Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2014, 15:38   #41
Espen_An
Newcomer

Default Re: Ryanair holder pressemøde i Kastrup på onsdag (emne ukendt)

Men har SASCPH en så stor passasjerandel av lokale punkt-til-punkt reisende at dette kommer til å merkes SÅ mye på kort sikt?

Er vel "ingen" som kommer til å fly inn til CPH med SAS for så å fly Ryanair til London eller Milano?

Since june 2012
Espen_An is offline  
Old 29-10-2014, 15:56   #42
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ???
Det er vel ingen her som er imot fagforeninger generelt? Man er vel heller oppgitt over at enkelte av dem
i bransjen - og spesielt de danske - har en historisk virkelighetsoppfattning og manglende endringsvilje som ligger
meget fjernt fra de realitetene som selskapene må forholde seg til hvis de vil overleve.

W

Last edited by Wahoo; 29-10-2014 at 15:59.
Wahoo is offline  
Old 29-10-2014, 16:11   #43
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

"....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer."

Ole det er et meget rosenrødt skær du her tegner om fagforeningerne I DK. 3F er kendt for ikke at spille efter bogen.
Hvem er det lige der star bag de spontane strjker I CPH? - rigtigt primært 3F.
Hvem er det der ikke respekterer organisationsfrihed? 3F,
Hvem er det voksenmobber I stor stil hvis man ikke svinger 3F fanen/medlemskortet? 3F.
Hvem er det der blokerer private fordi de ikke ansatter dem 3F synes de skal ansætte til at lave arbejde I privaten? 3F
Hvem er det der forfølger erhvervsdrivende med falske anklager om brandpåsætning? (Vejlegården)? 3F,
Hvem er det der overtræder påbud fra arbejdsretten (Vejlegården)? 3F

Alene det at man bifalder at nogen er "pariaer" er afskysvækkende - vi taler mennesker med fri ret til at vælge.

3F og lignende organization er virkelig en skamplat I Danmark.
Ikke at jeg er den store FR fan, men jeg håber virkelig at de får success med at tryne 3F godt og grundigt I CPH.

Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL

Last edited by JELSC; 29-10-2014 at 16:14.
JELSC is offline  
Old 29-10-2014, 16:17   #44
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....
Men kjære Ole, nå har dette vært diskutert så mange ganger, i så mange tråder, og hvis du leser hva som har blitt skrevet gjentatte ganger så handler ikke dette om an noen (nordmenn) er i mot fagforeninger. Det handler, som flere her inne allerede har påpekt, om noen av metodene som enkelte fagforeninger har benyttet. At man er kritisk til hvordan eksempelvis 3F opererer betyr ikke at en er i mot fagforeninger i sin helhet.
SQ321 is offline  
Old 29-10-2014, 17:23   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Men kjære Ole, nå har dette vært diskutert så mange ganger, i så mange tråder, og hvis du leser hva som har blitt skrevet gjentatte ganger så handler ikke dette om an noen (nordmenn) er i mot fagforeninger. Det handler, som flere her inne allerede har påpekt, om noen av metodene som enkelte fagforeninger har benyttet. At man er kritisk til hvordan eksempelvis 3F opererer betyr ikke at en er i mot fagforeninger i sin helhet.
Jeg har vært "semi-aktiv" i fagforeningsarbeid, og kunne vel aldri finne på å 1.) tvinge noen av mine kollegaer til å være med i min fagforening, eller 2.) tvinge kollegaer til å være med i en fagforening om de ikke ønsker det selv, 3.) nekte uorganiserte å utføre en jobb, eller 4.) nekte å ansette noen fordi de ikke vil organisere seg i min forening.
TOS is offline  
Old 29-10-2014, 17:39   #46
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Ryanair oppretter base på Kastrup

<mod notis>
Før dette går helt galt, noe som fort resulterer i at folk mister tilgang til tråden eller at den blir stengt, henstiller vi til å holde oss holde oss til temaet om at "Ryanair oppretter base på Kastrup". Landskamper, generelle fagforeningsdiskusjoner og personlige uenigheter kan tas andre steder
</mod notis>

Old 29-10-2014, 19:17   #47
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ??? bare for at tage et punkt...Siger i bare ja, og det var da godt at nogen kunne tage sig sammen og fotælle mig, at jeg så sandelig får for meget i løn ?? JEg er hlet med på at det at strejke er ikke godt, men du kan som arbejdstager blive bragt i en situation, hvor det at strejke er absolut sidste udvej....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer...Fagforeninger i Norge må være nogle lammehaler. som kun gør hvad arbejdsgiverne siger....sådan virker det....
Hilsen Ole
Jeg har sagt det før; jeg arbeidet på CPH et par uker for en uavhengig handler for noen år siden. Presset var svært stort for å organisere seg, "klubben" stod for det meste (inklusive ting som vaktbytter som måtte gå via fagforenigen!) og det ble gjort veldig tydelig at det ikke ville gå meg godt om jeg ikke valgte å organisere meg. Jeg ble sågar kalt inn til møte hos tillitsvalgte (i arbeidstiden) for å sikre at så skulle skje. Dette arbeidsmiljøet, gjennomsyret av fagforening, ønsket jeg ikke stå i - og jeg sa opp i prøvetiden. Og dette var fra "trafikksiden", hvor det vel for er HK som er fagforeningen, som tross alt er hakket bedre enn 3F på Kastrup.

