Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2014, 21:54   #1
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

(Meg) Blåøyd ??

Hvorfor i all verden skal all fiskeeksport gå via OSL?
- Det er vel få oppdrettsanlegg i Oslofjorden.

Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 22:14   #2
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
(Meg) Blåøyd ??

Hvorfor i all verden skal all fiskeeksport gå via OSL?
- Det er vel få oppdrettsanlegg i Oslofjorden.

Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?
Dette er litt komplisert, men svaret er kortfattet nei.
Det vil nok heller bli mer etterspørsel fra OSL. Import/Eksport balansen er så skjev i Norge for transport på vei, at Østlandet er og blir nav for utgående trafikk.

Når det gjelder bombrikke, dekk og kabotasje problematikken, så er det mitt inntrykk at det er størst blandt mindre useriøse aktører med kapell.
Altså ikke store thermo aktører som i dag kjører fisk.
Det stilles allerede betydelig høyere krav til de som transporterer sjømat enn for de som skal kjøre inn en billig ferdighytte på semi fra Estland.

Last edited by Cockpitview; 30-12-2014 at 22:18.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 22:41   #3
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Takk for svar !

Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer.
Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes.
Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten.

Speditører er som andre:
Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5.
Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:07   #4
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Takk for svar !

Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer.
Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes.
Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten.

Speditører er som andre:
Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5.
Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.
Poenget er at rettningsballansen gjør at prisene for returlast fortest mulig ut av Norge er særdeles lave. Ofte utgjør import prisen opp mot 70-90% av den totale rotasjons kostnaden for transportøren. Dette gjør at det er liten kostnads logikk i avstander. De aller fleste må derfor ut av Norge og inn i Sverige før de får retur last tilbake. Dette gjør at Østlandet blir trakten for nesten all utgående trafikk fra Norge. Konkurransen om å fylle returer er derfor vanvittig stor og prisene er omtrent å regne som gratis. Det betyr i praksis at det kan være billigere å frakte fisk fra Hitra til Oslo enn til Værnes.

En annen ting er fasiliteter og håndtering ved flyplassene. Infrastrukturen er ikke bygget ut for å håndtere dette.

Når det gjeldet ferdighus fra Estland, så var det et svar på ditt spørsmål på innvirkningen av de nye reglene. Det er denne typen kjøringer som i dag er forbundet med problemer og useriøse aktører. De som i dag allerede transporterer fisk, har store krav til å være ryddige.
Problemene du refererer til er derfor begrenset da problemet i dag ikke i særlig stor grad gjelder for de store thermo transportørene som kjører fisk inn og ut av Norge.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:10   #5
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
(Meg) Blåøyd ??

Hvorfor i all verden skal all fiskeeksport gå via OSL?
- Det er vel få oppdrettsanlegg i Oslofjorden.

Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?
Vi har jo allerede fått 2 store fraktfly i uka fra SVG.
Så vidt jeg vet er det en god del fisk med dem.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:25   #6
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Vi har jo allerede fått 2 store fraktfly i uka fra SVG.
Så vidt jeg vet er det en god del fisk med dem.
Med fare for å være en festbrems, så tror jeg desverre ikke at spesielt Qatar frakteren får en lang historie fra SVG om de belager seg på fisk. Det er desverre billigere å trucke fisken til andre flyplasser. For å fylle flyene må de derfor ned i pris på et nivå som ikke er business.
Kostnadene er høyere enn fra OSL og dagens avgang gjør at ledetiden blir for lang for å tilfredstille de viktigste sjømat markedene i Asia.
Det er ganskje kjent i frakt kretser at Qatar på grunn av dette desverre sliter fra Stavanger og at ruten kan bli korvarig.

Speditørene velger alltid billigste vei. Om det er med semi til FRA eller CPH, så gjør det det selv om det står fraktere å plystrer rett rundt hjørnet.

Last edited by Cockpitview; 30-12-2014 at 23:37.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:31   #7
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Trist at det da blir slutt på regulær B747 trafikk fra OSL. Får håpe det dukker opp en ny operatør med jumbo, da Korean's 747 dessverre har blitt byttet ut med 77F.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:46   #8
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

"Som man roper i skogen - får man svar" heter det i et ordspråk.

OSL-forkjempere vil selvsagt hevde sitt, og vi "provinsbeboere" får nøye oss med vårt.

Vi får håpe på at Marine Harvest bygger et lakseslakteri i tilknytning til sin nyåpnede forfabrikk på Ørlandet.
Da er jo veien kort til flyplassen, hvis da ikke den nye kampflyplassen stikker kjepper i hjulene.

OG - Godt Nytt år til alle flyentusiaster !
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 23:57   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Vi får håpe på at Marine Harvest bygger et lakseslakteri i tilknytning til sin nyåpnede forfabrikk på Ørlandet.

Da er jo veien kort til flyplassen, hvis da ikke den nye kampflyplassen stikker kjepper i hjulene.

Problemet er fremdeles importen. Selv om frakteren kan gå full ut fra Ørlandet, så skaper det problemer i regnestykket når den må komme tom inn til Ørlandet.
Det sammen med kostnaden ved og trucke fisken ned til OSL er relativt lavt, gjør at regnestykket ikke går opp for en frakter fra Ørlandet. Og Marine Harvest driver business og ikke distriktspolitikk.

.....dessuten er uansett OSL på landet/bygda
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-12-2014, 00:01   #10
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Er det dyrere å sende eventuell innkommende frakt fra Trøndelag til Østlandet kontra motsatt ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2014, 10:26   #11
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Er det dyrere å sende eventuell innkommende frakt fra Trøndelag til Østlandet kontra motsatt ?
Mye billigere sydover fra Trønderlag til Østlandet enn motsatt.
Problemet er at der er veldig lite behov for flyfrakt inn til Norge.
Maskinene kommer derfor i hovedsak tomme inn til Norge.
Korean balanserer fraktbalansen på innkommende bildeler til Slovakia via Wien, for å kunne fly tom opp til OSL.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2014, 08:18   #12
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
"Som man roper i skogen - får man svar" heter det i et ordspråk.

OSL-forkjempere vil selvsagt hevde sitt, og vi "provinsbeboere" får nøye oss med vårt.
Nå har egen tilknytning til flyplass lite å gjøre med de faktiske logistikk operasjonene tilknyttet eksport av sjømat. Jeg tror alle er enige i at det hadde vært fantastisk om man kunne flytte frakt med fly nærmere slakt og produksjon.

Ser man litt større på dette, så er igjen OSL en liten del av dette.
Det aller meste av fisken truckes fortsatt direkte ut til andre flyplasser enn OSL.
Spesielt CPH, HEL, FRA og AMS nyter meget godt av norsk sjømat som skal flys videre ut i verden. OSL har fortsatt tilgode å satse for å demme opp for denne lekkasjen. Så lenge Avinor og OSL ikke ser potensialet for å utvikle og legge mer til rette for frakt av sjømat, som tross alt har de beste forutsetningene, tror jeg desverre at det er svært langt frem til at vi ser utbygging av infrastruktur i distriktene.

Jeg kan jo slenge ut en teaser. Det foregår nå et ganske intensivt prosjekt for å gjøre en flyplass om til nav for frakt av sjømat. Da med private investorer og fasiliteter som sydd for disse operasjonene.
Et hint er å ta poengene som tidligere har blitt presentert i tråden for å lokalisere hvilken flyplass vi snakker om.

Godt nytt år:-)

Last edited by Cockpitview; 31-12-2014 at 08:21.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Asiana B747 Cargo på vei til Gardermoen Norge Rundt På 14 Dager Spotteralerts 2 28-12-2012 17:20
OSL Asiana Cargo B747 LN-MOW Spotteralerts 45 06-07-2012 22:43
Asiana Cargo B74F på OSL ENGM 911 Bilder & foto 14 29-06-2012 07:06
Video Asiana Airlines - Korean Air Cargo på OSL PerJohan Bilder & foto 9 27-06-2012 00:49
DY flytter 5 ruter fra OSL til RYG The Ticketor Flyforum 21 31-10-2007 15:34


All times are GMT +2. The time now is 18:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.