Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2014, 23:29   #101
Thingboy
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Gjøvik
Posts: 27
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Da ser det ut som Boeing har sluppet de første bildene/filmen av cockpiten til 737MAX. Det ble vel lenge spekulert på om de skulle beholde en ganske lik stil som NG har eller om de skulle lage ny cockpit inspirert av 787. Det ser ut som de havnet på oppgraderingen av 787-cockpiten. En av de store synlige forandringene er at i stedet for 5 skjermer foran blir det nå 4 store som visstnok skal gi pilotene mer informasjon om flyet.

Se film om den første simulatoren her med datagenererte bilder fra cockpiten til MAX.
http://www.boeing.com/boeing/Feature..._06_25_14.page
Thingboy is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2014, 00:08   #102
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Dagens 1960 style overhead panel sies det ingenting om.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2014, 01:04   #103
Lasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 259
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Dagens 1960 style overhead panel sies det ingenting om.
Vil overraske meg veldig om dette ikke blir tilsvarende som på 787. Det trengs uansett en kraftig oppgradering som du hinter til.
Lasse is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2014, 15:46   #104
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det hadde vært hyggelig for oss bak døra og for PAX'en om det gikk at å stille og holde teperaturen gjevn slik du kan på en hvilken som helst bil med A/C anlegg...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2014, 15:53   #105
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
Det hadde vært hyggelig for oss bak døra og for PAX'en om det gikk at å stille og holde teperaturen gjevn slik du kan på en hvilken som helst bil med A/C anlegg...
Dette er nok dessverre ikke så enkelt å få til som det kan høres ut som, men ethvert forsøk på å forbedre dagens system er jo selvsagt hjertelig velkommen.

Det er vel også begrenset hvor mye de kan forandre av f.eks switcher på overheadpanelet pga kravet til commonality på en og samme typerating. Er det totalt 20% de har lov til å forandre? Innmaten bak kan det gjøres mye med, det er allerede gjort fra classic til NG, men utseendemessig er der ikke sikkert at de får gjort så alt for mye.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 08:10   #106
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Lenge til det er noe ferdig fly, men de første delene til 737MAX er nå under produksjon

http://www.boeingblogs.com/randy/arc...s_shape_1.html
Quote:
We’ve started fabricating parts for the first 737 MAX. Work has begun at Boeing and supplier facilities to support production of the first flight test airplane in 2015. This is a big milestone for the team as the first airplane literally starts to take shape.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 13:52   #107
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Noen som vet når første fly blir levert og hvilket selskap som får æren av å motta det flyet?
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 14:40   #108
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Noen som vet når første fly blir levert og hvilket selskap som får æren av å motta det flyet?
Southwest Airlines i 2017
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 14:50   #109
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

3Q 2017. Boeing har ikke annonsert noen kjøreliste ennå, men Southwest har utnevnt seg selv som launch customer, og det er ikke usannsynlig at det stemmer. American er den andre muligheten. Norwegian skal være det første europeiske selskap til å motta MAX8.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 15:46   #110
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

I følge videoen i artikkelen skal Boeing sette sammen første MAX om under 1 år og starte testflyging i 2016.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2014, 12:47   #111
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Litt info om MAX i siste Boeing Aeromagazine. Enjoy
http://www.boeing.com/commercial/aer...ERO_2014q3.pdf
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2014, 09:34   #112
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Spørsmålet til Boeing må vel etterhvert være hvor langt de kan strekke 737 strikken, og med 737MAX virker de og ha nådd max (Pun intended). Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX. Spesielt utenfor USA så kan ikke MAX sies og gjøre det bra i forhold til NEO. Så slik det er nå, så er det mer og mer som kanskje tyder på at 737MAX vil bli produsert vesentlig kortere enn tidligere 737 generasjoner
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-11-2014, 12:56   #113
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Spørsmålet til Boeing må vel etterhvert være hvor langt de kan strekke 737 strikken, og med 737MAX virker de og ha nådd max (Pun intended). Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX. Spesielt utenfor USA så kan ikke MAX sies og gjøre det bra i forhold til NEO. Så slik det er nå, så er det mer og mer som kanskje tyder på at 737MAX vil bli produsert vesentlig kortere enn tidligere 737 generasjoner
Har det ikke blitt skrevet en plass at Boeing har planer om å lage en ny erstatter for 737? Blir nok fort 2025-2030 før noe slikt kommer på vingene, men ser i så fall ut til at Boeing også ser dette.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2014, 16:13   #114
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX.
Dette kommer vel av at Boeing lanserte MAX senere enn NEO, ikke at kundene foretrekker NEO?
Etter lanseringen av MAX har markedsandelen vært ca 50/50 såvidt jeg vet.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2014, 21:52   #115
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

