Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2008, 16:35   #21
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Europa er definitivt mye større enn den Europeiske Union. Norge er definitivt en del av Europa akkurat som Sveits og Andorra som heller ikke er EU-medlemmer. At uvitende amerikanere ikke ser forskjellen sier mer om dem enn om europeere.

PS: Europa eksisterte lenge før EEC. Hadde det ikke gjort det, ville nok navnet blitt noe annet enn European Economic Community. Vi får heller ikke glemme Europa-rådet som Norge var med på å grunnlegge. Kanskje vi ikke skulle gjort det siden vi etter én nordlendings mening ikke er europeere?
Ja, takker for geografiforklaringen. Saa folk fra Venezuela og Cuba kan kalle seg Amerikanere paa samme maate som du kaller deg en Europeer?

Tenker tilbake til EU kampen, da var det mange som ville at vi skulle bli europeere. Vil vel heller kalle meg skandinav eller nordmann uansett om man er med i EU eller ikke
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 16:43   #22
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, takker for geografiforklaringen. Saa folk fra Venezuela og Cuba kan kalle seg Amerikanere paa samme maate som du kaller deg en Europeer?

Tenker tilbake til EU kampen, da var det mange som ville at vi skulle bli europeere. Vil vel heller kalle meg skandinav eller nordmann uansett om man er med i EU eller ikke
Det ene utelukker vel ikke det andre? Man kan fint kalle seg europeer, skandinav og nordmann på en gang

På samme måte kan en cubaner kalle seg amerikaner, i følge vår kjære wiki:
Quote:
Amerikaner og amerikansk har flere betydninger på norsk:
Amerikaner/amerikansk blir benyttet for å beskrive personer eller ting fra kontinentet Amerika.
Amerikaner/amerikansk blir ofte benyttet i dagligtale for å beskrive personer eller ting fra Amerikas forente stater (USA). Denne bruken er teknisk sett riktig da USA også er en del av kontinentet Amerika.
Og for å klargjøre, Amerika:
Quote:
Det er vanlig å dele Amerikas landområder opp i 2 kontinenter. I mange land deles Amerika også opp i 2 verdensdeler.

Nord-Amerika
Syd-Amerika

I de spansktalende delene av Amerika regnes hele Amerika som én verdensdel. Amerika deles da opp i følgende subkontinenter (eller regioner)

Syd-Amerika Sudamérica
Nord-Amerika Norteamérica
Sentral-Amerika Centroamérica
Antillene Antillas
Og som en liten fotnote, det heter amerikaner og europeer, ikke Amerikaner og Europeer. Stor bokstav i substantiv som ikke er egennavn brukes på tysk og ikke på norsk.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 31-08-2008 at 17:28.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 17:25   #23
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Gjelsten kjøper fly

He he, denne tråden kan bli interessant å følge med på ja. Den har
sporet bra av allerede fra det originale temaet!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 17:31   #24
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det ene utelukker vel ikke det andre? Man kan fint kalle seg europeer, skandinav og nordmann på en gang

På samme måte kan en cubaner kalle seg amerikaner, i følge vår kjære wiki:


Og for å klargjøre, kontinentet Amerika:


Og som en liten fotnote, det heter amerikaner og europeer, ikke Amerikaner og Europeer. Stor bokstav i substantiv som ikke er egennavn brukes på tysk og ikke på norsk.
Absolutt pisspreik fra start til slutt (med en side av flisespikkeri paa slutten)

Hvilke land i amerika kaller seg amerikanere bortsett fra USA? Absolutt ingen. Jeg har jobbet i baade Venezuela og den Dominikanske Republikk. Der kaller de seg (som i Norge) som borgere av det landet de kommer fra..

Hvilke nordmenn kaller seg for europeere? Ingen. Naar du er ute i verden og folk spoer hvor du kommer fra, sier du europeer? Come on, istedetfor aa sitere et leksikon oppdatert av forstaasegpaaere, ikke profesjonelle, kanskje man skal se paa hvordan ting fungerer i real life?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 17:39   #25
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
He he, denne tråden kan bli interessant å følge med på ja. Den har
sporet bra av allerede fra det originale temaet!
Jeg er ferdig for i dag, stikker paa stranda naa
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 18:40   #26
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Amerikansk fotball er jo det beste amerikanerne har gitt verden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og i Norge har vi 2! lag i europatoppen (topp 20).
Beklager at dette blir helt OT men jeg klarer ikke dy meg...

