Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2006, 11:36   #41
Thomas
ScanFlyer Rusty

Default Replying to Topic 'Kaos på Gardermoen'

Nei CK, vi ventet ikke.. men når 15 av passasjerene sjekker inn baggasje og blir stående i 3 timers kø, så tar det litt tid å få av baggasjen.
Old 05-05-2006, 16:15   #42
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Og nå ser jeg at Flyselskapene, forsikringsselskapene og Osl/avinor er igang med krangelen om hvem som skal dekke evt. tap for kunder. Og kundene blir vel taperne igjen. Men nå bør man vel få et regelverk som regulerer forholdet mellom flyselskapene og osl/avinor. At den som ikke oppfyller sine forpliktelser må stilles til ansvar.
storg is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2006, 16:34   #43
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg satt i cockpit mellom OSL-BGO i går. SASBraathens fikk lov til å holde en del fly i inntil 15min.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2006, 21:13   #44
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by laurenz
Det er satt opp skilt ved sikkerhetskontrollen for flere uker sider og det annonseres hele tiden over høytaleranlegget på OSL. Det burde holde det.
Ja, for dem som reiser hyppig holder kanskje det. Men for sporadisk reisende holder det ikke.

Quote:
[i]Originally posted by storg[/]Kan være at vekterne aksjonerer litt. Men herregud nordmenn i sikkerhetskontroll er er mareritt. Må for all del ha mange lommer å tømme, samt ikke begynn å kle av deg før du kommer til kontrollen. Jeg legger alltid alt i lomma på jakka og har den klar når jeg kommer til kontrollen. Tviler nesten på at det går ann å komme fortere gjennom kontrollen.
Jeg ventet på den! Selvsagt er det kundenes skyld, og særlig hvis de er nordmenn...
Jeg tror enkelte av dere som jobber i bransjen bør gå i dere selv og innse at det er kundene dere lever av. Det er ikke alle som er like drevne eller erfarne med det som foregår i og rundt innsjekk/avreise på flyplasser, og servicebegrepet omfatter bl.a. fleksibilitet.
Hvis dette er en slags aksjon blant vekterne, så er det selvsagt svært uheldig for de reisende. Ifølge ledelsen i Adecco (Dagsrevyen i kveld) er det arbeidet langt over tillatte mengder med overtid, så mye at Arbeidstilsynet er koblet inn. Det kan jo være en bakenforliggende grunn.
Men det gir jo ikke akkurat ENGM noen flere stjerner i boka, for å si det slik ....

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2006, 00:21   #45
Geir
ScanFlyer Blue

Sikkerhetskontrollene er kommet for å bli og jeg er overbevist om at det bare vil bli strengere og strengere. Vi kommer til å få krav om å ta av sko bl.a. Selv reiser jeg mye og sikkerhetskontroll-sjekken "går av seg selv". Ting og tang legges i jakkelomma i god tid. PC-veska åpnes slik at det er gjort på 1-2-3 og ta den ut når jeg kommer frem. Beltet har minst mulig spenne og jeg bruker "reise-klokke" uten stål-lenke på flytur.

Men slik er det jo ikke for alle - noen reiser 1 gang pr. år! Det eneste som virkelig hjelper mot de lange køene er flere sluser. Det koster penger å drive, men det må til.

Geir
Geir is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2006, 00:27   #46
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du har helt rett, Geir. Avinor maa basere seg paa realiteter, og de maa beregne mannskaper etter den tiden det tar aa sjekke disse folkene. Og sommeren er rett tundt hjoernet med alt det betyr av uerfarne feriereisende med alt sitt pikk og pakk.

Gjorde en liten 'test' sist jeg var i Norge og merket meg at slusene er stilt langt mindre sensitivt enn de er her borte ....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 16:48   #47
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

VG har en teori om hva som utløste kaoset:

Hemmelig EU-sjekk ga flyplasskaos

En hemmelig sjekk av Oslo lufthavn fra EUs flysikkerhetsorgan ESA kan ha utløst kaoset på Gardermoen sist torsdag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115966
Old 10-05-2006, 19:35   #48
Andreas
Newcomer

Andreas's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor

VG har en teori om hva som utløste kaoset:

Hemmelig EU-sjekk ga flyplasskaos

En hemmelig sjekk av Oslo lufthavn fra EUs flysikkerhetsorgan ESA kan ha utløst kaoset på Gardermoen sist torsdag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115966
När hemliga EU-kontrollen var på Arlanda var det knivar, sprängmedel mm som passerade säkerhetskontrollen under PC:n.

Passerade säkerhetskontrollen igår tisdag på arlanda att ta ur pc:n ur väskan är standard sedan 3-4 månader (sedan EU var här) finns anvisningar samt bord för detta innan säkerhetskontrollen det nya är att du behöver öppna pc:n för säkerhetsvakten innan du lägger den i röngtenmaskinen.

Andreas

Andreas
Andreas is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 22:34   #49
Hurum
ScanFlyer Molded

Ja merkelig hele greia. Blir jo ikke lange køer på et par timer bare fordi man må ta ut den bærbare PC'n av veska vel.....
...lukter litt muffens her...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 06:49   #50
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

- Flykaos kan ha vært planlagt

Kaoset i sikkerhetskontrollen på Gardermoen i går er trolig en hemmelig misnøye-aksjon blant vekterne.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117202

// Skulle ikke forundre meg , etter mine 2 siste passeringer der oppe så er det i alle fall ikke PC framsjåing som tar tid.//

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 08:49   #51
Hurum
ScanFlyer Molded

Enig, å ta ut laptopen av håndbagasjen er ikke årsaken.

Hemmelige aksjoner som dette har jeg lite til overs for. Dette likner det som SAS pilotene gjennomførte tidligere.
Misbruk av sykeordningen synes jeg er forkastelig. Hvordan kan en mange 100 mann på Gardermoen uten at man reagerer tidligere? Dette virker som dårlig ledelse a la Avinor.
Hvor lenge har Adecco fått kontrakt på Gardermoen - neste gang bør vel andre selskaper stå sterkere.

Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 11:29   #52
FBU
ScanFlyer Silver

Leser at det er stor vektermangel, og Adecco/Securitas sliter med å rekrutere nye vektere!
Kanskje på tide å åpne pengesekken, og gi menneskene skikkelig lønn for arbeidet de utfører?
Hadde jeg jobbet som vekter så hadde jeg absolutt ikke vært interessert i å selge fridagene mine bare for å bli utskjellt av masse sinte pax, som ikke rekker flyene sine.

Vi ser nok bare toppen av ett problem som bare kommer til å vedvare, og med dagens arbeidsledighet, så vil nok arbeidsgivere slite ekstra med å rekrutere folk til mindre attraktive yrker.

FBU is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 12:33   #53
Utflyttet
Ute på tur

<ironi>så lenge vi kan holde kostnadene nede så menigmann får kose seg en gang i året på billetter til 99 kroner er alt fint</ironi> <mer ironi>billig er alltid bra</mindre ironi>

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 13:35   #54
GFL
ScanFlyer Gold

18. juni er jeg ferdigutdannet vekter, det betyr jeg driver på med kurset i disse helgene. Kravet til lønn som vekterne krevde, var igrunn sinnsykt høyt, men det ble en grei vekst. Så jeg ser på dette som gode muligheter til en studiejobb, og Securitas var innom kurset for å rekruttere.

Men vet ikke om jeg orker å stå å bli utskjelt på GM. Men er vel en god grunn man fokuserer på konflikthåndering. Det er avinor som stiller kravene for hva selskapene skal levere...

Får kurset gratis i militæret, som i det sivile koster det 8900...

Posting Rules