När det gäller 737-9MAX VS A321NEO föredrar kunderna med god marginal Airbus A321NEO, beställningar som kommit efter 737-9MAX blev lanserad.

Sannolikheten är dessutom stor att A321LRNEO kommer bli ersättaren de mycket stora Boeing 757 flottorna som både American Airlines och Delta Airlines har.

I Europa kommer troligen Norwegian och Ryanair bli de enda riktigt stora Boeing 737MAX flygbolagen.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2014, 22:49   #116
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Sannolikheten är dessutom stor att A321LRNEO kommer bli ersättaren de mycket stora Boeing 757 flottorna som både American Airlines och Delta Airlines har.

I Europa kommer troligen Norwegian och Ryanair bli de enda riktigt stora Boeing 737MAX flygbolagen.
Det er tre år siden Delta bestilte erstatteren for de fleste av sine 752.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2014, 00:07   #117
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er tre år siden Delta bestilte erstatteren for de fleste av sine 752.
Du tänker säkert på 737-900ER...
Nu har Delta beställt även 45 st A321CEO...och en lågoddsare är en massiv A321 NEO LR beställning inom några år.
Jag gissar att A321 NEO LR som kommer få bättre range än Boeing 757-200 kommer bli en riktig bestseller i USA hos alla "majors"

Däremot kan Boeing har sålt fler 737-8MAX än Airbus har sålt A320 NEO sedan MAX blev lanserad.
Airbus har under den tidsperioden sålt en stor andel A321NEO medan endast 9% av 737 MAX beställningarna är -9MAX sofar.

Last edited by L-1011; 01-12-2014 at 10:08.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2015, 17:44   #118
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ikke bekreftet av verken CFM eller Boeing, men endel ting tyder på at CFM har store problemer med LeapX motoren som er eneste valg på 737MAX, det er Leap-1B, som er den som skal brukes på MAX hvor det nå går rykter om at den er 5% dårligere enn spesifisert. Det vil i såfall være et potensielt alvorlig problem for både CFM og Boeing. Leap-1A, som er en av to motorer til A320neo, skal ligge 2% bak skjema, men dette er mer eller mindre vanlig på dette tidspunktet og langt lettere og fikse enn et såpass høyt tall som 5%, som kan innebære større endringer er nødvending

http://aeroturbopower.blogspot.no/20...ssing-sfc.html
Quote:
The revelation by Aspire Aviation about the performance shortfalls of the CFM LEAP engine family did not came totally unexpected. Rumours have been around for a long time. But the severity of the shortfall in the LEAP-1B engine is somewhat shocking, at least for Boeing customers. The shortfall of 2% in the case of the LEAP-1A is relatively unspectacular: the shortfalls of recent engines at EIS like the GEnx and the Trent 1000 were higher. A shortfall of 2% can be corrected with a suitable performance improvement program (PIP), but a
shortfall of 5% in the case of the LEAP-1B cannot be corrected without a complete redesign of the engine, probably not without changing the whole engine architecture
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 02:05   #119
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det at 737 har lavere "bakkeklaring" gir nok betydelige utfordringer med design av motor i forhold til på A320.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 16:10   #120
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Det at 737 har lavere "bakkeklaring" gir nok betydelige utfordringer med design av motor i forhold til på A320.
737MAX er løftet såpass mye at det ikke burde gi spesielt mye problemer.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 218 08-02-2025 07:20
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 17:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 12:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 15:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.