Europatoppen av amerikansk fotball . . .
Det var dagens det tenker jeg

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 19:29   #27
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Det finnes mange forkortelser hvor en av bokstavene står for enten europeisk eller Europa, f.eks. EU, EFTA, EØS, ESA, gjør at vi ikke er mindre europeisk siden vi står utenfor den med U. Selv FRPere og SPere flyr ut gladlig ut i Europa for å få innblikk i land med lavere priser og andre skikker. Men en ting er sikkert, de må fly med Norwegian for å beholde litt av nasjonalfølelsen - selv SAS er da 2/3 innenfor EU og da hjelper det ikke at SAS har prøvd å knytte Norge mer til navnet med å kalle seg den norske enheten SAS Norge (og med Widerøe kommer en jo bare til Danmark og England - selv Skottland er England for en FRper og de er heldigvis bare halvveis europeisk siden de både kjører på feil side av veien og så har de pund - ikke euro). Slik kan man forsette å krangle om Norge og nordmenn er en del av Europa og kan kalle seg en europeer hvis det er opp til krevulantene. Men faktum er at europeer er alle innbyggere av de landene som ligger i den europeiske verdensdelen. En kvikk sjekk på Britannica online viser at det er samfall med Wikipedia "A person or attribute of the continent of Europe", selv Cappelens leksikon fra rundt 1980 kommer overraskende ut med samme definisjon. Med andre ord, det er bra du har trukket deg tilbake til stranda Tommy777.

Så for å komme on topic igjen, det diskuteres her om kvalitet som noe som er maksimalt. Da er vi tilbake til folkesnakket - eller mer feilsnakket - definisjonen på kvalitet er i overensstemmelse med dine ønsker og krav. Med andre ord kvalitet er subjektivt, og det er kjøperen som med et kjøp skal tilfredsstille sitt krav til en duppetitt. I denne sammenhengen har Gjelsten sett sine behov dekket med en Falcon 900 og en liten Beech turboprop - smart valg tror jeg. Jeg tror heller ikke at Gjelsten er så miljøskadet som herr Røkke

Last edited by LN-KGL; 31-08-2008 at 19:31.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 19:47   #28
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Huffda for et sirkus.

Gleder meg til å høre en kubaner eller venezuelaner kaller seg amerikaner !!

Ingen strand i Lillestrøm men ønsker jeg kunne ha blitt med Tommy777..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 19:50   #29
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Beklager at dette blir helt OT men jeg klarer ikke dy meg...

Europatoppen av amerikansk fotball . . .
Det var dagens det tenker jeg

E!
For å forsvare meg selv og avslutte OT. Ifølge EFAF`s rangering har vi OSLO Vikings på 16 plass, og Eidsvoll 1814`s på 8!!! plass. Sjekk på eurobowl.com så kan du se selv.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 20:01   #30
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Da dukket den andre triple opp også - samme ulla
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 22:25   #31
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det finnes mange forkortelser hvor en av bokstavene står for enten europeisk eller Europa, f.eks. EU, EFTA, EØS, ESA, gjør at vi ikke er mindre europeisk siden vi står utenfor den med U. Selv FRPere og SPere flyr ut gladlig ut i Europa for å få innblikk i land med lavere priser og andre skikker. Men en ting er sikkert, de må fly med Norwegian for å beholde litt av nasjonalfølelsen - selv SAS er da 2/3 innenfor EU og da hjelper det ikke at SAS har prøvd å knytte Norge mer til navnet med å kalle seg den norske enheten SAS Norge (og med Widerøe kommer en jo bare til Danmark og England - selv Skottland er England for en FRper og de er heldigvis bare halvveis europeisk siden de både kjører på feil side av veien og så har de pund - ikke euro). Slik kan man forsette å krangle om Norge og nordmenn er en del av Europa og kan kalle seg en europeer hvis det er opp til krevulantene. Men faktum er at europeer er alle innbyggere av de landene som ligger i den europeiske verdensdelen. En kvikk sjekk på Britannica online viser at det er samfall med Wikipedia "A person or attribute of the continent of Europe", selv Cappelens leksikon fra rundt 1980 kommer overraskende ut med samme definisjon. Med andre ord, det er bra du har trukket deg tilbake til stranda Tommy777.

Så for å komme on topic igjen, det diskuteres her om kvalitet som noe som er maksimalt. Da er vi tilbake til folkesnakket - eller mer feilsnakket - definisjonen på kvalitet er i overensstemmelse med dine ønsker og krav. Med andre ord kvalitet er subjektivt, og det er kjøperen som med et kjøp skal tilfredsstille sitt krav til en duppetitt. I denne sammenhengen har Gjelsten sett sine behov dekket med en Falcon 900 og en liten Beech turboprop - smart valg tror jeg. Jeg tror heller ikke at Gjelsten er så miljøskadet som herr Røkke
Og i normal stil, kjoerer man paa med kvasi bs istedetfor aa faktisk svare paa fakta som jeg skriver i posten om hvordan amerikanere og nordmenn tiltaler seg selv. Jeg har aldri sagt at terminologien europeer ikke kan brukes av nordmenn, og geografi er et relativt enkelt fag paa skolen, saa jeg har faatt med meg at Norge ligger i Europa, men det jeg har forsoekt aa faa igjennom (uten hell til vaare selvutnevnte glupinger her) er hva kaller man seg? Fact: Ingen i resten av amerika kaller seg amerikanere bortsett fra amerikanerne selv. Fact II: Ingen i Norge kaller seg europeere, de kaller seg nordmenn. Alt annet blir bare kverulering.

Og da kjoerer du heller paa med aa insinuere at jeg er Frp'er, noe jeg overhodet ikke er. Har ikke en gang sagt at om jeg er for eller mot EU..... Men IGJEN insinuer i vei, det har uansett ikke noe med saken aa gjoere: Det saken faktisk handler om er hva Ola Nordmann (uansett partitilhoerighet) kaller seg: europeer eller nordmann??

Saa beveger vi oss (endelig) til emnet her og feilsnakk. En stakkarslig BI kar klarer faktisk aa lese flybrosjyrer akkurat like bra som deg og spec paa baade G550 og G650 er overlegen i forhold til Falcon 900EX (som jeg formoder Gjelsten har kjoept). Du kan jo ta en titt paa weben selv.

Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest.

En ting er vi ihvertfall enig i: Subjektive valg er noe Gjelsten og andre milliardaerer selvsagt kan gjoere selv, akkurat som jeg velger aa unngaa amerikanske biler

Last edited by Tommy777; 31-08-2008 at 22:30.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 23:00   #32
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Her var det tilfeldig omgang med fakta.
To spørsmål:
1) Har du snakket med alle bosatt på de amerikanske kontinentene? Jeg har truffet mange som bor langt nok unna USA til at de synes det er greit å si at de kommer fra Amerika.

2) Jeg kjenner mange "i Norge" som kaller seg europeere. Jeg gjør det selv og det på tross av at jeg har norsk statsborgerskap.

"Alt annet blir bare kverulering" får gå på kontoen "skrik høyest få får du rett". Funker kanskje i Chicago...

Muligens har Gjelsten funnet det flyet med den spekken som best passer hans behov. Kanskje han ikke trenger "min er større enn din"?
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 23:02   #33
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Her var det tilfeldig omgang med fakta.
To spørsmål:
1) Har du snakket med alle bosatt på de amerikanske kontinentene? Jeg har truffet mange som bor langt nok unna USA til at de synes det er greit å si at de kommer fra Amerika.

2) Jeg kjenner mange "i Norge" som kaller seg europeere. Jeg gjør det selv og det på tross av at jeg har norsk statsborgerskap.

"Alt annet blir bare kverulering" får gå på kontoen "skrik høyest få får du rett". Funker kanskje i Chicago...

