Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2015, 21:52   #61
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Hvar det ikke lignende det som skjedde med Spainair ulykken?
Den kom seg aldri opp fra bakken!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 09:33   #62
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Selv dagen etter virker det forsatt uvirkelig. Jeg fikk nyheten igar midt i min eget ferie. Man far en stort klump i halsen, spesielt dersom man kjenner kolleger som jobber i Germanwings og LH Technik. Hele bransjen her nede er i dyp sjokk. Og alle her nede star sammen i denne tragedie.

Tankene er selvsagt med de familier. 150 mennesker som er kjaer til noen kommer aldri hjem. Iblant ofrene ble mange barn, 16 skole-elever som gledet seg til en hjemkost til sine familier etter en lengre opphold i Spania.

Mange spörer na hva er arsaken til denne ulykke. Som ingeniör vet jeg at noen ting ma ha gatt feil i en meget fatal vis. Jeg er sikkert man vil finne ut over tid. Og kanskje blir svarene man finner smertefulle a baere.

Men idag er det ikke enna kommet den tida a stille slike spörsmal. Idag er det den tida hvor vi skal se etter de familier som har mistet noen.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 10:47   #63
trulsh
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 11
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Ser denne er lagt ut på AVHerald, er anonym, men virker som en plausibel forklaring:

"Quote:
CVR data has been read. It seems structural failure (windshield? not determined yet)..It was quick... sound of cracks,but crew initiated emergency descent by autopilot and then they weren't heard anymore. Autopilot was on during whole descent, but disconnected automatically shortly before impact when GPWS alerts appeared."
trulsh is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 12:43   #64
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by trulsh View Post
Ser denne er lagt ut på AVHerald, er anonym, men virker som en plausibel forklaring:

"Quote:
CVR data has been read. It seems structural failure (windshield? not determined yet)..It was quick... sound of cracks,but crew initiated emergency descent by autopilot and then they weren't heard anymore. Autopilot was on during whole descent, but disconnected automatically shortly before impact when GPWS alerts appeared."
Forklaringen er svaert plausibel, men det er kanskje et problem med forklaringen at CVR Boksen ennaa ikke er avlest (og at innlegget naa er fjernet fra AVHerald).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 13:18   #65
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Rart at ikke Media fremmer proritert av leting etter den viktige FDR.
Den må vel finnes først og fremst før andre ting blir fraktet ut,
Propell is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 14:04   #66
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Fra dagbladet.no:
Quote:
Den offentlige finske fjernsynskanalen YLE hevder at flygerne i ulykkesflyet var bevisstløse under flyets raske nedstigning før sammenstøtet med bakken. Pekka Henttu, som er generaldirektør for sivil luftfart i Finlands direktorat for transportsikkerhet, sier taleopptakeren, som nå er til analyse utenfor Paris, avslører at det var helt stille i flyets førerhus mens flyet sank mot bakken. Dette melder avisa La Vanguardia i Barcelona. Dette er ikke bekreftet på annet hold.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 15:05   #67
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
I så tilfelle er min teori enda mer sannsynlig! At Toxic fumes er innvolvert..
Pekka Henttu, som er styreleder i EUs flysikkerhetsbyrå (EASA), sier at taleoppdageren avslører at det var helt stille i flyets førerhus mens flyet var på

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/lu...en/a/23423192/
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 15:35   #68
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Ja er nok mye her som kan tyde på ett pluttselig trykkfall, og en "emergency descent gone bad".
Man har vel rundt 20 sec på seg i den høyden på å få på seg masken før man svimer av.
Å holde pusten under det lave trykket fungere heller ikke særlig bra da alt lekker ut av kroppen.
Det er vel derfor gjenværende pilot vel skal ha på seg maske hvis den andre forlater cockpit over FL390 eller hva det var.
Antagelig har de heller ikke rukket å sette inn riktig level off altitude i AP før det var for sent og endte derfor i fjellveggen...

__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 25-03-2015 at 15:54.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 15:42   #69
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Og disse bildene av voice recorder er akkurat lagt yut av Airways ..



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 15:48   #70
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og disse bildene av voice recorder er akkurat lagt yut av Airways ..



Hm var vel skada så det er kanskje ikke sikkert de får så mye data ut av det?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 16:08   #71
ForeverSAS
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

SISTE: Det meldes nå rundt 16.00 at også FDR skal være funnet på stedet...les: IKKE BEKREFTET! Gode nyheter i så fall kan man trygt si.

Last edited by ForeverSAS; 25-03-2015 at 16:12.
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 16:12   #72
Millmax
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 6
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

SISTE: FDR er funnet, den er ødelagt og minnemodulen mangler (ikke enda funnet)
Millmax is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 16:15   #73
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Millmax View Post
SISTE: FDR er funnet, den er ødelagt og minnemodulen mangler (ikke enda funnet)

Hvilken kilde har du på at den er ødelagt?
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 16:16   #74
Millmax
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 6
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

ref New York Times http://www.nytimes.com/2015/03/26/wo...bus-crash.html

Quote:
Originally Posted by NYT
(...)its memory card dislodged and missing.
(...) But he said that the crash had severely damaged the box, and that the vital memory chip inside it had been dislodged.

Last edited by Millmax; 25-03-2015 at 16:22.
Millmax is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 16:26   #75
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Pekka Henttu, som er styreleder i EUs flysikkerhetsbyrå (EASA), sier at taleoppdageren avslører at det var helt stille i flyets førerhus mens flyet var på

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/lu...en/a/23423192/
BEA har nylig uttalt at de ennaa ikke har klart aa avspille CVR
Kilde New York Times:
http://www.nytimes.com/2015/03/26/wo...etType=nyt_now
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 17:39   #76
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Lydopptaket fra CVR skal være brukbart

Quote:
Har spelt av opptak frå taleregistratoren
Den franske havarikommisjonen BEA har på ein pressekonferanse kunngjort at dei har klart å spele av eit opptak av taleregistratoren. Dei seier samtidig at det vil ta tid før etterforskarane vil klare å danne seg eit bilde av kva som skjedde i cockpit rett før ulukka inntrefte.

– Det vil ta nokre dagar før vi har eit grovt bilde, og fleire veker før vi har det fulle bildet, sa direktøren for den franske havarikommisjonen, BEA, Remi Jouty.
http://www.nrk.no/verden/den-andre-_...nen-1.12280169
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 18:31   #77
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel derfor gjenværende pilot vel skal ha på seg maske hvis den andre forlater cockpit over FL390 eller hva det var.
Antagelig har de heller ikke rukket å sette inn riktig level off altitude i AP før det var for sent og endte derfor i fjellveggen...
Her er det mye synsing. Dette med FL390, hvor har du det fra?
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 19:33   #78
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Dette med FL390, hvor har du det fra?
En stund siden jeg leste dette, men i USA (FAA) er ihvertfall regelverket ganske strengt.
Litt usikker på hva som gjelder i Europa, men tror det varier mer med selskap policy (antagelig der jeg har FL390 fra)

FAR 135.89 Pilot requirements: Use of Oxygen.

Quote:
(2) Notwithstanding paragraph (b)(1)(ii) of this section, if for any reason at any time it is
necessary for one pilot to leave the controls of the aircraft when operating at flight altitudes
above flight level 350, the remaining pilot at the controls shall put on and use an oxygen
mask until the other pilot has returned to that crewmember’s station.
Men her syndes det visst mye iflg en undersøkelse. Ainonline

Quote:
Only 21 percent of Part 91 respondents “indicated they always use oxygen when one crewmember leaves his duty station above 35,000 feet,” according to the survey; 10 percent reported occasional use; 25 percent rarely; and 33 percent never.
Men hvis dette er en medvirkende faktor i denne ulykken, så tar det nok ikke lang tid før dette
kommer på agendaen igjen.. (også bare synsing selvsagt)

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 25-03-2015 at 19:41.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 20:10   #79
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
En stund siden jeg leste dette, men i USA (FAA) er ihvertfall regelverket ganske strengt.
Litt usikker på hva som gjelder i Europa, men tror det varier mer med selskap policy (antagelig der jeg har FL390 fra)

FAR 135.89 Pilot requirements: Use of Oxygen.



Men her syndes det visst mye iflg en undersøkelse. Ainonline



Men hvis dette er en medvirkende faktor i denne ulykken, så tar det nok ikke lang tid før dette
kommer på agendaen igjen.. (også bare synsing selvsagt)

W
Nå er dette så vidt meg bekjent ikke noe krav i Europa. Og det er i Europa Germanwings har sine operasjoner i, ergo FAA-regler gjelder ikke. Det finnes forøvrig en annen regel som gjelder over FL410, men der fløy jo ikke dette flyet.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 20:54   #80
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Nå er dette så vidt meg bekjent ikke noe krav i Europa. Og det er i Europa Germanwings har sine operasjoner i, ergo FAA-regler gjelder ikke. Det finnes forøvrig en annen regel som gjelder over FL410, men der fløy jo ikke dette flyet.
Jeg sa vel ikke at de har brutt noen regler? Poenget var bare å illustrere hvor fort (sekunder) ting kan gå veldig galt
hvis man ikke reagerer raskt eller får panikk. USA har ikke denne regelen for moroskyld! I Europa er vel regelen at
over FL250 så er det påbudt med såkalt "quick donning mask" - en maske man kan få på seg med oksygen flow på 5 sec.
Men jeg har også hørt at enkelte selskaper i europa har tilleggs-regler noe alá USA, men FL390. Men den gjelder da ikke
for A320 da den har max altitude på FL390...

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Krasj på flyshow i UK jameson82 Flyforum 0 01-08-2015 16:14
Falcon 50 krasj på Vnukovo Someone Flyforum 1 21-10-2014 14:39
Ny Norsk reg..? LN-KRASj... ;-) G-COLE Bilder & foto 0 14-02-2011 19:03
Første F-22 krasj Someone Flyforum 5 26-03-2009 10:45
Krasj i Armenia zico77 Flyforum 5 15-02-2008 09:49


All times are GMT +2. The time now is 06:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.