Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2015, 13:00   #21
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Oversigt over nationaliteter på Kastrup i 2014:

Danmark: 33%
Sverige: 15%
Norge: 8%
Tyskland: 6%
UK: 6%
Resten af EU: 17%
Europa non-EU: 5%
Amerikas: 6%
Asien/Stillehavet: 3%
Mellemøsten/Afrika: 1%
Av hva? Av reisende? Av de som er i transfer?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 13:14   #22
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

De 25,6 mio. passagerer fordelt på nationalitet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	cph2014.jpg
Views:	330
Size:	61.3 KB
ID:	38595  
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 13:22   #23
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
De 25,6 mio. passagerer fordelt på nationalitet.
Stemmer virkelig det? Antall danske reisende eller det danske markedet kan vel umulig være så lavt?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 13:23   #24
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
De 25,6 mio. passagerer fordelt på nationalitet.
Dette kan da umulig stemme, selv om jeg ikke betviler deg for kilden du henviser til ThomasB.

Disse tallene forteller jo noe helt annet enn hva CPH tidligere selv har presentert i materiale ment for ruteutvikling hvor de oppgir betydelig høyere danske tall enn 8,4 millioner danske reisende. Det stemmer heller ikke om man ser på transfer og transitt tallene, om da ikke halve Europa velger å kjøre til CPH for å fly videre eller at Danmark er et særdeles multinasjonalt land.

Her er det nok tall for noe annet enn trafikken totalt som har blitt presentert.

Tall pr nasjonalitet er også data CPH kun kan hente fra reisevaneanalyser og er estimater.

Last edited by Cockpitview; 18-05-2015 at 13:28.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 13:31   #25
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Hvordan kan man så fremlægge sådan en oversigt på sin facebookside, hvis data om nationalitet ikke er tilgængelig?

..jeg har spurgt dem på facebook, hvordan grafikken skal tolkes.

Last edited by EvakCPH; 18-05-2015 at 13:38.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 13:51   #26
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Dere må ogs ta i betraktning at transferpassasjerer telles to ganger under et besøk - ved ankomst og avgang. Bare 528 428 av 6 371 687 transfer&trasitt-passasjerer på CPH i 2014 var innenlandsrelatert, så bare på T&T-siden er 5,84 millioner utlendinger (regner sjansene for dansker bytter fly på CPH med begge ender utenlands er ring). Hvis enda hadde tatt ut all transfer hadde andelen danske gått betraktelig opp, men så hadde også flyplassen bare vært 18-milioners-flyplass
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 16:48   #27
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Hvordan kan man så fremlægge sådan en oversigt på sin facebookside, hvis data om nationalitet ikke er tilgængelig?

..jeg har spurgt dem på facebook, hvordan grafikken skal tolkes.
Nå har jo CPH en historie rundt presentasjon av tall og benchmarking som ikke alltid tåler en objektiv forankring...

Overrasker meg stort om tallet ikke er høyere enn 8,3mill dansker.
Når det er sagt, så kan ganske enkelt på trafikstyrelsen.dk se at ikke all transfer telles korrekt. Til CPH sitt forsvar så er de jo ikke bedre enn tallene selskapene selv rapporterer.

Last edited by Cockpitview; 18-05-2015 at 17:15.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 17:30   #28
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dere må ogs ta i betraktning at transferpassasjerer telles to ganger under et besøk - ved ankomst og avgang. Bare 528 428 av 6 371 687 transfer&trasitt-passasjerer på CPH i 2014 var innenlandsrelatert, så bare på T&T-siden er 5,84 millioner utlendinger (regner sjansene for dansker bytter fly på CPH med begge ender utenlands er ring). Hvis enda hadde tatt ut all transfer hadde andelen danske gått betraktelig opp, men så hadde også flyplassen bare vært 18-milioners-flyplass
Hvem er det som teller Transitt Passasjerene 2 ganger ? Flyselskapene leverer inn billett avregning som grunnlag for avgiftsberegning og her skiller man mellom avreist Lokal Passasjerer og avreist Transitt Passasjerer da det er forskjellig avgifter. Men det avleveres ikke noe for ankommende passasjerer. Saa ankommende tall kommer ikke fra flyselskapene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 17:58   #29
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvem er det som teller Transitt Passasjerene 2 ganger ? Flyselskapene leverer inn billett avregning som grunnlag for avgiftsberegning og her skiller man mellom avreist Lokal Passasjerer og avreist Transitt Passasjerer da det er forskjellig avgifter. Men det avleveres ikke noe for ankommende passasjerer. Saa ankommende tall kommer ikke fra flyselskapene.
Transit tallene utgjør knapt 0,3% av tallene for Kastrup.
Det er transfer som utgjør volumene. Her telles pax som LN-KGL påpeker dobbelt. Det gjelder ved alle flyplasser også OSL.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 18:00   #30
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Den mest viktige flyplassen og mega-hub i Europa LHR har bare en utenlandsandel på 60% av terminalpassasjerene, mens den flyplassen CPH ligner mest på i UK, MAN, har bare en utenlandsandel på bare 20%. Hvis danskene utgjorde bare en av tre passasjerer på CPH så står det urusert til med den danske reiselysten.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 18:10   #31
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Her er tallene fra Trafikstyrelsens database for 2014

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transfer 3 105 404
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transfer = 3 187 983
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Danskene teller ankomst og avgang for både transitt- og transfer-pasasjerene. T&T-passasjerene utgjør 24,9% av totalt antall passasjerer.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 18:18   #32
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Her er tallene fra Trafikstyrelsens database for 2014

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transfer 3 105 404
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transfer = 3 187 983
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Danskene teller ankomst og avgang for både transitt- og transfer-pasasjerene. T&T-passasjerene utgjør 24,9% av totalt antall passasjerer.
Transfertallene for CPH er høyere enn hva som rapporteres.
Ser man for eksempel på DU/DY flighter, så er ikke rapporteringen korrekt.
FLL er et godt eksempel på dette med feil på ankomst videre i transfer.

