Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2014, 20:28   #61
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: USA-visum og ESTA

Trenger ikke å ha fly eller første-overnattingsadresse på ESTAen - det er bare styr å oppdatere. Dette legges inn ifbm. flighten og overstyrer det uansett.

Old 16-11-2014, 22:18   #62
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Quote:
Originally Posted by bmgzor View Post
Det stemmer, ser at nå spør de kun etter adresse og ikke hvilket fly du kommer med.
Tydeligvis en endring da :-) Ble bare veldig overrasket da jeg vanligvis legger inn alt av opplysninger. Tusen takk for at du sjekket, bmgzor!!

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Trenger ikke å ha fly eller første-overnattingsadresse på ESTAen - det er bare styr å oppdatere. Dette legges inn ifbm. flighten og overstyrer det uansett.
Tusen takk Discus! Det var jeg ikke klar over :-) Glimrende tips.
Old 17-11-2014, 04:43   #63
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Opplevde en litt rar situasjon på OSL på onsdag. ESTAen min gikk ut 15. november, min flight var 12. November med retur 20 november. Fikk beskjed om at ESTAen min ikke var gyldig for perioden jeg skulle være i USA. Så jeg poengterte at det er en innreisetillatelse og kun trenger å være gyldig for innreise. Noe skeptisk fikk jeg som svar at jeg kunne reise, men at jeg kunne fornye tillatelsen mens jeg var i USA. Jeg sa selvfølgelig at det akter jeg ikke å gjøre.

Syntes det er litt rart at de som sjekker inn for United på OSL ikke vet mer om ESTA en dette!

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 17-11-2014 at 05:23.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 18:47   #64
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

USA Global Entry og Norge

Hvorfor er ikke Norge med i Global Entry. På About Global Entry er det bare Nederland og utvalgte fra UK og Tyskland som får tilgang på Global Entry.

Å slippe å stå i lang kø for å snakke med en US Border Patrol Agent hadde vært brilleglimmers etter en lang transatlantisk flight.

Hvor/hvem skal få forespørselen i Norge for å prøve å påvirke til at Norge får tilgang på Global Entry? Utenriksdepartementet?
Old 30-01-2015, 18:49   #65
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Global Entry og Norge

Det kreves en grundig bakgrunnssjekk, og det kan være så enkelt at norske myndigheter ikke tillater at USA gjør denne på norske borgere i Norge.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 20:43   #66
kosvines
ScanFlyer Blue

Samtidig så innfører flere og flere flyplasser slike maskiner for de som har reist på ESTA tidligere. Gjorde det sist gang, og gikk i et eget køfritt område der jeg kjapt fikk stempel og gikk direkte til bagasjeutlevering.

Blir dette standard så hadde jeg personlig ikke giddet å bry meg om Global Entry, selv om det skulle bli tilgjengelig.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 21:08   #67
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Samtidig så innfører flere og flere flyplasser slike maskiner for de som har reist på ESTA tidligere. Gjorde det sist gang, og gikk i et eget køfritt område der jeg kjapt fikk stempel og gikk direkte til bagasjeutlevering.

Blir dette standard så hadde jeg personlig ikke giddet å bry meg om Global Entry, selv om det skulle bli tilgjengelig.
Har vært med på dette opplegget to ganger på ORD nå i januar. Fungerer utmerket, ingen kø og kun to kjappe spørsmål om hva jeg skulle og hva jeg jobbet med så var jeg igjennom.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 23:30   #68
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:

Irriterende at jeg ikke har fått med meg dette tidligere. Regner med at det er "APC kiosk" det er snakk om? Så bl.a. på MIA for noen uker siden at de hadde massevis av kiosker stående, men regnet med at det bare var for Global Entry, US Citizens el.l.

Har nesten alltid fått TSA Pre de siste månedene, og med APC i tillegg blir det jo en drøm å reise til/i/via USA fremover sammenlignet med for noen få år siden.

APC er tilgjengelig mange steder: http://www.cbp.gov/travel/us-citizen...rt-control-apc

