![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Tenker tilbake til EU kampen, da var det mange som ville at vi skulle bli europeere. Vil vel heller kalle meg skandinav eller nordmann uansett om man er med i EU eller ikke ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() På samme måte kan en cubaner kalle seg amerikaner, i følge vår kjære wiki: Quote:
Quote:
![]() Last edited by Dag Viking; 31-08-2008 at 17:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
He he, denne tråden kan bli interessant å følge med på ja. Den har
sporet bra av allerede fra det originale temaet! ![]()
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvilke land i amerika kaller seg amerikanere bortsett fra USA? Absolutt ingen. Jeg har jobbet i baade Venezuela og den Dominikanske Republikk. Der kaller de seg (som i Norge) som borgere av det landet de kommer fra.. Hvilke nordmenn kaller seg for europeere? Ingen. Naar du er ute i verden og folk spoer hvor du kommer fra, sier du europeer? Come on, istedetfor aa sitere et leksikon oppdatert av forstaasegpaaere, ikke profesjonelle, kanskje man skal se paa hvordan ting fungerer i real life? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Europatoppen av amerikansk fotball . . . ![]() Det var dagens det tenker jeg ![]() E!
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det finnes mange forkortelser hvor en av bokstavene står for enten europeisk eller Europa, f.eks. EU, EFTA, EØS, ESA, gjør at vi ikke er mindre europeisk siden vi står utenfor den med U. Selv FRPere og SPere flyr ut gladlig ut i Europa for å få innblikk i land med lavere priser og andre skikker. Men en ting er sikkert, de må fly med Norwegian for å beholde litt av nasjonalfølelsen - selv SAS er da 2/3 innenfor EU og da hjelper det ikke at SAS har prøvd å knytte Norge mer til navnet med å kalle seg den norske enheten SAS Norge (og med Widerøe kommer en jo bare til Danmark og England - selv Skottland er England for en FRper og de er heldigvis bare halvveis europeisk siden de både kjører på feil side av veien og så har de pund - ikke euro). Slik kan man forsette å krangle om Norge og nordmenn er en del av Europa og kan kalle seg en europeer hvis det er opp til krevulantene. Men faktum er at europeer er alle innbyggere av de landene som ligger i den europeiske verdensdelen. En kvikk sjekk på Britannica online viser at det er samfall med Wikipedia "A person or attribute of the continent of Europe", selv Cappelens leksikon fra rundt 1980 kommer overraskende ut med samme definisjon. Med andre ord, det er bra du har trukket deg tilbake til stranda Tommy777.
Så for å komme on topic igjen, det diskuteres her om kvalitet som noe som er maksimalt. Da er vi tilbake til folkesnakket - eller mer feilsnakket - definisjonen på kvalitet er i overensstemmelse med dine ønsker og krav. Med andre ord kvalitet er subjektivt, og det er kjøperen som med et kjøp skal tilfredsstille sitt krav til en duppetitt. I denne sammenhengen har Gjelsten sett sine behov dekket med en Falcon 900 og en liten Beech turboprop - smart valg tror jeg. Jeg tror heller ikke at Gjelsten er så miljøskadet som herr Røkke ![]() Last edited by LN-KGL; 31-08-2008 at 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Huffda for et sirkus.
![]() Gleder meg til å høre en kubaner eller venezuelaner kaller seg amerikaner !! ![]() Ingen strand i Lillestrøm men ønsker jeg kunne ha blitt med Tommy777.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Gunnar
|
![]()
For å forsvare meg selv og avslutte OT. Ifølge EFAF`s rangering har vi OSLO Vikings på 16 plass, og Eidsvoll 1814`s på 8!!! plass. Sjekk på eurobowl.com så kan du se selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da dukket den andre triple opp også - samme ulla
![]()
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og da kjoerer du heller paa med aa insinuere at jeg er Frp'er, noe jeg overhodet ikke er. Har ikke en gang sagt at om jeg er for eller mot EU..... Men IGJEN insinuer i vei, det har uansett ikke noe med saken aa gjoere: Det saken faktisk handler om er hva Ola Nordmann (uansett partitilhoerighet) kaller seg: europeer eller nordmann?? Saa beveger vi oss (endelig) til emnet her og feilsnakk. ![]() ![]() Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest. En ting er vi ihvertfall enig i: Subjektive valg er noe Gjelsten og andre milliardaerer selvsagt kan gjoere selv, akkurat som jeg velger aa unngaa amerikanske biler Last edited by Tommy777; 31-08-2008 at 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Her var det tilfeldig omgang med fakta.
