Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2013, 02:03   #21
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: - SAS sprer falske påstander om Norwegian

For å summere saken pent:

"The problem with internet quotes is that you cant always depend on their accuracy"
-Abraham Lincoln, 1864

(-A)
Utflyttet is offline  
Old 27-09-2013, 03:20   #22
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Enig med TOS

Det er en uskreven regel i business at man aldri skal snakke dritt om konkurrentene sine,
da dette blir oppfattet som uproffesjonelt av kundene og dermed vil slå det mer tilbake på en selv
enn dem man ønsker å ramme.
Dersom man må slenge dritt om konkurrenten for å fremheve eget produkt betyr det bare at ditt eget produkt ikke
er bra nok til å stå på egne ben.
Det er f.eks en del her som har falt for fristelsen å utnytte problemene til DY i det siste ved å slenge dritt om dem og framheve eget produkt.
Spesielt SAS ønsker jo å stå fram som ett seriøst selskap for forretningsreisende, og er det noe forrettningsfolk er klar over
er det slike ting. Selv frittalende MOL er vel forsiktig med å snakke nedsettende om konkurrentene...

W
Og fortsatt har Skånevik jobb
Tommy777 is offline  
Old 27-09-2013, 10:46   #23
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Enig med TOS

Det er en uskreven regel i business at man aldri skal snakke dritt om konkurrentene sine,
da dette blir oppfattet som uproffesjonelt av kundene og dermed vil slå det mer tilbake på en selv
enn dem man ønsker å ramme.
Dersom man må slenge dritt om konkurrenten for å fremheve eget produkt betyr det bare at ditt eget produkt ikke
er bra nok til å stå på egne ben.
Det er f.eks en del her som har falt for fristelsen å utnytte problemene til DY i det siste ved å slenge dritt om dem og framheve eget produkt.
Spesielt SAS ønsker jo å stå fram som ett seriøst selskap for forretningsreisende, og er det noe forrettningsfolk er klar over
er det slike ting. Selv frittalende MOL er vel forsiktig med å snakke nedsettende om konkurrentene...

W

ET bilde sier av og til mer enn 1000 ord. Hva blir det neste? Helge Lund på neste års hagefest i forbindelse med ONS med jakke med .. SHELL - SHITS.
Så sånn rent utfra bilde, så kan en stille spørsmål ved hvem som har den mest seriøse bedriftslederen, iallefall
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	norwegian_bjorn_kjos_468_290.jpg
Views:	711
Size:	22.4 KB
ID:	35653  
krølle is offline  
Old 27-09-2013, 10:49   #24
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
ET bilde sier av og til mer enn 1000 ord.
Så sånn rent utfra bilde, så kan en stille spørsmål ved hvem som har den mest seriøse bedriftslederen, iallefall
Ja dette billede taler jo sin egen tydelige sag.
Old 27-09-2013, 10:52   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
ET bilde sier av og til mer enn 1000 ord. Hva blir det neste? Helge Lund på neste års hagefest i forbindelse med ONS med jakke med .. SHELL - SHITS.
For ordens skyld bør det vel påpekes at dette er et bilde tatt i forbindelse med en temafest med svensk som tema. Ikke at det nødvendigvis gjør den store forskjellen for dere som jobber i SAS, og ikke at jeg nødvendigvis mener at det er lurt å stille opp i en slik bekledning. Dette var imidlertid et spesielt arrangement, så man har det i bakhodet.

Samtidig kan det vel være på sin plass å minne om kommentaren i dokumentaren om SAS:
"Danskene fikk trafikken.
Svenskene fikk hovedkvarteret,
og Nordmennene fikk være stolte."

Last edited by TOS; 27-09-2013 at 10:55.
TOS is offline  
Old 27-09-2013, 14:45   #26
Wahoo
ScanFlyer Molded

Nå er det vel vesentlig forskjell på å gjøre narr av hverandres selskaper med glimt i øyet,
og å slenge ondsinnet dritt om hverandres produkter.

Blir omtrent som forskjellen på å fortelle en svenske-vits og seriøst mene at svensker har lavere IQ...

W
Wahoo is offline  
Old 28-09-2013, 00:43   #27
ole99
:-)

Quote:
Enig med TOS
W
Når direktøren i Norwegian sier at SAS har gamle fly som bruker mye fuel og er lite miljøvennlige, eller når direktøren i Skandiabanken kommenterer at DNB, Nordea, Danske Bank har for høye boliglånsrenter i forhold til egen bank/virksomhet.. Dette er sannheter, men er det også å slenge dritt?

Men alt er jo relativt, situasjonsbetinget osv... eller..
ole99 is offline  
Old 28-09-2013, 01:10   #28
L-1011
ScanFlyer Molded

Kjos har också sagt i en intervju med svensk media där han fick kritiska frågor angående 787s driftsäkerhet.
Nya flyg går inte sönder, gamla flyg går sönder.
L-1011 is offline  
Old 28-09-2013, 01:17   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Kjos har också sagt i en intervju med svensk media där han fick kritiska frågor angående 787s driftsäkerhet.
Er det en urimelig påstand sånn generelt sett...?
TOS is offline  
Old 28-09-2013, 02:10   #30
L-1011
ScanFlyer Molded

Eftersom frågan reportens fråga gällde 787 tror jag många av Norwegians ic passagerare skulle vara missnöjda med det svaret från Kjos
L-1011 is offline  
Old 28-09-2013, 02:19   #31
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hvis ikke nye fly går sønder, har jeg hatt mange imaginære tekniske delayer i årenes løp, gitt ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-09-2013, 08:06   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis ikke nye fly går sønder, har jeg hatt mange imaginære tekniske delayer i årenes løp, gitt ....
Alt kan vek gå sønder, men det er vel rimelig å tro at nye ting gjør dette i mindre grad enn gamle ting... Spissformulering kalles utsagnet fra Kjos. Mulig det er ukjent i luftfarten...
TOS is offline  
Old 28-09-2013, 09:40   #33
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Her skiller man mellom "ondsinnet drittslenging", "sagt med glimt i øyet" og "spissformulering" alt etter hvilket selskap man heier på. For meg (og jeg tror endel andre også) som i økende grad bare følger med disse diskusjonene fra utsiden, så begynner dere å se ganske fjollete ut
F35Landing is offline  
Old 28-09-2013, 09:49   #34
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Når direktøren i Norwegian sier at SAS har gamle fly som bruker mye fuel og er lite miljøvennlige...... Dette er sannheter, men er det også å slenge dritt?
Dette hevdet DY lenge før det var en sannhet. De har gjort en god jobb med å skape intrykket av at de alltid er billigst og har de beste flyene.

De har et ganske omtrentlig forhold til fakta, for å si det forsiktig.
Cloudius is offline  
Old 28-09-2013, 10:05   #35
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alt kan vek gå sønder, men det er vel rimelig å tro at nye ting gjør dette i mindre grad enn gamle ting...
Ikke helt enig i det, TOS, ref. "badekarkurven". 787en er ny og man må regne med høyere feilrate i begynnelsen enn etter hvert. Hadde det vært en 737 som slet hadde jeg bedre skjønt argumentet siden de fabrikknye flyene der ikke er "nye"

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Old 28-09-2013, 10:20   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ikke helt enig i det, TOS, ref. "badekarkurven". 787en er ny og man må regne med høyere feilrate i begynnelsen enn etter hvert. Hadde det vært en 737 som slet hadde jeg bedre skjønt argumentet siden de fabrikknye flyene der ikke er "nye"
Det er klart at det er barnesykdommer på ny teknologi, men er det rimelig å forvente at man får snag mellom hver flygning som resulterer i et stort antall timer forsinkelser selv om flytypen er ny?

I tillegg (og fra den samme Wikipediaartikkelen): "Some investigations in the aerospace and other industries have discovered that most failures do not comply with the bathtub curve.", men det er mulig at dette går mest på siste del av badekaret.

Last edited by TOS; 28-09-2013 at 10:41.
TOS is offline  
Old 28-09-2013, 10:25   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Her skiller man mellom "ondsinnet drittslenging", "sagt med glimt i øyet" og "spissformulering" alt etter hvilket selskap man heier på. For meg (og jeg tror endel andre også) som i økende grad bare følger med disse diskusjonene fra utsiden, så begynner dere å se ganske fjollete ut
Jeg kan vel heldigvis si at jeg ikke henter mitt daglige brød fra sektoren, i motsetning til en del av de slenger dritt om konkurrentene sine (her inne og i andre media). Jeg flyr helst med SAS og jeg har lite til overs for måten Kjos og kommunikasjonssjef Skånevik opptrer på i media (jeg synes f.eks. ikke Kjos virker spesielt jovial), men jeg har lite til overs for den ensidige fremstillingen av både de ene og de andre som ofte kommer frem her. Jeg regner imidlertid med at du har puttet meg i en bås uansett, fordi jeg ikke ukritisk støtter kritikk av DY (ingen stor overraskelse all den tid dette er og har i stor grad alltid vært et SAS-forum, og responsen tildels betydelig om man skulle ytre seg negativt om SAS eller positivt om andre selskaper ).

Last edited by TOS; 28-09-2013 at 11:52.
TOS is offline  
Old 28-09-2013, 11:07   #38
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Med den feilraten man hr sett på Norwegians 787 fly kan man kanskje stille spørsmålet om de var ferdig produsert når de ble overlevert?

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 28-09-2013, 12:09   #39
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Heier ikke på noen spesielle, synes f.eks dette bildet var artig.
http://www.dn.no/privatokonomi/article2237079.ece

Og nei jeg heier ikke på FR heller, har reist med dem 1 gang for 8 år siden.
Men hvis det gjør dagen din bedre å forsøke å plassere folk med andre meninger i bås,
så for all del, be my guest... men du gjør ikke en særlig god jobb med å treffe bås.

W
Wahoo is offline  
Old 28-09-2013, 20:00   #40
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Heier ikke på noen spesielle, synes f.eks dette bildet var artig.
http://www.dn.no/privatokonomi/article2237079.ece

Og nei jeg heier ikke på FR heller, har reist med dem 1 gang for 8 år siden.
Men hvis det gjør dagen din bedre å forsøke å plassere folk med andre meninger i bås,
så for all del, be my guest... men du gjør ikke en særlig god jobb med å treffe bås.

W
Det er ikke jeg eller andre som setter dere i bås. Det klarer dere to utmerket selv. Like godt som de verste SAS-hylerne her inne. Ta en titt på trådene rundt aktuelle temaer de siste par årene og hevd noe annet. Så hvis du ønsker å fremstå som en ensidig og halvblind kritiker fortsatt, så for all del: be my guest..
F35Landing is offline  
Closed Thread

Posting Rules