Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2015, 09:28   #81
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,990
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?
Ikke bare Statoil, samtlige selskaper i regionen.

Med bakgrunn i at SVG har mange internasjonale beboere og IAH-ruten som ble startet opp i fjor (et tegn på at SAS satser i regionen), så blir det litt merkelig å ta vekk en avgang til en sentral *A hub som LHR er blitt (har vel kanskje alltid vært).

Derimot så taler direkte ruter til andre plasser i UK, som NCL og ABZ for å legge ned en avgang til LHR...

Uavhengig av hva som skjer så takker nok spesielt BA, men også LH og KLM for SAS "tapperhet".
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2015, 10:46   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
SAS Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by thedude View Post
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede..._airlines.html
Nå er det fortsatt ikke kjent hvor det kuttes, og det kan sjongleres og stokkes om på rutene, men er vel denne slot'en Turkish har kjøpt?

http://airlineroute.net/2015/03/24/tk-lhr-w15/
Quote:
Turkish Airlines Expands London Heathrow Frequencies in W15

TK1971 IST1450 – 1700LHR 321 D
TK1972 LHR1800 – 2350IST 321 D
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2015, 11:14   #83
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Ser ut som om det er en ARN rotasjon som ryker.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2015, 11:22   #84
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er utrolig at en Operatör som holder en slot-rettirghet ved en flyplass skulle samtidig eie rettigheten ä disponere nevnte slot over til et tredjeparti. Det skulle vaere Airport Authority som eier prerogativet ä disponere slots. Retten ä operere en viss slot skulle kun vaere prekaer, dvs om interessen ä drive videre operasjon av en viss slot bortfaller hos Operatör A, mener jeg at det er naturlig at nevnte slot tas tilbake av Airport Authority som deretter disponerer videre nevnte slot pä markedet blant konkurrerende interessenter B, C, D ... Liknende foregär ved Yachting-klubber : eier X av seilbät A disponerer fortoyningsplass nº N. Deretter flytter han bäten sin til Sicilia. Yachting-klubben tar derfor plass N tilbake som "ledig" og den selges pä nytt til fordel for Yachting-klubben, ikke for den tidligere eier X. Samme gjelder for Kjos' sine A32X fly. Han har (? over-)kjöpt 100 stk. av disse. Om han ikke önsker ä ta leverans pä 20 av disse, er det dessverre ikke mulig for Kjos ä selge "sine" A32X til EZY eller RYR eller XYZ ..., flyene eies av Airbus helt til de er leverte og fullt betalte. Prerogativet ä re-allokere eierretten til fly som skal leveres i fremtiden eies av Airbus uansett Kjos' kontrakt. Jeg har vanskelig for ä forstä hvorfor Airport Operators ikke driver sin butikk pä samme vis. Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 10:26   #85
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)
SAS ønsker ikke å slutte å fly den rundturen, men ser det som økonomisk fordelaktig å overføre den til noen andre. Hadde flyplassen hatt den økonomiske gevinsten, så hadde nok ikke SAS gjort denne manøveren. For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse. Når det gjelder Yacht-klubber så vet jeg ikke hva som er jengs, men jeg har ingen tvil om at klubber gjør dette på ulike måter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2015, 12:30   #86
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
... For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse ...
Betalings-strömmen av Predelivery Payments under kjöps-kontrakten Norwegian-Airbus, samt saldo (omtrent 70 % av Delivery Price, eskalert opp til leverans-dato v/anvendelse av Price Escalation Formulae) skal honoreres av Norwegian for at Airbus har anledning ä levere fra seg eier-retten til sine fly pr. Bill of Sale, til Norwegian. Airbus skriver ikke Bill of Sale til fordel for Airline XYZ när salgs-kontrakten er skrevet med Norwegian. Norwegian mä först fullföre sine fulle obligasjoner etter kontrakten og ta leverans. Deretter blir flyet Norwegians eiendom. Samme dag (samme minutt) kan Kjos selge flyet second-hand, i en salgs-kontrakt Norwegian-XYZ. Hvordan avtalen er skrevet og oppfulgt XYZ-NAX seg imellom er da Kjos' ansvar og bekymring, ikke Airbus'. Med èn eksepsjon : hvis Kjos har valgt ä finansiere flyet gjennom Financial Lease, kan Financial Lessor gyldigt substitueres som recipient av Bill of Sale pä vegne av Norwegian. Som päviser at om Kjos önsker ä frasi seg (noen av) sine 100 stk. A320 til noen av KJOS VALGTE overtakere (og ikke av Airbus valgte overtakere !) mä nok Kjos sjongle ganske mye med juridikken og pengeströmmene for ä fä det til ä fungere etter egen vilje ... Airbus gir dessverre ikke villig fra seg prerogativet ä styre egen Salgs-Politikk !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2015, 20:45   #87
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Litt rart, men samtidig som SAS har solgt 2 daglige (14 ukentlige) slots, så søkte de om det samme. Men ikke overraskende ble det avslått i følge en oversikt på a.net

http://www.airliners.net/aviation-fo....main/6358607/
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-03-2015, 21:38   #88
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Litt rart, men samtidig som SAS har solgt 2 daglige (14 ukentlige) slots, så søkte de om det samme. Men ikke overraskende ble det avslått i følge en oversikt på a.net
Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2015, 07:43   #89
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?
Er det mulig at SAS alltid søker om mer? I håp opp å plukke opp en begrenset ressurs. De klarer alltid å bruke en slot hvis de må.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2015, 19:12   #90
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Fortsatt populært på Heathrow:

