![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Forretningsreisende verdsetter frekvens mens först og fremst en palitelig tidtabell. Dersom du flyr de ukedager med forskjellige oppsett sa vil de forretningsreisende snart forsvinne. Den annen farlig aspekt er jo at du snart havner i en logik hvor neste halve flyparken star pa Tirsdager og Onsdager, fordi det er jo midt-uka og mindre demand.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Tirsdager er det endel trafikk pga mannskapskifte på Hålogalandsbrua
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Men du har ret, at det er 'farligt' med huller i planen, men ikke desto mindre ses det dog, på ruter hvor der er nemme alternativer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Newcomer
Join Date: Jul 2011
Posts: 32
|
![]()
DY kutter tilsynelatende 1 avgang mol-osl ukedager også. 4 til 3...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Newcomer
Join Date: Jul 2011
Posts: 32
|
![]()
Egentlig så gjør de det, siden den 4 avgangen var ment til å møte etterspørselen fra ormen lange. De begynner for fullt til høsten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
I en slik diskusjon er det nok også på sin plass å nevne konseptet med alternativkostnader.
Et konsept som ofte er trøblete og forstå for ikke-økonomer, men poenget er at selv om en rute et lønnsom kan det være at den ikke er fornuftig fordi man kan tjene mer på å bruke flyet på en annen rute. At man i tillegg kan skru opp prisen på denne ruta som fått lavere frekvens må selvsagt regnes inn.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Troms
Posts: 178
|
![]()
I følge en artikkel i Fremover, så har Evenes en øking i antall passasjerer hittil i år på 8.7%. Når jeg tok SAS en tirsdag ettermiddag i starten av august var flyet helt stappe fullt og det var 1 - en - rad med SAS Plus, resten SAS Go.
At de reduserer kapasiteten er for meg litt merkelig, og sett mot eks Tromsø så har Evenes et mye dårligere tilbud (både prismessig og utvalg av reisetider). |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Quote:
Ut fra statistikk så kan det forventes i overkant av 600.000 innenlandsreisende i 2014. Om begge selskapene bruker 186 seter på alle avganger, vil man inkl WF regionalruter ha ca 790.000 seter tilgjengelig. Det gir minste belegg på 76%. Justerer man for at det vil bli brukt -300/-600/-700 på endel av avgangene for å kompensere for peak/offpeak, så vil man fort havne langt opp på 80% belegg i snitt. Tar en høyde for sesongsvingninger, så sier det seg selv at det vil være svært fulle fly i perioder. En konsekvens, dersom ikke det blir satt opp flere avganger av ett av selskapene, er at antall reisende kommer til å gå ned igjen og prisene vil stige betydelig.
__________________
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Hvis flyet tjener netto 10.000 kr på Evenes-Oslo, men vil tjene 20.000 på flyet ved å plassere det på Oslo-Stockholm, er det jo åpenbart hva selskapet bør gjøre for å maksimere gevinst.. (Det ryktes at NAX gjorde det samme på sin Stavanger-Paris-rute for et par år siden også.. det var en rute som angivelige gikk "helt greit", men selskapet kunne sannsynligvis øke inntjeningen ved å plassere det på en annen rute..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Men man stusser jo på det uansett, når statistikken kun peker oppover
http://www.fremover.no/lokale_nyhete...cle7525138.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe kutter på Evenes | THS | Flyforum | 6 | 27-10-2017 16:30 |
Germania med Bodø og Tromsø/Evenes charter S16 | Someone | Flyforum | 2 | 09-06-2016 23:09 |
Charter fra Kreta (LGSA) til Evenes måtte lande i Bodø | ENBO | Småprat | 4 | 04-10-2015 11:53 |
NAX 208 Oslo - Bodø omdirigert til Evenes ? | LN-DAG | Flyforum | 72 | 10-03-2010 23:11 |
Kutter Norwegian | SAS-SCC | Flyforum | 4 | 12-11-2005 11:52 |