Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

View Poll Results: Holder det med å ha besøkt "top 10"-listen av destinasjoner i USA?
Ja, da har man sett det meste som er verdt å se i USA. 8 9.88%
Nei, det er fortsatt mange andre steder man burde besøke. 73 90.12%
Voters: 81. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2014, 21:33   #141
Gnilre
ScanFlyer Blue

Spørsmål California i desember ?

Jeg kaster meg inn i denne tråden og håper på noen synspunkter på min langtidsplanlegging for desember 2015 / januar 2016:

1.etappe:
Min da knapt 6 år gamle sønn og jeg flyr ca 11/12.des 2015 Oslo-San Francisco med Norwegian hvis de har direkte fra Oslo, eller Sas som har en veldig fin rute fra København. Vi kjører SF – Los Angeles via Highway 1 og ser Big Sur m.m. I LA er det Disneyland og guttens stor lidenskap Lynet MqQueen for alle pengene.

2.etappe:
Tenker på å kjøre LA - San Diego – Phoenix. Evt til eller om Las Vegas. Men vil jo unngå snø på veien !

3.etappe:
Fly Phoenix – Florida hvor vi møter resten av familien som reiser fra Oslo ca 19.des for to uker Florida-ferie lengst mulig sør, kanskje Key Largo eller Islamorada.

Må legge til at jula er eneste tiden det er aktuelt å gjøre noe sånt fordi eldstejenta går på skolen. Yngstemann som jeg vil ha med til California begynner på skolen i 2016, så det er siste sjanse å ta turen neste år. Selv har jeg hatt California og Highway 1 på listen over prioriterte reisemål ganske lenge, skulle gjort det på motorsykkel for lengst, men nå får jeg vel nøye meg med en Dodge Charger med 4 hjul. Det er ganske fint å komme vekk fra snø, sludd, mørke og regn her hjemme, så om jeg får over +15 i sør-California er jeg egentlig fornøyd. Jeg ville ikke dratt dit om sommeren mens vi har det OK her på berget. Men San Francisco i desember er kanskje ikke mye å skryte av ? Er det bedre å reise til LA, Las Vegas eller noe annet først ?
Gnilre is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2014, 22:47   #142
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Veldig enkelt. Man tar trikken til grensen, tusler over også er det vel 5 minutter og gå til sentrum av Mexicos svar på Tocksfors
Man har ikke laget slik musikk om Tockfors:

http://www.youtube.com/watch?v=HfG5Nftpp4I

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2014, 10:43   #143
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Veldig enkelt. Man tar trikken til grensen, tusler over også er det vel 5 minutter og gå til sentrum av Mexicos svar på Tocksfors
Helt riktig, men en aldri så liten forskjell er køen tilbake. På Tockfors er det ingen problemer, men tilbake fra Mexico er det KØ. Kan fort bli opp til 2 timer om man er uheldig. Men trikken den går tilbake også!
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2014, 10:48   #144
3cseat
ScanFlyer Silver

Default Re: California i desember ?

Quote:
Originally Posted by Gnilre View Post
Jeg kaster meg inn i denne tråden og håper på noen synspunkter på min langtidsplanlegging for desember 2015 / januar 2016:

1.etappe:
Min da knapt 6 år gamle sønn og jeg flyr ca 11/12.des 2015 Oslo-San Francisco med Norwegian hvis de har direkte fra Oslo, eller Sas som har en veldig fin rute fra København. Vi kjører SF – Los Angeles via Highway 1 og ser Big Sur m.m. I LA er det Disneyland og guttens stor lidenskap Lynet MqQueen for alle pengene.

2.etappe:
Tenker på å kjøre LA - San Diego – Phoenix. Evt til eller om Las Vegas. Men vil jo unngå snø på veien !

3.etappe:
Fly Phoenix – Florida hvor vi møter resten av familien som reiser fra Oslo ca 19.des for to uker Florida-ferie lengst mulig sør, kanskje Key Largo eller Islamorada.

