Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2015, 20:37   #21
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Martin og Murphy drar på tur.

Arlanda? .
Old 15-06-2015, 20:37   #22
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Siden du skulle via AMS, så satser jeg på at du skal overnatte på Arlanda!

Litt fordi det er typisk Flyprat-omvei, og litt fordi det er sånn jeg tror du kunne funnet på.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 21:08   #23
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Arnhem er vel også et tips for overnattingsby. Evt. Alkmaar.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 21:27   #24
pingo
ScanFlyer Silver

Retur til CPH med samme fly ?? Og så videre mod "A"....
pingo is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 00:59   #25
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Martin og Murphy drar på tur.

Så var man framme på "A", og har forøvrig tatt en sein middag på "M".

Dette var turen jeg tenkte at "næh, den gidder jeg ikke skrive om", men så får jeg et plutselig innfall - som regel på bussen på veg til flyplassen - fordi det da skjedde et eller annet, som gjorde at det ble verdt å skrive om.

Så, en gang for litt siden, kom det en mail fra Eurobonus, om at jeg kunne få opptill 30.000 ekstrapoeng hvis jeg fløy 5 ganger tur/retur (eller 10 enkeltlegs).

Jeg hadde da allerede booket et par flyvninger innenfor perioden, og fikk det for meg at jeg hadde booket to tur/retur, så jeg meldte meg på og valgte "2".

Så kom jeg på at det var to enkeltlegs jeg hadde booket, så jeg trengte flere.

Kikket gjennom SAS sin kalender, og fant en rimelig destinasjon, som jeg så booket via København. Jeg oppdaterte påmeldingen i kampanjen til "3" (eller 6 legs). Tror det skulle gi meg 7000 poeng eller noe. Så fant jeg ut at fire legs til neppe var helt uoverkommelig, så jeg fant en annen destinasjon, og booket den på samme måte (via Køben). Her booket jeg med minimal connection på Kastrup, og derfor la jeg inn en Optiontown-søknad, kun for å få et sete langt fram. Det viste seg etterhvert at man kunne endre flighten helt gratis innenfor den vanlige OLCI-tidsfristen. Mer om det litt senere.

Mandag 15. Juni skulle jeg altså fly til Amsterdam. Første avgang var 10:00, og jeg har en slags tommelfingerregel om å møte opp sånn ca. to timer før. I dette tilfellet, ca. 1 time og 45 minutter, siden bussen fra Neskollen går en gang i timen, og er på OSL ca. kvart over (FRYKTELIG praktisk om man f.eks. bor på Neskollen og jobber på OSL, og begynner på jobb på hel time, og vil være miljøvennlig og ta bussen på jobb -not). Jeg måtte altså sikte på avgangen 07:42. Fryktelig tidlig, men jeg har vært ute for værre oppstandelser.

Døgnrytmen var forøvrig veldig usynkronisert, så det gikk lenge før jeg sovnet natt til mandag. På et tidspunkt fant jeg også fram telefonen, åpner SAS-appen, og fant ut at OSL-CPH på tirsdag kunne endres. Var booket på avganen 13:30. 11:40 var avgangen før. Det kunne jo passet fint. Trykk, tast og bekreft, og jeg hadde plutselig bedre tid på CPH på tirsdag. VELDIG god tid, skulle det vise seg.

Spol fram til mandag morgen, ca 07:20-25. Jeg panikkvåkner, ser på klokka, og skjønner at jeg har forsovet meg. Tenker også at jeg ikke vil forlate leiligheten uten frokost innabords, og innen jeg rekke å skjønne at jeg ikke har tid til det, har jeg brukt for lang tid på å tenke på det, og den bussen var offisielt mistet.

Her var det altså å belage seg på å ta neste buss. Avgang 08:42, ankomst 09:15. 45 minutter før avgang! Alt for lite tid i følge mine komfortabelhetsgrenser, men det måtte bare gå.

