![]() |
|
![]() |
#301 |
Newcomer
|
![]()
Hmm, kanskje en skulle se an muligheten for en tur til Macau el. l., hvor mye stress er det egentlig å anskaffe seg turistvisum til Kina? Har kun vært i HKG og MFM tidligere.
#302 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Turistvisum til Kina antar jeg du må via reisebyrå for å fikse ettersom du må ha et LOI (letter of invitation) som vedlegg til visumsøknaden.
Jeg har søkt om visum til Kina mange ganger i jobbsammenheng og det er rutine. Fylle i skjema, legge ved LOI, legge ved bilder, sende sulamitten inklusive passet med agent til nærmeste ambasade og så går det i orden. Før Kina ble sur på Norge for en fredspristildeling kunne en får double entry første gangen en søkte og deretter one year multiple entry. Nå er det bare single entry som gjelder. Det er derimot et par muligheter hvis du flyr til HKG. Tar du båten til Shekou (i Shenzhen) kan du få femdagers visum (du må stadig ha med riktig dokumentasjon) som er gyldig for Shenzhen Special Economic Zone på minuttet. Men du kan ikke bruke det hvis du har tenkt å reise innenlandsfly eller bo på hotell utenfor Shenzhen. Der er angivelig også en annen av overgangene fra HKG til Shenzhen som har bedre muligheter. Har ikke forsøkt det selv. Macau har samme regler som Hong Kong. Du ønskes velkommen i døren og får stempel for 90 dager. |
![]() |
![]() |
#303 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#304 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#305 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hong Kong og Macau er som man korrekt sier visumfritt i inntil 90 dager og er en lett affære, no questions asked for min del ihvertfall. |
|
![]() |
![]() |
#306 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg har oversett denne regelen og på arrival card pleier jeg å skrive enten bare navnet på hotellet eller navnet på gaten jeg skal bo i hvis jeg skal bo i leilighet. En gang jeg ikke husket hvor jeg skulle bo og ikke hadde enkel tilgang til papirene mens jeg satt på flyet skrev jeg "hotel in the city". Fungerte det også. Derimot må Kinesere og Thaier (og sikkert mange andre) som skal søke om Schengenvisum via Norge pent fremvise ett eller annet papir som viser at de har et sted å bo. For forretningsreise fungerer det fint at firma en skal besøke i Norge skriver et brev, og har et stempel på, som bekrefter at Mr/Ms Xy will be provided accommodation at the cost of the company. |
|
![]() |
![]() |
#307 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Schengenvisum er i en helt annen divisjon ja - ikke helt lett å få det. Så sånn sett er vi ganske priviligerte - Schengenvisum er ikke lett for de som ikke har en form for visumavtale med EU (les Russland feks - vi gjennomgår en vesentlig lettere prosess med russiske visum enn andre) Husker at en tyrker skulle besøke oss - heldigvis hadde hun et grønt pass fra Tyrkia som gir visumfrihet i Schengensonen (gis til en del offentlige ansatte) Last edited by Hypern; 24-03-2014 at 08:25. |
|
![]() |
![]() |
#308 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har forresten fått dual-entry etter Nobel, men har fått med meg folk som har søkt seinere ikke har fått. Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#309 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Nå må du søke om visum før avreise også til Tyrkia.
Endringer i Tyrkias utlendingslov gjør at turister som skal besøke det populære ferielandet, nå bør søke om visum på nett før avreise. Selv om de nye reglene innføres i april, vil grensekontrollørene fortsatt utstede visum i en overgangsperiode, opplyser utenriksdepartementet. Kilde: db.no |
![]() |
![]() |
#310 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er faktisk veldig enkelt å gjøre, og praktisk å slippe å først kjøpe et frimerke og så gå gjennom passkontrollen. Visumet for nordmenn er gyldig for 6 måneder fra datoen du velger og man kan være der opptil 90 dager, så det er også bedre enn før.
#311 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#312 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Jeg er for tiden i Mexico på jobb. Jeg har en kollega som skal på en annen jobb i USA. Han har passet mitt med arbeidsvisum til USA. Hvis jeg drar til USA på esta direkte i fra Mexico, og mottar visumet av han, kan jeg da dra ut av USA og returnere inn igjen med arbeidsvisumet? Da kan jeg starte på jobben med kollegaen min. Vet dere om det eventuelt er enklere måter å gjøre det på? |
![]() |
![]() |
#313 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg forstår ikke helt. Kollegaen din har passet ditt? Hvordan skal du passere grensen da? Husk også at ESTA ikke gjelder når du krysser grensen på land (du må fylle ut I-94 som før.
#314 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har to pass. Når jeg dro til Mexico så var det andre på ambassaden til behandling.
Jeg flyr inn til USA på det passet jeg dro fra Norge med. Det er fullt mulig å få to norske pass, mens det andre er kun gyldig i to år... |
![]() |
![]() |
#315 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg trodde ikke man trengte visum til Indonesia, men ser nå like før avreise at man faktisk må ha det. Det jeg lurer på er om "Visa on arrival", som er et av alternativene er noe man må søke om, eller holder det å bare ha gyldig pass og returbillett når man ankommer flyplassen? Informasjonen som den indonesiske ambassaden gir på hjemmesiden sier ikke noe om det.
|
![]() |
![]() |
#316 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Visa-on-arrival ved godkjente entry points (inkl. de fleste aktuelle flyplasser og havner). Såvidt jeg husker skal det være en fordel å ha med US$ cash til å betale visumet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_po...ival_.28VOA.29 |
![]() |
![]() |
#317 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du bare leverer passet ditt i skranken betaler og får visum. JEg regner med det er CGK eller DPS du lander på? Begge steder har VOA.
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
#319 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg betalte 25USD for 30 dagers visa on arrival på Lombok Airport i går. Det er visstnok mulig å få et for kun 7 dager til 10USD men det hadde ikke guttevalpen i skranken fått med seg
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Joker
|
![]()
Et generelt spørsmål.. Når jeg bor i UK, som norsk statsborger - kan jeg få visum ved den lokale ambassaden eller må dette gjøres i Norge?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Visum/pass - hovedtråd (del 2) | hifiman | Reiseforum | 669 | 04-04-2025 14:56 |
Det kan ta deg 0,002 sekunder å… (del 1 OG del 2) | Halvorsn | Bilder & foto | 26 | 09-01-2012 16:48 |
2 år rundt OSL - del 4 (En kort siste del) | LN-HVI | Bilder & foto | 3 | 30-06-2011 23:32 |
Visum Tyrkia | Islending | Reiseforum | 4 | 10-11-2010 00:05 |
Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA | LN-BEF | Reiseforum | 2 | 28-03-2010 20:24 |