![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Av og til når jeg leser innlegg i denne debatten så får jeg en snikende følelse av at enkelte synes å ha den oppfatning at selskapene er til for de ansatte, og ikke for kundene... Last edited by TOS; 25-04-2012 at 09:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er det i denne omgangen ikke snakk om å flytte ut norske arbeidsplasser (iallefall om man skal tro på uttalelsene om at dette er reelle baser - selv om ting enn så lenge viser litt tvetydighet rundt dette; HEL/TLL er en reell base, mens Malaga kanskje ikke enda er det). Det er derfor snakk om opprettelse av arbeidsplasser i utlandet gjort av et norsk selskap. Det skjer stadig vekk i andre bransjer. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hva den grunnleggende motivasjonen til Kjos er for å gjøre dette - jeg vet f.eks. ikke om Kjos er blitt grådig, men registrerer at Kjos & styret i DY legger denne nye strategien frem som en nødvendighet for å overleve i konkurransen. Jeg har ikke god nok innsikt til å vite om dette argumentet fra Kjos & co holder mål eller ikke. Tror dere at denne utviklingen stopper opp dersom DY nå går tilbake på sin strategi om kontraktsansettelser? Last edited by TOS; 25-04-2012 at 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Derimot har han nok meget kynisk fulgt en sleip plan med å start et selskap sånn som det trengs for å få en "halleluja-stemning" internt, fylle et hull i markedet og folks oppfatning som "nye Braathens", mens han hele tiden jobbet for å få "ryanair"-drift i selskapet som utad skal være så norsk og hyggelig. Arbeidslivet og samfunnet i Skandinavia har kommet dit vi er i dag med fagforeninger som har stått på sine krav, og om nødvendig streiket for rettigheter de har ment var viktige. Arbeidsgivere gir sjelden noen anstendige betingelser frivillig. Det er alltid trusler mot våre betingelser. Nå er det "internasjonalisering". Det er ikke en naturlov, og at ting kan bli værre betyr bare at det er ekstra viktig å være med på å styre betingelsene som skal gjelde i fremtiden. Jeg har alltid respekt for andre gruppers krav, og streiker, også de jeg ikke forstår. I dette tilfellet forstår jeg Norwegian-pilotene veldig godt, stå på krava! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Selv synes jeg man kan sammenligne det å ansette flygere på kontrakt som å bruke doping som ikke står på dopinglista og derved ikke er ulovlig men i idrett, blant noen utøvere som følger etiske spilleregler ville bli karakterisert som juks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hur kommer det påverka Norwegians framtid i Norge tror ni OM Kjos efter en lång strejk väljer att flytta bolaget till ex Lettland, Slovakien, Polen etc?
Kommer DY mista marknadsandelar? På DYs facebook sida verkar många kritiska till att DY har hyrt in Smartlynx, Jet2, Transavia etc. Det kritiseras framförallt att kabinpersonalen inte kan norska. Om Kjos flaggar ut lär norsktalande kabinpersonal bli ovanligt i framtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Samtidigt verkar många DY resenärer vilja ha norsk personal ombord.
Det framgår tydligt på DYs facebook sida. Frågan är om de DY resenärer som vill ha norsk crew whatsoever samtidigt är villiga att betala för norsk crew? Vill inte norska "white trash joey" betala för vad norsk crew verkligen kostar bör han inte heller snyftande i VG klaga på om det är lettisk crew på hans nästa DY flight OSL-TRD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I alt det her med både DY og FR, hvor selskaberne lejer piloter hos diverse vikar bureauer, eller det er piloterne, som er selskabet, ja så er det mit spørgsmål er:
I en situation hvor flyet kommer ud for en ulykke, hvem har så ansvaret.. 1) er det flyselskabet 2) er det bureauet hvor piloten er lejet fra 3) eller er pilotens eget selskab,,hvor han er ansat af sig selv.... Det kan være at dette har været nævnt i en af den andre 460 tråde, men jeg har ikke orket at læse samtlige tråde Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Utgangspunktet vil uansett være en tolkning av kontrakten mellom Norwegian og utleibyrået/pilotes eget selskap og øvrige forsikringsavtaler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Man skulle tro at det er opplagt slik at det er selskapet som opererer flygningen som har ansvaret for det sikkerhetsmessige. Ansvaret for den kommersielle delen vil det vel være selskapet som har utstedt billetten (ved f.eks. bruk av wet lease o.l.). Er det f.eks. den enkelte pilots ansvar ved uhell i selskaper der man er ansatt fast? Last edited by TOS; 25-04-2012 at 13:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]() Og vi vet vel ikke hva det neste DY gjør - det er ikke utenkelig at det kommer "hylleselskaper" opprettet hvor en kan få bedre leiebetingelser, skatte avdragelser og andre "gode" grunner til å flagge ut ..... Disclaimer: This "Norwegian Flight is operated by a Swedish Captain, livining in Malaga, married in Finland, taxed in Ireland, mistresses in France, Belgium and Austria (none in the UK) "
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 25-04-2012 at 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå var dette vel et svar på et innlegg angående kontraktspiloter og ansvarsforholdene (jeg skrev forøvrig at DY bruker wet lease, noe som ikke er helt ukjent også for andre selskaper). Du får ikke meg til å tro at DYs fremtidige forretningsmodell er basert på innleie av fly og personell fra vikarbyråer (jfr ditt eksempel fra Colgan og CO)... DY skal selv fly sine egne fly, med piloter som enten er fast ansatte, eller ansatte på kontrakt.
Last edited by TOS; 25-04-2012 at 14:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Egentlig tror jeg at det er flyselskabet, som har ansvar, men som skrevet jeg ved det ikke. Var bare interesseret i at se om andre havde bedre bud Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En annen sak er om besetningen vil bli trukket til ansvar dersom de ved sin handling har forårsaket en ulykke og fremdeles kan svare for seg. Heller ikke her vil det være noen forskjell på innleid eller fast ansatt besetning. Skyldes en ulykke feil fra besetningen må de nok belage seg på ubehagelige spørsmål. Så har du spørsmålet om det selskapet som har leid inn fly vil komme med noen regressak mot det selskapet som de har leid inn fly/mannskap hos for det erstatningsansvaret innleier har fått? Her vil vel også svaret ligge i om noen/hvem som kan lastes. Det kan bare et slikt selskap svare på. Men det kan ligge an til mange runder og år i rettsapparatet. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontl...ingcheap/view/ Dette er et stort problem med utviklingen i bransjen... hvem har ansvaret. Et firma kan selge en billett, leie fly fra et annet firma og personell fra et tredje firma... Hvem har skylden når det så går galt...? litt OT dette og... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |