![]() |
|
![]() |
#281 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Ja, sikkert. Vi får se hva retten sier. Flyklagenemda er jo ingen juridisk ekspertgruppe (den ledes vel imidlertid av en lagdommer, men ellers er det vel representanter for flyselskapene og Forbrukerrådet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 30-08-2014 at 00:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Hva om seteavstanden skulle være 27" har man fortsatt ingen sak?
Når er et avtalebrudd evt. så stort at det er uakseptabelt? (Tenker da ikke bare på seteavstand) |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Det har vi fått med oss at du synes.
Jeg spurte om hvor går grensen for hva som er akseptabelt å markedsføre for deretter ikke levere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Saken her gjelder vel uansett flytype? Last edited by TOS; 30-08-2014 at 01:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Utgangspunktet var endring av flytype, men prinsippet bak tråden er om man har krav på kompensasjon når en selger (her et flyselskap) selger og markedsfører et produkt (Her den revolusjonerende Dreamlineropplevelsen), ikke leverer dette produktet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]()
Dette er bare tøys! Når selskapet tilbyr endring/ kanselering av flighten mot full refusjon mener jeg de har sitt på det rene!
I følge trådstarter var det heller ikke snakk om at det tilbudet kom på gate, men "i rimelig til før reisen skulle finne sted" . Ser poenget at de markedsfører ett produkt de ikke har levert, men når de innen rimelig tid sier de ikke kan levere er dette syntes jeg dette blir ett usa-kaffen-var-for-varm-søksmål! Hvis du forhåndsbestiller en playstation 4 på elkjøp til lanseringsdato, og de ikke har de i butikken dagen du skal hente den pga sony ikke har klart å levere så har du ikke krav på avslag på en nintendo wee! |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Nok en gang: Hva ble avtalt? Avvik fra avtale er avtalebrudd, selv om avviket ikke er vesentlig. Avtalebrudd er avtalebrudd uansett om det gjelder flytype, seteavstand eller noe annet. Dere kan raljerer så mye dere vil, men dette er problemstillingen også i luftfarten. (Som vanlig blander dere inn "villedende markedsføring", men det er noe annet, selv om markedsføringen kan være relevant for å fastslå hva som ble avtalt i det konkrete tilfellet. Men her må man trekke inn mye annet også).
Neste spørsmål: Hvis svaret er "787" på det første spørsmålet, blir det neste: Hvordan skal avtalebruddet saksjoneres, ev. kompenseres? Prisavslag, omlevering, ombooking, et erstatningsprodukt, ev. en erstatning for et tap man har hatt i tillegg som følge av avtalebruddet? Hvis avtalebruddet er (eller etterhvert vokser til å bli) vesentlig, kan man heve avtalen. "Vesentlig" er altså bare relevant for spørsmålet om heving, ikke om det var et avtalebrudd eller ikke, og heller ikke om avtalebruddet skal føre til prisavslag, omlevering eller annen kompensasjon. Noen av dere drar inn dette med markedsføring av punktlighet, og mener dermed at det aktuelle kravet automatisk er urimelig. Dette er en logisk og juridisk feilslutning. Hvis et flyselskap inngår en avtale med deg om at de SKAL være presise, men de ikke er det på din flyvning, er det et avtalebrudd. Men en slik avtale er det ingen flyselskap som inngår med kundene sine. Spørsmålet i denne saken er et annet, nemlig om det ble inngått en avtale om 787 med den aktuelle kunden (saksøkeren), eller om avtalen også åpner for bruk av andre flytyper, dårligere / fravær av underholdningssystem, trangere mellom setene osv. Hvis nei, er det avtalebrudd. Hvordan skal det sanksjoneres? Avtalebruddet er opplagt ikke vesentlig, så da blir det vel snakk om et prisavslag. Hvor mye kan et slikt avtalebrudd ev. være verdt? Maks en hundrings, kanskje? Selvsagt har ikke dette noe i retten å gjøre! Men rett skal være rett ![]() Last edited by RWY 24; 30-08-2014 at 09:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Det er en tolkingssak om det er en "vesentlig mangel" når man ikke får fly det produkt som Kjos har lovet i sine kampanjer. Dreamlineren skulle jo være en annen reiseopplevelse sa han, og har solgt mange billetter på dette.
Men om klagerne får medhold omkring dette i div rettsinstanser gjenstår å se. Men uansett har Norwegians long haul-satsing vært en flopp så langt - og intet går på skinner enda. Kjos er selvfølgelig bekymret, og i et allmøte til sine ansatte hadde han fokus på at om trafikkrettighetene til USA uteblir, og om ikke long haul- produktet snart kommer opp og står på egne ben, kan det bety kroken på døra for DY som selskap. Han nevnte konkurs som en reell trussel. Tally- Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Antakelig ikke, men det kommer i prinsippet an på hva som er avtalt mellom butikk og kunde (de fleste tar forbehold), og hvor stor forsinkelsen er. Blir forsinkelsen stor nok, kan du f.eks. heve avtalen. Eller få en Wii eller x-box i steden.
Last edited by RWY 24; 30-08-2014 at 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Hva med når SAS reklamerer med "Opplev kastanje blomstringen i Washington", i en mail med link til booking og du kjøper billetter, men på grunn av en sen vår blomstrer det ikke når du er der. Hva med forlokkelsen "reis med Europas mest punktlige flyselskap"? Åpenbart en statement som er poresentert for å påvirke valg av selskap. Widerøe reklamerer også med at de er små og grønne. Ser for meg en reisende som går til sak fordi han måtte fly en helhvit Maskin til Ørsta. Jeg konstaterer at enkelte fryder seg meget over at konkurrenter blir konfrontert med denne typen søksmål, men tror at de fleste ikke forstår at om dette går de reisendes vei, blir det temmelig kjip å også hete KLM, SAS eller Widerøe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Neida, ingen fare. Dette er bare reklame. Hvis den er villedende, må de bare slutte med det, ev. blir det en bot. Avtalen mellom selskap og kunde (som er noe annet) tar de relevante forbeholdene (skriftlig eller underforstått).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Det er jeg enig og tror de fleste også er det om det også presenteres et forbehold ved booking. Da i vilkår og regler eller lignende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Så om reserve flyet som settes inn faktisk har 35", større skjerm og færre seter i bredden, utløser dette da etter din mening et krabv til den reisende om etterbetaling fordi de fikk mer enn hva som ble presenter ved kjøp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Fortsatt er spørsmålet: Hva er avtalt? Er avtalen 31 tommer, og du bare får 30, er det avtalebrudd! Plankekjøring! Men ingen avtaler noe sånt. Eller har DY gjort det? I så fall kan det bli er lite prisavslag. Var der ikke rund 100 kr vår mann i denne tråden ble innvilget av nemnda? Får Houston-Ztavanger-folket en vanlig 737 i steden for en BBJ, er det selvsagt avtalebrudd, for der er avtalen klar. Om du får er bedre produkt som oppfyller formålet, har du selvsagt ingen sak. Avtalen er oppfylt. Plankekjøring! Det får være måte på kverulering. Last edited by RWY 24; 30-08-2014 at 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Trodde folk klarte å se forskjell på en reklame, og hva de avtaler med et selskap idet de bestiller en tjeneste. Trodde feil. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Registrerer at folk prøver å sette prinsippet inn i eksempler som de evner å se for seg for at det skal underbygge deres sak.
Min sak her er todelt. DY har i bookingen lovet helt konkrete og spesifikke elementer i tillegg til selve flyvningen. Så når 787 er forsinket så aksepterer vi selvsagt det som et faktum. Men uansett er det et avtalebrudd. Ettersom de har solgt inn at det er 787 opplevelsen man skal ha er det vel prinsipielt ikke mulig å krangle på det. Tvisten her er jo da at når Kjosern skal finne erstatning for det flyet som ikke kan gå så går han for billigste løsning. Ikke den som er nærmest det produktet han har lovet i sin markedsføring. F.eks her hovedsaklig ife. Det er ikke noe nytt og revolusjonerende. Men det er noe som ikke var på erstatningsflyet. Men som kunne lett vært skaffet. Dvs. Det er to lag her hvor DY faller gjennom på sine lovnader. Da holder det ikke å refundere biletten eller tilby ombooking. Det er ikke et realistisk tilbud å benytte seg av for de aller fleste fritidsreisende. Det vet DY. Så folk må bare føye seg. Men de flyr ikke med det har betalt for. Samtidig er ikke det de flyr så nært opp mot det man har bestilt som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |