Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2014, 00:25   #61
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Feds dismiss Norwegian Air bid for expedited US flight approval
Quote:
The Department of Transportation (DOT) has dismissed a attempt from Norwegian Airlines to expedite approval of its bid to gain access to airports in the U.S.
The decision is a set back for Norwegian Air's bid to access airports covered under the U.S. and European Union’s “Open Skies” agreement.
The company had been seeking an exemption that allows foreign carriers who qualify for the Open Skies agreement to begin providing flights to the U.S. while their full applications are still being review by federal regulators.
http://thehill.com/policy/transporta...light-approval


Hvor lenge kan de egentlig holde på slik ? Fins det ikke en tidsfrist ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2014, 00:39   #62
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Nå er jo dette et forsøk på å få en midlertidig tillatelse, og det er dette som er avslått. Saksbehandlingen går sin skjeve gang ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2014, 18:24   #63
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Igjen blir det bevist at det kan være smart å få løyve først, og så fly etterpå. Ikke gjør det omvendt..
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2014, 23:23   #64
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Igjen blir det bevist at det kan være smart å få løyve først, og så fly etterpå. Ikke gjør det omvendt..
De flyr jo nå, så det er neppe et stort problem før evt US DOT sier nei permanent... Folk med innsikt i slike prosesser synes å mene at godkjenningen kommer etter valget i USA, som vel er i November. Vi får se.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2014, 07:36   #65
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De flyr jo nå, så det er neppe et stort problem før evt US DOT sier nei permanent... Folk med innsikt i slike prosesser synes å mene at godkjenningen kommer etter valget i USA, som vel er i November. Vi får se.
Det er vel ikke noe tvil om at man lever på dispensasjoner (gjentatte sådan).

Sånn sett er det vel ikke helt feil å hevde at man flyr først og spør etterpå, mener jeg.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2014, 00:04   #66
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Her er link'en til avtale-verk og en Quote fra tekst:

http://ec.europa.eu/world/agreements...treatyId=47018


Article 4

Authorisation

On receipt of applications from an airline of one Party, in the
form and manner prescribed for operating authorisations and
technical permissions, the other Party shall grant appropriate
authorisations and permissions with minimum procedural delay,
provided:

( a ) for a US airline, substantial ownership and effective control
of that airline are vested in the United States, US nationals,
or both, and the airline is licensed as a US airline and has its
principal place of business in US territory;

( b ) for a Community airline, substantial ownership and effective
control of that airline are vested in a Member State or
States, nationals of such a State or States, or both, and the
airline is licensed as a Community airline and has its principal
place of business in the territory of the European
Community;

( c ) ...



Rett na oppfyller NAI ett av fire krav...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2014, 00:22   #67
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
( b ) for a Community airline, substantial ownership and effective
control of that airline are vested in a Member State or
States, nationals of such a State or States, or both, and the
airline is licensed as a Community airline and has its principal
place of business in the territory of the European
Community;

( c ) ...

[/i]

Rett na oppfyller NAI ett av fire krav...
Nå er jeg ikke jurist, men har oppfattet det dithen at man ikke differensierer mellom eierskap fra ulike EU og EØS land. Ledelsen i NAI er lokalisert i Irland (så kan man sikkert spørre seg om hvorvidt dette utgjør effektiv kontroll), og NAI er lisensiert som en community carrier av IAA. The place of business i European community er vel greit nok å si (SE + DK + UK + at NO er med i EØS). Jeg kommer til at minst 3 vilkår (og sannsynligvis 4) er oppfylt.

Hva sier juristene?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 14:06   #68
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da blir det noen -800 som flyttes over til NAI (fra NAS) i løpet av høsten. For det meste de maskinene som er basert i LGW. Dette for lettere å kunne benytte seg av EUs trafikkrettigheter. EI-xxx reg.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 20:16   #69
HenrikL92
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2013
Location: Stockholm
Posts: 1,043
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Om en 738 flyttas över till NAI, flyttar man då över -LNA till NAS då så hon kan användas på USA-flighterna?
HenrikL92 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2014, 12:23   #70
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

CNNs kjente programleder Richard Quest mener det Bjørn Kjos har fått til er en bragd. Han tror ikke motstanderne vil klare å vinne lisensstriden i USA.