Jeg har da også sammenligningsgrunnlag fra tre handlingagenter i Norge...
JoeW is offline  
Old 29-10-2014, 19:49   #48
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg har sagt det før; jeg arbeidet på CPH et par uker for en uavhengig handler for noen år siden. Presset var svært stort for å organisere seg, "klubben" stod for det meste (inklusive ting som vaktbytter som måtte gå via fagforenigen!) og det ble gjort veldig tydelig at det ikke ville gå meg godt om jeg ikke valgte å organisere meg. Jeg ble sågar kalt inn til møte hos tillitsvalgte (i arbeidstiden) for å sikre at så skulle skje. Dette arbeidsmiljøet, gjennomsyret av fagforening, ønsket jeg ikke stå i - og jeg sa opp i prøvetiden. Og dette var fra "trafikksiden", hvor det vel for er HK som er fagforeningen, som tross alt er hakket bedre enn 3F på Kastrup.

Jeg har da også sammenligningsgrunnlag fra tre handlingagenter i Norge...
skræmmende med så åbenlyst lovbrud (fri organisationsret / brud på arbejdsmiljølovens regler om chikane på arbejdspladsen)- Hvordan fan kan en arbejdsplads tillade at vagtbytte skal gå via en udeforstående (fagforening)? Skriger til himlen.

Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline  
Old 29-10-2014, 21:28   #49
Flap15
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Nå flyr jeg selv Ryanair flere ganger pr måned på grunn at det er den enkleste ruten til min virksomhet i utlandet og jeg har således overhode ingen ting imot Ryanair eller hvor de etablerer seg. Mitt poeng er at få forstår konsekvensene av Ryanair sin etablering på Kastrup. Om det er positivt eller negativt er jo åpenbart individuelle betraktninger.
Jeg stusser over at du seriøst tror at FRs inntog på CPH er det som skal felle SAS. Ettersom du flyr FR flere ganger pr måned så burde du også kunne trekke konklusjonen at de fleste av disse passasjerene er "pengesvake" fritidsreisende som ikke ville ha reist med SAS uansett. Er det noen som kommer til å merke FRs inntog på CPH så er det DY, da disse deler denne kundegruppen.

Forrentningsreisende flest vil ha et selskap de kan stole på, der man kommer frem til tiden, evt blir tatt hånd om ved irr. Disse vil ikke velge FR. Det er min mening selvfølgelig.
Flap15 is offline  
Old 29-10-2014, 21:46   #50
EvakCPH
ScanFlyer Silver

SAS og Norwegian i København har kørt PR-apparatet i stilling.

SAS: Ryanair kan blive en fordel for os:

http://finans.dk/live/erhverv/ECE715...fordel-for-os/

Norwegian: ingen betydning (vi flyver ikke til samme destinationer):

http://finans.dk/live/erhverv/ECE715...enting-for-os/

Man må håbe, at de bag kulissen tager tingene lidt mere alvorligt
EvakCPH is offline  
Old 29-10-2014, 22:21   #51
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/29/165535.htm endnu en pamper der tor han skal bestemme over andre business. (formand for kabineforening truer FR)

JELSC is offline  
Old 29-10-2014, 23:47   #52
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Jeg stusser over at du seriøst tror at FRs inntog på CPH er det som skal felle SAS. Ettersom du flyr FR flere ganger pr måned så burde du også kunne trekke konklusjonen at de fleste av disse passasjerene er "pengesvake" fritidsreisende som ikke ville ha reist med SAS uansett. Er det noen som kommer til å merke FRs inntog på CPH så er det DY, da disse deler denne kundegruppen.

Forrentningsreisende flest vil ha et selskap de kan stole på, der man kommer frem til tiden, evt blir tatt hånd om ved irr. Disse vil ikke velge FR. Det er min mening selvfølgelig.
Nå skal ikke jeg mene noe om Cockpitviews likviditet, men så vidt jeg forstår utifra tidligere poster reiser han/hun en god del i jobbsammenheng med FR. Er det noen god grunn til å tro at ikke andre gjør det også?

Å kalle fritidsreisende som velger et billig alternativ blandt mange som "pengesvake" er utrolig arrogant. Og å mene på deres vegne at de ikke ville reist med SAS hvis alternativene uteblir er vel også mer enn fordomsfult og spekulasjonsbasert.
Old 30-10-2014, 08:05   #53
Flap15
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Nå skal ikke jeg mene noe om Cockpitviews likviditet, men så vidt jeg forstår utifra tidligere poster reiser han/hun en god del i jobbsammenheng med FR. Er det noen god grunn til å tro at ikke andre gjør det også?

Å kalle fritidsreisende som velger et billig alternativ blandt mange som "pengesvake" er utrolig arrogant. Og å mene på deres vegne at de ikke ville reist med SAS hvis alternativene uteblir er vel også mer enn fordomsfult og spekulasjonsbasert.
Jeg mener at dersom man velger FR i jobbbsammenheng så vil det kick you in the ass økonomisk til slutt. Derfor har ikke selskapet denne kundegruppen i sin hule hånd. Det er vel ingen hemmelighet.

Jeg kaller en spade for en spade. Jeg vil ikke bare kalle passasjerene "pengesvake", men kanskje også svake oppe i toppen mtp at de støtter og finansierer sosial dumping på sitt verste og er med på å undergrave hele den norske arbeidsmodellen. Men det er en annen diskusjon
Flap15 is offline  
Old 30-10-2014, 08:10   #54
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Ryanair oppretter base på Kastrup fra mars 2015

Moderator

Da tråden nå handler om fagforeninger, kundegrupper og mye annet enn hva tråden egentlig handler om så antar vi tema er ferdig debatert og stenger tråden
/Moderator
Closed Thread

Posting Rules