![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
En av vingene på et SAS-fly traff en avisingsbil på vei mot gaten.
Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...ss/a/23342073/ God dag. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som kan bekrefte at det var LN-RRS ? http://www.flightradar24.com/airport/svg/ground
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når jeg læser ordet "krasjet" så forbinder jeg det med et flystyrt....Her kunne nok være brugt et andet ord, vil jeg mene. for eksempel "sammenstød eller hvad hvad i nu bruger i Norge...men "krasj" nej det var det jo ikke
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Et krasj er vel perr deff et sammenstøt, så det er vel forholdsvis greit. I Norge brukes "krasj" om f.eks sammenstøt mellom biler også. Eller bil og MC. Bil og vogntog. Etc.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Noen som sikkert har en dårlig dag etter at dette skjedde. De som har peiling på dette, hvordan blir kostnadene fordelt her? Ansvarsforsikringen på bilen? Last edited by OttoL; 25-11-2014 at 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Det spørs vel "who's to blame"?
Det er vel flere mulige "feil" her, (uten at jeg selv spekulerer i hva som faktisk var årsaken): (1) Fly takser utenfor takselinjen, og vingen kom derfor utenfor det definerte sikkerhetsområdet (2) Bil sto for nært takselinjen, og var derfor innenfor sikkerhetssonen (3) Feil-kalkulerte sikkerhetssoner, sånn at både fly og bil sto "korrekt" (4) Klareringer fra ATC som gjorde at fly/bil var på feil sted til feil tid Så får vi vel vente å se på hva som var årsaken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Ordet krasj brukes litt for unyansert etter min oppfatning. Sammenstøt er klart dekkende her. Når man bruker ordet krasj er det antagelig fordi at journalisten prøver å lage en god story? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Legal Eagle
|
![]()
Enig med Ole her. Overskriften gir inntrykk av sensasjon og stor skade. Krasj betyr vel kollisjon eller sammenstøt, men brukes ofte ved større materielle skader og personskader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ordboka sier:
krasj m., n1 (også utt kræsj; eng. crash lydord) 1 sammenstøt, kollisjon; nedstyrtning av fly 2 lyd (som) av noe som krasjer bilene støtte sammen med et k- krasje krasje v1 (også utt kræsje) støte sammen, mot noe med et brak flyet k-t i fjellveggen / tog og bil k-t - Smak og behag, "krasjet" er enklere å lese i en tabloid overskrift og ikke galt å bruke. Når det sies at "de merket sammenestøtet ganske godt" synes jeg "krasjet" er greit og dekkende. Det hadde vært noe annerledes om TV2 hadde en stor overskift med at "et fly har krasjet på Sola". Last edited by AirbusTrond; 25-11-2014 at 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Er det ikke "sikkerhetslanding" som er rette begrepet på helt udramatiske hendelser som dette? "Bil sikkerhetslandet på vingen til fly"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt vanskelig å lande når man allerede er på bakken ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NATO-fly krasjet med fly i luften | Hpkris | Flyforum | 5 | 30-08-2011 11:42 |
Sola første flyplass i Norge med egen iPhoneapp | Twin Otter | Flyforum | 2 | 02-07-2011 17:25 |
FN-fly krasjet med tragisk utfall. | LN-RPL | Flyforum | 0 | 10-10-2009 00:43 |
Fly krasjet med biler i Mexico | sirpjalle | Flyforum | 2 | 06-07-2007 12:03 |
Fly krasjet | plane-spotter | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:02 |