![]() |
|
![]() |
#201 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
EK har hentet inn en erfaren sjef for det norske markedet:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 53
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Regner med at det ikke er barnearbeid LH og EK bedriver og at Terje Grue er 38 år
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,185
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Lufthansa har, ettersom jeg forstår tapt en del pax fra Norge og Skandinavia etter at de avsluttet JV med SAS samt pga økt konkurranse. Hvor lett er det engentlig å "hente over" kunder fra LH til EK for 8-åringen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Jeg vet bare at EK/QR ikke er et alternativ for meg for å fly til f.eks Østen. Gidder ikke å fly 7 + 7 timer, vil heller fly direkte eller 2 + 10 timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]() Quote:
På business er det serimot mer bahagelig med et langt strekk, selv om det intraeuropeisk bare er vanlige Y seter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Fått litt regnehjelp av enkelte på a.net men ser ut som at EK sin inntreden gjorde at QR sitt belegg sank fra 82% i H1 2013 til 76% i H1 2014, med andre ord virker det som EK ikke tar veldig mange kunder fra QR på ARN, så sjansen er vel at man opplever det samme på OSL, men det heller er andre selskaper som vil tape, itillegg til at det alltid vil generere økt trafikk.
På CPH hadde EK et belegg på 91% i Q1 2014 og 74% i Q2 2014 (Q2 er lavsesong ut fra Skandinavia for Midtøsten gutta), hvilket betyr 82% i snitt for H1 2014. QR har nesten tilsvarende, så blir spennende og se hvor OSL vil måle seg i forhold til dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Ser fortsatt at det er veldig mye ledig alle dager, så og si hele høst og vinter, med unntak av julen, hos EK... Tror fortsatt en 77W daglig er litt overkill, særlig når de også selger First... Er det marked? Time will show... Bra for oss reisende, men jeg håper ikke QR r lide for mye på grunn av dette.
Synd med flytidene da. Oslo-flighten lander rund 23 i DXB mens "alle" fly videre sør og øst får fra ca kl 03:00 og utover. Litt lang transit |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Fulle fly er imponerende, men markedene er ulike.
Qatar fra OSL er i en særklasse i forhold til ARN og CPH når det kommer til business og betalings villighet. Det er dette EK vil smake på og de er fullstendig klar over hva OSL har å tilby i retning vest fra OSL. Uten å kunne gå i for dype detaljer, så var EK klar for OSL som andre Skandinaviske destinasjon, men OSL var passive. Av den grunn at enkelte høye herrer ønsker å gi Qatar mer tid før de møtte ny konkurranse fra OSL. ARN gjorde alt rett og utnyttet pasiviteten til OSL for å sikre at Stockholm fikk ruten. OSL gikk nesten glipp av EK også dette året da CPH, som ARN, så at OSL igjen ikke viste interesse for en lansering. Apparatet gjorde en god jobb i København for å sikre en økning, men takket være st EK selv hadde bestemt seg for OSL, ble det rute. 777-300 daglig fra OSL er dristig kapasitet. OSL vil ikke ha noe problem med å fylle i front. Samtidig er det norske markedet betydelig tregere til å bestille billetter enn våre naboland, hvilket også påvirker yield i positiv forstand. Gi Emirates et år og pilotene på deres 777-300 må sitte med fisk og pax opp til haka inn og ut av OSL. September og Oktober et rolige måneder for turisme inn og ut av Norge. EK vet hva de vil, har tålmodighet og penger. De kommer til å innfri fort. Spesielt på innkommende trafikk. Så får vi glede oss til talen fra OSL hvor Espen Etre forteller om hvor hardt OSL har kjempet for dette:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Utrolig at de får det til syns jeg. De er ikke spesielt lave på pris.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
På samme måte som Qatar tydeligvis har fått mange faste kunder etterhvert, så har Emirates med et enda større rutenett vel så gode forutsettninger for å oppnå det samme. Og ser man på de fremste konkurentene øst- og sørover som LH, AF, BA, KL, LX etc, så synes jeg tegn på at de allerede har begynt og justere kapasitet til OSL, selv om det til nå ikke er veldig merkbart. Blir også spennende og se hva TK gjør nå som EK kommer på OSL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Peter Fox
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
|
![]() Quote:
Når de eldre B737 dukker opp, er det jo like kleint som SAS Plus - det tar seg dog opp i IST med lounge og stort rute nett.
__________________
Peter Fox EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
|
![]()
Jag är övertygad om att Emirates kommer lyckas bra på OSL!