Kom meg på bussen, og duret av gårde. På et tidspunkt er jeg inne i SAS-appen. Der ser jeg at jeg har mistet setet mitt på den første flighten. Og det som verre er: Jeg var også booket på 11:40-avgangen samme dag

Da jeg hadde endret tirsdagsflighten hadde jeg selvsagt ikke sett hvilken dato som stod på de flightene jeg kunne endre til

Tydeligvis er det en eller annen tidsramme man kan endre innenfor, og den flighten jeg ville ha var fortsatt for langt fram i tid. Det eneste jeg kunne gjøre der og da, var å endre den tilbake til tirsdagen fort som f..., før jeg evt. ville "mistet" flighten (fordi jeg allerede hadde flydd til CPH med den forrige flighten), og eneste mulighet var 06:-et-eller-annet. Fikk endret til den, men en plan om å endre videre utover dagen.

Så var det sete på den første flighten, da. Hadde jeg plitt pælma av flighten fordi jeg var booket på en annen? Ankom OSL, og fant først en automat, for å få ut et boardingkort i papirform. Fortsatt ingen mulighet til å velge sete.

Fant security, hvor køen heldigvis ikke var avskrekkende lang. Får lempet sakene på båndet, og... PIIIIIIP!

Flott, det hadde jeg tid til . En fordel nå var jo at både klokke og telefon lå i håndbagasjen, så jeg så ikke hvor dårlig tid jeg hadde .

Etter litt kjapp beføling, fikk jeg gå videre, og fant gaten.

Stod og blomstret litt, før jeg skjønte at det var flere som hadde mistet seter. Altså var det ikke jeg som hadde rotet det til.

Jeg presenterer herved:

Hvordan ødelegge statistikken til et av verdens mest punklige flyselskap:

Man tager:

- Ett fly.

- Ett nytt fly, som ikke har helt samme seteplan som det forrige.

- Fjerner setevalgene til de aller fleste om bord, uten å gi de nye seter, eller mulighet til å endre dette på app eller en automat.

- Sørger for at det er en person på jobb på den aktuelle gaten, som manuelt må tildele nye seter til alle som har mistet setet sitt.

- Få gjerne vedkommende til å se like overrasket ut hver gang hun sier: "Det ser ut til å ha vært et flybytte..."

Jeg skjønte uansett tegninga da jeg overhørte en dame som spurte om noe lignende, så jeg gikk bort til skranken etterpå, og fikk da tildelt sete 31F. Siden 31E var ledig, så klagde jeg ikke.

Den flighten foregikk helt uten noen videre problemer, og jeg koste meg med en Carlsberg, litt potetgull, og wifi som jeg tydeligvis ikke måtte betale for allikevel.

Vi ankom også Kastrup, der vi visstnok landet litt før rute, så da gikk det nok opp i opp.

Der gjorde jeg ikke mye annet enn å finne gaten min, sitte der og blomstre, og så boarde den, uten at den var så voldsomt mye å skrive om. Landet på AMS ca. når vi skulle, og jeg hadde 3.5 timer til neste flight. Hadde vurdert en tur med to "et eller annet sted", men droppet det, og fikk kjøpt meg en sandwich, en cola, og fant et sted å slå meg ned. Strømuttak til mobilen var det også

Det nærmet seg etterhvert boarding, og jeg fant gaten. Hadde midleritd lekt litt stollek i SAS-appen, og glemt å oppdatere boardingkortet i Passbook. Da spytter jo leseren ved gate ut en liten lapp, med nytt nummer på. Ikke i Amsterdam. Der blinker det "SEATING ISSUE", og så må det delegeres videre til minst en annen person, som må taste på en datamaskin, for å få ut det riktige boardingkortet.

Kom meg uansett om bord, fant setet mitt et lite stykke baki, og vi kom oss til Køben, og etter litt venting, videre til OSL.

Her hadde SAS bestemt seg for å "sette inn nådestøtet". Etter at jeg hadde flydd med en 737 og to A320, og tenkt at "SAS Go er jo ikke så ille" (sånn sittekomfortmessig sett), så setter de inn.... RRG

Den som man har hørt så mye fint om

Strengt tatt gikk det helt fint å få satt seg. Delte treseteren med to amerikanere som så ut som om de hadde kommet fra andre siden av dammen. Damen var oppgitt over "the middle again!", og ellers lå hun og sov.

Kom inn over Lillestrøm, og la oss veldig langt vest. Jaha? Vestre? Trodde banebruken på OSL var sånn at man landet nærmest gaten man skulle til?

Det var selvsagt fordi vi skulle parkere på innland. Vi gjorde så, og vi fant vegen ut av flyet og inn i en buss, og etter en nesten-kollisjon med en cateringbil, kom vi oss rundt på nordsiden, langs veggen, og på andre siden av den nye piren, der vi ble sluppet av, og fant vegen inn i ankomsthallen.

Der gadd ikke jeg å henge for lenge. Fant vegen gjennom den grønne slusa - der stod det forresten en toller med bikkje, som ikke gjorde noe stort nummer ut av at jeg passerte - og fant en buss.

Så var det dette stedet på A, da

Jeg skulle altså fly dagen etter også, og tenkte at "hotell på Gardermoen hadde vært ålreit". Det var bare at begge de to med gangavstand til terminalen vr forholdsvis dyre, selv med en corporate account jeg har full, lovlig tilgang til via jobben. Men så hadde jeg en kampanje gående med Club Carlson om triple poeng, pluss 1000 poeng ekstra ved booking via app. Og siden jeg skal bo på relativt få Club Carslon-hoteller resten av ferien, så hadde det vært gøy og fått til en natt, om ikke annet. Valget falt da på Park Inn Alna

Ankomst med flyet skulle være 21:45, men jeg tror jeg var av lenge før det. Rakk uansett 22:00-avgangen til Flybussen med god margin, og kom meg ned til Trosterud, og fant til slutt vegen over på andre siden av motorvegen, og sjekket inn.

Det ble en kjapp middag på McDonalds, og en kjapp dessert på Statoil.

Og Lillebjørn: Han har kjøpt seg Stroopwafel

For tirsdagen er jeg sjekket inn på en av to legs. Den som er endret et par ganger lot seg fint sjekke inn, men ikke den neste. Blir nok moro
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 05:47   #26
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ankomst med flyet skulle være 21:45, men jeg tror jeg var av lenge før det. Rakk uansett 22:00-avgangen til Flybussen med god margin, og kom meg ned til Trosterud, og fant til slutt vegen over på andre siden av motorvegen, og sjekket inn.
Og hadde du sagt til sjåføren at du skulle til Park Inn Alna hadde Flybussen kjørt opp på brua og sluppet deg av langt nærmere hotellet

* Bussen stopper i Tvetenveien ved reisende til Radisson BLU Alna
Old 16-06-2015, 08:09   #27
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Og hadde du sagt til sjåføren at du skulle til Park Inn Alna hadde Flybussen kjørt opp på brua og sluppet deg av langt nærmere hotellet

* Bussen stopper i Tvetenveien ved reisende til Radisson BLU Alna

Jeg sa jeg skulle dit, og han mumlet noe om Trosterud, så da gikk jeg av der.

Bussen andre vegen stoppet heldigvis rett utenfor, og jeg rakk en tidligere enn planlagt. Håper nå at noen der oppe på OSL klarer å få meg sjekket inn hele vegen.
Old 16-06-2015, 08:37   #28
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Han er nok i Amsterdam

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 09:19   #29
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Han er nok i Amsterdam

Var der på dagstur, men endte kvelden på Park Inn Alna.

Nå er man på OSL, der alt av innsjekkingsfloker er løst. Damen i Plusskranken bare scannet boardingkortet jeg hadde printer på automaten, og med et lite vips kom det ut et nytt for alle flightene på hele bookingen.

"Det var bra du kom til meg, Martin" sa hun etterpå, med et lite smil
Old 16-06-2015, 09:57   #30
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

He he... gutta på tur.

Du får kjøpe med litt hodevask til Olav. Han trenger det.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 10:24   #31
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Hi hi...konge Martin. Kun du som kunne funnet vein til Park Inn Alna via København og Amsterdam

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 12:02   #32
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Martin og Murphy drar på tur.

Overraskende god den Red'en
Den er en sånn type øl jeg egentlig ikke liker. Eller så begynner jeg å like sånn øl. Tror jeg må ta en slurk til og sjekke, jeg.

Jepp. God den, altså.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434448752.540710.jpg
Views:	1663
Size:	52.5 KB
ID:	38729   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434448908.010287.jpg
Views:	1669
Size:	61.7 KB
ID:	38730  
Old 16-06-2015, 19:18   #33
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Du får kjøpe med litt hodevask til Olav. Han trenger det.
Ikke nødvendig, vasket det med maursyre. Så alle rester av nedfallsprodukt er borte.

