![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Så nettopp Aircraft investigation om Lauda Air.
Niki Lauda sa "det er enklere å bli verdensmester i formel 1 enn å starte flyselskap." Sånn sett stiller Giæver sterkt. Han er verdensmester, og vel så det. Ihvertfall i egne øyne.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
#22 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#24 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
Og har forresten Viking komme godt igang med å bygge nye fly?
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
#25 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?
Last edited by Swashbuckler; 20-04-2015 at 13:43. |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg vil gjette på at departementet ikke nødvendigvis tar sjansen på at en slik henvendelse blir fulgt opp, og vil sannsynligvis legge ut på anbud de ruter de selv mener det er en sjanse for at ikke er kommersielt bærekraftige. Legger så et selskap inn et 0-anbud så vinner det sannsynligvis anbudet om de ellers oppfyller kravene, men da har SD en bindende avtale med dette selskapet om å fly ruten i den perioden avtalen gjelder for.
|
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Skal man gjette så vil jeg vel tro at innehaveren av slikt utstyr (Widerøe) neppe er spesielt ivrige på å leie ut/selge slikt utstyr til Giæver, og ei heller er det vel sikkert at det eksisterende utstyret uten videre kan puttes inn i en annen flytype.
Med de tidsfristene departementet har opererert med fra avgjørelse på anbudsprosessen og oppstart at flygningene, så er det god grunn til å tro at ingen som ikke allerede har godkjente fly vil ha tid nok til å få sertifisert fly med SCAT-1. Last edited by TOS; 20-04-2015 at 14:18. |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Hvis han virkelig vil satse på sjøfly virker det mere som et nisjeprodukt der SCAT -1 på sjøen uansett ikke vil være noe tema.
|
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Mener Rørvik og Namsos heller ikke har dette som krav. Samt sportsruta til Fagernes.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ja det er mulig. Widerøe har gjort dette tidligere for Hammerfest og Stokmarknes. De var begge en del av anbudsrutene tidligere.
__________________
|
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Det er også en forskjell mellom kommersielt og nullanbud. Ei kommersiell rute kan hvem som helst fly, ei rute med nullanbud har den som får ruta plikt, men også enerett, til å fly mot null i vederlag. |
|
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Et 0-anbud er uansett underlagt anbudsreglene, så er jo en vesensforskjell der òg.
|
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]()
For de av som kjenner godt til herren er det bare å ønske lykke til til fremtidige passasjerer, ansatte og de som evt. gir han retten til å fly anbudsruter..
|
![]() |
![]() |
#35 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Da varsler Giæver oppstart av FlyViking med fokus på Helgeland-OSL ..... Timingen er kanskje ikke den beste for dette ...
http://www.helg.no/transportnaringen...t/s/5-24-96226 |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Han har allerede gitt sin hyllest til OSM Aviation, "moderne og fremtidsrettet" luftfart
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,367
|
![]()
Et selskap bygget på bitterhet høres ikke ut som en vinner...
|
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,970
|
![]()
Vel... jeg kjøpte en hettegenser i sinne, fordi butikkpersonalet prøvde å jage meg ut. Det var den beste hettegenseren jeg har hatt.
Jeg vet også om en som, etter å ha blitt skjelt ut av en produsent, satte seg til å studere faget og etablerte en konkurrent som til syvende og sist sendte førstnevnte ut av markedet.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
#39 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Og barnet skal hete FlyViking AS.
Det som blir spennende å se etterhvert, er jo hvilke folk Giæver får med seg til å drifte dette og ikke minst hvilken flypark han ser for seg. Mener å ha sett noen av dere har skrevet noe slik som at det å drive et flyselskap er noe av den sikreste måten å tape penger. Men både Kjosern og MOL har jo klart det, så en umulighet er det vel ikke, men det er et relativt spisst marked. Uten at jeg kjenner økonomien i å drive på kortbanenettet, så vil jeg tro at det er begrenset hvor mye prisene kan presses ned kontra WF. Spørsmål to vil jo være interlining.. I en artikkel på e24.no står det følgende å lese: Quote:
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
#40 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Lurer litt på hvilke maskiner han har tenkt seg om han skal inn på kortbanenettet, hverken Dash-8 100/200 eller Dornier 228 er særlig lette å få tak i nå for tiden, så alternativt blir vel muligens Beechcraft sin King Air eller Cessna sin Gran Carravan?
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyViking | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 20-07-2017 18:50 |
Kallax piloter og Flyviking | FO33 | Småprat | 10 | 12-04-2017 20:53 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |