Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2014, 15:14   #681
andersg
Newcomer

Default Re: Den store 'Mileagerun'-tråden (EuroBonus/StarAlliance)

Hei alle sammen!

Første innlegg her nå i håp om å motta noen råd. Har et sølvkort hos Eurobonus og har fått smaken på fasttrack og SAS lounge innenlands disse to månedene her, en tjeneste jeg kunne tenke meg hele året, altså gullkort.

Jeg antar at det er en veldig vanskelig oppgave å oppnå, men dere følger bedre med og har bedre kjennskap til dette enn meg. Så her er spørsmålet mitt:

Jeg har opptjeningsperiode 1. jan - 31. des. Jeg har i dag 21 reiser 11500 grunnpoeng. Mine reiser består av innlandsreiser og jeg kommer ikke til å nå 50 innen 31. des.

Hva vil være min beste måte å oppnå gullstatus?
andersg is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 15:18   #682
darkcho
ScanFlyer Gold

Tja, hvor bor du?

Best måten er for tiden å reise på Milagerun til Barcelona, Nice, Praha, Berlin, Malaga etc.
Bruk lavpris kalenderen til SAS, der det er lav pris er det som regel lav pris i PLUS også, som gir dobbelt med poeng. Tur retur samme dag er det mest økonomiske, mens en langhelg her og der er nok kjekkere.
Old 06-08-2014, 15:44   #683
andersg
Newcomer

Det er Gardermoen som er utreisested.

Hvordan går jeg frem for å finne disse reisene og hvor mye poeng dem gir?
Old 06-08-2014, 15:57   #684
Ph34r
Livsnyter

Ph34r's Avatar

Den beste måten er å finne en venn som er Diamond og ønsker å gi deg et gullkort ;-)

Andre muligheter er "Milage Run" som nevnt ovenfor. Her må du finne billige billetter i SAS Plus. Det vil feks. i deg ca. 8000 poeng for en reise til Sør-Europa.

En siste mulighet er å kjøpe grunnpoeng hos SAS, men grunnpoeng er dyre og du må vel fort regne med 25000+ for å få de poengene du trenger (har ikke sjekket pris i det siste)..
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 17:04   #685
Norfindir
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by andersg View Post
Det er Gardermoen som er utreisested.

Hvordan går jeg frem for å finne disse reisene og hvor mye poeng dem gir?
I sas sin bestillingskalender (månedsvisning). Når du velger dato og flygninger vil du kunne se hvor mye poeng du får også. Vil anbefale å prøve å route via cph eller arn for max uttelling på poeng. koster noen få hundre mer, men i forhold til antall ekstra poeng er det verdt det.

Om du kan planlegge 3-4 måneder frem i tid bør du klare å skaffe de poengene du trenger for under 15.000 kr
Norfindir is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 17:08   #686
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Hei alle sammen!

Første innlegg her nå i håp om å motta noen råd. Har et sølvkort hos Eurobonus og har fått smaken på fasttrack og SAS lounge innenlands disse to månedene her, en tjeneste jeg kunne tenke meg hele året, altså gullkort.

Jeg antar at det er en veldig vanskelig oppgave å oppnå, men dere følger bedre med og har bedre kjennskap til dette enn meg. Så her er spørsmålet mitt:

Jeg har opptjeningsperiode 1. jan - 31. des. Jeg har i dag 21 reiser 11500 grunnpoeng. Mine reiser består av innlandsreiser og jeg kommer ikke til å nå 50 innen 31. des.

Hva vil være min beste måte å oppnå gullstatus?
Hvor mange enkeltreiser tror du at kun vil få? Et segment-run er kanskje løsningen.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 17:50   #687
andersg
Newcomer

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvor mange enkeltreiser tror du at kun vil få? Et segment-run er kanskje løsningen.
Jeg vil anta at jeg havner et sted mellom 25 og 30 enkeltreiser.

Det er selvfølgelig en verdivurdering å gjøre for å se hvor mye en er villig til å betale i kroner og øre for å oppnå gullstatus, men jeg synes det er interessant å få deres meninger om saken og hvordan oppnå dette. Så jeg setter pris på tilbakemeldingene.
Old 06-08-2014, 18:28   #688
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Er det slik at du kun har anledning til å dra på MR i helgene pga arbeid?

Jeg ser at du får Barcelona til 2000 kr i plus lørdag 6 sept, lørdag 25 okt, samt mange andre datoer i ukedager.

Hvis du klarer 4 MR i plus til bcn eller tilsvarende destinasjoner så får du 32K poeng, hvis du klarer å få 6500 poeng på vanlig reisemønster så har du gull i boks til rundt 8K
econ is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 22:23   #689
andersg
Newcomer

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Er det slik at du kun har anledning til å dra på MR i helgene pga arbeid?

Jeg ser at du får Barcelona til 2000 kr i plus lørdag 6 sept, lørdag 25 okt, samt mange andre datoer i ukedager.

Hvis du klarer 4 MR i plus til bcn eller tilsvarende destinasjoner så får du 32K poeng, hvis du klarer å få 6500 poeng på vanlig reisemønster så har du gull i boks til rundt 8K
Takk for mye nyttig informasjon. Hvis jeg forsto dette riktig nå, så sjekket jeg nå Oslo - Barcelona. lørdag 6. september med SAS Pluss. Der kan jeg kjøre tur/retur for 2091 kroner inkl. avgifter. Jeg antar at det er samme fly som går begge veger slik at de 50 minuttene mellom landing og avgang blir tiden der nede. Denne turen gir 8 000 grunnpoeng. Så med 3 av disse turene så har jeg 32k poeng.

Det fremstår jo i grunn som et overkommelig alternativ dette. ca. 6 300 kroner for et gullkort.
Hvis jeg opptjener gullkort i denne perioden så har jeg det da frem til 31. des 2015, korrekt?
Old 07-08-2014, 01:22   #690
Andain
Newcomer

Quote:
Takk for mye nyttig informasjon. Hvis jeg forsto dette riktig nå, så sjekket jeg nå Oslo - Barcelona. lørdag 6. september med SAS Pluss. Der kan jeg kjøre tur/retur for 2091 kroner inkl. avgifter. Jeg antar at det er samme fly som går begge veger slik at de 50 minuttene mellom landing og avgang blir tiden der nede. Denne turen gir 8 000 grunnpoeng. Så med 3 av disse turene så har jeg 32k poeng.

Det fremstår jo i grunn som et overkommelig alternativ dette. ca. 6 300 kroner for et gullkort.
Hvis jeg opptjener gullkort i denne perioden så har jeg det da frem til 31. des 2015, korrekt?
Statusen varer ut opptjeningsperiode + 3 mnd. Etter du er gull får du også 25% bonus poeng i tillegg, så da blir det litt lettere å oppnå gull for neste periode. En tur til Sør - Europa via CPH/ARN i Plus gir deg da 12500 poeng :-)
Old 20-08-2014, 21:16   #691
Mr.Fly
EBG

SAS Re: Den store 'Mileagerun'-tråden (EuroBonus/StarAlliance)

Hei

Min første, men ikke siste post. Veldig bra forum!

Trenger tips og råd til å nå EBG innen februar neste år. Jeg mangler 20000 poeng eller 20 flights.
Jeg flyr ut fra Stavanger og har ca. fem planlagte turer til henholdsvis København, Frankfurt, Milano, Manchester og Newcastle. Alle nevnte flyplasser bortsett fra Manchester og Milano har direktefly og gir veldig få poeng per flight.

Ett alternativ er å fly via Oslo, bestille en weekendtur til ..... , andre forslag eller tips?

Last edited by Mr.Fly; 20-08-2014 at 22:51.
Mr.Fly is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2014, 23:27   #692
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.Fly View Post
Hei

Trenger tips og råd til å nå EBG innen februar neste år. Jeg mangler 20000 poeng eller 20 flights.
Jeg flyr ut fra Stavanger og har ca. fem planlagte turer til henholdsvis København, Frankfurt, Milano, Manchester og Newcastle. Alle nevnte flyplasser bortsett fra Manchester og Milano har direktefly og gir veldig få poeng per flight.

Ett alternativ er å fly via Oslo, bestille en weekendtur til ..... , andre forslag eller tips?
Nå er ikke EB mitt program, så jeg kjenner det ikke så godt. Men et par/noen få turer nedover i Europa i Plus, så burde det gå forholdsvis fort å få de manglende poengene.
Barcelona og Alicante er et par populære MR (milage run)steder å reise til for å oppnå status.

Ellers så finnes det mye info å hente i denne tråden, hvis du leser gjennom hele.

Velkommen til forumet
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2014, 01:05   #693
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.Fly View Post
Hei

Er litt usikker på om du mangler 20.000 poeng el 20 flights pr i dag eller om det er etter turene som du nevner. Men går ut fra at det er beholdningen din på konto nå.