Quote:
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Aruba Queen Beatrix International Airport (AUA)
Abu Dhabi International Airport (AUH)
Austin-Bergstrom International Airport (AUS)
Boston Logan International Airport (BOS)
Charlotte Douglas International Airport (CLT)
Chicago Midway International Airport (MDW)
Chicago O’Hare International Airport (ORD)
Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
Denver International Airport (DEN)
Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW)
Dublin International Airport (DUB)
Edmonton International Airport (YEG)
Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
Houston George Bush Intercontinental Airport (IAH)
Los Angeles International Airport (LAX)
Miami International Airport (MIA)
Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP)
Montréal - Pierre Elliott Trudeau International Airport (YUL)
New York - John F. Kennedy International Airport (JFK)
Newark Liberty International Airport (EWR)
Orlando International Airport (MCO)
Philadelphia International Airport (PHL)
Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX)
Reno International Airport (RNO)
San Diego International Airport (SAN)
Seattle Sea-Tac Airport (SEA)
Tampa International Airport (TPA)
Toronto Pearson International Airport (YYZ)
Vancouver International Airport (YVR)
Washington Dulles International Airport (IAD)
Old 31-01-2015, 00:21   #69
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Irriterende at jeg ikke har fått med meg dette tidligere. Regner med at det er "APC kiosk" det er snakk om? Så bl.a. på MIA for noen uker siden at de hadde massevis av kiosker stående, men regnet med at det bare var for Global Entry, US Citizens el.l.
Stemmer det, på ORD stod det skiltet med; "Global Entry", "US Citizens" and "Returning ESTA application holders". Resten var henvist til to linjer med Others og ESTA.
Old 31-01-2015, 00:22   #70
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Det der er jo bare.... genialt!
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 09:05   #71
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Dette med "returning ESTA application". Hvordan er det når man må ha ny ESTA, fordi den gamle utløper på tid? Må man da gå i den vanlige køen eller er det en mulighet å benytte disse APC kioskene? Har vært mange ganger i USA på min gamle ESTA, men må fornye i slutten av februar før jeg reiser over i mars.
Old 31-01-2015, 09:15   #72
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Dette med "returning ESTA application". Hvordan er det når man må ha ny ESTA, fordi den gamle utløper på tid? Må man da gå i den vanlige køen eller er det en mulighet å benytte disse APC kioskene? Har vært mange ganger i USA på min gamle ESTA, men må fornye i slutten av februar før jeg reiser over i mars.

Jeg tok også fatt på ny ESTA nå i januar etter at min forrige gikk ut i november. Ikke noe problem å gå rett i APC. Tror bare det er viktig at du ligger i databasen fra før, slik at maskinen klarer å finne match på bilde og fingeravtrykk.
Old 31-01-2015, 10:30   #73
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Gjorde dette på Atlanta airport i jula, men slet fryktelig med å avlese fingreavtrykkene - mulig det er en teknikk man blir god på etter hvert :-) Dessuten måtte man innom en kø for å besvare et par spørsmål, og siden det bare var en person som betjente den køen, følte jeg ikke at det gikk noe raskere enn "Others"-køen...
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 11:57   #74
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Jeg tok også fatt på ny ESTA nå i januar etter at min forrige gikk ut i november. Ikke noe problem å gå rett i APC. Tror bare det er viktig at du ligger i databasen fra før, slik at maskinen klarer å finne match på bilde og fingeravtrykk.
Kravet for APC er:
Quote:
Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.

Old 31-01-2015, 18:11   #75
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Noen brukt på EWR . Har passert to ganger den siste måned uten å vite om det, neste gang om 12 dager... ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 18:45   #76
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:

Tror nok disse maskinene blir standard etterhver,brukte de for første gang i Chicago for ettpar dager siden,og det gikk veldig fort,jeg reiser til USA ca 10 ganger i året og tror ikke at GE er noe bedre en dette.

For GE må man stå i en ganske lang kø,med maskinlesing av pass går man rett fra maskinen til en kontrolør, og besvarer ettpar idiotspørsmål,hele greia tar noen få minutter,maks.

Last edited by geirfugl; 31-01-2015 at 18:57.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 21:04   #77
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Noen brukt på EWR . Har passert to ganger den siste måned uten å vite om det, neste gang om 12 dager... ??
Sist jeg reiste så var de kun tilgjengelig for customs i terminal C, plassering på siden av BorderXpress. Men dette er et par måneder siden så mulig at det har blitt noen forandringer.
Old 01-02-2015, 01:58   #78
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg så ingen slike maskiner på EWR terminal B etter SAS-ankomst for en uke siden.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 10:19   #79
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, da vi ankom for vel en uke ,22 Jan C, UA, så jeg en merkelig kø som ikke jeg forsto var. Synes den var for stor til å være Global Entry... Vanlig kø var liten, så jeg tenkte ikke mer på det. Var der også 9. Jan, og da la jeg ikke merke til det.

Tilbake 12. Feb og da vil jeg sjekke bedre..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 19:35   #80
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg så ingen slike maskiner på EWR terminal B etter SAS-ankomst for en uke siden.
De finnes ikke på EWR,foreløpig ORD,MIA og ettpar til av de som er mest aktuelle.

Mulig jeg tar feil og de finnes en eller anen plass på EWR,har vært der flere ganger i januar og ikke sett de på UA B.

Last edited by geirfugl; 01-02-2015 at 19:40.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules