Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2015, 11:37   #81
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Jeg laget en graf for bruk i andre sammenhenger, men det synes som noen vil ha glede av den her. I denne sammenheng er det den oransje kurven som er interessant for denne trådens emne.

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 12:30   #82
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Da CO lanserte OSL var de medlem av Skyteam og bygde opp ruten utelukkende basert på lokal trafikk. Dette var etter en tid der SAS nærmest panisk forsvarte sin hub politikk med frekvente uttalelser om manglende markedsgrunnlag for interkontinental trafikk fra OSL og ARN.

Da Continental endelig gikk over til STAR i oktober 2009, nektet SAS å samarbeide om ruten. Continental var fullstendig overlatt til seg selv og et aktivt salgsapparat i Oslo for å fylle maskinene, hvilket de gjorde med glans.

Ikke ett forsøk har blitt gjort på å samle produktet SK og CO/UA fra OSL. Med avgang kun noen få minutter etter hverandre, ser alle at synergien hadde vært bedre om de hadde samarbeidet.
Hadde betjeningen blitt lagt over til UA i en joint venture der SAS både feedet inn til ARN/OSL solgte og markedsførte ruten som sin egen, ville det i teorien blitt satt inn større materiell, samtidig som SAS kunne ha frigjort materiell til egen ekspansjon.

Dessverre er nok SAS så alt for opptatt av egen prestisje. Jeg tror som SQ321 skriver at markedets krav om direkteruter kom for fort og brått på SAS, sett i lys av planene til Kjos og etableringene til Thai og US Airways.
Det godt resignerte pr og propaganda maskineriet til SAS om manglende markeds forutsetninger for direkteruter for å forsvare SAS sin betjening av Skandinavia, forsvant nærmest over natten.
Dette er meget tydelig om man følger SAS sine uttalelser om potensialet fra OSL, rett før og i tiden etter at Kjos letter på sløret og vi fikk flere IC ruter rundt 2009-2010. Som over natten begynte SAS å forkynne en helt annen rutepolitikk.

Gjennom mine kilder som jobber blant selskapene i det transatlantiske samarbeidet, så er det nettopp krav i forhold til egen størrelse og som setter hinder for at SAS er blitt invitert inn.
Ser man historisk på det, så er det forstålig.

På meg virker det som om SAS sliter med å finne sin plass i den nye skandinaviske slagmarken for flyruter. Det virker som om prestisje og stress styrer ruteutvikling og etablering mer enn fornuft og langsiktighet.
Med venner, som STAR selskaper må ansees å være, ligger det muligheter mer enn hindringer. Spesielt med begrenset flåte og betjening.

Lener SAS seg på sine partnere, kan de få til veldig mye!
Det er ikke korrekt at CO utelukkende satset paa Lokal trafikk, Oslo var fra starten av en del av Continentals rutenett og man solgte betydelige mer enn Oslo Newark. Derimot hadde Continental ingen Codeshares inn og ut av Oslo (de hadde Interline) saa billetter fra andre byer i Norge og Skandinavia maatte prises deretter (en kunne selge det i en billett). Som nevnt var Oslo en del av CO's rutenett og man kunne kjoepe Oslo - Panama City med gjennomgaaende pris (kan ikke allitid bruke Seattle som eksempel og det er gode skreddere i Panama ).
Tom Grundstad (en tidligere kollega av meg) nevnte vel at nesten 50% av CO's trafikk til / fra Norge var destinasjoner utenfor New York - saa rundt 50% var ren lokal trafikk.

Naar CO aapnet Oslo saa hadde SAS og CO en lang historie med nettopp samarbeide og Code Share Avtaler, og mange av disse avtalene hadde vist seg meget dyre for SAS (paa samme maate som Braathens laerte meget dyrt av CodeShare avtalene med KLM) CO var paa ingen maate amatoerer, ei heller en god partner, jeg saa ofte billetter solgt av SAS til f.eks. San Diego via Newark med CO videre hvor SAS satt igjen med under NOK 50.00 for FBU-EWR t/r . Saa basert paa dyrkjoept erfaring loep ikke SAS etter Code Share Avtaler med CO.

Codeshare er avtaler som forhandles frem og ikke alltid blir man enige, verdien av OSL - LON for SAS i en Codeshare avtale med United videre til USA vil vaere lav og SAS maa (slik alle United gjoer i USA) vurdere om de vil ha stoerre verdi - inntekt med aa selge det setet lokalt OSL-LON.

I SAS (og andre selskaper) sine interne Pris Systemer finnes det ogsaa en mulighet til aa beregne hva man har av fortjeneste naar man har fordelt inntektene med selskapene som har staatt for transporten, her kan man legge inn strekning, selskap og bestillings klasse og se detaljene i enhver reise. Dette kalles Pro Ratering og er meget godt verktoey naar man skal bygge forbindelser / ruter i Reservasjons Systemene. Et eksempel fra den gang man maatte fly via CPH og HAM til Berlin var at Lufthansa automatisk ikke bekreftet CPH HAM paa disse reisene fordi SAS og Pan Am tok saa mye av billettverdien at det var NOK 0.00 igjen til Lufthansa.

