![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
|
![]() Quote:
Tvivler i øvrigt på ruteudviklingsafd har været specielt meget inde over. Det er nok nærmere Ryanair der har henvendt sig til CPH, end omvendt. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det må vel finnes alternative fagforeninger til 3F for handlingansatte på CPH? De kan vel ikke ha monopol på fagforeningsvirksomhet der, og det er vel i Danmark som i de fleste andre vestlige land organisasjonsfrihet? |
|
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
|
![]() Quote:
Blir uansett spennende å se, ikke minst antall daglige/ukentlige rutefrekvenser de har tenkt å sette opp :-) |
|
![]() |
![]() |
#24 | ||
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Forresten er det Luton FR flyr til Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det må da være bra med et nytt tilbud til København. Og så får kunden velge om det er bra eller dårlig. Stiller meg helt uforstående til hvorfor folk som er ansatt i et handlingselskap skal ha noe med hvordan forskjellige flyselskap skal drives. Only in Denmark.....
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Milano Malpensa (MXP) <-> "Milano" Bergamo (BGZ) Warszawa (WAW) <-> "Warszawa" Modlin (WMI) London Heathrow (LHR) <-> London Luton (LTN)
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 29-10-2014 at 15:10. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
I BLL fik de jo held med at få skræmt de ansatte( min mening), DET sker ikke i CPH... Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ser CPH seg tjent med å ha slik en rabiat aksjonistisk forening som 3F inne på sitt område?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#31 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,295
|
![]()
Danmark og Norge er jo "naboer", men at det er en så utrolig stor forskjell på oss trodde jeg virkelig ikke.
Hverken 3F eller de som arbeider med handling på CPH har vel noen "rett" til å nekte FR å etablere seg der? Eller å sabotere for de? Nå har det vel heller ikke kommet frem hvilket handlingsselskap som skal betjene de der, men regner med en avtale allerede er inngått? |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Jag är övertygad om att det blir Aviator.
Aviator kan ju välja att anställa endast svensk ramp personal från Malmö för att jobba med Ryanair på CPH. Ett enkelt sätt att undvika militanta danskar. |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Stort sett så blir økt konkurranse og nye større etableringer i Skandinavia positivt mottatt, men denne gang så er jeg veldig spent på hva dette kommer til å bety for de eksisterende aktørene på CPH som allerede er under press.
CPH har allerede et tilbud som er langt over hva som kan forventes ift catchment area, noe de selv også har uttalt, og mye pga deres største kunde SAS. Men samtidig er SAS den aktøren som utvilsomt er i størst økonomisk ufør og som jobber knallhard med å komme tilbake på rett kjøl igjen. Det året SAS endelig "skal gå i pluss" ref egne uttalelser så intensiveres konkurransen videre som igjen påvirker yield og resulterer i at SAS neppe kommer til å gå i pluss i år heller. Og som om ikke det er nok så kommer FR sin etablering i 2015 på Europatrafikken, et marked som i lengre tid har slitt med lønnsomheten, spesielt i DK. Jeg er sikker på at de fleste aktørene kommer til å merke FR sin etablering men er kanskje spesielt bekymret for SAS. Jeg tror ikke FR nødvendigvis kommer til å ta så stor andel av forretningsmarkedet, et marked SAS er godt etablert i, men SAS er samtidig fullstendig avhengig av å fylle flyene sine med prissensitive kunder for å opprettholde sitt rutenettverk og nødvendige frekvenser noe de forretningsreisende er avhengige av. For DY sin del så har de vesentlig større fleksibilitet og kan flytte kapasitet til LGW, MAD, BCN eller andre steder. Det er en hårfin balanse mellom å drive god, sunn og bærekraftig ruteutvikling og plutselig være i en situasjon der deres største og by far viktigste kunde i verste fall går over ende. Copenhagen Connected er nok neppe involvert og sponser oppstart med store midler denne gangen. |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
http://www.avisen.dk/moed-bjarne-en-...re_154463.aspx I Kastrup er der en uskreven regel om at alle i lufthavnen skal være organiseret der er vel tæt på 100% i organisationsgrad. Så ja der kommer sikkert ballade, hvis jeg kender dem ret. Det er sgu temmelig flovt at være dansker med så stridslystene abekatte der bare vil have sin vilje. |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Akkurat det har du helt rett. Jeg er kjent med at Kastrup er meget ukomfortable med Ryanair sin etablering. Dermed tilbake til min påstand om at CPH sitt ruteutviklings arbeid kan være det som feller SAS. Frem til nå har Kastrup elegant fått til et trafikkbilde der selskapene stilles opp mot hverandre i en hårfin balanse til Kastrup sin fordel. Selv om Check-in.dk og andre bloggere nærmes umettelig presenterer propaganda om markedspotensialet fra CPH er umettelig, så er det en uttalt erkjennelse fra både Kastrup selv og politikere at flyplassen på grunn av sitt ruteutviklings arbeid og SAS, har et bredere og større tilbud enn hva som er normalt for en by som København. Svært mange viktige etableringer fra CPH de siste 5 årene løftes frem med Copenhagen Connected som forutsetning for etableringen. Som verdensmestere i ruteutvikling har Kastrup forvaltet denne rollen bra, selv om enkelte grep er kontroversielle bland konkurrerende lufthavner. Denne situasjonen går nå Ryanair inn og velter fullstendig og det er