Fra E24.no:
http://e24.no/boers-og-finans/norweg...-geni/23307330
C130 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 09:15   #71
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

EU ber om hastemøte med amerikanske myndigheter angående Norwegians tillatelse:
http://www.abcnyheter.no/reise/2014/...ian-tillatelse
C130 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 11:23   #72
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Europeisk selskap med europeisk ansatte, problem løst! Undergraving av de europeiske flyindustriansattes arbeidsforhold og dermed også de amerikanske et problem! It's a no brainer.
Kan jo være at de tafatte europeiske politikerene bør ettergå visse asiatiske selskapers arbeidsforhold og kanskje nekte de å opperere i vår "backjard" ....
Og ja det vil medføre at man kanskje må betale marginalt mer for flybilletten.
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 12:00   #73
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det er altså OK at de er et europeisk selskap om de skal fly interkontinentalt, men ikke når de skal fly innen Europa? (jfr de utallige diskusjonene som har pågått her inne vedrørende baser rundt omkring i Europa)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 12:11   #74
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Diskusjonen her er vel om rettigheter på USA TOS?..... Did I miss something?
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 12:17   #75
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Diskusjonen her er vel om rettigheter på USA TOS?..... Did I miss something?
Ja, det er korrekt at dette gjelder US rettigheter. Jeg ytret en undring som er relatert til denne og andre diskusjoner rundt Norwegian. Dette hører imidlertid kanskje hjemme i en av de mange trådene som etterhvert ble/blir stengt, men følte det betimelig å spørre om dette her.

Norwegian Air International er jo fortsatt et europeisk selskap med europeisk AOC, og oppfyller dermed det kravet i forhold til flyrettigheter til USA. De fleste analytikere og luftfartseksperter synes også å mene at DU vil få denne tillatelsen, og at det bare er snakk om tid. Diskusjonen om baser her og der for DU er derfor nokså analogt med diskusjonene man har hatt rundt den europeiske operasjonen.

Last edited by TOS; 13-10-2014 at 12:56.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2014, 11:00   #76
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

EU-US møtes 25 nov. i Washington.

EU er tydligvis ikke veldig happy med hvordan US håndterer dette..

Flightglobal

Quote:
EU officials had requested for an "urgent meeting" after the US Department of Transportation (DOT) in September rejected NAI's application for exemption authority to operate to the USA, saying it was not in the public interest to approve the request. DOT said in September it was still reviewing NAI's application for a foreign air carrier permit.

EU officials plan to "clarify and resolve questions relating to the application of the EU-US Air Transport Agreement as regards the application of Norwegian Air International for an exemption and its request for a foreign air carrier permit", said European Commission acting director for aviation and international transport affairs Olivier Onidi in a 9 October letter to US Department of State deputy assistant secretary for transportation affairs Thomas Engle.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2014, 16:16   #77
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
EU-US møtes 25 nov. i Washington.

EU er tydligvis ikke veldig happy med hvordan US håndterer dette..

Flightglobal
Dessuten er det rett etter valget, hvor amerikanske politikere ikke er like redde for konsekvensene av sine valg.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2014, 18:19   #78
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da har vel bølgene lagt seg etter valget, og det er nok bevisst timet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 14:28   #79
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen går ut i DN i dag og mener SAS får særbehandling:

Quote:
I et leserinnlegg i Dagens Næringsliv (DN) tirsdag går tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen (56) til angrep på SAS. Det skjer etter at SAS har kritisert myndighetene for å tillate Norwegian å bruke asiatiske ansatte på langdistanseflyvninger til USA og Asia.
http://www.nettavisen.no/na24/eks-lu...g/8505307.html

Verdt å legge til at Heine i dag er konsulent og har blant annet jobbet på oppdrag fra DY.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 16:07   #80
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Verdt å legge til at Heine i dag er konsulent og har blant annet jobbet på oppdrag fra DY.
Og for balansens skyld, mange år som ansatt i SAS og, såvidt jeg husker, Widerøe.
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Air UK har fått driftstillatelse Wahoo Flyforum 17 26-09-2017 18:34
Norwegian har fått sin egen klovn grindstein Bilder & foto 16 27-08-2010 09:45
Norwegian har fått nye slot på Orly Someone Flyforum 9 26-11-2006 20:01
Hva feiler Norwegian? Har de fått influensa?? LTH Flyforum 4 08-01-2005 16:35


All times are GMT +2. The time now is 03:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.