![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er jo ikke særlig mye tvil om hva dette egentlig dreier seg om.
- Fra foreningenes side er det at de misliker sterkt ansettelsesmodellen til NAI med bemanningsbyråer. Den truer faktisk deres eksistens og fjerner mye av deres tradisjonelle store makt og påvirkningsevne. Samt at stillingsvernet til den enkelte ansatt blir svakere. - For selskapene er det å stanse en brysom konkurrent som har en smartere forretningsmodel som gir lavere kostnader og som på sikt fører til at den behagelige økonomiske "melkekua" i det transatlantiske kartellmarkedet blir truet. Dette er jo begge argumenter som "selger dårlig" blandt mannen i gata, så da finner man vikarierende argumenter som selger bedre som, bekvemmelighetsflagg, sosial dumping, sikkerhetsrisiko, nasjonalisme og proteksjonisme. Disse argumentene er mye mer følelsesladet som man lett kan lettmanipulere uten nødvendigvis å dokumentere sine påstander. W
![]() |
#142 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
At DU mener at det er dette det dreier seg om er greit nok, men lenger strekker det seg ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det er ikke alt jeg har like mye sansen for. Det er mange sider i denne problemstillingen, eller rettere sagt: disse problemstillingene. Alle her har meninger og argumenterer ut fra eget ståsted og ut fra hva man synes er viktig. Det finnes mange perspektiver. Men, om noen føler for å plukke litt her og der, godt ispedd med egne meninger og halvsannheter, for så å proklamerer fasiten om hva dette "egentlig dreier seg om" så bekrefter det for meg at diskusjonen på dette forum (fremdeles) ikke er verdt tiden og kreftene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om det er verdt tiden og kreftene er jeg vel også i tvil om, men selv føler jeg vel fortsatt at jeg lærer en del av diskusjonene selv om de er betydelig mer ensidige enn det jeg normalt sett styrer med. Til Deny NAI videoen så har jeg sett den. Jeg er ikke utpreget imponert over den. Den er ikke spesielt balansert, så om du etterlyser balanse og edruelighet og sannferdig argumentasjon så ville jeg vel kanskje ikke trukket den videoen frem som noe godt eksempel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
jeg i motsettning til deg personlige interesser i saken. Vi har vel diskutert alle argumentene i denne saken til gagns, og argumentene til foreningene når det gjelder sikkerhet, sosial dumping, bekvemmelighetsflag osv holder ikke. Da er det ikke mye som står igjen bortsett fra det jeg nevner. (etter min mening) W
![]() |
![]() |
#147 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
"Deny NAI"-videoen har folk helt sikkert forskjellig oppfatninger om. Mitt poeng var i hovedsak å vise til at dette ikke nødvendigvis bare handler om å beskytte sitt foretningsområde fra konkurranse. I mine øyne er arbeidsrettslige problemstillinger mye mere interessante. Hvilke regler skal gjelde for selskaps-/organisasjonsstruktur og hvilke grenser skal man sette for flyt av arbeidskraft. Det er min oppfatning at det er relativt liten vilje til å diskutere dét, og desto større behov for å ta, i mine øyne, litt lettvindte konklusjoner som "at man er bare redd for konkurranse og å miste makt". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hva du sikter til med å si at jeg har "personlige interesser" kan man jo bare spekulere i. Jeg kan trøste deg med at mine holdninger i dette sakskomplekset ikke har noe som helst med egen stilling eller arbeidsgiver å gjøre. For meg dreier det seg om hvordan vi ønsker at samfunnet burde være organisert, uavhengig av bransje/arbeidsgiver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Litt satt på spissen så synes jeg at alle disse debattene er slik at mange av de som jobber i bransjen mener at fast ansettelse og forutsigbarhet er slik det skal være og ikke noe annet er godt nok, samt at siden Norwegian er et norsk selskap så skal de ansatte være ansatt i Norge. Det gjør at åpenheten i debatten stopper opp allerede der. Jeg oppfatter det også nesten slik at en del mener at norske selskaper er til for å skape norske arbeidsplasser, og at hensynet til økonomisk bærekraft i liten grad tas inn i debatten. Jeg synes f.eks. at konkurranseflaten mot flyselskaper fra andre deler av verden feies under teppet i de fleste diskusjonene, og jeg er redd at jeg først og fremst