ikke uten grunn at Kastrup er ukomfortable med dette. Med den fremtidige strategien Ryanair har, ved at de etablerer seg fra en hovedflyplass og dermed må opp i avgifter og pris, betyr at de i mye mindre grad enn ved sekundære flyplasser, vil generere trafikk som ellers ikke ville valgt å fly. Fra Kastrup vil de gå inn å spise av allerede eksisterende markedsandeler og ikke bare skape nye reisende. Kastrup vet godt at etableringene fra Vueling, Easyjet og Norwegian, i stor grad baserer seg på lokal trafikk. Selv om nye etableringer genererer flere reisende, har disse selskapene forsynt seg godt av SAS sine reisende. Det er ikke uten grunn at SAS i stort sett hver rapport refererer til stor konkurranse og prispress på europarutene for å fylle maskinene. Når Ryanair nå går inn på Kastrup, så gjør man en stor feil med å vurdere dette som om Karlstad får 2 ukentlige til Barcelona. Etableringen på Kastrup er helt i tråd med selskapets nye strategi. Her snakker vi ikke om noen få ruter. Den langsiktige strategien til Ryanair er soleklar og selskapet har definitivt nå etablert seg på Kastrup for å bli. Dessuten vil ikke selskapet være til å kjenne igjen innen få år. Legg til at de har både tid og råd til å ta denne kampen. Tidspunktet for etableringen er heller ikke tilfeldig. Ryanair har flere ganger uttalt at de har som formål å se SAS gå ut på de evige jaktmarkeder. For uten Alitalia er det få konkurrenter de har vært så klar i sin tale mot. Med SAS som ligger nede med halve driften i kuvøse, så er tiden riktig. Så hvorfor vil SAS tape mest på dette? Vel Easyjet har en Sollid drift og har vist at de kan konkurrere mot Ryanair. Trolig vil flere ruter justeres eller forsvinne, men Easyjet har trafikk i hele Europa og kan lett justere kapasiteten til andre markeder. Det samme kan Vueling. Norwegian har ikke økonomisk ryggrad til å ta kampen opp mot Ryanair. Norwegian bærer uansett fordelen av at de er god etablert med et skandinavisk merkenavn og har betydelig trafikk og et bra produkt fra København. Dessuten er Norwegian fremfor noe annet selskap, særdeles tilpasningsdyktig og kan med letthet flytte noe kapasitet til Madrid/Oslo/Berlin eller andre hub om de ikke kan forsvare enkelte operasjoner. Det er her SAS nå får problemer når det kommer inn et fjerde selskap som river ned den såre balansen på Kastrup. SAS har store økonomiske utfordringer og er ikke i stand til å ta kampen mot Easyjet, Norwegian, Vueling eller Ryanair som med 100% sikkerhet vil utkjempe slaget på pris. SAS er ikke i nærheten av kostnadsnivået til disse selskapene, men må nødvendig vis ned på samme nivå på å fylle sine maskiner i et marked som kommer til å koke over av kapasitet. SAS har Kastrup som hub og kan ikke flytte kapasitet over natten til en annen flyplass. Hele modellen til SAS bærer seg på nettverkstrafikken. SAS er bunnet på hender og føtter til Kastrup og en omlegging vil ta tid som SAS ikke har. De trofaste reisende til SAS kommer ikke til å fly Ryanair, men det gjør noe med resten av flyet. Skal SAS i denne situasjonen fylle de 120 setene til London som vanligvis er fylt opp med Economy og pax who could not care less, må de svare de andre aktørene på pris, eller fylle disse setene med enda mer transfer. Dette er noe som igjen øker kostnadene og stimuleres med lave priser. Så uten å tråkke noen på tærne så er det etter min mening meget naivt å tro at SAS ikke her kommer til å få den største smellen av Ryanair sin etablering. Av den enkle grunn at de ikke har økonomiske muskler å forsvare seg med, eller andre steder å flytte sin kapasitet. |
|
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
@Cockpitview: Konklussionen på det du skriver der må næsten være, at CPH egentlig ikke ville have noget imod, at 3F får presset Ryanair ud gennem konsekvente og langvarige blokader, da man helst ikke ser, at Ryanair ødelægger hubben?
Dermed er situationen, udover på fagforeningssiden og medlemsandel, også helt anerledes i CPH end i BLL. |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ??? bare for at tage et punkt...Siger i bare ja, og det var da godt at nogen kunne tage sig sammen og fotælle mig, at jeg så sandelig får for meget i løn ?? JEg er hlet med på at det at strejke er ikke godt, men du kan som arbejdstager blive bragt i en situation, hvor det at strejke er absolut sidste udvej....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer...Fagforeninger i Norge må være nogle lammehaler. som kun gør hvad arbejdsgiverne siger....sådan virker det....
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det har ingenting med å være mot fagforeningene, men at man reagerer på måten enkelte fagforeninger (her: 3F) faktisk synes å operere. I de fleste andre land og bransjer så er det ikke slik at en fagforening kan nekte folk som er uorganisert å jobbe. Det er heller ikke slik at man tvinger folk til å være med i en spesifikk fagforening. På meg virker det som om fagforeningen på CPH, spesifikt 3F, forsøker å fremtvinge et monopol og en organisasjonstvang. Det ville vært utenkelig de fleste andre steder (bortsett fra på norske havner). |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vueling oppretter base i CDG og starter CDG-CPH | Someone | Flyforum | 2 | 23-06-2017 14:36 |
Mai 2015: Del:2 CPH/Kastrup, mer fra AMS, og leiebilen: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 26-05-2015 11:50 |
Norwegian oppretter base i USA | Twin Otter | Flyforum | 38 | 06-05-2015 23:24 |
Ny Ryanair-base: Liverpool | NB | Flyforum | 12 | 28-11-2004 08:29 |
Ryanair oppretter base i Norge? | Herlov | Flyforum | 18 | 27-09-2004 09:49 |