Må legge til at jula er eneste tiden det er aktuelt å gjøre noe sånt fordi eldstejenta går på skolen. Yngstemann som jeg vil ha med til California begynner på skolen i 2016, så det er siste sjanse å ta turen neste år. Selv har jeg hatt California og Highway 1 på listen over prioriterte reisemål ganske lenge, skulle gjort det på motorsykkel for lengst, men nå får jeg vel nøye meg med en Dodge Charger med 4 hjul. Det er ganske fint å komme vekk fra snø, sludd, mørke og regn her hjemme, så om jeg får over +15 i sør-California er jeg egentlig fornøyd. Jeg ville ikke dratt dit om sommeren mens vi har det OK her på berget. Men San Francisco i desember er kanskje ikke mye å skryte av ? Er det bedre å reise til LA, Las Vegas eller noe annet først ?
Jeg synes du skal få med deg San Francisco også. Flott by, og det er uansett sjeldent varmt eller kaldt der. Jeg var selv der for ca 1 mnd, kjørte så med buss til Santa Barbara langs Highway 1, så tog til LA og senere videre til San Dieago. Kan anbefales. Tok senere fly til Las Vegas.
Old 20-11-2014, 11:27   #145
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Helt riktig, men en aldri så liten forskjell er køen tilbake. På Tockfors er det ingen problemer, men tilbake fra Mexico er det KØ. Kan fort bli opp til 2 timer om man er uheldig. Men trikken den går tilbake også!
Dette er en av de klassiske grensepasseringene man ser i mange filmer så det er jo også noe å få med seg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 20-11-2014, 12:20   #146
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Dette er en av de klassiske grensepasseringene man ser i mange filmer så det er jo også noe å få med seg.
Ikke uenig i det, men du bør ha et OK forhold til kø, samt beregne god tid, i alle fall hvis returen er før ca 19.00. Senere går det litt raskerer
Old 20-11-2014, 12:56   #147
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

I køa er det flere steder man kan kjøpe vann og drikke, og er også et toalett rundt 50m fra grensebygget. Ta med godt humør, sleng unna lommetyvene og som anbefalt over, dra på kveldstid så går det raskere.

I fjor dro vi tilbake til USA rundt kl 20 på kvelden, og selv om køa virket å være en mil lang, var vi igjennom på ca 30 min.. Til fots ja. Med bil har vi vel stått ennå..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2014, 23:18   #148
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Prøver å skjønne meg på byen Charleston, SC. Hvor i byen bør man bo? Nært Market Street? Ligger Hampton Inn egentlig veldig usentralt?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-12-2014, 10:14   #149
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Nei, Hampton Inn Historic District ligger fint til. Det er små avstander i denne byen. Har selv bodd på Belmond Charleston Place (ikke egentlig verdt prisen), som ligger like ved, og følte at det var meget sentralt. Alt i gangavstand til fiskerestauranten Hymans på Meeting St (turistmagnet slash felle) er i grunn sentralt.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 11:42   #150
apeks
ScanFlyer Silver

Default Trenger USA tips !

Vi har bestemt cruise til sommeren fra USA og er rimelig låst på datoer.
Så blir avreise rundt 20 Juni.

Her er alternativene det står mellom å cruise fra, og vi tenker å kombinere 1 uke på cruise og 8-9 dager på land etter/før cruiset:

1. New Orleans
2. Long Beach, California ( Ikke langt unna Los Angeles )
3. Galveston, Texas. ( ikke langt unna Houston )

I forhold til cruise og alternativer blir det egentlig ett fett.
Det jeg lurer på er land delen av reiseruten.

Har vært i California noen ganger før, men det er kanskje den delen av USA som har best vær i Juni/Juli av alternativene over ? Derfor vi satt det opp som en mulighet i alle fall. Samtidig er det selvsagt gøy å se noe nytt.

Hva hadde dere valgt for en familie på 3 voksne ?
Liker egentlig det meste og er ganske fleksible på det meste.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 12:00   #151
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Default Re: Trenger USA tips !

I Juni/Juli ville jeg nok ganske sikkert valgt California. New Orleans og Texas blir i varmeste laget på den tiden av året. California har dessuten flere interessante attraksjoner innenfor rekkevidde. Med 8-9 dager på land kan alt fra Hwy1, Yosemite, Grand Canyon, Las Vegas eller San Francisco være aktuelle mål.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 19:53   #152
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fellowplane View Post
I Juni/Juli ville jeg nok ganske sikkert valgt California. New Orleans og Texas blir i varmeste laget på den tiden av året. California har dessuten flere interessante attraksjoner innenfor rekkevidde. Med 8-9 dager på land kan alt fra Hwy1, Yosemite, Grand Canyon, Las Vegas eller San Francisco være aktuelle mål.
Takker
apeks is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 20:01   #153
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fellowplane View Post
Er ikke Las Vegas mye varmere enn New Orleans og Texas i juni/juli?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-12-2014, 20:06   #154
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Varmen i sørstatene er mye fuktigere og mye per påtrengende. I vest har du en mye tørrere varme.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 20:10   #155
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Nei, Hampton Inn Historic District ligger fint til. Det er små avstander i denne byen. Har selv bodd på Belmond Charleston Place (ikke egentlig verdt prisen), som ligger like ved, og følte at det var meget sentralt. Alt i gangavstand til fiskerestauranten Hymans på Meeting St (turistmagnet slash felle) er i grunn sentralt.
Takk, men Belmond Charleston Place ligger i krysset mellom Market og Meeting street, som etter min forståelse er midt i smørøyet for turister. Hampton Inn historic district ligger vel 10 kvartaler unna.