Saa det handler ikke bare om prestisje fra SAS sin side, mye er ogsaa dypt forankeret i et noksaa komplekst avtaleverk og at SAS naar de la ned OSL EWR ikke hadde gode nok codeshare avtaler videre fra newark. Derfor hadde CO vesentlig bedre forutsetninger for aa lykkes i og med at de hadde 100% kontroll paa inntektene ogsaa paa trafikken videre til / fra Newark.

Naar det er sagt er det mye SAS kunne ha gjort bedre og anderledes.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 18:12   #83
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Kan dette få DY til å øke antall avanger OSL/ARN-JFK?

Basert bl.a. på denne nyheten steg norwegian-aksjen til ny kursrekord på kr 327.-
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 18:13   #84
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,617
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Sikkert fristende, men de har neppe kapasitet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 20:56   #85
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,032
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?

Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 21:01   #86
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,617
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?

Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...
Nå er det større sannsynlighet for å klare JFK nonstop enn SYD, så det hjelper litt ..

Men på vinteren er det neppe veldig attraktivt. De har sikkert mer innbringende steder å sette inn materiellet - akkurat som UA sier de har.

Ser forøvrig at man har stengt alle bookingklasser på UA39 i det angjeldende tidsrom unntatt de dyreste økonomiklassene. Muligens av praktiske årsaker mens de booker om gjestene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 21:01   #87
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?



Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...

Nesten like.

Husk at BOS jo er en veldig liten hub for Delta med bare 22 destinasjoner hvor 2 er i Europa. AMS og LHR, hvor førstnevnte jo er i tett samarbeid med KLM og LHR er vel delvis linket til eierskapet i Virgin. Så at OSL kommer er heller tvilsomt

Nå vet jeg ikke om AA er interessert i OSL, men de gjør neppe mye her uten at BA gir dem lov
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 07:42   #88
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Lufthansa selger fortsatt direkteflightene med United.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 07:50   #89
Osl708
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 27
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

UA skal visst oppdatere bookingsystemet i løpet av dagen (Amerikanske tider ofc)
Osl708 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 00:17   #90
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Er det noen som tror/ikke tror at UA er tilbake på OSL og ARN i mai 2016?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 00:58   #91
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,617
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 01:21   #92
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Kan man håpe på at de kommer tilbake med 767?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 01:23   #93
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt.
Det var vel også planen for US Airways på den her tiden det siste året de fløy her, og for CO sin andre daglige avgang som skulle gå daglig samme året som SAS plutslig gjenåpnet SK907
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 01:39   #94
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,932
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Du vant kanskje veddemålet mot Tommy med knappest mulig margin MOW

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70572&page=2
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 02:18   #95
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Du vant kanskje veddemålet mot Tommy med knappest mulig margin MOW

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70572&page=2
Knapt og knapt. Nå er det 2015, og UA bruker fremdeles B752 på mange transatlantiske ruter. EWR - DUB, EDI, BHX og MAN og muligens flere vil fortsatt opereres med 757-200 også etter S15.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 18:27   #96
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,728
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

<mod>
Om boking/ombooking m.v. hos United --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=131867
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 19:00   #97
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,617
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Du vant kanskje veddemålet mot Tommy med knappest mulig margin MOW

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70572&page=2
Nei, det er lenge til UA slutter med 757 oversjøisk .... Men takk for påminnelsen. Dette hadde jeg helt glemt. @Tommy777 (Kan Teknisk Sjef vennligst snarest enable tag'ing i postene @Teknisksjef

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2015, 12:31   #98
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt.
lol.. Delta skulle jo også komme tilbake da de kuttet FBU i 94 eller deromkring. Vi venter fortsatt.
Personlig vil jeg ikke savne UA, det er et selskap jeg ikke bruker, men synd for OSL å miste et utenlandsk nettverksselskap.
DY har vel "ødelagt" mulighetene for at amerikanske selskaper skal prøve å etablere seg på OSL, med unntak av en rute til ORD kanskje? Her kan jo både UA og SK være aktuelle. Kanskje til og med AA? (kan jo drømme).
OEH is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2015, 12:36   #99
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Litt info om generelle kutt her:

Quote:
United Airlines vil nedlægge nogle af sine transatlantiske flyvninger når sommertrafikken slutter, fordi den stærke dollar reducerer den internationale efterspørgsel.

Delta Air Lines vil reducere sin transatlantiske kapacitet med 2% i 4. kvartal, mens ruter til Japan, Brasilien og flere andre reduceres med 15%.
http://www.takeoff.dk/dyr-dollar-lukker-atlantruter/
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2015, 13:55   #100
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Tror dette med $ er riktig...

Så også på priser til NYC med flyskifte feb 16 og fant mye 2.700-2.800. Men dette kan vel med SK 2.990 tilbud å gjøre... SFO 3.700
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 28 11-05-2009 22:16
Norwegian øker og kutter på Stockholm-København FlightDeck Flyforum 0 02-03-2009 09:52
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 13:41
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 30 26-12-2008 14:55
Fly vs Tog - Oslo-Stockholm-Oslo BU595 Flyforum 6 13-01-2007 12:53


All times are GMT +2. The time now is 17:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.