Dersom du allerede har 30 flights på konto pr i dag så ville jeg ha flydd følgende routinger med SAS el Widerøe (ikke codeshare el andre *A partnere) på dine planlagte turer. Kan også mellomlande i OSL i stedet for CPH det gir samme utslaget i EB opptjeningen.
Kort oppsumert:
SVG-CPH-SVG = 2 flights
SVG-CPH-FRA-CPH-SVG = 4 flights
SVG-CPH-MIL-CPH-SVG = 4 flights
SVG-CPH-NCL-CPH-SVG = 4 flights
Da er du oppe på 44 flights

Så ville jeg tatt en tur til Helsinki, med mellomlanding både på OSL og ARN begge veier. Her finner du også gode priser.
SVG-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-SVG = 6 flights

Da skulle gullkortet være i boks

Hvis du har nevnte saldo på konto etter planlagt reiseaktivitet så hadde jeg gått all in for et par turer til Spania el Hellas til 10.000 poeng pr tur
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2014, 15:37   #694
hanschristian
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
SVG-CPH-FRA-CPH-SVG = 4 flights
SVG-CPH-MIL-CPH-SVG = 4 flights
SVG-CPH-NCL-CPH-SVG = 4 flights
Da er du oppe på 44 flights

Så ville jeg tatt en tur til Helsinki, med mellomlanding både på OSL og ARN begge veier. Her finner du også gode priser.
SVG-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-SVG = 6 flights
Hvor finner man frem til rutealternativene du nevner over med det antall mellomlandinger? Bookes de separat, eller kan man få hele strekket med stopp i en booking?

EBG / OneWorld Sapphire / CC Gold Elite / Choice Silver
hanschristian is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2014, 16:24   #695
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Quote:
Originally Posted by hanschristian View Post
Hvor finner man frem til rutealternativene du nevner over med det antall mellomlandinger? Bookes de separat, eller kan man få hele strekket med stopp i en booking?
Du kan ha hele turen med flere stopp i en og samme booking. Det kommer som regel opp flere routinger når jeg booker på SAS.no da gjelder det bare og finne den som gir flest mellomlandinger hvis det er målet

Det er også mulig å booke routinger med mellomlandinger som ikke kommer opp på sas.no. Da må du ringe inn og bestille, men da får du 300kr i service gebyr.

To eksempler

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2014-08-21 kl. 16.17.56.jpg
Views:	1265
Size:	76.6 KB
ID:	37402   Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2014-08-21 kl. 16.19.20.jpg
Views:	1263
Size:	76.8 KB
ID:	37403  
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2014, 20:22   #696
Mr.Fly
EBG

SAS Re: Den store 'Mileagerun'-tråden (EuroBonus/StarAlliance)

Takk for gode tips! Jeg har 30000 poeng og 30 fligts registert på kontoen.

Jeg har booket turen til København via Oslo, og Frankfurt via København for september reisene. Fikk 6000 poeng for Frankfurt turen med Pluss billetter!
Har allerede brukt mye tid på å lese meg opp i forumet, men følte at jeg hadde destinasjonen det ikke var så lett å tjene poeng eller flere flights på. Så setter veldig pris på tilbakemeldingene!
Har nok også litt dårlig tålmodighet, kontoen bygger seg ikke raskt nok opp. Selv om det har blitt en del reising til nå i år, har registrert 53 flights totalt siden februar. Det verste er når du må benytte ett annet flyselskap en StarAlliance og gå glipp av poeng
Mr.Fly is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2014, 20:49   #697
Are G
EBD

Hadde jeg hatt 30k poeng hadde jeg uten tvil funnet to flighter som gir 10k hver.
Ikke bare er det mer bekvemt, men poengene kan brukes senere. Legs er ikke godt for noe
Ikke umulig at det kommer opp noen gode tilbud til SørEuropa en gang før din periode er over, to turer i plus og vips ;-) klarer du å skrape 10k poeng på dine andre turer er det enda greiere..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2014, 09:23   #698
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Med så mange legs igjen, koster det da mindre å ta de siste reisene i Plus t/r sydeuropa. Da får du i tillegg mer poeng, som faktisk kan brukes.

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2014, 09:33   #699
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Eventuelt så kan du også prøve avansert søk på Widerøe - trykk på linken til Widerøe øverst til høyre i forumet her, så støtter du forumdriften med noen kroner også

Widerøe har ofte routinger (med SK og WF) som ikke SAS.no klarer å hoste opp.
Old 22-08-2014, 10:08   #700
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Flere en meg som tar en Barcelona tur dagen før Dubai turen 1/9? Nå er det 2108kr t/r i pluss

Posting Rules