Du tenker muligens på et annet hotell. Kanskje Doubletree som ligger like ved hotellet du var på?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-12-2014, 23:13   #156
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Quote:
Takk, men Belmond Charleston Place ligger i krysset mellom Market og Meeting street, som etter min forståelse er midt i smørøyet for turister. Hampton Inn historic district ligger vel 10 kvartaler unna.

Du tenker muligens på et annet hotell. Kanskje Doubletree som ligger like ved hotellet du var på?
Nei, jeg gjorde egentlig ikke det. Hampton Inn ligger iht. google maps 10 min gange fra både Belmond Charleston Place og Hymans, noe jeg i og for seg syntes er ganske så sentralt. Og det har jo fått god kritikk på tripadvisor. Men jeg ser jo at det går an å bo enda mer sentralt :-)
Old 24-12-2014, 06:02   #157
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Men har du vært i den delen av byen? Fra streetview ser det ut som et område man ikke bør gå om kvelden og helt forskjellig fra området du bodde i.

At noen med leiebil synes det er sentralt har liten betydning for meg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-12-2014, 13:26   #158
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Default Re: California i desember ?

Quote:
Originally Posted by Gnilre View Post

1.etappe:

2.etappe:

3.etappe:

Gnilre:
Prioriter SF! LA er ikke noe å skryte av og man sitter stort sett bare i kø. SF er en fantastisk by med hyggelige mennesker, ikke det overfladiske som LA er.

Pacific Coast Highway fra SF til LA er et must med en cab. HELT fantastisk tur selv om den er meget lang. Planlegg godt og stopp i Carmel-By-The-Sea og Hirst Castle. (Husk å kjøp billetter i forveien)
Jeg var der i mars/april i år og det var til tider litt kaldt, så en god jakke burde pakkes.

God tur!
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2014, 14:35   #159
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Vi har bestemt cruise til sommeren fra USA og er rimelig låst på datoer.
Så blir avreise rundt 20 Juni.

Her er alternativene det står mellom å cruise fra, og vi tenker å kombinere 1 uke på cruise og 8-9 dager på land etter/før cruiset:

1. New Orleans
2. Long Beach, California ( Ikke langt unna Los Angeles )
3. Galveston, Texas. ( ikke langt unna Houston )

I forhold til cruise og alternativer blir det egentlig ett fett.
Det jeg lurer på er land delen av reiseruten.

Har vært i California noen ganger før, men det er kanskje den delen av USA som har best vær i Juni/Juli av alternativene over ? Derfor vi satt det opp som en mulighet i alle fall. Samtidig er det selvsagt gøy å se noe nytt.

Hva hadde dere valgt for en familie på 3 voksne ?
Liker egentlig det meste og er ganske fleksible på det meste.
Litt for varmt og fuktig i Syd Statene på sommeren. Ville vel derfor valgt Long Beach som utgangspunkt pga klimaet. Har reist på cruise fra New Orleans men det var i Ferbuar, og da var det litt vel kaldt der.
Old 25-12-2014, 13:10   #160
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Quote:
Men har du vært i den delen av byen? Fra streetview ser det ut som et område man ikke bør gå om kvelden og helt forskjellig fra området du bodde i.

At noen med leiebil synes det er sentralt har liten betydning for meg.
Har vært der to ganger. Begge ganger gikk vi byen på kryss og tvers til fots hele dagen. Men jeg kan dessverre ikke huske om akkurat området ditt virket guffent eller om vi der på kveldstid. Beklager. Men inntrykket er at Charleston har litt mindre crime rate enn Savannah, som er min favoritt i dette området. Sorry for at jeg ikke kan være mer presis, men det er noen år siden vi var der sist. Kanskje oen andre har mer tidsnær erfaring her.
Reply

Posting Rules