![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ALPA snakker veldig mye og veldig ofte om sikkerhet også. De synes også å "glemme" at NAI har ansatt cabin crew på amerikanske baser. Er det ikke bortimot 300 CA'er som er ansatt på US baser? Hvor mange CA'er er ansatt i BKK?
Hva er forøvrig spansk lønnsnivå? Er det Vueling eller er det IAG? Last edited by TOS; 25-11-2014 at 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
IAG eier 91% av Vueling ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
OK. Er det lønnen som betales som ansatt i Vueling eller i Iberia som er "spansk lønnsnivå" (for så langt jeg har forstått det så er det en viss forskjell)? Jeg tenker her på referansen til "på like vilkår", for så vidt meg bekjent er det sjelden eller aldri slik at lik lønn med etablerte aktører ("spansk lønnsnivå") er det som sier noe om det er like vilkår eller ikke.
ALPA er ikke interesserte i å få en slik konkurrent inn - uavhengig av om DOT sier at vilkårene er oppfylte og godkjenning gis. De vil ikke avvise at det jobbes videre i andre kanaler for likevel å hindre NAI, og de synes å mene at det er opp til US Congress å bestemme dette (noe avtalen ikke gir åpning for). Mao. så er de interesserte i avtalen så lenge det er i amerikanske ansatte sin interesse å implementere den, men om det kommer noen som kan påvirke amerikanske ansatte sine interesser negativt så ønsker man å blokkere implementeringen av avtalen. Slik er det ikke ment å fungere i henhold til avtalen. I tillegg kan det vel sies at avtalens utforming har en klar slagside i US favør uavhengig av dette, i og med asymmetrien i eierskapsbegrensninger, hvor US carriers kan eie inntil 49% i europeiske selskaper, men kun 25% motsatt vei. Last edited by TOS; 25-11-2014 at 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du vet de mener business når de tar frem soldater og patriotisme. Ingenting funker som å spille på nasjonal stolthet og omsorg for troppene, men jeg håper ikke det ødelegger det jeg fremdeles mener er en oppriktig bekymring for fremtidige vilkår i bransjen.
En ting lurer jeg allikevel på: det har både blitt hevdet at Open Skies ble etablert blant annet for å hindre såkalt "flag of convenience", og motsatt at dette ikke er en del av avtalen. Jeg har satt meg for lite inn i dette, hva er det egentlig som stemmer? (dette har sikkert vært diskutert før, så dere får unnskylde min latskap) |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
![]() |
#107 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er kostelig at amerikanske fagforeninger trekker inn "our troops" i en debatt om jussen i det som i praksis er en slags sektorbegrenset frihandelsavtale.
Grøss.. EU bør tenke seg om både to og tre ganger før en videre frihandelsavtale inngås med den gjengen her. Særinteresser styrer alt for mye i amerikansk politikk til at man kan stole på at avtaler følges, spesielt når eneste sanksjonsmulighet kommer utenfra landet selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som står i artikkel 17 bis er følgende: Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 25-11-2014 at 21:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Det er litt viktig i den sammenhengen å presisere at det er Joint Committee for EU-US Open Skies som skal behandle eventuelle uoverenstemmelser. US Congress har ratifisert avtalens tekst tidligere, og har ingen rolle i implementeringen av avtalen. Jeg har hørt flere representanter fra ALPA snakke om dette, og det er i svært liten grad fokus på jussen i dette. Det meste dreier seg om å beskytte amerikanske arbeidsplasser og generelt "føleri" omkring dette. Last edited by TOS; 25-11-2014 at 21:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Det er jo litt morsomt at ALPA argumenterer at NAI vil koste amerikanske arbeidsplasser, all den tid både NAI og DY har flere fly i ordre hos Boeing. Er ikke det å bidra til å sikre arbeidsplasser, så vet ikke jeg.
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er nå forøvrig en gang slik at så lenge konkurranse ikke utelukkende genererer ny trafikk i tilstrekkelig stor grad så vil en ny europeisk aktør - uansett hvem det er - på en transatlantisk rute innebære at det går på bekostning av amerikanske flyselskaper (og motsatt for den saks skyld, om man får en ny amerikansk aktør). I tillegg, og i motsetning til de fleste andre europeiske selskaper, så ansetter faktisk NAI også amerikanere på baser i USA, så selv om NAI stjeler noe trafikk fra amerikanske selskaper så blir det mindre reduksjon i antall amerikanske arbeidsplasser enn om f.eks. Lufthansa skulle stjele den samme trafikken. Jeg tror imidlertid ikke det er noe ALPA er spesielt opptatt av (kanskje fordi det i denne omgangen "kun" er snakk om kabincrew og ikke piloter). Last edited by TOS; 25-11-2014 at 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Star Alliance only.
|
![]() Quote:
Selskaper trenger alltid nye fly. Tror at etableringen til Kjos veier litt tyngre ift. til arbeidplasser enn DYs flybestillinger hos Boeing. Dette dreier seg tross alt om all fremtid i amerikansk luftfart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Noen som faktisk vet hvilken dato avgjørelsen blir tatt ?
Lurer på hvilke alternativer Kjos har i tankene om dette ikke går i gjennom ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Kan han ikke finne nokså rimelig arbeidskraft innenfor EØS også? Ved å registrere flyene i Norge kan han vel ansette alt fra spanjoler til rumenere og bulgarere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, det kan man i teorien. Problemet, slik jeg har forstått det er at dette uansett ikke gir alle trafikkrettigheter som en EU carrier (selv om man som norsk carrier har en god del så er det ikke alt som er tilgjengelig). Dette har vært diskutert i andre tråder, men jeg finner ikke dette i farten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://skift.com/2014/11/25/intervie...ely-political/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det är ofta bilaterala avtal som styr flygtrafik när det inte finns Open Skies avtal. Exemempelvis kan inte ett svenskt eller danskt flygbolag flyga HEL-IST. Endast finska och turkiska flygbolag kan operera mellan Finland och Turkiet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.boarding.no/art.asp?id=59010 Her kan en søke på de forskjellige politikerne og bidragene de har fått: http://www.fec.gov/finance/disclosur...mte_info.shtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 26-11-2014 at 01:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Lobbyisme er jo nesten en legalisert form for korrupsjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Air UK har fått driftstillatelse | Wahoo | Flyforum | 17 | 26-09-2017 18:34 |
Norwegian har fått sin egen klovn | grindstein | Bilder & foto | 16 | 27-08-2010 09:45 |
Norwegian har fått nye slot på Orly | Someone | Flyforum | 9 | 26-11-2006 20:01 |
Hva feiler Norwegian? Har de fått influensa?? | LTH | Flyforum | 4 | 08-01-2005 16:35 |