![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Hei lurte på om noen kan hjelpe meg, så en video på Youtube laget av USAF i 1958, om et tenkt utbrudd av atomkrig sett fra forsvarets side. Og her så jeg et par type amerikanske bombefly jeg stusset på hva var.
Det ene var et deltavinget fly med 4 hengende jetmotorer. Det andre lignet veldig på B52 i den forstand at det jeg så av vingen hang to jetmotorer tett sammen slik de gjør på B52. Kunne dog ikke se om det hadde 2 til under samme vinge. Det som gjorde flyet ulikt i forhold til B52 var at cocpit var formet som en kuppel, i motsetning til B52 som jo har cockpti plassert slik man har på dagens passasjerfly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
B-58 Hustler og B-47 Stratojet ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Hvis jeg husker riktig, så var de ytterste motorene på B-47 først og fremst beregnet til bruk under en tungt lastet take-off.
I disse dager med "Russiske provokasjoner", så kan en lese om en nedskyting av et av recceutgavene - RB-47 - over Barentshavet: http://www.nationalmuseum.af.mil/fac...et.asp?id=1881 Selv om det bedyres at internasjonalt luftrom ble brukt, så kom det vel frem i ettertid at også Norskt luftrom ble brukt av noen flighter. Og Bodø flyplass av U-2 og SR-71 på tokt til/fra Sovjet.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Litt mimring:
Husker at B-58 Hustler var en av favorittene den gang jeg i ungdommen bygde modeller. Et elegant fly. (Kanskje ikke så vellykket i operasjonell bruk ? - var vel bare ca 60 stk som ble bygd, og bare brukt av en USAF wing) Favoritt nr 1 var F-8 Crusader. ( Ikke "lillebroren" SLUF A-7 _ Short Little Ugly Fella') Fly fra US Navy, med sine fargerike dekorer, sto høyt i kurs, og jeg har fulgt utviklingen senere. (Med en fjern slektning som tidligere F-18 pilot i minne) For de som kan være interessert i US Navys carriers og cruises anbefales denne siden: (Bare tall og datoer) http://www.gonavy.jp
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Prototypene av B-52 hadde kuppel cocpit. XB-52 og YB-52.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
En "artig" ting å se hos B-47 er de tettsittende hovedhjulene, og "støttehjulene" ved motornacellene.
Nesten son Harrier senere. edit: Finnes det noen sivile større fly som har hatt tilsvarende løsning ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering Last edited by 1944vintage; 10-12-2014 at 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
|
![]() Quote:
Prototypen hadde tandem hovedhjul og støttehjul ved vingetippene, men senere utgaver av flyet hadde hovedhjulene i motornacellene. http://www.airwar.ru/enc/aliner/veb152.html Scooter01 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]()
B-47 var tidvis interessant å fly, da vingene var såpass myke at de fikk aileron reversal i høy hastighet, dvs at balanseroret som går oppover utøver så stor kraft ytterst på vingen at leading edge på vingetuppen vris oppover, og vice versa på andre vingen. Følgene er at stikkeutslag til venstre gir høyre roll. Kjedelig tendens, spesielt de gangene de fløy i lav høyde og hadde lite tid og plass til recovery, som var å få ned speed og bruke mindre utslag på rorene.
Forøvrig artig å se JATO takeoff med B-47 kan jeg tenke meg. Noe for miljøvernerne ![]() ![]() Sotet også godt for de bakerste når en skvadron B-52 tok av med water injection i MITO (Minimum Interval Take Off) [video] Last edited by semmern; 12-12-2014 at 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Vanvittig herlig bilde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Ja - artig foto. Godt at motorutviklingen har kommet lengre.
Med den nevnte vingevridningen ville jo også de ytre motorene motvirke rorutslagene. En annen kuriositet (hvis jeg husker riktig), var fjermstyrte (radar?) kanoner i haletuppen.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,465
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva slags propellfly over Chania? | VC-10 | Småprat | 21 | 28-07-2012 09:35 |
Hva slags fly er dette? | Oizon | Bilder & foto | 10 | 07-04-2010 18:24 |
Hva slags fly så jeg? | Polaris | Flyforum | 5 | 18-01-2010 21:49 |
Hva slags fly? | Fly high | Bilder & foto | 8 | 15-01-2008 08:41 |
Hva slags samarbeid... | EB | Flyforum | 0 | 10-07-2005 16:08 |