Dessuten fanges heller ikke reiser kjøpt separat opp som transfer.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 18:37   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Transit tallene utgjør knapt 0,3% av tallene for Kastrup.
Det er transfer som utgjør volumene. Her telles pax som LN-KGL påpeker dobbelt. Det gjelder ved alle flyplasser også OSL.
Jeg tviler ikke paa at CPH teller dobbelt, jeg bare stillte spoersmaal om hvordan de teller ankommende Transfer da dette ikke kommer fra Flyselskapene.

Paa samme maate lurer jeg ogsaa paa hvordan CPH finner frem til Nasjonalitet, Flyselskapene har liten informasjon om Nasjonalitet, kun ved avganger til land som boetelegger flyselskapene hvis de bringer passasjerer som ikke har korrekte Dokumenter / Visum (USA og U.K.)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 18:52   #34
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Her er tallene fra Trafikstyrelsens database for 2014

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transfer 3 105 404
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transfer = 3 187 983
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Danskene teller ankomst og avgang for både transitt- og transfer-pasasjerene. T&T-passasjerene utgjør 24,9% av totalt antall passasjerer.
Det ser jo ut som om Danskene ogsaa teller ankommende Passasjerer (Ankommst Term)- er det noe OSL og ARN ikke gjoer ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 19:06   #35
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tviler ikke paa at CPH teller dobbelt, jeg bare stillte spoersmaal om hvordan de teller ankommende Transfer da dette ikke kommer fra Flyselskapene.

Paa samme maate lurer jeg ogsaa paa hvordan CPH finner frem til Nasjonalitet, Flyselskapene har liten informasjon om Nasjonalitet, kun ved avganger til land som boetelegger flyselskapene hvis de bringer passasjerer som ikke har korrekte Dokumenter / Visum (USA og U.K.)
Korrekt, nasjonaliteter er kun estimater.
Vil tro at CPH løser dette på samme måte som OSL, gjennom reisevaneanalyser direkte mot pax i terminal.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 19:09   #36
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det ser jo ut som om Danskene ogsaa teller ankommende Passasjerer (Ankommst Term)- er det noe OSL og ARN ikke gjoer ?
Dette er vanlig standard for telling av pax i transfer.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 19:30   #37
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Dette er vanlig standard for telling av pax i transfer.
Det er vel mer det rent tekniske jeg er noe forundret over, avg Term og Transfer er greit da disse tallene kommer fra Flyselskapenes Manifest - og Lufthavnene faar detaljer i og med at det er avgifter som betales pr. passsasjer (og disse er forskjellig for Term og Transfer).

Ankommende derimot kommer ikke fra flyselskapene - saa hvordan faar man disse tallene og i CPH sitt tilfelle "mister" de jo 82000 + Transfer passasjerer i aaret (Ankommende Transfer Passasjerer som ikke reiser videre ) Surrer det virkelig 82.000 passasjerer rundt paa Kastrup. Om man benyttet avgang Transfer til aa beregne ankomst Transfer skulle disse tallene matche - jeg skjoenner at man mister endel Transfer og underapporterer (og betaler for mye i avgifter) ved separate billetter, og en kan jo stille spoersmaal om hvorvidt en som ankommer med selskap A henter ut sin bagasje sjekker inn paa nytt med selskap B er en Transfer Passasjer
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2015, 19:48   #38
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Skandinaviske trafiktal december

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er vel mer det rent tekniske jeg er noe forundret over, avg Term og Transfer er greit da disse tallene kommer fra Flyselskapenes Manifest - og Lufthavnene faar detaljer i og med at det er avgifter som betales pr. passsasjer (og disse er forskjellig for Term og Transfer).

Ankommende derimot kommer ikke fra flyselskapene - saa hvordan faar man disse tallene og i CPH sitt tilfelle "mister" de jo 82000 + Transfer passasjerer i aaret (Ankommende Transfer Passasjerer som ikke reiser videre ) Surrer det virkelig 82.000 passasjerer rundt paa Kastrup. Om man benyttet avgang Transfer til aa beregne ankomst Transfer skulle disse tallene matche - jeg skjoenner at man mister endel Transfer og underapporterer (og betaler for mye i avgifter) ved separate billetter, og en kan jo stille spoersmaal om hvorvidt en som ankommer med selskap A henter ut sin bagasje sjekker inn paa nytt med selskap B er en Transfer Passasjer
Det er egentlig ganske enkelt fordi CPH aldri rapporterer transfer for avgang terminal
I månedsrapportene er det kun avgang terminal som benyttes som måleenhet for transfer.

Derfor er det som jeg har skrevet lengre opp, slik som du påpeker at transfertallene for CPH er høyere enn hva trafikstyrelsen rapporterer. Spesielt kommer dette frem om man ser på DY/DU flighter.

Det samme gjelder som du skriver reiser som ikke er gjennomgående.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skandinaviske trafiktal december 2016 EvakCPH Flyforum 19 27-01-2017 20:53
Skandinaviske trafiktal december 2015 EvakCPH Flyforum 73 04-04-2016 08:52
Skandinaviske trafiktal for 2012 Bll spotter Flyforum 33 28-01-2013 22:06
Skandinaviske trafiktal for December 2011 Bll spotter Flyforum 22 12-01-2012 08:54
Skandinaviske trafiktal for December 2010 Bll spotter Flyforum 22 16-01-2011 18:27


All times are GMT +2. The time now is 08:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.