To spørsmål: 1) Har du snakket med alle bosatt på de amerikanske kontinentene? Jeg har truffet mange som bor langt nok unna USA til at de synes det er greit å si at de kommer fra Amerika. 2) Jeg kjenner mange "i Norge" som kaller seg europeere. Jeg gjør det selv og det på tross av at jeg har norsk statsborgerskap. "Alt annet blir bare kverulering" får gå på kontoen "skrik høyest få får du rett". Funker kanskje i Chicago... Muligens har Gjelsten funnet det flyet med den spekken som best passer hans behov. Kanskje han ikke trenger "min er større enn din"?
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg ler meg ihjel... Traaden taler for seg selv, jeg er ferdig her |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Har man flere enn 2, så slipper man ETOPS, noe som er dyrt (ekstra drivstoff på 3 fører selvsagt til økte kostnader) og fører til restriksjoner. Ikke alle er så heldige å kunne bruke ETOPS 180 eller mer, og kan dermed støte på ekstra utfordringer når det gjelder routing. Dessuten betyr 3+ motorer mer fleksibilitet. Ta f.eks. SXM, der 340 kan fly rett til CDG, mens 77W ikke kan gjøre det selv med de enorme motorene og lang rekkevidde med mye nyttelast. Grunnen er at worst case med bortfall av en motor etter V1 gir 50% power på en twin og 75% på en quad. Dette var også grunnen til at UA holdt 146'n i trafikk til ASE lengst mulig. Quote:
Et flyselskap vil ha lavest mulig kostnad og da er en twin det beste alternativet, en privatperson vil ha størt mulig fleksibilitet, og da kan en tri-jet være et bedre alternativ. Dessuten har trijets og quads lavere minimums enn twins i visse tilfeller (FAR's) Artig tråd forresten ![]() Edit: Fant at 900EX ligger på ca 44MUSD mot 57,5MUSD for G550. 31% høyere pris er kanskje et viktig moment, selv om man er milliardær. Last edited by Dag Viking; 01-09-2008 at 00:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da jeg flyttet til USA, kalte jeg meg nordmann bosatt i USA.
Nå kaller jeg meg amerikaner bosatt i Europa - that being Denmark. Ellers takk til Dag Viking for forklaring av fordelene med tre motorer vs to. Thumbs up! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skal vi holde oss til topic og ikke fortape oss i semantikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og nå skal det selges (?) http://www.controller.com/listingsde...Sy/1344077.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Molded
|
![]() ![]() Jepp da, glemte å kikke videre her om dagen - men Nettavisen hadde faktisk en liten artikkel om Dassault Falcon 900-maskinen som nå er til salgs: Nettavisen: Gjelsten "selger superflyet" http://www.nettavisen.no/na24/gjelst...t/8504853.html og jommen hadde ikke VG en sak også: VG.no: "Gjelsten selger eksklusivt privatfly": http://www.vg.no/nyheter/innenriks/g...ly/a/23327987/
![]() |
#39 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Og syv måneder senere selger han fortsatt ...... Dyr moro og det er ingen ende på rikingene som vil tape penger på fly ...
http://www.dn.no/nyheter/2015/06/15/...-ble-en-fiasko |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kina kjøper fly - 50 A320 | LN-VLE | Flyforum | 3 | 30-08-2012 19:28 |
Sarkozy kjøper superfett fly | Trety | Flyforum | 17 | 24-04-2009 15:15 |
Lufttransport kjøper nye fly og helikoptre | Fokker 50 | Flyforum | 13 | 09-08-2008 18:47 |
Norwegian kjøper fly | Someone | Flyforum | 9 | 08-04-2006 17:20 |
Coast Air kjøper fly | GF1 | Flyforum | 7 | 03-01-2005 13:45 |