt, og i motsetning til filet så blir ikke denne overstekt eller seig. En svært vellykket rett ombord et fly, noe jeg skal legge meg på minne til senere flyturer der dette dukker opp på menyen.

Følget til denne ble både Bordeauxen og den Chilenske som vant testen på utreisen.

Enkel og god dessert, bread pudding med is.

Litt ost og søt vin ble det også plass til

Avsluttet med kaffe, Johnny Blå og litt sjokolade (dvs avsluttet vel ikke, ble mer Taittinger etterpå, men det var ikke en del av måltidet) Da hadde det gått 2,5t siden avgang fra DTW, dvs ikke så mange timene igjen å sove på.
Old 12-01-2016, 17:35   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Frokost ombord ble lett skippet til fordel for soving og mat på bakken. Crewet på denne flighten var like bra som på turen vestover, med både lave skuldre, varme og entusiasme. Man føler seg rett og slett veldig velkommen ombord hos Lufthansa.

Det var rimelig grått og trist når vi ankom Frankfurt en halv time etter rutetid.

Storestyggebror

Deretter ble det en ganske lang gåtur til FCL A, men det er greit å riste litt på bena etter en flytur.
Først ble det forsøk på litt soving i en cabbana, deretter en helt ok frokost:

Til slutt ble det en flight jeg hverken har bilder av eller husker noe fra, FRA-OSL. Tror ikke jeg hverken spiste eller drakk, europeisk biz blir et så stort antiklimaks at jeg rett og slett ikke gidder. Slik sett spiller det ingen rolle om det står SAS Plus eller Lufthansa Biz når man flyr hjem fra FRA eller MUC.

Oppsummert så må jeg si at Lufthansa leverer. Meget flott kabin uten bling bling, meget hyggelig crew som har den flotte kombinasjonen av kammeratskap og korrekthet som man ikke finner hos selskap fra (Midt) Østen.
Vinen var bra på alle områder, med hvitvin som den svakeste. Maten var god og variert, uten å være spektakulær. Det var mer vekt på gode smaker enn fancy presentasjon og eksklusive råvarer.

Jeg gleder meg allerede til neste tur med Lufthansa, vet bare ikke hvor og når enda.
Old 12-01-2016, 23:52   #14
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Fantastisk bra sengelektyre nå før en lukker øynene og går inn i drømmeverden. Forhåpentligvis om LH F.
Takk skarru jaggu ha for kjempemessig rapport
Old 13-01-2016, 10:09   #15
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Om 14 dager er det min tur!!
Old 13-01-2016, 12:35   #16
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Helt suverent igjen
Takk for deling

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2016, 13:01   #17
YawDamper
ScanFlyer Blue

Kjemperapport. Gleder meg til egen tur i LH F denne våren... et spørsmål i den anledning: flyr OSL-MUC-SFO og SFO-FRA-OSL, alt på LH-metall. Hvordan ordner man seg dette bil-opplegget for å komme fra fly til terminal/lounge og ut igjen? Eller må man (o, skrekk) finne seg i å bruke beina?

Last edited by YawDamper; 13-01-2016 at 13:05.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2016, 20:54   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Fenomenal rapport, Dag. Helt fenomenal.

Jeg kan ikke egentlig si at jeg ser særlig frem til maten. Den er så klart veldig bra, men det meste faller nok i grevling-kategorien min. Jeg tar nok med en baguett for å være sikker

Ser frem til neste rapport fra deg.

Last edited by Fnate; 14-01-2016 at 01:03.
Old 14-01-2016, 22:48   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Fenomenal rapport, Dag. Helt fenomenal.

Jeg kan ikke egentlig si at jeg ser særlig frem til maten. Den er så klart veldig bra, men det meste faller nok i grevling-kategorien min. Jeg tar nok med en baguett for å være sikker

Ser frem til neste rapport fra deg.
Nå vet jeg ikke helt hva som er ikke-grevling for deg, men for den beste maten så ville jeg satt en knapp på å proppe meg i loungen (fra lunsj-menyen) før avgang. Flere som ikke synes noe om hovedrettene til LH, og selv synes jeg forrettene kan være litt "rare".

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Kjemperapport. Gleder meg til egen tur i LH F denne våren... et spørsmål i den anledning: flyr OSL-MUC-SFO og SFO-FRA-OSL, alt på LH-metall. Hvordan ordner man seg dette bil-opplegget for å komme fra fly til terminal/lounge og ut igjen? Eller må man (o, skrekk) finne seg i å bruke beina?
Bil = Remote parking i MUC, FCT eller FCL B med ikke-B-avgang i FRA.
Ut fra den reiseruten så er kanskje en rusletur til FCT på vei tilbake det sikreste kortet. Uansett, det er bare en biltur på 4-5 minutter i 20-30km/t, så det er ikke så kult som det høres ut. FRA har store avstander uansett om du har bil eller ikke, for du MÅ gå til FCT. Skal du slippe å gå i fra må du komme til remote parking og be om å bli sluppet av ved FCL B (hvis jeg husker riktig).

Du slipper å ordne noe som helst selv, de ordner det for deg hvis du er på remote parking eller skal ut fra FCT / FCL B.

Ellers takk for kommentarer.

Glemte kanskje å skrive at 346 har kommet inn i klubben av flere favorittfly. Den har faktisk sjarm og særpreg, i motsetning til 330 og 343. Selvsagt under forutsetning av at man sitter helt foran og at kabinen er nesten tom. Er kabinen fullere enn halvfull lider man av det samme som 330 og andre 340, kabinen er smal og man kommer for nært nabosetet sammenlignet med f.eks. 777. 346 er i alle fall veldig mye stillere enn 330, så jeg skal gjøre mye for at neste LH-tur blir med enten 346 eller selve dronningen, 748.
Old 13-03-2016, 18:50   #20
Edin
Newcomer

Edin's Avatar

[/QUOTE]Glemte kanskje å skrive at 346 har kommet inn i klubben av flere favorittfly. Den har faktisk sjarm og særpreg, i motsetning til 330 og 343. Selvsagt under forutsetning av at man sitter helt foran og at kabinen er nesten tom. Er kabinen fullere enn halvfull lider man av det samme som 330 og andre 340, kabinen er smal og man kommer for nært nabosetet sammenlignet med f.eks. 777. 346 er i alle fall veldig mye stillere enn 330, så jeg skal gjøre mye for at neste LH-tur blir med enten 346 eller selve dronningen, 748.[/QUOTE]

Takker for flott rapport. F-tur med LH står veldig høyt på "to do" lista, og er kanskje nært forestående. Jeg har en bonustur til Beijing nå i april, og ser på muligheten for å oppgradere en av strekningene til LH-F.

På mine reisedager går det A340 for LH. Jeg lurer derfor på hvordan du vurderer LH-F på A346 mot SAS C på A343 med ny kabin? Jeg tar det for gitt at du har prøvd SAS C med ny kabin!?!

Posting Rules