![]() |
|
![]() |
#101 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Hvorfor det? Det er ingen prosedyrer som er brutt. Dette er en dypt tragisk handling som kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap. Det har jo også skjedd før - kommer i farten på Egyptair og et japansk flyselskap ... Og Air Mocambique .. Silkair ..
Last edited by LN-MOW; 26-03-2015 at 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Kan ikke ha vært helt frisk han som gjorde dette. Veldig triste nyheter dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Virkelig en trist hendelse. Skuddsikre og innbruddssikre dører er i noen tilfeller ikke en fordel. Hvilken forferdelig situasjon det må ha vært ombord de siste minuttene. Helt uvirkelig dette. Tragisk.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Det er klart at en så grenseløst tragisk og meningsløs hendelse vil føre til krav om syndebukker, men man kan ikke på forsvarlig vis si at Lufthansas pilotrekruttering er under standard utelukkende på grunn av denne hendelsen. Det er vanskelig å trekke allment gyldige konklusjoner på grunnlag av ekstremt avvikende hendelser.
Vi vet ingenting om bakgrunnen, og det er heller ikke bekreftet at dette var et villet utfall, selv om det virker mest sannsynlig nå. Det ville ikke være første gangen at mennesker går gjennom alle slags mulige tester, mentale og fysiske, uten at en potensiell eller fremtidig uegnethet blir avdekket. Dette er og blir en ekstremt sjelden og ukarakteristisk hendelse. Det er riktig at reguleringen må justeres ut i fra informasjonen som kommer frem, men om vi virkelig er opptatt av sikkerhet må vi være så rasjonelle at alle reguleringer og eventuelt investeringer i sikkerhetsgrep begrunnes med at de minimerer risikoen for uønskede hendelser. En kan ikke miste det helhetlige perspektivet på flysikkerhet på grunn av enkelthendelser. En kan nå spørre seg om alle de enkelte sikkerhetsgrepene etter 2001 har gitt netto positivt bidrag til sikkerheten, for eksempel at det har blitt umulig for passasjerer å slå inn flight deck-dør. Det er vanskelig å vurdere sikkerhetsbidraget, da grepet har en positiv og en negativ effekt, og det er vanskelig å finne en statistisk tilnærming som presist kan angi størrelsen på disse. Det må rett og slett kvalifiserte vurderinger til. Når vi nå står overfor regulering som tilsier at to personer alltid skal være på flight deck, må vi også vurdere potensielle uønskede effekter av dette. Det kan virke som foul play står for en økende andel av risikoen i luftfartssikkerheten. En skal huske at det er mye enklere å bli enn del av kabinbesetningen, det er potensielt enklere å utgi seg for å være en del av kabinbesetningen og det er mange flere ansatte i kabinbesetningen. Denne reguleringen må ta hensyn til risikoen for at mennesker pga mental ustabilitet eller ut i fra terrormotiver kan søke å komme i posisjon til å havne på flight deck, med mulighet for å slå ut piloten og låse døren innenifra. En kommer ikke utenom, uansett situasjon, at mennesker med sterke ønsker om å skade seg selv eller andre, vil ha muligheter til å gjøre dette, gitt at de ikke allerede sitter bak lås og slå i polstrede rom. Last edited by Landkrabbe; 26-03-2015 at 13:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
|
![]()
Har ikke flyselskapene et ansvar for å holde oppsyn og kontroll med pilotenes fysiske og psykiske helse? Har en ikke ha systemer som fanger opp suicidale piloter? Klar over at det ikke er enkelt og at et slik system aldri vil være hundre prosent vanntett, men likevel. Dette tror jeg Lufthansa vil få mange spørsmål om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
|
![]()
Prøver å tenke gjennom noen scenarier som kan gi en forklaring som utelukker selvmord men jeg klarer ikke å se noen fornuftige. Hvis vi antar det stemmer kan jeg ikke sette på trykk hva jeg mener om kopiloten men samtidig er det for jævlig om han skulle være uskyldig.