Hey Martin, det er på tide med oppdatering, det er mange timer siden forrige

Hæv føn
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 19:58   #34
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Belfie
Attached Thumbnails

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434477522.274800.jpg
Views:	1442
Size:	73.4 KB
ID:	38733  
Old 16-06-2015, 22:53   #35
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post

Belfie
Bonjour Bruxelles!

Det er bare å pelle seg til sjokoladebutikken

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 09:44   #36
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Spent på fortsettelsen, Martin Blir det tog, fly eller noe annet spennende i dag?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 10:58   #37
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Også spent på fortsettelsen. Overnattet på A første natt, videre til B så blir det C som neste destinasjon....?
learjet is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 13:14   #38
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Calcutta?
Old 17-06-2015, 13:34   #39
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Siden sist har man altså fått sjekket inn på en god del flere flighter, og kommet seg til Belgia. Relativt tilfeldig valgt, men valgte å legge inn en overnatting siden jeg ikke hadde vært der før.

Etter å ha fått boardingkort bar det gjennom fasttracken der betjeningen var usedvanlig hyggelig, og videre opp i loungen. Fant meg et stille hjørne og litt cola, og satt der og slappet av. Fikk etterhvert selskap av en gjeng fra Hedmarken (hørtes det ut som) som jeg tror var på en slags firmatur. Ikke at det hindret dem i p forsyne seg godt av både øl og vin. Overhørte div. samtaler om "lufthanalånsjen" i Washington, og BA-loungen på LHR (hvor man til og med kunne få seg en dusj ), og at en av dem hadde hørt noe om at det måtte 21 månedlige utløsninger til om man skulle unngå prostataproblemer. Nuvel..

De kom seg etterhvert av gårde, og det gjorde jeg også. Plus-kabinen var vel sånn at vi nesten kunne hatt en rad hver, vi som satt der, så det var ikke trangt om plassen. Det ble en Mikkeler Red og litt potetgull før vi etterhvert touchet på Kastrup litt før tiden.

Der ble det litt kylling og øl, før jeg etterhvert fant gate B4 (samme som jeg hadde til OSL dagen før. I felt like I had been there B4 ).

Nok en flight man kom overlevende i fra, og nok en gang litt før tiden. Jeg fant DT tog i retning Brussel Noord, og fant Hilton Brussel City, der en en belgier jeg sleit litt med å "tåle trynet på" fikk sjekket meg inn.

Fikk slappet av litt og ladet mobilen, før jeg tuslet en tur i retning Grand Place og grodde litt på den, før jeg fant restaurangutang og litt middag

Flemish Beef and onion stew var det jeg pekte på på menyen. Ølet husker jeg ikke navnet på, men det smakte øl.

Fikk også hilst på en kompis av Fnate, og handlet litt lokale souvenirer (les: sjokolade)
Deretter tilbake til hotellet og man tok kvelden.

I dag har man spist frokost, fått sjekket ut, funnet ut at kiosken på en av de tre største jernbanestasjonene i selve "hovedstaden" i Europa ikke tar VISA, og kommet meg til flyplassen med aaaalt for god tid. Kom meg greit gjennom security, og vurderte å betale meg inn i SAS-loungen, men der var prisen et par hakk over de 179 kronene jeg fikk opp danket sjekket inn på nettet. Og når dragen ikke hadde noen gode salgsargumenter, så droppet jeg det. Hun mente visst selv at det var ganske dyrt.

Nå sitter jeg og blomstrer, med ca en time igjen til avgang.
Attached Thumbnails

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434540158.773654.jpg
Views:	1074
Size:	62.1 KB
ID:	38740   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434540295.136738.jpg
Views:	1072
Size:	87.1 KB
ID:	38741   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434540388.616053.jpg
Views:	589
Size:	66.3 KB
ID:	38742   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434540460.533719.jpg
Views:	589
Size:	91.5 KB
ID:	38743  
Old 17-06-2015, 16:57   #40
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

*RAAAAAAP*
Attached Thumbnails

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434553002.941545.jpg
Views:	541
Size:	43.8 KB
ID:	38744   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1434553011.368283.jpg
Views:	536
Size:	39.6 KB
ID:	38745