Muligens har Gjelsten funnet det flyet med den spekken som best passer hans behov. Kanskje han ikke trenger "min er større enn din"?

Jeg ler meg ihjel... Traaden taler for seg selv, jeg er ferdig her
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 23:38   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest.
Nå skuffer du litt Tommy, du som kan lese brosjyrer og søke på nett

Har man flere enn 2, så slipper man ETOPS, noe som er dyrt (ekstra drivstoff på 3 fører selvsagt til økte kostnader) og fører til restriksjoner. Ikke alle er så heldige å kunne bruke ETOPS 180 eller mer, og kan dermed støte på ekstra utfordringer når det gjelder routing. Dessuten betyr 3+ motorer mer fleksibilitet. Ta f.eks. SXM, der 340 kan fly rett til CDG, mens 77W ikke kan gjøre det selv med de enorme motorene og lang rekkevidde med mye nyttelast. Grunnen er at worst case med bortfall av en motor etter V1 gir 50% power på en twin og 75% på en quad. Dette var også grunnen til at UA holdt 146'n i trafikk til ASE lengst mulig.

Quote:
Dassault's three-engine design is recognised the world over as a model of unequalled performance, versatility, safety and efficiency. The tri-jet 7X will carry on the Falcon tradition of allowing operators access to more demanding airfields, such as those at high altitudes on warm days. A shorter balanced field length requirement and OEI net thrust vector closer to the centreline provide better low-speed control and an added dose of comfort with wider safety margins. An additional benefit of the three-engine design is flights unrestricted by ETOPS considerations over oceans. Pratt & Whitney Canada's PW307A engine has been selected to power the new airplane. Engine thrust will be 6100 lbs. per engine and TBO will be over 7000 hours "out of the box." The 7X will also meet new, lower noise standards, even those anticipated for the next two decades.
For å si det enkelt:
Et flyselskap vil ha lavest mulig kostnad og da er en twin det beste alternativet, en privatperson vil ha størt mulig fleksibilitet, og da kan en tri-jet være et bedre alternativ.

Dessuten har trijets og quads lavere minimums enn twins i visse tilfeller (FAR's)


Artig tråd forresten

Edit:
Fant at 900EX ligger på ca 44MUSD mot 57,5MUSD for G550. 31% høyere pris er kanskje et viktig moment, selv om man er milliardær.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 01-09-2008 at 00:22.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 00:40   #35
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Da jeg flyttet til USA, kalte jeg meg nordmann bosatt i USA.

Nå kaller jeg meg amerikaner bosatt i Europa - that being Denmark.

Ellers takk til Dag Viking for forklaring av fordelene med tre motorer vs to. Thumbs up!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 07:42   #36
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Skal vi holde oss til topic og ikke fortape oss i semantikk?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 07:09   #37
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Og nå skal det selges (?) http://www.controller.com/listingsde...Sy/1344077.htm
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 21:05   #38
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Gjelsten kjøper fly




Jepp da, glemte å kikke videre her om dagen - men Nettavisen hadde
faktisk en liten artikkel om Dassault Falcon 900-maskinen som nå
er til salgs:

Nettavisen: Gjelsten "selger superflyet"
http://www.nettavisen.no/na24/gjelst...t/8504853.html

og jommen hadde ikke VG en sak også:


VG.no: "Gjelsten selger eksklusivt privatfly":
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/g...ly/a/23327987/
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 23:33   #39
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Og syv måneder senere selger han fortsatt ...... Dyr moro og det er ingen ende på rikingene som vil tape penger på fly ...

http://www.dn.no/nyheter/2015/06/15/...-ble-en-fiasko
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kina kjøper fly - 50 A320 LN-VLE Flyforum 3 30-08-2012 19:28
Sarkozy kjøper superfett fly Trety Flyforum 17 24-04-2009 15:15
Lufttransport kjøper nye fly og helikoptre Fokker 50 Flyforum 13 09-08-2008 18:47
Norwegian kjøper fly Someone Flyforum 9 08-04-2006 17:20
Coast Air kjøper fly GF1 Flyforum 7 03-01-2005 13:45


All times are GMT +2. The time now is 16:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.