EK verkar vara nöjda med ARN linjen, särskillt med resandet i premiumkabinen enligt en intervju som Businessclass.se gjort med Emirates Skandinavien chef. Därför fortsätter EK erbjuda First på DXB-ARN. Även Emirates CEO Tim Clarke har sagt att EK nu har stora marknadsandelar på resandet mellan Sverige-Thailand/Australien. Jag gissar att EK 3 största konkurrenter på ARN är Thai, Qatar Airways och Turkish Airlines. Last edited by L-1011; 09-08-2014 at 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Nå sitter jo flertallet i economy..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Ofte?! Nei, svært sjelden til OSL. Inntil de får er stabilt bra C-produkt fra OSL vil TK fortsatt vært hit or miss. For meg, og mange andre, er ikke soft produktet viktigst, men heller gode seter. Istanbul er tross alt fire timer unna, ikke to, slik som London og Frankfurt, da overlever man med et standard Y sete med blokkert B og E sete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Med nesten 400 seter ut av Europa daglig fra OSL daglig, må vi bare forvente at andre selskap vil merke Emirates. Norske reisende blir stadig mer bevisst på produkt og vi er også slik at vi privat også oftere velger å fly business enn våre naboland. Dene utviklingen øker kraftig i takt med nye IC ruter fra Norge. Derfor tror jeg at de som på sikt vil få den største smellen, er full service aktørene med dårlige produkter. Da finnes det noen kandidater.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Fikk noen ord med Terje Grune i går på Royal Christiania i går.
Mange av svarende var lite overraskende, tatt i betraktning uttalelser fra andre selskaper om det Norske markedet. På spørsmålet om valget av 777-300 med første klasse var et resultat av tilgjengelighet av materiell, var svaret at de bevist ville ha denne maskinen til Oslo ved oppstart, trass i 3 klasser og enorm kapasitet å fylle. Norge har det største førsteklasse markedet i Skandinavia. Andelen som reiser på første klasse er betydelig høyere enn våre naboland. Han fortalte også at i forhold til belegnings prosent var det Første klasse setene som hadde den høyeste pre-booking prosenten pr DD. Markedet domineres av privatreisene med ca 70%, da primært gjennom reisebyråer som spesialiserer seg på eksklusive reiser. Foruten dette nærmest utelukkende Shipping og Finans i og rundt Oslo. Det ble påpekt at det var svært lite oljetrafikk på disse setene. Fra sin tid i Lufthansa kunne han fortelle at Lufthansa alene daglig hadde et snitt på 6 førsteklasse reisende ut fra Norge pr dag og at Norge har en av de høyeste prosentandelene av førsteklasse trafikk i Europa målt pr innbygger. Bislet Limousine AS skal håndtere biltrafikken for Emirates. På Business var han lite bekymret for å fylle setene, da igjen med henvisning til den gode etterspørselen i Norge etter business seter. De virket ikke spesielt fornøyde med OSL i henhold til hva som har blitt tilbydd av fasiliteter og tilpasninger for å møte deres behov for Premium fasiliteter i terminalen, noe som er forståelig nok. Til forskjell var de imidlertid svært tilfredse med hvor langt OSL hadde strukket seg i forhold til tilpasninger til åpningsfesten på OSL 2.september. Dessverre følger nok inntrykket av oppfølgning og tilpasning fra OSL i sporet av så mange andre kritikere, så jeg sitter igjen med en følelse at Emirates åpning i Norge ikke nødvendigvis skal tilføyes OSL sin fortjeneste. Utfordringen for Emirates blir åpenbart å fylle alle setene i economy men, Terje Grue var tydelig på at de forventet samme utviklingskurve fra OSL som på CPH og ARN. Han utrykte også stor tilfredshet over pågangen på frakt hvor han uttalte at flyet kan gå halvtomt fra OSL, men samtidig gå i pluss med 24 tonn laks i buken. På spørsmålet om det viktigste destinasjonene for Emirates fra Norge kom det noe overraskende svar i at de overhode ikke var interessert i å prise seg for masse invasjon på Thailand trafikken. Foruten skyhøye forventninger om økning i innreise til Dubai fra Norge, var det de klassiske destinasjonene i Østen som kom frem. Det burde være godt nok utgangspunkt for check-in.dk å følge opp med en artikkel om det sterke Premium markedet fra Norge ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER | Someone | Flyforum | 2 | 08-11-2016 11:20 |
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 | Cecilie | Bilder & foto | 0 | 29-12-2014 16:34 |
SAS Trafikktall SEPT 2014 | vstenhjem | Flyforum | 4 | 08-10-2014 13:19 |
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) | HS-TLD | Reiseforum | 0 | 15-12-2013 16:21 |
Emirates sin første 777-300ER er her... | LN-OSS | Flyforum | 10 | 15-03-2005 18:35 |