Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2015, 16:08   #641
ErlA
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Det som slår meg er at dersom man er hyggelig med Crew pleier man å få både drikke og snacks i store baner i plus, Men når jeg ser ordlyden til enkelte her inne kan jeg fort forstå at man blir parkert med en sur lefse og en halvdaff ramlosa ( yep, litt mye syting for min smak).
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 16:43   #642
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Det som slår meg er at dersom man er hyggelig med Crew pleier man å få både drikke og snacks i store baner i plus, Men når jeg ser ordlyden til enkelte her inne kan jeg fort forstå at man blir parkert med en sur lefse og en halvdaff ramlosa ( yep, litt mye syting for min smak).
Støttes, bra holdning gir service tilbake.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 16:45   #643
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Unnskyld meg, men jeg går alltid ombord med en veldig vennlig innstilling til Crew. Men skifter utrolig fort over når jeg til tross for å være veldig hyggelig blir behandlet som om jeg er en plage. Jeg er en kunde, jeg betaler for en tjeneste de leverer. Da forventer jeg litt profesjonalitet. Det som irriterer nesten grenseløst er disse vannflaske episodene. Er det mangel på vann så har jeg ingen problemer med å akseptere det, da er et glass helt fint. Men når du to rader lengre bak, over i Go ser at flaskene blir delt ut gladelig mot betaling, da kjenner jeg at det blir litt varmt.

Med det sagt så tror jeg de aller fleste med meg selv er jevnt over godt fornøyd, det er jo langt i fra at dette er tilfellet på hver eneste tur.

Av 10 turer for meg så er:
3 stk. Meget godt fornøyd,
5 stk. Ikke noe spesielt og bemerke,
2 stk. Skikkelig misfornøyd.
Desverre så er tendensen at det er de dårlige turene som kommer frem her og dermed blir det tildels mye klaging.

Forøvrig positivt at de prøver å lage litt mer stabilt produkt for Plus med "day meal" også.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 16:59   #644
ILS2
ScanFlyer Gold

Å gå hen å generalisere andre medlemmers adferd basert på egne erfaringer grenser mot forumtrolling, men nok om det.

Problemet for SAS var jo at introduksjonen av Plus (åpenbart) var ment som et kostnadsreduserende tiltak in-flight. Det var nok en del på økonomikontoret som bråvåknet da de så at muffins, chips og wraps (sic!) forsvant ut i stort monn, slik at enhetskostnaden per pax kanskje til tider var høyere nå enn før Plus ble innført (da man fikk en boks + drikke, og ferdig med det). At de nå prøver å få et mer fast kostnadsbilde der passasjerene tilbys èn ting å spise, er forståelig, men i min bok bør det være enten det måltidet eller fritt valg av (flere) småsnacks som nå.

Watergate er for meg et bra ord på et lite problem. LH-gruppen kjører Cola og sparkling water per glass i Business, men slipper unna med det fordi flaskene er store (type 1,5 liter) og påfyllingsrundene kommer jevnlig. Unntaket er Swiss som har vannflasker i setelommen i Business på intraeuropeisk. Virker mye mer smålig å bedrive samme rasjonering med 0,5-litersflasker. Legg til at det er mange folkesky galleytroll hos SAS som sjelden kommer frem etter endt serveringsrunde, slik at påfyll blir vanskelig - for ikke å si umulig - med mindre man plinger og plinger.

Uansett; SAS har skapt denne røren selv med sitt ubegripelig kompliserte servicekonsept. Det er så mye unntak og regler at jeg har gitt opp å følge med. Som flere andre sier, del det inn etter flytid og ferdig med det. Øl og sprit må jo uansett forbli unntak i molbolandet Norge, men utover det burde flytid være styrende, ikke rute.

Last edited by ILS2; 07-04-2015 at 17:07.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 17:12   #645
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Før det sklir ut om andre medlemmer og yrkesgruppe(r). Fokuser på saken her og tenk to ganger før du trykker "Post"
</mod>

Old 07-04-2015, 17:15   #646
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Watergate er for meg et bra ord på et lite problem. LH-gruppen kjører Cola og sparkling water per glass i Business, men slipper unna med det fordi flaskene er store (type 1,5 liter) og påfyllingsrundene kommer jevnlig. Unntaket er Swiss som har vannflasker i setelommen i Business på intraeuropeisk.
Og de aller fleste selskapene har vel vann på store flasker så man kun får et glass, både på bussiness og økonomi (på shorthaul). Men som du sier, enklere å få påfyll.

Old 07-04-2015, 17:29   #647
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by SAS_flyer View Post
Støttes, bra holdning gir service tilbake.
Har aldri problemer med serveringen i Plus, aldri fått et nei, bare så det er sagt. Og ja, jeg er alltid hyggelig og ydmyk som passasjer, og det hjelper sikkert. Men SAS skal faktisk også levere et konsistent produkt, uansett om passasjeren er sprudlende glad eller trøtt og sliten. Jeg sier ikke at crewet skal være eksepsjonelle mot alle passasjerer hele tiden - men veldig kjekt når de er det - men de skal levere produktet som pax har betalt for. Uansett hvem av partene som måtte ha en dårlig dag.

Opplever SAS crew som vennlige, serviceinnstilte og hyggelige - stort sett. En av grunnene til at vi foretrekker SAS. Har sendt inn seks skrytemeldinger siden i fjor sommer på eksepsjonelt bra crew. Og to med konstruktiv tilbakemelding på grunn av skikkelig dårlig håndtering fra crewets side.

Enkelte er dessverre så biske og gretne at det ikke spiller noen rolle, uansett hva man som passasjer gjør selv. Og det er leit å observere når det går ut over passasjerer som i utgangspunktet har en høflig og vennlig fremtoning, eller åpenbart har alvorlig flyskrekk og trenger et smil og litt forståelse.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 18:20   #648
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Jeg sier ikke at crewet skal være eksepsjonelle mot alle passasjerer hele tiden
Da får jeg si det isteden.

Min erfaring med SAS crew er forøvrig veldig bra (med unntak av den evige #vannglassgate i Go), jeg unngår uansett Plus sålangt det er mulig.

Last edited by KristianSk; 07-04-2015 at 18:23.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 19:08   #649
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Det er grenser for hvor mange Wasa man syns er ok.
Jeg spiser ofte knekkebrød, men den Wasa'en med "evighetsost" har jeg smakt én gang og aldri mer. For meg er grensen altså 0.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 19:19   #650
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dreamy View Post
Tenkte jeg skulle holde meg unna denne, men nå må jeg stikke nesa innom. Vi får ikke provisjon, så ingen skjult agenda.
Uten å ha fasiten for hånd her, så er nok det som har skjedd her at det har vært lite vann ombord (maskinene kan gå med samme cateringsett langt og lenge). Og at man i et forsøk formidle dette til deg, har vært litt, ehm, dårlig på å formulere seg. Her ville jeg sagt det som det var til passasjeren, man kommer langt med det. Vi som jobber ombord glemmer nok at passasjerene ikke vet hvilke rutiner vi har og hva som ligger bak. Igjen, beklager for opplevelsen du hadde, sånn skal det ikke være. Vann er et problem vi står i hver dag og stadig prøver å få forståelse for fra de som bestemmer hvor mye som skal lastes.
Jeg må bare beklage dette og håper du sender en mail og forklarer hva som har skjedd.
Uansett grunn skal det ikke formidles sånn fra crew til pax, vi er alle voksne mennesker.
Send meg pm om jeg kan svare på noe mer
Ha en fin siste påskedag.
Hei, og takk for at du som SAS-ansatt tar deg tid til å skrive innlegg her inne, det er interessant og nyttig for oss som er opptatt av luftfart! Når det gjelder provisjon så har jeg sikkert misforstått, men jeg mener å ha hørt noe om provisjon av salg om bord. Er det kanskje av tollfrie varer?

Jeg har sendt en klage til medlemsmailen for Diamant-kunder. Jeg tror mye av dette dreier seg om avstemming av forventninger. Gjennom ganske omfattende markedsføring så har vi blitt fortalt at ved å velge Plus så skal vi oppleve en merverdi i forhold til å velge Go. Da oppleves det merkelig (og urettferdig?) at det skal være vanskelig å få en flaske vann, når jeg vet at "min" flaske noen minutter senere ble solgt i Go for 25 kroner. Hadde jeg reist i Go denne gangen så hadde jeg akseptert at det var tomt for vannflasker. Jeg hadde til og med hatt forståelse for det om jeg satt bakerst i Plus og det samme hadde skjedd. Det blir litt som å sitte bakerst i Business på langdistanse og få beskjed om at det er tomt for kylling til hovedrett.

