![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Ser ut som det er såpass langvarig at de har begynt å booke om til andre selskaper...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Så to SAS faglige møter (streiker) i CPH idag altså..
Last edited by jameson82; 24-02-2015 at 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,806
|
![]()
Unnskyld meg, men nå må f$$)=%=#%=#% meg disse danskene ta seg sammen.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
......disse danskene ta seg sammen.
Det er jo nettopp det de har gjort ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Jeg blir kvalm av å tenke på hvordan de får lov til å holde på å harselere med passasjerer på CPH. Gleder meg til den dagen Emirates eller Qatar f.eks blir offer for et faglig møte blant handling i CPH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Hvordan ville du følt det, mcduck, hvis du hadde fått beskjed om at din ansettelse skal bli overført til et annet selskap en gitt dato, men når den datoen begynner å nærme seg med stormskritt har du fremdeles ikke fått vite noe om dine nye arbeidsvilkår - om de forblir de samme, eller om de blir vesentlig forverret? Hadde du bare akseptert det uten å mukke, når du jobber i en bransje der det er nærmest daglige trusler om kutt og tilnærmet ulevelige vilkår?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Man kan streike. Først forhandler man, så varsler man arbeidsfratredelse og så streiker man. Passasjerer kan legge alternative planer og det samme kan selskapet. Faglige møter uten forvarsel er helt uforsvarlig i mine øyne og er kun egnet til å harselere med selskap og passasjerer. Man sender et meget tydelig signal til passasjerene om at de gir vi blanke faen i. Om det ikke er ment slik skal jeg love deg at det er slik det framstår for passasjerene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
I Nordmænd....aj jeg gider ikke.....
Men mange tror altså at de ved bedre..... Det er altså ligefør at jeg håber Norwegian ender op i en månedslang pilot strejke, Hvilket jeg forstår er muligt...Det er som om mange rigtigt mange nordmænd ikke har fattet en brik af det hele,,,og jeg gider ikke forklare det hele en gang til.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Jeg har full forståelse for de Danske SAS ansatte som går usikre tider i møte. Streikeformen med faglige møter er bare litt ukjent for Nordmenn.
Håper også Ryanair blir møtt av faglige møter hver gang de lander i CPH. Vi har litt å lære av Danskene her ![]() Fått nok av konkurransen om hvem som kan ha de dårligste ansettelsevilkår! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]() Quote:
Heldig du Ole som snart blir pensjonist og slipper å bli med skuta ned ![]() Ps. om noen sliter så var det litt ironisk, Ja ikke at Ole blir pensjonist da.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Hovedproblemet er at disse faglige møtene er uanmeldte. Hadde man fått rimelig advarsel på når de skulle være så hadde det stilt i et annen lys. Men det får man ikke.
Og prosessen med streik i Norge betyr at det som regel ikke blir det. Man blir som oftest enig da det er forhandlinger først. På CPH går man plutselig fra jobb for uten forvarsel og forventer at det skal bedre situasjonen. Har du noen eksempler på at faglige møter har gitt noen resultater? Jeg har også full forståelse for at de går usikre tider i møte og at det ikke er lett for de. Men de bør vurdere andre aksjonsformer (som varslet streik som rammer arbeidsgiver hardt og ikke går så hardt ut over passasjerer som da kan booke om). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,806
|
![]()
Mange forbrukere har ofte medlidenhet for de ansatte når de streiker.
Når man resolutt legger ned arbeidet uten forvarsel, så er det ikke mye medlidenhet å hente fra "the public." Man skulle jo tro at det ville være i de ansattes interesse å ha en viss form for støtte i de kravene man kommer med. Her kommer vel også den skandinaviske kulturforskjellen inn, som kan være interessant å studere. Danskene er vant med faglige møter, det er ikke nordmenn (eller svensker?) En varslet streik er noe helt annet, og jeg har ingen ting i mot ansattes streikerettigheter. Men for at streik skal fungere som et godt verktøy i arbeidslivet, så må det også brukes med måte.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Synes CFM treffer godt her. Jeg leser også veldig mye om forståelse for at flyselskapene som kutter i lønninger og vilkår. Lovlig, er konklusjonen her på forumet.
Men når det er de ansatte som svinger med pisken og bruker sine lovlige metoder for å kunne sikre en trygg og bærekraftig arbeidsplass, så er det bare frustrasjon og spørsmål om hvorfor det er lov å holde på slik.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Tror streiker i SAS og Norwegian vil fortsette, og jeg støtter ikke rett ut de ansatte. Det er jo en internasjonal virksomhet og da må internasjonale betingelser på plass.
Det er jo egentlig merkelig at SAS ansatte har fått ture frem så lenge hvis vi trekker noen paralleller til skipsfarten. Om dette er bra er jo en annen diskusjon, men å holde konkurransedyktige priser med et kostnadsnivå vi har i Norden må jo være tilnærmet umulig. Vi må nok tilpasse oss til virkeligheten ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
"Virkeligheten" er at prisene er for lave. I de fleste andre bransjer justerer man OPP prisene hvis man ikke tjener nok. Det nytter ikke å kutte mer hos de ansatte snart, for det er ikke mer igjen å kutte. Ja, bransjen er internasjonal, men alt kan ikke løses med outsourcing til billigere land og utflagging heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Faktum er uansett at de faglige møtene i Danmark er et lovlig virkemiddel, så det er egentlig ikke så mye å diskutere rundt dette. Syns det er helt legitimt i den situasjonen de er i nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
"Internasjonale betingelser" finnes vel ikke i denne bransjen enda. Det varierer mellom kontinentene. Og å hevde at SAS/DY crew er for dyre blir nok også litt feil. Hva med resten av de store selskapene i Europa? AF/KLM, LH, IB, div charteroperatører +++.
SAS ligger nok ganske midt på treet, evt i nedre halvdel av den skalaen. Men det er lett å ignorere det når ledelsen roper og skriker noe helt annet. Hvem skal man tro på? Ledelsen som har alt å vinne, eller de ansatte som har alt å tape? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Har SAS hatt EuroClass "lounge" i Stavanger? | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 3 | 08-04-2012 22:02 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |