Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2014, 16:16   #21
Rudisha
ScanFlyer Blue

Default Re: Mest populære rute utenfor Europa, fra Oslo?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Qatar startet i 2011, så da fløy de i hele 2012, og ruten var derfor en served rute i 2012, og ikke en unserved som de på listen.
Okey, men jeg er tvilsom til om Doha hadde vært på listen før Qatar begynte å fly. De fleste som flyr til Doha skal nok videre.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 17:39   #22
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Hydro har en del virksomhet ifm med Qatalum.

Info her: http://www.tu.no/industri/motor/2011...-er-hydro-ruta

I tilegg er det en del andre norske virksomhete som genererer noe trafikk men jeg tror ikke de har vært i nærheten av plass på underserved ruter fra OSL før QR etablerte seg.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 17:42   #23
TLS at OSL
Flyer

Norge Re: Mest populære rute utenfor Europa, fra Oslo?

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Okey, men jeg er tvilsom til om Doha hadde vært på listen før Qatar begynte å fly. De fleste som flyr til Doha skal nok videre.
Jeg er ikke så sikker på det. Husk at Norsk Hydro har hatt kunstgjødselfabrikk dere ned i mange år, og det har vært mange norske fastboende i Umm Said, så trafikkgrunnlaget bør være tilstede. Selv fløy jeg OSL - DOH - OSL flere ganger på -80-tallet, og da var det som regel via LHR, men også via AMS.

(Det kan ha vært FBU, men jeg mener å huske at dette var før Fornebo gikk over fra OSL til FBU.)
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 17:45   #24
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er primært fordi den vil spise enormt fra CPH ruta i tilegg til at SAS nekter å feede SQ utenfor CPH. Så får vi se om det endrer seg over tid. At SAS stort sett nekter å feede utenfor CPH er ofte den største utfordringen for de fleste nye Star ruter til OSL og ARN.
Hva er bakgrunnen for at SK nekter dette? Politikk?
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 18:34   #25
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Hva er bakgrunnen for at SK nekter dette? Politikk?
Det stemmer. De vil verne om sin primærhub. De vil heller tvinge pax via CPH og fly de med egne maskiner enn å feede Star partnere. Dette har de gjort i størst mulig grad inntil annet tvinger seg frem, slik vi eksempelvis har sett med TG på OSL og ARN som de etter hvert var "tvunget" til å samarbeide med pga den økte konkurransen og lekkasjen.

Jeg skulle gjerne sett at SAS var flinkere til å samarbeide med Star partnere på OSL og ARN da de har en så begenset IC flåte og kunne tilby det markedet etterspør i stedet for holdningen "dersom ikke vi flyr ruta skal i hvert fall ikke andre gjøre det". Da mener jeg det er bedre at de beholder paxene innenfor Star i stedet for at de lekker til EK, QR, AFKLM og DY.
Old 02-11-2014, 20:41   #26
L-1011
ScanFlyer Molded

Quote:
Det stemmer. De vil verne om sin primærhub. De vil heller tvinge pax via CPH og fly de med egne maskiner enn å feede Star partnere. Dette har de gjort i størst mulig grad inntil annet tvinger seg frem, slik vi eksempelvis har sett med TG på OSL og ARN som de etter hvert var "tvunget" til å samarbeide med pga den økte konkurransen og lekkasjen.

Jeg skulle gjerne sett at SAS var flinkere til å samarbeide med Star partnere på OSL og ARN da de har en så begenset IC flåte og kunne tilby det markedet etterspør i stedet for holdningen "dersom ikke vi flyr ruta skal i hvert fall ikke andre gjøre det". Da mener jeg det er bedre at de beholder paxene innenfor Star i stedet for at de lekker til EK, QR, AFKLM og DY.
Thais linje till OSL är rätt ny.
Till ARN har Thai däremot flugit länge, i minst 30 år.
BKK-CPH har Thai flugit i säkert 40 år.
SAS har codeshare på TG 960/961 BKK-ARN.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 21:29   #27
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Thais linje till OSL är rätt ny.
Till ARN har Thai däremot flugit länge, i minst 30 år.
BKK-CPH har Thai flugit i säkert 40 år.
SAS har codeshare på TG 960/961 BKK-ARN.
TG har flydd på OSL siden 2009 og vesentlig lengre på ARN og CPH. Code share mellom SAS og TG starter i fjor.

