![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
(Meg) Blåøyd ??
![]() Hvorfor i all verden skal all fiskeeksport gå via OSL? - Det er vel få oppdrettsanlegg i Oslofjorden. Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Det vil nok heller bli mer etterspørsel fra OSL. Import/Eksport balansen er så skjev i Norge for transport på vei, at Østlandet er og blir nav for utgående trafikk. Når det gjelder bombrikke, dekk og kabotasje problematikken, så er det mitt inntrykk at det er størst blandt mindre useriøse aktører med kapell. Altså ikke store thermo aktører som i dag kjører fisk. Det stilles allerede betydelig høyere krav til de som transporterer sjømat enn for de som skal kjøre inn en billig ferdighytte på semi fra Estland. Last edited by Cockpitview; 30-12-2014 at 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Takk for svar !
Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer. Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes. Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten. Speditører er som andre: Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5. Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
En annen ting er fasiliteter og håndtering ved flyplassene. Infrastrukturen er ikke bygget ut for å håndtere dette. Når det gjeldet ferdighus fra Estland, så var det et svar på ditt spørsmål på innvirkningen av de nye reglene. Det er denne typen kjøringer som i dag er forbundet med problemer og useriøse aktører. De som i dag allerede transporterer fisk, har store krav til å være ryddige. Problemene du refererer til er derfor begrenset da problemet i dag ikke i særlig stor grad gjelder for de store thermo transportørene som kjører fisk inn og ut av Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
Så vidt jeg vet er det en god del fisk med dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Kostnadene er høyere enn fra OSL og dagens avgang gjør at ledetiden blir for lang for å tilfredstille de viktigste sjømat markedene i Asia. Det er ganskje kjent i frakt kretser at Qatar på grunn av dette desverre sliter fra Stavanger og at ruten kan bli korvarig. Speditørene velger alltid billigste vei. Om det er med semi til FRA eller CPH, så gjør det det selv om det står fraktere å plystrer rett rundt hjørnet. Last edited by Cockpitview; 30-12-2014 at 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]()
Trist at det da blir slutt på regulær B747 trafikk fra OSL. Får håpe det dukker opp en ny operatør med jumbo, da Korean's 747 dessverre har blitt byttet ut med 77F.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
"Som man roper i skogen - får man svar" heter det i et ordspråk.
OSL-forkjempere vil selvsagt hevde sitt, og vi "provinsbeboere" får nøye oss med vårt. ![]() Vi får håpe på at Marine Harvest bygger et lakseslakteri i tilknytning til sin nyåpnede forfabrikk på Ørlandet. Da er jo veien kort til flyplassen, hvis da ikke den nye kampflyplassen stikker kjepper i hjulene. OG - Godt Nytt år til alle flyentusiaster ! ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
|
![]() Quote:
Problemet er fremdeles importen. Selv om frakteren kan gå full ut fra Ørlandet, så skaper det problemer i regnestykket når den må komme tom inn til Ørlandet. Det sammen med kostnaden ved og trucke fisken ned til OSL er relativt lavt, gjør at regnestykket ikke går opp for en frakter fra Ørlandet. Og Marine Harvest driver business og ikke distriktspolitikk. .....dessuten er uansett OSL på landet/bygda ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Er det dyrere å sende eventuell innkommende frakt fra Trøndelag til Østlandet kontra motsatt ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Problemet er at der er veldig lite behov for flyfrakt inn til Norge. Maskinene kommer derfor i hovedsak tomme inn til Norge. Korean balanserer fraktbalansen på innkommende bildeler til Slovakia via Wien, for å kunne fly tom opp til OSL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Ser man litt større på dette, så er igjen OSL en liten del av dette. Det aller meste av fisken truckes fortsatt direkte ut til andre flyplasser enn OSL. Spesielt CPH, HEL, FRA og AMS nyter meget godt av norsk sjømat som skal flys videre ut i verden. OSL har fortsatt tilgode å satse for å demme opp for denne lekkasjen. Så lenge Avinor og OSL ikke ser potensialet for å utvikle og legge mer til rette for frakt av sjømat, som tross alt har de beste forutsetningene, tror jeg desverre at det er svært langt frem til at vi ser utbygging av infrastruktur i distriktene. Jeg kan jo slenge ut en teaser. Det foregår nå et ganske intensivt prosjekt for å gjøre en flyplass om til nav for frakt av sjømat. Da med private investorer og fasiliteter som sydd for disse operasjonene. Et hint er å ta poengene som tidligere har blitt presentert i tråden for å lokalisere hvilken flyplass vi snakker om. Godt nytt år:-) Last edited by Cockpitview; 31-12-2014 at 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL Asiana B747 Cargo på vei til Gardermoen | Norge Rundt På 14 Dager | Spotteralerts | 2 | 28-12-2012 17:20 |
OSL Asiana Cargo B747 | LN-MOW | Spotteralerts | 45 | 06-07-2012 22:43 |
Asiana Cargo B74F på OSL | ENGM 911 | Bilder & foto | 14 | 29-06-2012 07:06 |
Video Asiana Airlines - Korean Air Cargo på OSL | PerJohan | Bilder & foto | 9 | 27-06-2012 00:49 |
DY flytter 5 ruter fra OSL til RYG | The Ticketor | Flyforum | 21 | 31-10-2007 15:34 |