Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

View Poll Results: Holder det med å ha besøkt "top 10"-listen av destinasjoner i USA?
Ja, da har man sett det meste som er verdt å se i USA. 8 9.88%
Nei, det er fortsatt mange andre steder man burde besøke. 73 90.12%
Voters: 81. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2018, 11:26   #301
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Re: Et lite første verden problem..

Takk for fryktelig mange gode tips.. Da er det bare å se litt på hvor man kommer til hyggeligst totalsum på et par av disse (tenker på flyreisen som er overraskende forskjellig i pris med litt forskjellige mellomlandinger)

Varme og tidsforskjell er vi immune mot, men må roe ned reiseutgiftene noe.

Shukran

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 13:57   #302
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nei:
https://de.wikipedia.org/wiki/Palm_Desert
https://de.wikipedia.org/wiki/Palm_Springs_(Kalifornien)

Selv om folk ofte benytter Palm Desert om hele ørkenområdet slik jeg har forstått det. I retning Joshua Tree blir alt bare bedre og bedre, weirder and weirder

Selv i dokumentaren du quoter nevner Anthony Bourdain noe om forskjellen;
"Once you're passed Palm Springs, and into the high desert, people start to vibrate at a different pitch than they do elsewhere."

Se her! Det er "samme by"!!
Det er det samme som Asker og Bærum.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 16:54   #303
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post

Se her! Det er "samme by"!!
Det er det samme som Asker og Bærum.
Ikke samme by, de har samme flyplass - som Seattle og Tacoma, men det er klare forskjeller mellom dem, mye er dyrere i Palm Springs, Palm Desert har et triveligere sentrum.
Old 21-08-2018, 18:36   #304
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Litt avsporing her, men det er veldig vanlig at det vokser kontinuerlig tettbebyggelse mellom byer. Noen få kan finne på å slå seg sammen, mens de fleste ønsker vil ha forskjellige administrasjon, reguleringer, spesialiteter og identitet. Se for eksempel Bay Area i California som har sammenhengende bebyggelse over et enormt område med over 100 separate byer.

Man vil antagelig fornærme noen som Sandvika om man sier de bor i Asker sentrum likeså man vil kunne fornærme noe i Palo Alto om man sier de bor i Mountain View..... eller noen i Palm Desert om man sier de bor i Palm Springs.

Noe man bør lære av dette er at det som kan se ut som en destinasjon ofte kan være en haug destinasjoner med store forskjeller. Det er altså ikke bare ett sentrum med tettbebyggelse rundt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 20:02   #305
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ikke samme by, de har samme flyplass - som Seattle og Tacoma, men det er klare forskjeller mellom dem, mye er dyrere i Palm Springs, Palm Desert har et triveligere sentrum.
Ok, du/dere har rett. Det stemmer som du sier.
Old 21-08-2018, 20:54   #306
enurweb
Newcomer

Noen som har forslag til kjørerute rundt Denver? Funderer på å bruke ca. 2 uker med samboeren og i hvert fall stoppe innom Yellowstone og Mount Rushmore.

Sikkert masse annet snadder i nær omkrets så tar tips imot med takk.

Tipper om vi reiser dit så blir det nok i april/mai.

Edit. vi er åpne for å ta innelandsfly for å se noe annet spennende også. Hun har lyst å se San Francisco.
enurweb is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 21:38   #307
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by enurweb View Post
Noen som har forslag til kjørerute rundt Denver? Funderer på å bruke ca. 2 uker med samboeren og i hvert fall stoppe innom Yellowstone og Mount Rushmore.

Edit. vi er åpne for å ta innelandsfly for å se noe annet spennende også. Hun har lyst å se San Francisco.
Sjekk post #25 i denne tråden. Der er en del forslag. Ellers er Jackson, WY med områdene rundt, på vei mot Yellowstone, verdt et besøk. Badlands er heller ikke langt unna Mt. Rushmore.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 22:10   #308
enurweb
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Sjekk post #25 i denne tråden. Der er en del forslag. Ellers er Jackson, WY med områdene rundt, på vei mot Yellowstone, verdt et besøk. Badlands er heller ikke langt unna Mt. Rushmore.
Takker, skal sjekke!
enurweb is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 22:18   #309
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Takker, skal sjekke!
Sjekk også denne tråden. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=62356
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 00:47   #310
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue

AlexanderDGL's Avatar

Quote:

Siden du sier Mount Rushmore som er 60 mil fra Denver, så tipser jeg også om Monument Valley, Horseshoe Bend, Page, Antelope Canyon og generelt grenseområdet mellom Utah og Arizona, som er 80 mil fra Denver (8 timer kjøring i følge Google maps). Nydlig landskap der. Sleng på 3 timer til så er dere i Grand Canyon village. Tar dere turen via Salt Lake City på vei tilbake til Denver så slipper dere å kjøre samme vei tilbake.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 13:26   #311
ona
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Siden du sier Mount Rushmore som er 60 mil fra Denver, så tipser jeg også om Monument Valley, Horseshoe Bend, Page, Antelope Canyon og generelt grenseområdet mellom Utah og Arizona, som er 80 mil fra Denver (8 timer kjøring i følge Google maps). Nydlig landskap der. Sleng på 3 timer til så er dere i Grand Canyon village. Tar dere turen via Salt Lake City på vei tilbake til Denver så slipper dere å kjøre samme vei tilbake.
Skal du veien mot Monument valley/Grand Canyon så anbefaler jeg å sveive innom "Valley of the Gods" (https://en.wikipedia.org/wiki/Valley_of_the_Gods) nær Bluff/Mexican Hat i Utah. Grusvei, svært lite trafikk og fantastisk natur.
Skal du oppover mot Yellowstone er naboparken Grand Teton et must!

Last edited by ona; 22-08-2018 at 13:35.
ona is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 15:20   #312
3cseat
ScanFlyer Silver

Siden SAS nå øker på Boston, hvorfor ikke reise via nettopp Boston? Jeg synes New England området er noe av det fineste i USA på sommeren. Boston som base er bra, og derfra kan man ta mange dagsturer eller overnattingsturer langs kysten. Kanskje ta turen ut på Martha's Vineyard, Provincetown eller Kennebunkport som noen eks? Jeg ville vel planlagt overnatting alle disse stedene, men det er jo avhengig av hvor glad man er i å kjøre bil. Ellers mange andre bra alternativer i New England også
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2018, 09:55   #313
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Trenger noen råd og tips igjen. Er som vanlig tidlig ute og prøver å få på plass neste sommer.. Det som er helt sikkert er tre uker i Florida, men usikre på “mellomlandingsferien”. Det har blitt en del New York, Jersey City og nå Chicago.

Nå som SAS har lagt ned sommerflightene til MIA så er det enda mer sikkert at det blir en lang stopp. Per i dag ser alt veldig dyrt ut og alle varianter med fly (5 pax juli) blir fort oppunder 50.000 NOK.

Kriteriene er:

* Kul amerikansk by/område
* 4-7 dager
* Star Alliance
* Value for money by (hoteller osv)

Har vurdert:

- Boston
- Houston (San Antonio)
- Los Angeles (hele stripen)
- Long Island

Tips?
Var det noen som hadde noen innspill om Long Island? Ser de har svært får gode hoteller der, men regner med at det er vel stort sett for folks som har råd til skikkelig hytte. Er det et sted å henge en uke? Hamptons etc? Bade litt og ut på noen gode middager om kvelden.

Alternativt - er det noe sted i Sør Amerika man kunne tatt en uke først hvor det er noenlunde innafor i pris og ikke minst - relativt sikkert?
I "gamle dager" tok vi noen ganger en eller to uker før man føyk sørover.

Karibien? Da er vel alt dyrt (spesielt å fly "via")

Takk igjen.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2018, 17:50   #314
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Alternativt - er det noe sted i Sør Amerika man kunne tatt en uke først hvor det er noenlunde innafor i pris og ikke minst - relativt sikkert?
I "gamle dager" tok vi noen ganger en eller to uker før man føyk sørover.

Karibien? Da er vel alt dyrt (spesielt å fly "via")
Skjønner at det har lite for seg å si at det er helt feil sesong for Karibien... men om dere bare ønsker fred og ro i pene omgivelser så kan jeg anbefale Punta Faro. Fly til Cartagena og bli hentet med "Miami Vice"-båter et par timer ned til øya. Det er ikke femstjerners med marmor og gull overalt, men det burde likevel være mulig å overleve noen dager der.

http://puntafaro.com/en/

I området har man utflukter til Santa Cruz del Islote som er en utrolig tettbebodd fisker-øy. Og så man man noen hus på påler og et par steder å dykke. Så det er ikke veldig mye action der.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 03-06-2019, 20:20   #315
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Nå kommer jeg med det årlige maset om nye destinasjoner som man kan nå fra MIA med kollektiv transport.

-Har tatt shuttle ut til Key West og det var vellykket. Kunne slappe av etter flyturen og bare nyte utsikten.
-Tok i vinter tog opp til Fort Lauderdale og det var også vellykket.

Ser at jeg kunne gått av toget i:
Golden Glades
Hollywood
Sheridan Street

eller dratt videre til
Cypress Creek
Pompano Beach
Deerfield Beach
Boca Raton
Delray Beach
Boynton Beach
Lake Worth
West Palm Beach
Mangonia Park

Er alle disse så kjedelige som de ser ut som eller er noen av dem faktisk verdt en helgetur?

Og er det eventuelt andre destinasjoner som man kan reise kollektivt til fra MIA?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 05-07-2019, 21:02   #316
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Jeg har booket meg en tur til Chicago i januar/februar. Utreise 28. januar med SAS sin (forhåpentligvis) første langtur med A350 og retur 3. februar.
Spørsmålet er. Hva skal jeg gjøre den uka? Jeg er åpent fra alt fra å leie bil i Chicago og kjøre rundt i isødet en halv ukes tid, til å fly til Alaska (og krysse av Juneau på listen over statshovedsteder jeg har besøkt). Med andre ord, alle forslag mottas med stor takk
Old 05-07-2019, 21:13   #317
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg har booket meg en tur til Chicago i januar/februar. Utreise 28. januar med SAS sin (forhåpentligvis) første langtur med A350 og retur 3. februar.
Spørsmålet er. Hva skal jeg gjøre den uka? Jeg er åpent fra alt fra å leie bil i Chicago og kjøre rundt i isødet en halv ukes tid, til å fly til Alaska (og krysse av Juneau på listen over statshovedsteder jeg har besøkt). Med andre ord, alle forslag mottas med stor takk
Besøk med leiebil bla dette stedet. Første norske bosetting. Minnekirkegård avduket av Kong Olav. Veikrysset Stavanger rett i nærheten. Norsk butikk med norske varer. Koselig spisested i butikken. Norsk museum.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norway_(Illinois)

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2019, 21:42   #318
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Har hatt mellomlanding der i januar og det så ut som scener fra filmen "The Day After Tomorrow"så det er veldig forståelig at det er billige turer dit på vinteren.

Ville gjort som jeg gjorde da og fly rett sørover. Da er det mulig å se steder i sørstatene uten altfor mye turister.

-Memphis/Graceland?
-St Augustine?
-Savannah?
-Charleston?

Eller du kan holde deg i kalde nord og dra til vikingene i Minneapolis.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 06-07-2019, 09:56   #319
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, Chicago er en av mine favorittbyer siden jeg bodde og jobbet der en sommer som utvekslingsstudent i forhistorisk tid. Så mye å se og gjøre.

Har også vært der mange gangerpå vinterstid. Det kan være fælt , veldig mange minus pluss sterk wind chill fra Lake Michigan.

Så du har et vanskelig valg .

Last edited by SQ 777; 06-07-2019 at 10:16.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2019, 11:44   #320
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Det stemmer 28. januar er den første turen med SAS A350 til USA.
I hvilken klasse har du bestilt?
Reply

Posting Rules