"we’ve got over 30 airlines knocking on our door waiting to serve the UK’s hub"

– John Holland-Kaye (Høvding LHR)

Routesonline link
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:12   #91
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,877
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Evt. en by som mister alle og bytter til LGW?
Ikke LGW, Men STN

http://www.sasgroup.net/en/vinterpro...ere-sas-seter/

Quote:
vintertrafikkprogrammet setter SAS inn større fly på de eksisterende rutene fra Oslo, København og Stockholm til London Heathrow. Samtidig endres flyplassen på ruten mellom Gøteborg og London fra Heathrow til Stansted.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:28   #92
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Ser ut til at BA vant slaget om GOT.

Større maskin? A321?
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:31   #93
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,877
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Større maskin? A321?
Større griser tipper jeg, de bruker da en del 600/700 dit.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:32   #94
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Her er flytidene:

Quote:
Måndag – Fredag
SK 2567, avgång från Göteborg kl 07:00 med ankomst kl 07:50
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40

SK2568, avgång från Stansted kl 08:30 med ankomst kl 11:15
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05

Lördag
SK2567, avgång från Göteborg kl 07:25 med ankomst kl 08:15
SK2568, avgång från Stansted kl 08:55 med ankomst kl 11:40

Söndag
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:37   #95
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

STN? Oh mama...
Det er jo bare EasyJet og Ryanair på den flyplassen...

Last edited by Star Flyer; 02-06-2015 at 11:40.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 11:43   #96
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 12:07   #97
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by WestAir View Post
SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.
SAS har også prøvd seg med København-Stansted og Stockholm-Stansted. Men begynner å bli lenge siden forrige forsøk ... Problemet med Stansted er jo at det bare blir lokaltrafikk - ingen videreforbindelser.

Quote:
11.12.1997
SAS to start service to London-Stansted

Effective March 29, 1998 SAS Scandinavian Airlines will provide additional nonstop capacity between the London area and Stockholm-Arlanda through the introduction of two daily flights serving London-Stansted. SAS will use 105-seat DC-9-41 aircraft for its London-Stansted operation. From Stockholm there will be convenient connections to Swedish domestic destinations as well as to the Baltic states, Moscow and Finland.

The modern London-Stansted airport provides an opportunity for SAS to expand its London operations. In 1996 the airport, which is located only 40 minutes by express train north of the City of London, handled five million passengers. The large majority (70 per cent) travelled on scheduled services, which emphasizes how London-Stansted – initially a charter airport -- has developed into a viable alternative to London-Heathrow for business travellers.

Starting March 29, SAS will offer a morning and an evening departure from London-Stansted seven days a week. The morning flight will leave at 0920, arriving Stockholm at 1230. The evening flight departs at 1830 and will arrive in Stockholm at 2140. SAS will offer automated check-in terminals at London-Stansted in addition to the normal separate check-in desks for its EuroClass and Tourist Class passengers. EuroClass passengers will have the added convenience of "Fast Track" passport and security control facilities. A EuroClass lounge for the exclusive use of SAS’s business class passengers will be available close to the departure gate.

The morning flight from Stockholm will leave at 0700 and arrive London-Stansted at 0830. In the afternoon the departure time from Stockholm is at 1600, arriving at 1730.

"We have wanted to expand our London operations for some time to meet the needs of business travellers. London-Stansted will enable us to offer them a very efficient and comfortable product," said Owe L�wenborg, SAS’s General Manager for the UK, Ireland and Iceland. "The airport is ideal for our expansion, considering its excellent facilities and easy access from the City of London – an important market for SAS – as well as a wide catchment area in East Anglia and the South-East. London-Stansted is a very good complement to our Heathrow operation, which cannot be expanded for the time being due to slots limitations."

With the launch of its London-Stansted service, SAS’s London-Stockholm operation will increase from five flights a day to seven.

Further information:
Karin Str�mberg, VP, Network Management or
Per S�derblom, SAS Route Market Development, tel. +46-8-797.2105
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 12:48   #98
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,940
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Større griser tipper jeg, de bruker da en del 600/700 dit.
BA flyr vel ikke særlig griser fra Heathrow?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 13:19   #99
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg tipper GOT-STN blir en kortvarig affære, men allikevel tror jeg det var en lur beslutning for SAS når noen var villig til og betale så mye for de to slotene.
At da GOT tapte kampen tyder på at de har færre videreforbindelser og dårlige yield/volum kombinasjon enn de andre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 13:21   #100
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,877
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
BA flyr vel ikke særlig griser fra Heathrow?
Sas skulle bruke større fly til LHR. Fra Norge og Sverige betyr vel det færre 600 og flere 800.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow Twin Otter Flyforum 53 01-11-2024 18:10
SAS flytter til Terminal 2 på London-Heathrow FlightDeck Flyforum 94 20-07-2015 11:42
Heathrow (ex. BAA) selger flere flyplasser. Turtle Flyforum 0 01-08-2014 18:08
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen FlightDeck TripReports 15 18-04-2009 12:51
reg SAS london heathrow svgspotter Register- og ATC-Forum 2 01-03-2009 19:45


All times are GMT +2. The time now is 07:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.