Men hva er poenget ditt?
Old 02-11-2014, 21:57   #28
L-1011
ScanFlyer Molded

Det framstod i ditt inlägg som att TGs linje till både OSL och ARN var relativt nya.
Jag ville bara klargöra att så inte var fallet. Thai har flugit Bangkok-Arlanda i minst 30 år.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 22:22   #29
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det framstod i ditt inlägg som att TGs linje till både OSL och ARN var relativt nya.
Jag ville bara klargöra att så inte var fallet. Thai har flugit Bangkok-Arlanda i minst 30 år.
Jeg visste at TG har vært lenge på ARN. Mitt poeng er at det var først i 2013 SAS innførte code share med SAS og startet feed inn til OSL og ARN på TG sine flighter, noe som burde burde ha kommet vesentlig tidligere slik de har gjort det på CPH. Det var den skjerpede konkurransen som til slutt gjorde at SAS startet dette.
Old 02-11-2014, 22:45   #30
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg visste at TG har vært lenge på ARN. Mitt poeng er at det var først i 2013 SAS innførte code share med SAS og startet feed inn til OSL og ARN på TG sine flighter, noe som burde burde ha kommet vesentlig tidligere slik de har gjort det på CPH. Det var den skjerpede konkurransen som til slutt gjorde at SAS startet dette.
Har vel litt å si at SK la ned sin BKK rute muligens?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 09:18   #31
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Har vel litt å si at SK la ned sin BKK rute muligens?
Nettopp. De ble tvunget til å gjøre det da de ikke å klarte å konkurrere fra CPH. SAS hadde av politiske årsaker aldri åpnet OSL-BKK på det tidspunktet uavhengig av hvor stort markedet og høy yielden var så hvorfor ikke samarbeide med TG i stedet for å se lekkasje til andre utenfor Star?
Old 03-11-2014, 10:38   #32
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Det er dessverre slik at politikk er mer førende for ruteutvikling og direkteforbindelser til våre handelspartnere enn fremlagt markedsgrunnlag.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 22:49   #33
Rudisha
ScanFlyer Blue

Noen som vet hvor mange som flyr til Oslo-Maldivene hvert år? Hadde dette vært en rute det kunne vært marked for 1-2 ganger uken i vintersesongen?

Last edited by Rudisha; 05-11-2014 at 07:47.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 23:40   #34
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
(...)i tilegg til at SAS nekter å feede SQ utenfor CPH.
Det er decideret usandt.
En søgning på random dates OSL-SIN-OSL på singeporeair.com gav masser at options via LHR (med SK) og FRA (SK og LH).
Old 05-11-2014, 09:10   #35
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Det er decideret usandt.
En søgning på random dates OSL-SIN-OSL på singeporeair.com gav masser at options via LHR (med SK) og FRA (SK og LH).
Du misforstår. Vi diskuterer populære ruter fra OSL og SQ har vært interessert i å fly til OSL men SAS vil ikke feede SQ på OSL, noe som gjør en ruteetablering uaktuelt da en slik rute vil være avhengig av feed. Dette er bare ett eksempel.
Old 05-11-2014, 09:31   #36
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Noen som vet hvor mange som flyr til Oslo-Maldivene hvert år? Hadde dette vært en rute det kunne vært marked for 1-2 ganger uken i vintersesongen?
Det går an å slynge den innom f.eks DEL eller CMB også, for grunnlaget for flere ukentlige til MLE er nok kanskje tynt. Men Maldivene er en helårsdestinasjon, ikke bare i vinterhalvåret.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 17:56   #37
AMSKIX
ScanFlyer Blue

Noen som har tilgang på en liste over underserved destinasjoner fra OSL for 2015?
AMSKIX is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules