Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2014, 23:22   #1
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Eneste grunnen jeg ser de skal slippe en på ett tidligere fly, er at de ser senere avgang er full/overbooket.
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Savner imidlertid et program a la det de fleste amerikanske selskapene har, hvor man kan gjøre endringer samme dag mot et flatt gebyr. Tror volumet av dette ville veie opp inntektstapet. Det er jo tross alt en grunn til at de amerikanske selskapene praktiserer det ....
Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?

Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 23:28   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
BA praktiserer det på shorthaul hvis prisen er noen klasser opp fra billigste klasse. Da kan man bytte kostnadsfritt samme dag innen samme kabin (selvbetjent via weben). Gjorde det selv en gang, og funket helt smooth, men man kan KUN gjøre det samme dag. KLM og LH har jo fremdeles de eldgamle reglene om minimum tre dager eller "saturday night stay" på intra-EU så vi har alle ender av skalaen her i Europa.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 23:32   #3
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.


Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?

Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
Burde vært en selvfølge i slike tilfeller. Men situasjonen kan jo også endre seg fort, pga endring av flytype etc.
Det burde vært logget hvem som har evt spurt, slik at systemet kunne innhente pax til en tidligere flight, da snakker vi om maksimering av profit, men nå er vi sikkert langt over grensen til hva systemet til f.eks SK kan håndtere.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 02:32   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?
Nei. Men elitekunder betaler mindre.

Quote:
Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
Vel - amerikanske selskaper tjener penger som aldri før, og ser ut til å ha funnet 'formelen' totalt sett ...

Men man kan aldri gjøre alle til laks .. noen må bli elefnater også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2014, 10:21   #5
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
USA Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei. Men elitekunder betaler mindre.



Vel - amerikanske selskaper tjener penger som aldri før, og ser ut til å ha funnet 'formelen' totalt sett ...

Men man kan aldri gjøre alle til laks .. noen må bli elefnater også.
Kan godt være at dette er en av grunnene til at US selskapene går bra men jeg mener den største grunnen til det er for liten konkuranse på et enormt marked.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2014, 13:44   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Kan godt være at dette er en av grunnene til at US selskapene går bra men jeg mener den største grunnen til det er for liten konkuranse på et enormt marked.
Konkurransen er der, men kapasiteten er bevisst holdt lav. Dermed kan man presse opp prisene. Intet offisielt samarbeid om dette, men ingen tvil om at alle holder igjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 19:48   #7
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.
Min erfaring er faktisk at det "fungerer" i halvparten av tilfellene jeg har prøvd. Flere ganger med SAS jeg har vært "tidlig ute", og hørt om å få ta et tidligere fly.. som regel har skranken funnet ut at det f.eks. er bare 2-5 plasser ledige på min opprinnelige avgang, og dermed latt meg endre fritt, andre har det ikke fungert (sannsynligvis fordi det er "nok" ledige på min avgang..).

Det som derimot er litt irriterende er uvilje til å endre billetter når opprinnelig avgang åpenbart er forsinket (i området 60++ minutter), og jeg kan rekke et tidligere fly. Har som regel blitt presentert med grunnen "vi kan ikke gjøre det før det eventuelt blir kansellert". (Forøvrig også SAS/Widerøe). Det er unødvendig..
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor fleksible er bonusbilletter? gardkarlsen Reiseforum 2 17-04-2011 00:51
Fleksible flybilletter til USA. Twin Otter Reiseforum 9 30-07-2010 12:58
Fleksibilitet på fleksible billetter Martin Reiseforum 6 14-07-2010 16:22
Bare SAS Norges fleksible billetter som man velge sete ved bestilling? Fokker 50 Flyforum 4 01-07-2008 15:06
Ikke nok til billigere billetter sail4fun Flyforum 5 15-12-2004 15:02


All times are GMT +2. The time now is 01:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.