tenker "struts" når jeg ser en del av argumentene som fremsettes. Jeg tror det er nokså klart at de 3 store alliansene er bekymret for utviklingen på et trafikkområde hvor de kontrollerer rundt 85% av markedet hvis det skal komme inn "løse" kanoner som NAI (og andre liknende selskaper). Kontrollen over Atlanteren er i form av både løse allianser, i mindre løse allianser og i ganske lite løse joint ventures; en del snakker om metal neutral joint ventures, som i praksis betyr at selskapene i en slik joint venture i fellesskap fatter beslutninger på vegne av alle selskapene - det blir ikke mye konkurranse av slikt. Willie Walsh/IAG går imidlertid mot strømmen og mener at det er helt OK å slippe NAI til, og mener at selv om de flyr i direkte konkurranse med NAI fra London og fremover fra Spania så bekymrer ikke det han. Han vil vinne fair & square i konkurranse med NAI - ikke gjennom å nekte NAI å etablere seg. Last edited by TOS; 26-11-2014 at 21:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis NAS får avslag på sine irske USA søknad. Hva blir gangen videre da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
jo som sagt enig i at det er ett gyldig argument i debatten. Men hvis du mener at norske (fly)selskaper for evig og alltid skal være dømt til å ha høyere kostnader enn alle andre (ref vedlegg), så tror jeg det er store sjanser for at vi snart ikke lenger har norskeeide selskaper. Denne grafen er hva de amerikanske selskaper kaller "fair competition". Yea - right!
![]() |
![]() |
#152 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De vil få godkjennelse til slutt. Hvis de har råd til å holde ut. Dette er bare forhalingstaktikk og ALPA og 'de store' brukte samme taktikken for å forhindre Virgin America fra å starte opp for noen år siden. Den gang gikk det på eierskap, og VX måtte bl.a. bytte toppsjef en gang for å 'tilfredsstille' kravene. Men igjen, masse udokumenterte påstander som det tok lang tid å tilbakevise. Tiden jobber ikke for et firma under oppstart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
TOS: angående tidligere moment om NAN og LT så har du helt rett at det gjør ikke lobbyismen i USA det spøtt bedre. Usikker på om jeg svarte deg på det.
![]() Det er flere sider av denne saken, og man kan vinkle det akkurat som man selv vil. Det er kanskje ikke flag of convenience når selskapet som søker tillatelse holder til i Irland. Samtidig er det tydelig at selskapet baserer lave driftskostnader ved å hente inn mannskaper i lavkostland i Asia (eller å tilby svært dårlige betingelser i USA), uten noen form for faste ansettelser og tilhørende arbeidstakerrettigheter, både sammenlignet med USA og EU. Kabinpersonale har de basert i USA, den biten er grei. De er allikevel ansatt i et bemanningsbyrå. Såvidt jeg har skjønt klarer de ikke å rekruttere nok piloter med arbeidstillatelse i USA (aka amerikanere) til å kunne opprette base for pilotene der borte. Det er ingen i Norwegian, verken fagforeninger eller andre, som påstår at samtlige i Norwegiankonsernet skal være ansatt i Norge. Det er kanskje beleilig for selskapet å påstå at andre mener det, men det er altså direkte feil. Det som kreves er faste ansettelser med tilhørende rettigheter i de landene man opererer ut fra, som f.eks England, Spania osv. Det har foreløpig ikke skjedd, men det er ting på gang (tror ting holder på å ordne seg i Finland?). En tidsbestemt kontrakt via et bemanningsbyrå kvalifiserer altså ikke til å kalles en fast ansettelse. Selv om selskapet derfor er basert innenfor EU er det liten tvil om at denne måten å kutte kostnadene på, og dermed skaffe seg en konkurransefordel ovenfor andre aktører, verken er bærekraftig for samfunnet generelt eller gunstig for fremtidsutsiktene til de ansatte i bransjen på noen som helst måte. Er det dit vi skal i fremtiden? Løsarbeidere overalt, ingen rettigheter, og billettpriser til 60 kroner? At NAI kanskje ikke har den store påvirkningen av total kapasitet over atlanteren er nå en ting, poenget her er uansett legitimiseringen av måten å drive et flyselskap på. Det er den man kjemper mot, fordi man vet at om døren åpnes for aksept så blir andre tvunget til å følge etter. Det blir det litt mer overordnede blikket på det hele. Så kan man selvsagt diskutere det juridiske ved denne prosessen, lobbyisme både i innland og utland, og alle utspill som måtte komme for å påvirke saken