Plus-konseptet oppleves dessverre som veldig lite forutsigbart, som mange innlegg i denne tråden viser.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 19:48   #651
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Hei, og takk for at du som SAS-ansatt tar deg tid til å skrive innlegg her inne, det er interessant og nyttig for oss som er opptatt av luftfart! Når det gjelder provisjon så har jeg sikkert misforstått, men jeg mener å ha hørt noe om provisjon av salg om bord. Er det kanskje av tollfrie varer?

Jeg har sendt en klage til medlemsmailen for Diamant-kunder. Jeg tror mye av dette dreier seg om avstemming av forventninger. Gjennom ganske omfattende markedsføring så har vi blitt fortalt at ved å velge Plus så skal vi oppleve en merverdi i forhold til å velge Go. Da oppleves det merkelig (og urettferdig?) at det skal være vanskelig å få en flaske vann, når jeg vet at "min" flaske noen minutter senere ble solgt i Go for 25 kroner. Hadde jeg reist i Go denne gangen så hadde jeg akseptert at det var tomt for vannflasker. Jeg hadde til og med hatt forståelse for det om jeg satt bakerst i Plus og det samme hadde skjedd. Det blir litt som å sitte bakerst i Business på langdistanse og få beskjed om at det er tomt for kylling til hovedrett.

Plus-konseptet oppleves dessverre som veldig lite forutsigbart, som mange innlegg i denne tråden viser.
Jeg skal ikke si så mye i denne tråden tror ikke det vil gjöre hverken fra eller til på noe.
Men det jeg kan si at det er veldig stor forskjell på hva som sies og skrives her mot hva som kommer inn via customer care.
Men vi som crew har ikke provisjon på noe salg ombord. Det väre seg tollfritt, eller noe annet. Nada/null/zip/nothing

Last edited by SAS-Steward; 07-04-2015 at 19:50.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 20:19   #652
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Men det jeg kan si at det er veldig stor forskjell på hva som sies og skrives her mot hva som kommer inn via customer care.
Jeg tolker det som at det som kommer inn via CR / offisielle kanaler generelt er mer positivt.

Men: synes du helt ærlig at kritikken her er uberettiget? Selvfølgelig vil det fremstå som folk her har problemer på 90% av flightene, fordi man sjeldent poster når ting fungerer som det skal. Likevel synes jeg det er helt utrolig om man oppover i SAS-systemet ikke ser de åpenbare problemene som påpekes her og på Bonusfeber gang på gang. Hvorfor ikke
1) forenkle produktet (til det bedre eller verre, bare det er forutsigbart), og...
2) ...kommunisere det tydelig internt, slik at man ikke får ulik service og servering avhengig av crew...?

Hvorfor tok det 3-4 menyrevisjoner før man klarte å få inn at det kun er én enhet innenriks pga norsk lovgivning? Hvorfor er det bedre servering på CPH-AMS enn på OSL-ALF, som er dobbelt så langt? Etc etc.
Old 07-04-2015, 20:30   #653
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Jeg tolker det som at det som kommer inn via CR / offisielle kanaler generelt er mer positivt.

Men: synes du helt ærlig at kritikken her er uberettiget? Selvfølgelig vil det fremstå som folk her har problemer på 90% av flightene, fordi man sjeldent poster når ting fungerer som det skal. Likevel synes jeg det er helt utrolig om man oppover i SAS-systemet ikke ser de åpenbare problemene som påpekes her og på Bonusfeber gang på gang. Hvorfor ikke
1) forenkle produktet (til det bedre eller verre, bare det er forutsigbart), og...
2) ...kommunisere det tydelig internt, slik at man ikke får ulik service og servering avhengig av crew...?

