Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2014, 20:39   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Sverige - Synes Norwegian bør gi SAS fred

Interessant intervju med PG Braathen .. Vanskelig å si seg uenig med ham ..

Quote:
Per G. Braathen har syslet med planer om å starte innenriksflyvninger i Norge, men det sitter langt inne. Å plukke opp hansken og konkurrere med SAS og Norwegian på de største innenlandsrutene kommer ifølge Braathen ikke til å skje. Oppstartkostnadene ville bli enorme, mener han, og kravene til flykapasitet og mange avganger store.
http://www.dn.no/nyheter/2014/07/29/...or-gi-sas-fred
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 21:41   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: - Synes Norwegian bør gi SAS fred

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Interessant intervju med PG Braathen .. Vanskelig å si seg uenig med ham ..

http://www.dn.no/nyheter/2014/07/29/...or-gi-sas-fred
At han rett i at det er overkapasitet er sannsynligvis korrekt. At Norwegian skal gi SAS fred er jeg vel litt mer usikker på. Man kan selvsagt snu på dette og si at SAS, med sine høyere kostnader, bør være de første til å kutte kapasitet. Hverken SAS eller Norwegian tjener vel særlig med penger, og mye av DYs tap er vel knyttet til andre forhold enn konkurransen innenlands?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 21:44   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Nå har jeg vel inntrykk av at freden til en viss grad har senket seg, og prisene er på vei oppover. I allefall på mellom sør og nord.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 23:08   #4
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Er vel riktig som han sier, at Norwegian bør være fornøyd med å ha SAS som konkurrent. De som evt trår inn hvis/når Sas går dukken vil vel være mye tøffere å konkurrere mot...
Old 31-07-2014, 23:19   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Nå har jeg vel inntrykk av at freden til en viss grad har senket seg, og prisene er på vei oppover. I allefall på mellom sør og nord.
Bonus, vet du...
Old 31-07-2014, 23:58   #6
Tjab
Upgrade me....

Syns det virker fornuftig mye av det han sier.

Litt usikker på hvor enig jeg er i hans betraktninger om Widerøe men men.
----------------------------------------------------------------------

Isteden for å på død å liv skulle konkurrere så burde vel også denne bransjen kunne tenke seg om to ganger, å se det positive med å la enkelte markeder være på hverandres hender.

Slik som i de bransjene vi driver i, så er vi den største konkurrenten til de vi leier til. Men vi samarbeider likevel, og driver ikke å underbyr hverandre hele veien. På de andre fagfeltene våre ser vi også fornuften i å ha en dialog med hverandre for så å heller representere vårt område og og våre tjenester på best mulig måte.
I det lange løp er nok de fleste av oss best tjent med dette.

Men selvfølgelig, i bransjer der det er viktigst for majoriteten av lederne å ha lengst pikk, vil mange gå på smeller og dø ut. Isteden for å ha ett snev av filantropi i skallen å tenke på verdi, kapital og kompetanse bygging.
Jeg skjønner vertfall ikke helt hva den plausible 20 års planen til selskapene kan være. (nå blir jeg sikkert grilla litt pga dette, men det får så være )

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 00:05   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Slik som i de bransjene vi driver i, så er vi den største konkurrenten til de vi leier til. Men vi samarbeider likevel, og driver ikke å underbyr hverandre hele veien. På de andre fagfeltene våre ser vi også fornuften i å ha en dialog med hverandre for så å heller representere vårt område og og våre tjenester på best mulig måte.
Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, på hvilken måte dere samarbeider og på hvilken måte disse dialogene fungerer, men dette kan høres ut som noe i nærheten av brudd på konkurranselovens paragraf om konkurransehemmende avtaler. Jeg ville ikke snakket så høyt om dette, eller i alle fall sjekket at praksisen ikke er brudd på §10... Man kan f.eks. ikke, som du synes å indikere i forhold til DY og SK, avtale at du tar dette området og jeg tar dette området.
Old 01-08-2014, 00:11   #8
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, på hvilken måte dere samarbeider og på hvilken måte disse dialogene fungerer, men dette kan høres ut som noe i nærheten av brudd på konkurranselovens paragraf om konkurransehemmende avtaler. Jeg ville ikke snakket så høyt om dette, eller i alle fall sjekket at praksisen ikke er brudd på §10... Man kan f.eks. ikke, som du synes å indikere i forhold til DY og SK, avtale at du tar dette området og jeg tar dette området.
Nei, det bryter ikke med noen paragrafer overhodet Forøvrig handler dette mest om at de fleste i våre bransjer og andre skjønner at det å skulle gjøre ting som man taper penger på, med formål å "stjele" markedet fra noen andre ikke er hensiktsmessig for noen.

Vet ikke om du har vært på feks Sunnmøre noen ganger? Og sett litt på tanken bak shippingen derifra.

Last edited by Tjab; 01-08-2014 at 00:15.
Old 01-08-2014, 00:42   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Nei, det bryter ikke med noen paragrafer overhodet Forøvrig handler dette mest om at de fleste i våre bransjer og andre skjønner at det å skulle gjøre ting som man taper penger på, med formål å "stjele" markedet fra noen andre ikke er hensiktsmessig for noen.
Det jeg reagerte på, og som kunne vært en bekymring vis a vis konkurransemyndighetene, er når man sier at en selv og den største konkurrenten samarbeider og snakker sammen.

At man på eget initiativ vurderer lønnsomheten i egne operasjoner regner jeg som en forutsetning for å kunne overleve på lang sikt, og er ikke det samme som å samarbeide/snakke sammen. Hvis du derimot ytrer slike tanker enten skriftlig eller i møter med konkurrenten så snakker vi om noe som er svært nærme brudd på konkurranselovens §10.

I forhold til trådens tema så har jeg ikke detaljinnsikt nok til å kunne vurdere hvor DY og SK taper penger, og det er derfor vanskelig å vurdere om og hvem som evt burde kutte i kapasitet.

Quote:
Vet ikke om du har vært på feks Sunnmøre noen ganger? Og sett litt på tanken bak shippingen derifra.
Jeg har ikke inngående kjennskap til det maritime miljøet på Sunnmøre, nei, men kjenner til tankegangen bak næringsklynger (hvis det var det du tenkte på).

Last edited by TOS; 01-08-2014 at 00:44.
Old 01-08-2014, 01:15   #10
Tjab
Upgrade me....

Da forstår jeg hva du bekymret deg for. Men det er altså ikke slik.

Tror kanskje både DY og SK må kutte i kapasitet på visse ruter, og heller se på nye markeder hvor de kan operere fornuftig.

Ja, tanken bak næringsklynger, intensjons og samarbeidsavtaler er ofte greie ting å ha i bakhodet.
Forøvrig vil jeg si det er en voldsom avsporing og konspirasjonssøkende retning å sende diskusjonen i.....

Last edited by Tjab; 01-08-2014 at 01:19.
Old 01-08-2014, 10:08   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det han sier om konkurransen mellom SAS og Norwegian er vel ikke så interessant, egentlig, og det er vanskelig å være uenig. Vi ser riktignok tendenser til at prisene på norsk innenriks er på vei opp da. Det er nok verken her SAS og Norwegian taper de store pengene. Jeg tror begge selskaper fremover (om Norwegian får orden på langdistanseoperasjonene) kan tjene gode penger på innenriks og langdistanse, men at de vil fortsette å ha problemer med lønnsomhet på Europa-rutene.

Men Braathen gjorde jo mye analysearbeid i forbindelse med salget av Widerøe - og jeg synes to ting han sier er interessant:

1. At ingen produserer turbopropfly lenger - hvordan vil dette påvirke kortbanemarkedet om noen år?
2. At Widerøe ble solgt for dyrt og at selskapets lønnsomhet har dalt etter salget - hvilke endringer må selskapet gjøre for å tilpasse seg en ny hverdag?

Last edited by FlightDeck; 01-08-2014 at 10:10.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 15:45   #12
LN-WIC
ScanFlyer Blue

Å by kr 0 for WF, og tro at du skal få tilslaget er å tro på julenissen.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 15:56   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Å by kr 0 for WF, og tro at du skal få tilslaget er å tro på julenissen.

0 kroner betyr ikke 0 kroner da man samtidig overtok store forpliktelser (lån, pensjon, etc)
Reply

Posting Rules