i den ene eller andre retningen. Jeg synes allikevel det er verdt å merke seg at flyselskapene i USA tilsynelatende ikke er like hissige på grøten når det kommer til konkurransen fra andre europeiske selskaper med "tradisjonelle forhold", altså faste ansatte og en ryddig struktur. Den lever de og konkurrerer de med, så da er det kanskje andre ting som gjør at de står stritt i mot nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En viktig forskjell til VX er vel at her er den ene avtaleparten EU, og dette styres av Open Skies avtalen mellom US og EU. I forhold til eierskap ligger den en begrensning på max 25% utenlandsk eierskap i US carriers (i tillegg er vel kravet at CEO skal være amerikansk statsborger), slik at man den gang i alle fall hadde noe som var nokså håndfast. Det er ikke tilfellet denne gangen. Det man nå "prosederer" på er artikkel 17bis som på ingen måte er like klar som 25% eierandel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forøvrig et godt innlegg fra deg, Trevln. Jeg har stor sans og forståelse for at fast ansettelse for ordinær drift når denne har stabilisert seg skal være normalløsningen. Min referanse til at mitt inntrykk er at man mener at Norwegian er til for å skape norske arbeidsplasser i Norge er en del innlegg fra enkelte debattanter her inne som til stadighet trekker frem lønnsforskjeller mellom CA'er i Norge og i f.eks. Spania. Jeg har fått inntrykk av at det er noen som har et noe mer reflektert forhold til dette (inkludert deg). Last edited by TOS; 26-11-2014 at 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Til det foerste er det lite som tyder paa at selskapene paa noen som helst maate bryr seg om Norgweian, paa samme maate som de ikke har brydd seg om de andre LCC som har operert transatlatisk med samme pris nivaa helt tilbake til jeg floey Martinair i 1996 Seattle - Amsterdam til USD 35 mer enn hva ID billetten med SAS kostet den gang. Norwegian konkurerer 0 paa det som er kjerneproduktet for inntekter Transatlantisk - Business og First Class. Det er stor etterspoersel etter disse produktene og det disse markedene baade de store og de som staar utenfor Alliansene jobber mot, her er ikke engang Norwegian inne. Ja Norwegian har en forretningsmodell som gir betydelig lavere kostnader, men at det er noedvendigvis er smartere naar markedet etterspoer premium produkter og er villige til aa betale - stiller ogsaa Norwegian betydlige svakere da de ikke kan hente inn disse inntektene. Ser vi paa markedene her paa vestkysten hvor Norwegian er inne - Bay Area og Los Angeles - saa tilbyes det rundt 4000 seter daglig til Europa baade fra LAX og fra SFO/OAK altsaa 8000 seter hver eneste dag. Av disse 8000 setene er rundt 2000 i Business og First Class med inntekter paa 10-15x hva Norwegian selger sine billigste seter for et marked Norwegian ikke truer paa noen maate. Vi har ikke samme oppfatning av markedet transatlantisk, hverken med tanke paa hva det koster (jeg pendler i dette markedet) og med tanke paa konkuranse bildet. Jeg opplever det reelle marked svaert anderledes enn hva som blir beskrevet her inne, selv holder jeg meg innenfor en av alliansene og opplever frisk konkuranse mellom selskapene i "min " allianse og drar nytte av det. Jeg har ogsaa adgang til envei LCC i sesongen baade fra Seattle og fra OAK/LAX med Norwegian - men kombinasjon av tid og kostnad har det ennaa ikke konkuranse dyktig.
![]() |
![]() |
#157 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 26-11-2014 at 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Et av de store problemene med dette er at en meget hoey andel av pengene som blir bidratt ender opp hos Media i form av annonser, tv "reklamer" etc. saa den fjerde, femte og skjette statsmakt er ikke veldig villig til aa grave i dybden rundet dette (her er det virklig snakk om Kartellvirksomhet og Melkekyr) det eneste alternativet er NPR og PBS - spesiellt Bill Moyers som stiller gode spoersmaal rundt dette (Moyers and Co.).
![]() |
![]() |
#160 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Air UK har fått driftstillatelse | Wahoo | Flyforum | 17 | 26-09-2017 18:34 |
Norwegian har fått sin egen klovn | grindstein | Bilder & foto | 16 | 27-08-2010 09:45 |
Norwegian har fått nye slot på Orly | Someone | Flyforum | 9 | 26-11-2006 20:01 |
Hva feiler Norwegian? Har de fått influensa?? | LTH | Flyforum | 4 | 08-01-2005 16:35 |