Hvorfor tok det 3-4 menyrevisjoner før man klarte å få inn at det kun er én enhet innenriks pga norsk lovgivning? Hvorfor er det bedre servering på CPH-AMS enn på OSL-ALF, som er dobbelt så langt? Etc etc.
Jeg sier ikke at kritikken her er uberettiget, jeg har ikke sagt noe om det. Men ja, noe er uberettiget, annet er spot on.
Jeg vet hva som gjelder, og hva som utkommuniseres til kunder.
Det kommer mye kritikk også, men på en betydelig mer konstruktiv måte en det som kommer her på forumet.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 20:52   #654
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Akkurat nå utkommuniseres det to forskjellige menyer til kundene. En på nett og en ombord...

Personlig syns jeg det var tipptopp å kunne velge fra vogna da jeg syns kylling med syltet blomkål og div puréer stort sett smaker hoggorm..
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 21:36   #655
Tornerose
ScanFlyer Blue

Jeg ser at det er mye klaging på SAS og grad av service her. Jeg har en utelukkende positiv erfaring med SAS. Jeg kan ikke uttale meg om matservering da jeg er allergisk og maten ikke er trygg for meg. Det jeg har lyst til å uttale meg om er måten jeg blir møtt ombord med flyskrekk. Jeg er så kraftig angrepet at tårene spruter på vei ned mot flyet. Jeg har ikke flydd på 5 år før jeg var ute å fløy med SAS nå i påsken. Jeg følte meg så godt tatt vare på. Fikk hilse på piloter før take-off, flyvertinne/vert "passet" på meg under flighten osv. Jeg var på til sammen 4 flighter og har bare godt å si - jeg har ikke gullkort og flyr go - hvis det skulle ha noen betydning.
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 22:21   #656
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg sier ikke at kritikken her er uberettiget, jeg har ikke sagt noe om det. Men ja, noe er uberettiget, annet er spot on.
Jeg vet hva som gjelder, og hva som utkommuniseres til kunder.
Det kommer mye kritikk også, men på en betydelig mer konstruktiv måte en det som kommer her på forumet.
Mente ikke å legge ord i munnen på deg. Hadde vært interessant å vite hva du synes er uberettiget, hvis du vil utdype.

Ellers er det betryggende at tilbakemeldinger rett til selskapet er mer konstruktive enn utblåsninger på et nettforum.

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Jeg ser at det er mye klaging på SAS og grad av service her. Jeg har en utelukkende positiv erfaring med SAS. Jeg kan ikke uttale meg om matservering da jeg er allergisk og maten ikke er trygg for meg. Det jeg har lyst til å uttale meg om er måten jeg blir møtt ombord med flyskrekk. Jeg er så kraftig angrepet at tårene spruter på vei ned mot flyet. Jeg har ikke flydd på 5 år før jeg var ute å fløy med SAS nå i påsken. Jeg følte meg så godt tatt vare på. Fikk hilse på piloter før take-off, flyvertinne/vert "passet" på meg under flighten osv. Jeg var på til sammen 4 flighter og har bare godt å si - jeg har ikke gullkort og flyr go - hvis det skulle ha noen betydning.
Godt å høre at det gikk bra! Vil vel ikke si at den type service handler om "ombordproduktet", servicekonsept o.l. Men likevel - tror at SAS skiller seg ut positivt i slike situasjoner og viser omsorg, veldig bra!
Old 07-04-2015, 22:39   #657
Tornerose
ScanFlyer Blue

Ja enig i at det ikke er helt det samme men det var nevnt litt oppe at dårlig holdning virket negativt på flyredde, derfor hadde jeg lyst til å nevne det��
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 19:20   #658
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
En oppdatering på denne. Jeg har fått svar fra SAS, og den eneste setningen som er i nærheten av å addressere det klagen dreide seg om er denne:

"Vi bjuder alltid våra kunder på ett glas vatten ombord och därefter finns vatten på flaska till för försäljning."

For å være helt ærlig så tror jeg de bare har skumlest klagen min, med mindre de seriøst mener man skal betale for noe som helst om bord når man reiser i Plus i Europa. Jeg har bedt de se på klagen min en gang til
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 19:29   #659
hanswest
SAS Customer

Nå skal ikke jeg sette meg til doms over vannflaske-Plus!, men DERSOM det er slik at SAS holder på å legge seg ut med gode kunder pga en flaske vann, så blir det litt... dumt.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 20:08   #660
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Kan man be om ramløsa og slippe problemet?

Posting Rules