Tragisk uansett! |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
Men det er klart - for den som vil hardt nok, er det alltid en løsning. Vi vil aldri kunne garantere 100% at dette ikke vil skje igjen, men ved å gjøre det vanskeligere, vil også risikoen bli mindre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
Det er selvfølgelig tenkelig at akkurat Lufthansa har slepphendte rutiner for dette sammenliknet med andre, vestlige flyselskaper som også er kjent for meget god sikkerhet, men det slår meg som nokså usannsynlig. Hva kan Lufthansa gjøre for at dette skal bli vanntett? De må jo også stole på leger/psykologer til akkurat denne jobben. Noen ganger klarer ikke legen/psykologen å plukke opp uegnede mennesker, noen ganger fordi de ikke gjorde jobben sin godt nok og andre ganger fordi det rett og slett var omtrent umulig. Om vi virkelig vil utradere risikoen for selvmord ved kontrollert styrt, må en automatisere flygingen. Det er godt mulig akkurat det vil være risikominimerende på flere vis, men da må en nok kjempe mot den (irrasjonelle) trangen til å vite at det sitter mennesker bak spakene og har kontroll. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
|
![]()
Hvis det som kommer frem nå er realitet så er dette bare tragisk.
![]() ![]() Når det kommer til årsak så ønsker jeg ikke på noen måte å spekulere i dette. Dette er tragisk for alle involverte, også for pilotens familie. Selv om piloter gjennomgår alskens mulige tester så kan det faktisk skje at noen av disse har personlige problemer som IKKE deler med andre enn seg selv. Dessverre er bare tragisk at folk velger å gå dit hen å ta med seg mange andre i døden når de først går til det skrittet. Uten bakgrunn fra psykologi så velger å avvente hva som bringes frem i etterforskingen. ![]() R.I.P #4U9525. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 274
|
![]()
Skjønner ikke hvordan man med hele verdens øyne kan tviholde på å snakke fransk på pressekonferansen. Veldig greit for dem som følger dette live i Marokko, men engelsk er det offisielle språket som ICAO har fastslått skal brukes i luftfart. Han er sikkert en kjempeflink etterforsker, men har ingenting på kamera å gjøre..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
Men det blir jo baluba om et ikke-medlem av flight crew med vonde intensjoner styrter et fly, fordi vedkommende skulle være på flight deck bak en lukket dør, i følge reguleringen. At slike ting alltid diskuteres "after the fact", sier alt om hvor vanskelig det er å vurdere risikoen for slike ekstremhendelser, selv om det naturlig nok er mulig å gjøre mer kvalifiserte vurderinger ved hjelp av ekspertkunnskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Men hvorfor er det ikke et absolutt krav at så lenge en av pilotene skal forlate cockpit så SKAL det alltid være en annen person i cockpit så lenge ?
For meg som amatør så virker det merkelig. Man vil jo uansett kunne risikere at døren ikke går opp igjen etter for eksempel et do-besøk ? Da vil det vel være nyttig at den gjenværende piloten i cockpit slipper å gå ut av stolen sin for å bakse med døra selv ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 95
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,806
|
![]()
SilkAir flight 185 comes to mind.....
Pilot suicide vs teknisk svikt http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Norwegian innfører umiddelbart at det skal være to i cockpit ..
http://www.nrk.no/norge/endrer-rutin...yrt-1.12282226 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]()
Så lurt.
Forutsatt at den som midlertidig stepper inn ikke er en opportunist som bare har ventet på Det Riktige Øyeblikket. Kapteinen ut på do, CC inn på flight deck, låst dør, CC bruker brannøksa på styrmann, CC styrter flyet. Mens kapteinen står utenfor og brøler. Dette tiltaket er spill for galleriet og gir null økt sikkerhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
Du vil aldri eliminere risikoen for at noe kan skje, men jeg tro de gjør den mindre. SAS er forøvrig rett bak med samme instruks, sies det fra velinformert hold. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Krasj på flyshow i UK | jameson82 | Flyforum | 0 | 01-08-2015 16:14 |
Falcon 50 krasj på Vnukovo | Someone | Flyforum | 1 | 21-10-2014 14:39 |
Ny Norsk reg..? LN-KRASj... ;-) | G-COLE | Bilder & foto | 0 | 14-02-2011 19:03 |
Første F-22 krasj | Someone | Flyforum | 5 | 26-03-2009 10:45 |
Krasj i Armenia | zico77 | Flyforum | 5 | 15-02-2008 09:49 |